Formula 1 - 2015 - Bahrainin GP - Kilpailun ennakot & jälkilöylyt

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Olen erimieltä. Kimi hävisi keskistintin viimeisellä kolmella kierroksella joku 2 sek/kierros. Vikan stintin lopussa Kimi otti vielä aika helposti kärkikaksikkoa kiinni, joten muutama kierros aikaisemmin varikolle niin Kimillä olisi ollut joku 6 sek vähemmän kirittävää. Kysymys kuuluu olisiko Kimillä ollut vielä tarpeeksi rengasta jäljellä Lewiksen ohittamiseen kolmen ekstrakierroksen jälkeen. Ehkä ei, mutta olen kuitenkin Oikarisen kanssa samaa mieltä, että agressivisempi olisi voinut olla taktiikan kanssa.
Olisiko vaarana ollut joutua keskelle ruuhkaa?
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Video:

Missä rintakarvat? Tuollaista paitaa saa pitää vain kunnon mafiaryijyllä alla Flavio.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Hah, Hamilton meni hämmilleen kun Kullan Heikki poikkeuksellisesti kysyi muulta kuin suomalaiselta kysymyksen. :D
Q: (Heikki Kulta – Turun Sanomat) Lewis, are you happy that Kimi took some points away from Nico?

LH: Are you feeling OK today? Normally... Kimi's right here, you know that, right? Normally you always ask... I wasn't expecting that question.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
No kysymys koski kuitenkin Kimiä. Olisi kysynyt vaan suoraan, että "eikö Kimi ajanutkin hyvin, vai mitä" eikä ujuttanut kysymykseen Kimin ajon merkitystä Hamiltonille.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kullis-Heikki hämmentää Hämiltonia!:D

Tai Hämis ei vaan voinut todeta, että helkkarin hyvä homma että Niso jäi kolmanneksi.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Olisiko vaarana ollut joutua keskelle ruuhkaa?
Ei ja Kimi joutui muutenkin vetämään kaiken maailman Alonsojen ja muitten peräpään suharien keskellä juuri ne toisen stintin vikat kierrokset, kun ei otettu sisään.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Olisiko vaarana ollut joutua keskelle ruuhkaa?
Kimi oli ruuhkassa - ohitettavana. Siinähän tuli Alonso(!?!?!?!?) ja Hamilton ohi ennen stoppia. Ihan käsittämätöntä ettei otettu varikolle, kun vauhti putosi niin että jopa McLarenilla tultiin ohi. Siinä tosiaan tuli 5-6s takkiin mersuille 3 kierroksessa. Ihan turha edes spekuloida olisiko ne renkaat kestäneet.. Kimin vika kierros oli edelleen puoli sekkaa mersuja nopeampi. Ja ohitusyrityksiin olisi päässyt tuoreemmilla renkailla.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Kimi oli ruuhkassa - ohitettavana. Siinähän tuli Alonso(!?!?!?!?) ja Hamilton ohi ennen stoppia. Ihan käsittämätöntä ettei otettu varikolle, kun vauhti putosi niin että jopa McLarenilla tultiin ohi. Siinä tosiaan tuli 5-6s takkiin mersuille 3 kierroksessa. Ihan turha edes spekuloida olisiko ne renkaat kestäneet.. Kimin vika kierros oli edelleen puoli sekkaa mersuja nopeampi. Ja ohitusyrityksiin olisi päässyt tuoreemmilla renkailla.
Jokainen kierros mitä aikaisemmin olisi tullut varikolle, renkaiden tuoreusero eli nopeusero mersujen renkaisiin olisi ollut pienempi ja ohitus vaikeampi. Olisihan se ollut ihan hienoa ajaa kahdeksan kymmenyksen päässä Rosbergin takasiivestä seitsemän viimeistä kierrosta? Siksi ei.
 

Cave canem

Member
Liittynyt
29.12.2008
Viestit
18
Liveketjussa kun puhuttiin Hamiltonin jarruongelmasta.
Noinkohan? Sillä hepulla tulee aina kisan viimeisillä kierroksilla jotain vikaa autoon. Tai muulloinkin jossain ratkaisevissa, vähän tiukemmissa tilanteissa. Ja takuuvarmasti silloin jos tallikaverin autossa on jotain vikaa.
Tätä tapahtuu niin usein, ettei se voi olla enää sattumaa. Aina takaa-ajettuna. Olen päätynyt siihen, että Hamilton käy jonkinlaista henkistä sotaa kanssakilpailijoitaan kohti näiden vikailmoitustensa kanssa. En kyllä ihan tajua, miten hän toivoo sen vaikuttavan. Ehkä siten, että kun takaa-ajajat ajattelevat että no, ehkä he saavat Hamin kiinni/pystyvät lyömään hänet auto-ongelmien takia, niin Ham näyttää entistä paremmalta kuskilta kun rikkonaisen autonkin kanssa pystyy ajamaan niin kovaa.
En tiiä, mutta ihan varma olen että 90% vikailmoituksista ovat tekaistuja. Aiemmin ne varikolta sanoivat, että kaikki näyttää hyvältä jne, mutta kai ne on nyt nekin huomanneet vikailmoitusten luonteen, ja myötäilevät sitten vaan. Eihän Hamin vauhti ikinä ole laantunut näiden vikailmoitusten myötä. Tai sitten sillä on vaan tosi hyvä tuuri...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Liveketjussa kun puhuttiin Hamiltonin jarruongelmasta.
Noinkohan? Sillä hepulla tulee aina kisan viimeisillä kierroksilla jotain vikaa autoon. Tai muulloinkin jossain ratkaisevissa, vähän tiukemmissa tilanteissa. Ja takuuvarmasti silloin jos tallikaverin autossa on jotain vikaa.
Tätä tapahtuu niin usein, ettei se voi olla enää sattumaa. Aina takaa-ajettuna. Olen päätynyt siihen, että Hamilton käy jonkinlaista henkistä sotaa kanssakilpailijoitaan kohti näiden vikailmoitustensa kanssa. En kyllä ihan tajua, miten hän toivoo sen vaikuttavan. Ehkä siten, että kun takaa-ajajat ajattelevat että no, ehkä he saavat Hamin kiinni/pystyvät lyömään hänet auto-ongelmien takia, niin Ham näyttää entistä paremmalta kuskilta kun rikkonaisen autonkin kanssa pystyy ajamaan niin kovaa.
En tiiä, mutta ihan varma olen että 90% vikailmoituksista ovat tekaistuja. Aiemmin ne varikolta sanoivat, että kaikki näyttää hyvältä jne, mutta kai ne on nyt nekin huomanneet vikailmoitusten luonteen, ja myötäilevät sitten vaan. Eihän Hamin vauhti ikinä ole laantunut näiden vikailmoitusten myötä. Tai sitten sillä on vaan tosi hyvä tuuri...
Hamiltonin jarruongelma oli sama, jonka takia Rosberg veti ensimmäisen mutkan pitkäksi ja menetti toisen sijan Räikköselle. Hamiltonille ongelma tuli viimeisellä kierroksella, jolla se hävisikin Räikköselle useamman sekunnin.
 
Viimeksi muokattu:

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Wolff sanoi jossain, että jarruongelmat olivat tietoista seurausta heidän kisaan valitsemistaan säädöistä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Wolff sanoi jossain, että jarruongelmat olivat tietoista seurausta heidän kisaan valitsemistaan säädöistä.
Tarkemminottaen viittasi, että ongelmat olivat seurausta aika-ajoon valituista agressiivisemmista asetuksista. Varmaan käsittää myös pienemmän jäähdytyksen.

Tämähän on Kimillä juuri päin vastoin myös rengasasetusten suhteen. Setupit ei niin hyvät aika-ajoon mutta rengasystävälliset ja tehokkaat kisaan. Valintakysymyksiä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Jokainen kierros mitä aikaisemmin olisi tullut varikolle, renkaiden tuoreusero eli nopeusero mersujen renkaisiin olisi ollut pienempi ja ohitus vaikeampi. Olisihan se ollut ihan hienoa ajaa kahdeksan kymmenyksen päässä Rosbergin takasiivestä seitsemän viimeistä kierrosta? Siksi ei.
No eihän, nopeusero johtui pääosin pehmeistä vs kovista renkaista ja jos Kimi olisi tullut varikolle ajoissa olisi päässyt Nicon perään heti tuoreilla renkailla eikä vasta 10 kierrosta ajetuilla. Ohitus olisi ollut aivan varma tuollaisella rengasedulla ja mahdollisuus Hamiltonin tavoittamiseenkin olisi ollut olemassa. Yllättävä tilanne kisan lopussahan oli että Mersut eivät menneet mihinkään kovilla renkailla, kysymys on tietysti auki johtuiko asia itse renkaista vai jarrujen säästämisestä mutta jokatapauksessa Kimillä olisi ollut hyvät mahdollisuudet taistella kilpailun voitostakin.
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
No eihän, nopeusero johtui pääosin pehmeistä vs kovista renkaista ja jos Kimi olisi tullut varikolle ajoissa olisi päässyt Nicon perään heti tuoreilla renkailla eikä vasta 10 kierrosta ajetuilla. Ohitus olisi ollut aivan varma tuollaisella rengasedulla ja mahdollisuus Hamiltonin tavoittamiseenkin olisi ollut olemassa. Yllättävä tilanne kisan lopussahan oli että Mersut eivät menneet mihinkään kovilla renkailla, kysymys on tietysti auki johtuiko asia itse renkaista vai jarrujen säästämisestä mutta jokatapauksessa Kimillä olisi ollut hyvät mahdollisuudet taistella kilpailun voitostakin.
Niinpä, mutta olisiko pehmeä rengas enää kestänyt reippaasti enemmän kierroksia Mersujen ohittamiseen? Ehkä Ferrarilla tietävät nämä kulutusasiat paremmin, kuin "mattimeikäläiset"? Kaksipiippunen juttu. :wink:
 
Viimeksi muokattu:

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
704
Täydellinen taktiikka, totta vai tarua? Kimin upeaa suoritusta on ylistetty kaikkialla. Hieno suoritus johtui osittain loistavasti onnistuneesta taktiikasta. Mutta ollaanko tallin sisällä kykeneväisiä, saatikka edes halukkaita kyseenalaistamaan omaa suoritustaan? Lopputuloshan näytti jokatapauksessa upealta.

Haluaisin matemaattisen analyysin, sekä teknisesti uskottavia perusteluita kumoamaan seuraavia päässäni vellovia skenaarioita:

Lähtökohta:
A) Mersuilla jarruongelmia kilpailunlopussa. Jos ei olisi ollut muista uhkaa, olisi tekniset ongelmat vältetty ajamalla jarruja säästävemmin. Ei mitenkään ennakoitavissa Ferrarin taktiikkaa luotaessa.
B) Kimin nopeus molemmilla rengaskovuuksilla, pitkillä stinteillä oletettavasti edes jonkin verran tiedossa. Tuskin ainakaan merkittävästi Vettelin oletettua kisanopeutta alhaisempi kisanopeus.Teoriassa jos Kimin nopeutta vallitsevissa olosuhteissa ei osattu ollenkaan arvioida oikeaan kokoluokkaan, mahdolliset taktiset oivallukset täysin arpomista.

Skenaariot:
1) Kimi olisi sijoittunut aika-ajoissa ruutuun kaksi, Hamiltonin vierelle -> varma voitto kisassa, ehkä jopa ilman Mersujen jarruongelmia.
2) Kimi olisi saanut luvan ohittaa Vettel kilpailussa heti tämän tavoitettuaan. Hieman epäilen mahdollisen Vettelin ykköskuskistatuksen painaneen liikaa tässä tilanteessa. Käsky päästää Kimi ohitse -> säästynyt aika useita sekunteja, uhkan asettaminen Mersukuljettajalle, josta myös Vettelin taktiikat olisivat voineet kokonaisuudessa hyötyä.
3) Jos Vettel, Hamilton, Rosberg olisivat ottaneet ekalla stopilla kovat renkaat alleen ja viimeiseksi valitsemaan päässyt Kimi olisi ottanut muistapoiketen pehmeät renkaat alleen, olisiko Kimin nopeus silti johtanut samaan tai jopa parempaan lopputulokseen.
4) Jos Kimille olisikin tapahtuneesta poiketen vaihdettu viimeisellä pysähdyksellä kovat renkaat, toisiin koviin renkaisiin, olisiko Kimi pystynyt kokonaisuutena ajamaan kilpailunlopun lyhyemmässä ajassa?
5) Renkaidenvaihdonajoituksen muutokset Kimin osalta lähes mihin suuntaan vaan, koskien molempia stoppeja. Eniten tarkasteltu skenaario viimeisen stopin aikaistaminen 1-3 kierrosta.

Kertoisivatko Ferrarilla mikäli tietäisivät töpeksineensä "voiton"? Kakkossija on hieno saavutus, mutta jos voitto olisi ollut saavutettavissa, pitäisin suoritusta taktiikan osalta epäonnistuneena.

Ps.kausi näyttää mielenkiintoiselta väännöltä myös taktiikkapöytien äärestä tarkastellen. Bahrainin kilpailun lisäksi, Malesian turva-auto episodin laukaisema Mersun taktiikka sähläämisen, mahdollisti Ferrarin voiton, joka olisi ehkä ollut estettävissä, ottamalla kumpitahansa Mersu sisään, toisen jatkaessa radalla?
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Niinpä, mutta olisiko pehmeä rengas enää kestänyt reippaasti enemmän kierroksia Mersujen ohittamiseen? Ehkä Ferrarilla tietävät nämä kulutusasiat paremmin, kuin "mattimeikäläiset"? Kaksipiippunen juttu. :wink:
No siis ei olisi tarvinnut kestää enemmän kierroksia vaan Kimi olisi päässyt Mersuja vastaan melko uusilla renkailla. Ohituksen jos aikoo tehdä niin nimenomaan ne on ne ensimmäiset kierrokset uusilla renkailla antavat edun - Kimi käytti tämän edun mersujen saavuttamiseen erosta joka oli juuri tehty liian myöhäiseksi jätetyllä stopilla. Oohi päästyään ongelma olisi ollut vain siinä kestääkö rengas maaliin asti ja sen suhteen ei näyttänyt olevan mitään ongelmia, Kimi oli kisan lopussa selvästi mersuja nopeampi eli renkaissa oli kisan lopussa vielä käyttämäntöntä potentiaalia joka olisi voitu hyödyntää aikaisemmalla stopilla. Jälkikäteen tietysti helppo spekuloida......
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
4) Jos Kimille olisikin tapahtuneesta poiketen vaihdettu viimeisellä pysähdyksellä kovat renkaat, toisiin koviin renkaisiin, olisiko Kimi pystynyt kokonaisuutena ajamaan kilpailunlopun lyhyemmässä ajassa?
5) Renkaidenvaihdonajoituksen muutokset Kimin osalta lähes mihin suuntaan vaan, koskien molempia stoppeja. Eniten tarkasteltu skenaario viimeisen stopin aikaistaminen 1-3 kierrosta.

Kertoisivatko Ferrarilla mikäli tietäisivät töpeksineensä "voiton"? Kakkossija on hieno saavutus, mutta jos voitto olisi ollut saavutettavissa, pitäisin suoritusta taktiikan osalta epäonnistuneena.
Semmoinen fiilis itselläkin, menemättä tarkastelemaan kierrosaikoja sen tarkemmin, että jos viimeinen stoppi olisi ajoitettu paremmin, niin ettei olisi hävitty valtavasti aikaa ajamalla kuluneilla renkailla että jopa kierroksella ohitettavat tulee ohi, ja ottamalla loppustinttiin myös kovat renkaat (ei pelkoa että loppua kohden tulee romahdus), Kimi olisi haastanut Hamiltonin voitosta.

Sinänsä nerokas taktiikka Ferrarilta, että Mersuja lähimpänä oleva kuski (Vettel) yrittää undercuttia aikaistetulla stopilla, jolloin tämä pakottaa Rosbergin heti seuraavalla kierroksella varikolle, joka puolestaan pakottaa Hamiltonin seuraavalla kierroksella varikolle. Tämä jättää Kimille mahdollisuuden ajaa optimaalisemmalla taktiikalla muihin suhteutettuna, jolloin teoriassa loppua kohden Kimillä on iskun paikka paremmilla renkailla, kun muut on pakotettu kompromissitaktiikkaan. Tästä seuraa myös se, että Mersut eivät pääse kruisailemaan rauhassa johtoasemassa säästöliekillä, vaan joutuvat ottamaan autosta enemmän irti. Tämä johtaa Ferrarin kannalta hyviin asioihin, kuten nyt nähtyihin jarrujen pettämisiin. Tätä nähdään toivottavasti myös jatkossa.

Eri asia on se, onnistuiko Ferrari hyödyntämään tämän taktiikan Bahrainissa aivan maksimaalisesti Kimin kanssa vai ei.
 
Ylös