Formula 1 - 2015 - Bahrainin GP - Kilpailun ennakot & jälkilöylyt

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eri asia on se, onnistuiko Ferrari hyödyntämään tämän taktiikan Bahrainissa aivan maksimaalisesti Kimin kanssa vai ei.
Ferrari ei mitenkään olisi voinut ennakoida Mersujen jarruongelmia, joita ilman jo Nicon ohi pääseminen (vauhtierosta huolimatta) olisi ollut huomattavasti vaikeampaa.

Lähtökohtiin nähden taktiikka hyödynnettiin aika lailla maksimaalisesti. Toki Lewisin jarrut olisivat voineet pettää aikaisemminkin, mutta siihen Ferrari ei olisi noin pitkältä takamatkalta voinut vaikuttaa.

Vettelin taktiikka ei ollut tietoinen valinta, vaan se muutettiin tilanteen mukaan. Vettel oli alunperin samalla rengastaktiikalla kuin Kimi.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Vettelin taktiikka ei ollut tietoinen valinta, vaan se muutettiin tilanteen mukaan. Vettel oli alunperin samalla rengastaktiikalla kuin Kimi.
Perustuuko tämä maikkarin juttuun Arrivabenen kommenteista, koska jos lukee ne alkuperäiset kommentit niin Arrivabene ei kyllä sano että kuskit olisivat olleet alunperin samalla taktiikalla, vaan että Vettelin omaa taktiikkaa jouduttiin vaihtamaan, Kimin ei.

Maurizio Arrivabene, team principal

"I am really happy for Kimi: today I can officially state that he’s back. He showed what a race animal he is, and if he had had a few more laps perhaps… Also, I am happy for the team, because they worked really well. Sebastian made a couple of mistakes today, one at the beginning, which forced us to change his race strategy, whereas in the case of Kimi we followed our plans. He was not totally convinced about it at a point, but showed a great deal of discipline in following instructions from the pit-wall. As for Seb, he actually made something wrong, otherwise we could have had two drivers on the rostrum; but he’s a human being as we all are. He’s a fantastic driver and let’s not forget now what he has already achieved so far. I wish to thank everybody back at Maranello, because they were able to work on the engine development, but also on every single component, achieving over three months what normally would have required twice as much. I can’t tell if we are going to catch the Mercedes, but I do like the idea of putting some pressure on them. Today we were aware of the gap between them and ourselves, and that required an aggressive strategy. Having said that, with regard to the Friday log runs where we had showed a good pace, the temperature was much lower today, and we had to react accordingly.”
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Arrivabenen ei tarvitse miettiä sitä, pystyvätkö he lyömään Mercedeksen, kun Malesiassa Vettel voitti ihan fair and square kisassa kummatkin Meset ja Bahrainissa Kimi Nicon.

Nyt vain rohkeasti ajattamaan eri taktiikalla kuskeja, niin Mese ei voi vain seurata Ferrarin taktiikkaa, koska heillä on pakonomainen tarve antaa samat taktiikat molemmille kuskeille. Muuten taas leimahtaa tallin sisällä ja alkaa politisointi.:ahem:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tarvittaisiin vissiin jonkinlaista ilmastonlämpenemistä, että Ferrarit pystyisivät Mersuja tosissaan haastamaan ennen kauden kolmea viimeistä kilpailua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Perustuuko tämä maikkarin juttuun Arrivabenen kommenteista, koska jos lukee ne alkuperäiset kommentit niin Arrivabene ei kyllä sano että kuskit olisivat olleet alunperin samalla taktiikalla, vaan että Vettelin omaa taktiikkaa jouduttiin vaihtamaan, Kimin ei.
Maikkaria en lue. "Meidän oli pakko muuttaa hänen strategiaansa" ei millään tavalla sisällä sitä, että Vettelillä olisi ollut erilainen, oma taktiikka.

AdamCooperF1 sanoi:
We had a clear strategy for the two drivers,” said Arrivabene. “Seb made two little mistakes, the big one was at the beginning so we were obliged to change the strategy for Seb. We told Kimi to follow our strategy, at a certain point he was not really convinced, and we said no, we stay as we are. He was brave enough and disciplined enough to follow, and it was a good result.

With Seb we changed the strategy and we went to Plan B, but with Kimi we were following exactly what we preferred.
http://adamcooperf1.com/2015/04/20/maurizio-arrivabene-we-put-together-an-aggressive-strategy/
Kyllä tuo vahvasti viittaa siihen, että se "meidän strategiamme" oli alunperin sama molemmille.

Crash.net ainakin näyttää ajattelevan niin:
Crash.net sanoi:
Looking back at the race, Arrivabene says Vettel was originally set to use the same strategy as Raikkonen, but it was switched to a more conservative approach early on in the race.
http://www.crash.net/f1/news/217937/1/arrivabene-kimi-raikkonen-is-back.html
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Maikkaria en lue. "Meidän oli pakko muuttaa hänen strategiaansa" ei millään tavalla sisällä sitä, että Vettelillä olisi ollut erilainen, oma taktiikka.

Kyllä tuo vahvasti viittaa siihen, että se "meidän strategiamme" oli alunperin sama molemmille.

Crash.net ainakin näyttää ajattelevan niin:
Niin, eikä se sisällä myöskään sitä että taktiikka olisi ollut samanlainen. Se sisältää vain sen että Vettelin taktiikka muutettiin.
Kaikki kommentit jotka suoraan sanovat että molemmilla oli sama taktiikka, ovat vain journalistien tai muiden tulkintaa Arrivabenen sanomisista.
Voi olla että tulkinta on oikeakin, mutta etkös se sinä aina vaadi tarkkoja lainauksia henkilöltä itseltään eikä muiden tulkintaa.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
688
Onko tästä pääteltävissä, että Vettelin oli tarkoitus ajaa pitempään ja ottaa kovemmat renkaat alle toiselle stintille? Mersut olisivat käyneet varikolla Vettelin jälkeen +1 ja +2 kierrosta (jos renkaat olisivat kestäneet edes suurinpiirteiden samat kierrokset), Kimi +1 kierros Vetteliin, alle kaikille kovat renkaat. Mersuilla siis ilmanmuuta olis rengastettu alle sama kovuus kuin Vettelille. Sitten olis ajeltu samassa järjestyksessä maaliin asti todennäköisesti. Eli vahingossako tuo kakkossija saavutettiin?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin, eikä se sisällä myöskään sitä että taktiikka olisi ollut samanlainen. Se sisältää vain sen että Vettelin taktiikka muutettiin.
Kaikki kommentit jotka suoraan sanovat että molemmilla oli sama taktiikka, ovat vain journalistien tai muiden tulkintaa Arrivabenen sanomisista.
Voi olla että tulkinta on oikeakin, mutta etkös se sinä aina vaadi tarkkoja lainauksia henkilöltä itseltään eikä muiden tulkintaa.
En, jos minulla on itselläni mahdollisuus tulkita, eli myös se kommentti, jota tulkitaan on jätetty näkyviin.

Jos siis Vettelin taktiikka oli eri kuin Kimillä tai se, jolla hän loppujen lopuksi ajoi, sekä tiedämme hänen lähteneen pehmeillä, jää ainoaksi vaihtoehtoksi, että Vettel olisi siis alkuperäisen taktiikan mukaan tehnyt yhden stopin enemmän tai vähemmän kuin Kimi. Kuinka uskottavana pidät tuota?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24203
Sijainti
lappeen Ranta
Ei Räikkösen ja Vettelin taktiikat ihan samoja olleet ennen Vettelin siivenvaihtoakaan. Kimillä oli ne kovemmat renkaat ekan vaihdon jälkeen kun Vettelillä oli pehmeämmät.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Kun tuota viimeisen varikkokäynnin ajoitusta spekuloi, niin pitää ottaa huomioon myös se, että esim. kolme kiekkaa aikaisemmin sisään olisi ehkäkin hyvinkin todennäköisestikin hidastanut jonkun verran jokaista viimeisen stintin kierrosta.

Ja mitä jälkijossitteluun tulee niin Vettelin olisi ehdottomasti kannattanut päästää Kimi ohitse kisan alkupuolella koska tällöin Rosbergin kanssa ei niinkään todennäköisesti olisi tumpeloitu ja Vettel olisi todennäköisesti ollut vähintään neljäs!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei Räikkösen ja Vettelin taktiikat ihan samoja olleet ennen Vettelin siivenvaihtoakaan. Kimillä oli ne kovemmat renkaat ekan vaihdon jälkeen kun Vettelillä oli pehmeämmät.
Ei ollut ei, mutta taktiikkavaihdos tulikin jo sen jälkeen, kun Vettel tipahti Rosbergin taakse.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Onko Kimin jatkossakin parempi jättäytyä Vettelin taakse AA:ssa, jos ei pääse paalulta paukuttamaan? Tästä seuraisi se, että Vettel painostaa Mersuja -> yrittää undercuttia -> Mersut käy varikolla suojellakseen sijoitustaan -> Kimi pääsee ajamaan pidemmän ekan siivun ja lopussa paukuttelee tuoreemmilla renkailla muista ohi? Pure win!
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Onko Kimin jatkossakin parempi jättäytyä Vettelin taakse AA:ssa, jos ei pääse paalulta paukuttamaan? Tästä seuraisi se, että Vettel painostaa Mersuja -> yrittää undercuttia -> Mersut käy varikolla suojellakseen sijoitustaan -> Kimi pääsee ajamaan pidemmän ekan siivun ja lopussa paukuttelee tuoreemmilla renkailla muista ohi? Pure win!
Tämä nyt on aivan "ufo" skenaario. Eli, taktiikka ehdotus aivan perseestä! Miten tuo ehdotuksesi onnistuu niin, että Kimi jättäytyisi Vettelin taakse, kun Kimillä ei ole viimeiseen aika-ajoon tietoa Vettelin sijoituksesta?
Kaiken A ja O, on päästä aika-ajossa mahdollisimman hyvälle sijoitukselle ja siitä edelleen kisassa kohti korkeinta koroketta.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Joo kyllä siitä lähetään että Kimi ois voittanu eturivistä eli Vettelin paikalta.
Aika-ajossa on edelleen se petrauksen paikka.
 
Ylös