Formula 1 - 2015 - Belgian GP - Kisaennakot, liveseuranta ja jälkihöyryt

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Minä olen monta kertaa puolustellut riskien ja vaikeusasteen tarpeellisuutta vormuloissa, mutta yllättäen räjähtelevät renkaat ovat vain ja ainoastaan turvallisuusriski, eivätkä tuo mitään positiivista moottoriurheiluun. Eikä niitä pidä puolustella sillä että Kimillekin on käynyt pahasti joskus.

Ymmärtäisin Vettelille nauramisen, jos renkaassa olisi ollut näkyvä flätspotti/renkaat olisivat olleet sekuntikaupalla hitaampia ja mies olisi vaan jatkanut menoa - mutta mikään ei edes vihjannut mahdollisesta rengasrikosta ennen kuin se kolmessasataa olikin jo poksahtanut.
Tässä on vinha perä. Jos ilman selkeää syytä/vihjettä pamahtelevat renkaat on hyvä juttu, niin miksei heitellä nallipanoksia sattumanvaraisiin renkaisiin ja pamautella niitä sattumageneraattori x:n avulla?
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Eihän noi renkaat missään nimessä tolleen saa käyttäytyä. Kaikki varmaan muistaa esim. Kiinan-GP 2007 jolloin Hamiltonin renkaista tuli kankaat jo näkyviin, mutta eivät räjähtäneet. Nämä Pirellit silmämääräisesti vielä ihan ok ja yks kaks POKS. Helvetin vaarallista tollanen vaikka Vettel varmaan ajoikin liian pitkän stintin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Tässä on vinha perä. Jos ilman selkeää syytä/vihjettä pamahtelevat renkaat on hyvä juttu, niin miksei heitellä nallipanoksia sattumanvaraisiin renkaisiin ja pamautella niitä sattumageneraattori x:n avulla?
Ihmetyttää vaan se, miten nykyään kuljettajat syyttävät Pirelliä jokaisesta hajonneesta renkaasta. Mulle tulee mieleen esimerkiksi Schumilta parikin mestaruuden osittain ratkaissutta rengasrikkoa vuosilta 1998 ja 2006, mutta ei tuolloin Goodyearia tai Bridgestonea haukuttu ja vielä vähemmän niitä syytettiin turvallisuuden vaarantamisesta. Vaikka olenkin sitä mieltä, että Pirelli on tehnyt sarjan huonoimmat renkaat todella pitkään aikaan, niin eivät kaikki rengasrikot johdu yksinkertaisesti huonosta suunnittelusta. Pirellillä on toki täysin uudenlainen haastekin, sillä autot ovat nykyään sata kiloa raskaampia kuin koskaan aiemmin sarjan historiassa.
 
Viimeksi muokattu:

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Ihmetyttää vaan se, miten nykyään kuljettajat syyttävät Pirelliä jokaisesta hajonneesta renkaasta. Mulle tulee mieleen esimerkiksi Schumilta parikin mestaruuden osittain ratkaissutta rengasrikkoa vuosilta 1998 ja 2006, mutta ei tuolloin Goodyearia tai Bridgestonea haukuttu ja vielä vähemmän niitä syytettiin turvallisuuden vaarantamisesta. Vaikka olenkin sitä mieltä, että Pirelli on tehnyt sarjan huonoimmat renkaat todella pitkään aikaan, niin eivät kaikki rengasrikot johdu yksinkertaisesti huonosta suunnittelusta. Pirellillä on toki täysin uudenlainen haastekin, sillä autot ovat nykyään sata kiloa raskaampia kuin koskaan aiemmin sarjan historiassa.
Pirelli on sarjan ainut valmistaja, jotta se saadaan korjaamaan asia täytyy varmaan antaa suoraa kritiikkiä, kun muuten Hembery höpisee omiaan ja mitään ei tapahdu. Rengassodan aikana en usko, että Goodyearin tai Bridgestonen pomot kylmän viileästi totesivat vaan "jaa renkaat räjähtelee, no se varmaan johtu siitä et te ajoitte radan ulkopuolel lol ei mein vika älkää ajako siellä", vaan niillä oli ihan oikea kilpailullinen intressi siihen ettei renkaat räjähtele.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Pirelli on sarjan ainut valmistaja, jotta se saadaan korjaamaan asia täytyy varmaan antaa suoraa kritiikkiä, kun muuten Hembery höpisee omiaan ja mitään ei tapahdu. Rengassodan aikana en usko, että Goodyearin tai Bridgestonen pomot kylmän viileästi totesivat vaan "jaa renkaat räjähtelee, no se varmaan johtu siitä et te ajoitte radan ulkopuolel lol ei mein vika älkää ajako siellä", vaan niillä oli ihan oikea kilpailullinen intressi siihen ettei renkaat räjähtele.
Yksi tai kaksi rengasta hajosi melko pitkälti tuntemattomista syistä ja datan kerääminen on vaikeaa, koska testejä ei ajella. (Eikä niitä ole Belgiassa ennenkään tavattu ajaa.) Renkaita on aina hajonnut, joka vuosi, ja kuten jo sanoin, niin kyse ei aina ole suunnitteluvirheestä. Esimerkiksi Vettelin renkaan hajoaminen oli tallin ja kuljettajan vika, koska he olivat jo tietoisia Rosbergin tilanteesta (joka ei tosin Pirellin mukaan liittyne Vetteliin), mutta silti he halusivat ajaa ylipitkän stintin kisapainoilla. Talli otti riskin, talli hävisi.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Niin on tuo renkaan räjähdys hieman outo tosiaan kun edellisellä kierroksella Vettelillä oli vielä aika hyvä vauhti :
Lap 41
NO GAP TIME
44 _ _ _ _ 1:54.222
6 _ 3.942 _ 1:54.073
5 _ 34.837 _ 1:56.116
8 _ 35.589 _ 1:56.311
26 _ 45.332 _ 1:53.965
11 _ 48.561 _ 1:57.620
19 _ 49.222 _ 1:56.480
7 _ 50.283 _ 1:56.381

Toki Vettelhän tais ajaa Compsissa joka kierroksella ulos kanttareille juuri tuolla puolen autoa.
(Mitä muut teki harvemmin)
Kvyatin kyyti oli myös aika hyvää tuossa kohtaa kisaa.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Ihmetyttää vaan se, miten nykyään kuljettajat syyttävät Pirelliä jokaisesta hajonneesta renkaasta. Mulle tulee mieleen esimerkiksi Schumilta parikin mestaruuden osittain ratkaissutta rengasrikkoa vuosilta 1998 ja 2006, mutta ei tuolloin Goodyearia tai Bridgestonea haukuttu ja vielä vähemmän niitä syytettiin turvallisuuden vaarantamisesta. Vaikka olenkin sitä mieltä, että Pirelli on tehnyt sarjan huonoimmat renkaat todella pitkään aikaan, niin eivät kaikki rengasrikot johdu yksinkertaisesti huonosta suunnittelusta. Pirellillä on toki täysin uudenlainen haastekin, sillä autot ovat nykyään sata kiloa raskaampia kuin koskaan aiemmin sarjan historiassa.
Eipähän noita ns. rengassotavuosia oikein voi nykyiseen yhden valmistajan aikakauteen verrata. Silloin pyrittiin renkaista tekemään mahdollisimman hyvät kaikin puolin, kun taas nykyisin tehdään tarkoituksella huonoja renkaita, jotta saadaan viihdettä kisoihin. Varmasti melkoista tasapainoilua vaatii, ettei tehdä sitten renkaista liian kestäviä tai liian heikkoja, varsinkin, kun testimäärät on mitä on.

Mutta ei näennäisesti hyväkuntoisen renkaan tietenkään kuuluisi räjähtää ihan omia aikojaan, oli suunnittelufilosofia mikä tahansa, joten sikäli kritiikki rengasvalmistajaa kohtaan on ihan oikeutettua.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Niin on tuo renkaan räjähdys hieman outo tosiaan kun edellisellä kierroksella Vettelillä oli vielä aika hyvä vauhti :
Lap 41
NO GAP TIME
44 _ _ _ _ 1:54.222
6 _ 3.942 _ 1:54.073
5 _ 34.837 _ 1:56.116
8 _ 35.589 _ 1:56.311
26 _ 45.332 _ 1:53.965
11 _ 48.561 _ 1:57.620
19 _ 49.222 _ 1:56.480
7 _ 50.283 _ 1:56.381

Toki Vettelhän tais ajaa Compsissa joka kierroksella ulos kanttareille juuri tuolla puolen autoa.
(Mitä muut teki harvemmin)
Kvyatin kyyti oli myös aika hyvää tuossa kohtaa kisaa.
Rengas hajosi ulkoreunasta alkaen ja hetkeä ennen onnettomuutta näytettiin Eau Rou oikomisesta hidastuksia jossa silmään pisti kanttari ja asfaltin reunassa ollut "patti" joka oli lähes kaikilla oikean puolen renkaiden kohdalla, lienekkö takarengas tästä ottanut kyttyrää?
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Ei ole kyllä Pirellillä mikään helpoin paikka. Testiä ei juuri ajeta ja renkaista pitää tehdä tietynmalliset. Ei liian hyvät, muttei liian huonotkaan joiden pitäisi tietyn pisteen jälkeen alkaa menettämään kykyään silti kuitenkaan aiheuttamatta turvallisuusriskiä.
Vaikea löytää kultaista keskitietä. Joissain kisoissa on liian kestävät setit, jonka perään sitten vingutaan kun kisat oli tylsiä eikä renkaista saanut mitään eroa. Sitten tulee toinen laita, jossa renkaat eivät kestä mitään ja jopa kisojen ajaminen voisi olla vaakalaudalla, jos jonakin viikonloppuna alkaisi noita jatkuvasti räjähtelemään.
Sitten kun vielä jokainen auto on jollain tapaa erilainen, niin pitäisi olla rengas joka ei liikaa suosi yhtä tiimiä tai ei sovi ollenkaan toiselle.

Mutta toisaalta itsepähän ovat sarjassa mukana. Toki en tiedä mikä oli tilanne ja minkälaiset sopimukset tehtiin Pirellin tullessa mukaan. Ehkei heillä kauheasti jätetty vaihtoehtoja, kun sarjaan alettiin haluamaan viihtyvyyttä renkaiden kustannuksella.

Itsekin Pirelliä paljon kritisoinut, mutta mielestäni tämä kausi ja viime kausi menneet pääosin ihan hyvin nyt kun isossa kuvassa miettii.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Kuva vielä "kanttarin patista". Kulunut rengas alla ja ei se paljoa vaadi....

[/url][/IMG]
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Siinä kohtaa voi pistää Ferrarin syyksi, jos eivät ole noudattaneet rengaspaine- tai cambersuosituksia. Liian alhaisella paineella rengas ylikuumenee ja voi poksahtaa. Käsittääkseni alhainen rengaspaine syö aika paljonkin huippunopeudesta, mutta parantaa vetopitoa. Sille Vettelin meno näyttikin. Ensimmäisestä mutkasta Vettel pystyi aina kiihdyksellä tekemään ison eron Grosjeaniin ja Ferrarin huippunopeus kisassa ollut kovinkaan hyvä.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Ihmetyttää vaan se, miten nykyään kuljettajat syyttävät Pirelliä jokaisesta hajonneesta renkaasta. Mulle tulee mieleen esimerkiksi Schumilta parikin mestaruuden osittain ratkaissutta rengasrikkoa vuosilta 1998 ja 2006, mutta ei tuolloin Goodyearia tai Bridgestonea haukuttu ja vielä vähemmän niitä syytettiin turvallisuuden vaarantamisesta. Vaikka olenkin sitä mieltä, että Pirelli on tehnyt sarjan huonoimmat renkaat todella pitkään aikaan, niin eivät kaikki rengasrikot johdu yksinkertaisesti huonosta suunnittelusta. Pirellillä on toki täysin uudenlainen haastekin, sillä autot ovat nykyään sata kiloa raskaampia kuin koskaan aiemmin sarjan historiassa.
Eiks -98 Schumin rengasrikon tausta ollut ainakin osittain Tueron ja Takagin viimeisen shikaanin kolarin myötä radalle päätyneessä romussa?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Eiks -98 Schumin rengasrikon tausta ollut ainakin osittain Tueron ja Takagin viimeisen shikaanin kolarin myötä radalle päätyneessä romussa?
Sitähän en tiedä, mutta ainakin suomalaista F1-historiaa on yritetty kirjoittaa sellaiseksi, että Schumacher raivosi radalla renkaansa rikki.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Kimin kisa oli vähän pettymys omiin silmiin. Ei oikein mitään erikoista tapahtunut ja sijoituksetkin tuli lähinnä muiden keskeyttäessä edestä. Hulkenberg ja Sainz tippuivat jo ennen lähtöä käytännössä.
Startissa sitten jossain vaiheessa Kimi oli viimeisenä, joten sekin meni aivan pieleen.
Kilpailussa sitten Maldonado, Vettel, Bottas ja Ricciardo tippuivat vielä sopivasti edestä pois ongelmien takia. Verstappen myös kerkesi melkein ohitse.

Jos olisi päässyt Massan ja Perezin edellä viidenneksi, niin sitten olisin ihan tyytyväinen mutta nyt jäi aika vaisu maku.
 

mo7ors

Well-known member
Liittynyt
28.7.2015
Viestit
140
Rengas hajosi ulkoreunasta alkaen ja hetkeä ennen onnettomuutta näytettiin Eau Rou oikomisesta hidastuksia jossa silmään pisti kanttari ja asfaltin reunassa ollut "patti" joka oli lähes kaikilla oikean puolen renkaiden kohdalla, lienekkö takarengas tästä ottanut kyttyrää?
Typerää tuolainen oikominen. Ilmeisesti oli kuitenkin sallittua, mutta ihmetyttää, että tuolainen oikominen on hyväksyttävää. :wall:

Hyvin mahdollista, että rengas meni "pattiin" osuman seurauksena. Turha tässä Pirelliä on syyttää kun renkaalla oli kuitenkin jo ajettu 28 kierosta.
Turha kovalla riskillä yrittivät podiumille.

Hieno kuitenkin, että tällä kertää Vettelkin sai maistaa ongelmia.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Mitä ihmeellistä siinä on että F1 kisassa jollain puhkeaa rengas?

Minä vaan kysyn.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Jos olisi päässyt Massan ja Perezin edellä viidenneksi, niin sitten olisin ihan tyytyväinen mutta nyt jäi aika vaisu maku.
Kimihän oli varikolta lähtiessä aivan Massan kannassa, muttei päässyt heti ohi ja taisi sitten keskittyä säästämään nakkeja lopun uutta rynnistystä varten. Jostain syystä vain Massan renkaat kestivät tällä kertaa paremmin ja Kimi olikin sitten ongelmissa Verstappenin kanssa. Olisikohan siinä paikassa Ferrari vähän epäonnistunut varikkotaktiikassaan ettei Kimi kerennyt undercutiin. Mauri antoi tällä kertaa hieman kompensaatiota tallin kämmeistä kehumalla Kimin sunnuntaiajelua erinomaiseksi.

Typerää tuolainen oikominen. Ilmeisesti oli kuitenkin sallittua, mutta ihmetyttää, että tuolainen oikominen on hyväksyttävää. :wall:
Minua enemmän ihmetyttää tuon kanttarin idioottimainen muoto. Tuo patti on siis sisäreunassa. Mitään oikomista ei ole olemassakaan vaan se on huonoa ratasuunnittelua. En tiedä, millainen tuo mutka on esimerkiksi kymmenen vuotta sitten ollut, ettei kuljettajia ole silloin houkutellut oikominen (vaikka mutkan ajaminen tavallisella linjalla oli siihen aikaan vaikeampaa).

Edit: Siinä on ollut alun perin metallikaide ja myöhemmin hiekkaeste. Nyt ei ole kuin kiitorata.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ensi kaudeksi joku vähän höylää sitä pattia niin hyvä.

Oikominen loppuu kun siellä kanttarin takana on hiekkaeste tai nurmikko. :D
 
Ylös