Formula 1 - 2015 - Belgian GP - Kisaennakot, liveseuranta ja jälkihöyryt

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kuvassa oleva Monzan kanttari on kyllä todella sileä. Ei tuollainen hajoita renkaita. Vastakarvaan kuvattuna se näyttää pahemmalta hätäisesti katsottuna.
Onhan siinä monta terävää kulmaa. Eikä tuota oikomisen estävää banaania aina ole käytössä jolloin kanttarit raapii vielä enemmän renkaita.


Näitä löytyy oikeastaan radalta kuin radalta.

Kiina.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ei niiden kanttarien yli ole pakko ajaa.
On, jos tahtoo ajaa nopeasti. Sehän nykyradoissa typerää onkin, että rataa ei ole selvästi erotettu radan ulkopuolisesta alueesta. Pistäisivät vaikka ajoalueen ulkopuolelle antureita, joiden yli ajaessa napsahtaisi läpiajorangaistus.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
On, jos tahtoo ajaa nopeasti. Sehän nykyradoissa typerää onkin, että rataa ei ole selvästi erotettu radan ulkopuolisesta alueesta. Pistäisivät vaikka ajoalueen ulkopuolelle antureita, joiden yli ajaessa napsahtaisi läpiajorangaistus.
Tai jos kanttarit tehtäisiin sen verran kapeiksi, että koko auto ei mahdu niiden päälle, ja heti kanttarin jälkeen olisi parin metrin nurmikaistale niin ei enää tekisi niin mieli vetää koko ajan leveäksi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tai jos kanttarit tehtäisiin sen verran kapeiksi, että koko auto ei mahdu niiden päälle, ja heti kanttarin jälkeen olisi parin metrin nurmikaistale niin ei enää tekisi niin mieli vetää koko ajan leveäksi.
Nurmikaistaleitahan käytetään paljon juuri tolla tavalla. Eiköhän niitäkin ruveta kohta poistamaan, kun Ericcsonin mälli Pouhonissa johtui juurikin astroturfilta lipeämisestä.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Nurmikaistaleitahan käytetään paljon juuri tolla tavalla. Eiköhän niitäkin ruveta kohta poistamaan, kun Ericcsonin mälli Pouhonissa johtui juurikin astroturfilta lipeämisestä.
Kyllä ja mielestäni tuo on hyvä kompromissi, jos turva-alueita ei haluta tehdä kokonaan hiekasta tai nurmikosta. Ainakin vähän tulee takkiin ajoissa tai lähtee lapasesta, jos vetää radan ulkopuolelta. Mutta varmaan tosiaan nuokin kohta poistetaan, koska ne nähdään vaarallisena. Pitäisikö ajaa ollenkaan?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Vettel taas näreissään, kun Pirelli ei kauden 2013 tapaan ole toimittanut ikuisesti kestäviä renkaita. Jotenkin huomaa taas kaikesta pillastumisesta että jätkältä jäi koulut kesken alta parikymppisenä, kun ei osaa hahmottaa terävien reunakanttarien ja rengasrikon välistä korrelaatiota. Yhden pysähdyksen riski kostautui tällä kertaa, ja se oli Ferrarin ja Vettelin aivan omaa syytä. Toivottavasti FIA ja Pirelli pitävät yhteisestä rintamasta kiinni, ei taas jaksa jotain kesken kauden tehtävää seosmuutosta muutaman katkeran kommentin takia. Vaikka se halpamainen turvallisuuskorttikin lyötiin pöytään.

Osan vastuusta voi kyllä laittaa myös kilpailun kädettömälle tuomaristolle jonka olisi pitänyt kieltää Vettelin tyyppiset ajolinjat (eli siis kaarteen oikaisu valkoisten viivojen ulkopuolelta).
Ei jummijammi. Tuomariston pitäisi ohjeistaa neljästi F1:n kokonaiskilpailun voittaneelle kuljettajalle, miten radalla täytyy ajaa. Nyt on kaikki nähty, siis aivan kaikki. Ehkä Spa pitäisi tosiaan vetää pois kalenterista, kun siellä ei osata ajaa. Tai sitten joku oma Spa-lisenssi käyttöön, harjoituksissa eniten oikoneet suosiolla katsomoon oman turvallisuutensa takia.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Eli taas menee kuskin piikkiin :thumbup:

On se hieno mies!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Belgian kilpailun osalta muutoin mentiin tutussa järjestyksessä joskin Lotuksen Romain Grosjeanille pitää antaa tunnustusta. On viimeiset kolme vuotta ajanut viimeistään 2012 Span osakilpailun kilpailukiellon jälkeen useimmiten todella hyvin Lotuksen oman taloudellisen ja tallin henkilötason kuohunnan huomioon ottaen. Nykyäänkin Lotusta hallitsee käytännössä nukketason tallipäällikkö mitä muut vetelevät käytännössä naruista ja tallin henkilökuohunta ei ole ollut oikeastaan koskaan rauhoittunut täysin.

Korkeintaan vajonnut pinnan alle Räikkösen Kimin aikana ja silloinkin vain tilapäisesti. Yleistä vittuilua riitti niin Vitali Petroville, Nick Heidfeldille, Bruno Sennalle kuin myös Räikkösellekin kaiken mennessä joko oikeasti tai kuvitellustikin päin persettä. Edellisen kerran täysin rauhallinen ja mukava ympäristö Lotuksella on ollut vain silloisen Lotus Renaultin Robert Kubican aikana 5 vuotta sitten. Ja Kubican tapauksen tietäen jotakin on puuttunut siitä tallista siitä alkaen.:( Grosjeanin osalta toivoisi, että vielä uran jälkipuoliskolle kallistuttaessa menestystä tulisi ja Ranskan suunnannäyttäjänä hänellä on tärkeä tehtävä edessään.:) Itse Professori eli Alain Prostkin on arvostanut häntä erittäin paljon mediassa. Muista kuljettajista Max Verstappen ajaa kyllä todella hyvin, mutta välillä nuoruus näkyy liikaakin ja vain onni on toistaiseksi estänyt häntä liittymästä isä-Johanneksen kolarilinjan tielle.:frown:

Rauhoittumista vaatii, mutta onhan aikaa toki kasvaa. Iän puolesta vielä 2-3 vuottakin olisi voinut viettää muissa luokissa. Toinen kehittynyt kuljettaja on Venäjän Raketti eli Daniil Kvjat joka tuntuu jostakin löytäneen näyttävyyttä ja vauhtia ylleen keskellä kautta huipentaen ainakin toistaiseksi kaiken uransa parhaimpaan sijoitukseen Unkarissa eli kakkossijaan. Venäjällä odotetaan nyt vain enää voittoa häneltä ja vaikka sen nykytilanteesta voi olla mitä mieltä tahansa niin urheilulliselta kannalta olisi mukavaa nähdä ensimmäistä kertaa venäläinenkin voittavana kuljettajana kuten kuka tahansa muukin uuden voittavan kansallisuuden kuljettaja. Edellinen uusi voittaja kansallisuuden perusteella taisi olla Venezuelan Pastor Maldonado 2012 Barcelonassa.
 
Ylös