Formula 1 – 2019 - 02 - Bahrainin GP - Aika-Ajot

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Leclerc pamautti Vetteliä nokkaan oikein kunnolla. Ottaakohan vielä ajamalla sen ykköskuskin paikan tällä kaudella? Mersut pääsi aika-ajoissa sen verran lähelle, että taitaa tulla tiukka kisa. Red Bull jotenkin vähän hukassa ja Gasly aivan sekaisin. Koskahan alkaa Helmut Marko hönkiä niskaan? Haasllla taas erinomainen vauhti päällä. Kyllä se vaan on tuo "asiakasauto" ainoa oikea reitti pienemmille tiimeille. Sinänsä harmi, mutta minkäs teet. Tulokset puhuu puolestaan.
Alonso kävelee varikolla ja Gasly ei saa kaasua millään painettua... 1+1
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Olipa hienoa että Leclerc pääsi paalulle. :)
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8488
Sijainti
Helsinki
Leclercirltä kyllä erinomainen aika-ajo, hyvä saada uutta verta kärkikahinohin. Uusintaa odotellessa...
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
268
Hieno suoritus Lecreciltä! Ferrarille voi olla kohtalokasta ruveta määräilemään nopeampaa vastaan, kun noin tiukkaa kuitenkin Mersun kanssa. Haasilta taas vahvaa suoritusta, taistelevat jopa valmistajien 3. sijasta, kun Gasley noin heikko.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Gasly ei saa millään RB:tä kulkemaan ja Alonso ilman sopimusta. Ynnäilyä ja ääneen pohdintaa.
Edelleen olen hämmentynyt tästä. Alonso pyörii Mclarenilla ja katsoo, että kappas kulkee vihdoin. Sit se alkais katsoon Red Bullille, johon ei senioreita palkata? Varsinkaan omien kasvattien ulkopuolelta? Vai mitä haet?

edit: no sopis Alonsolle. Renaultin jälkeen siirtynyt aina vääriin talleihin (tai tallit huonoksi onnekseen saaneet Alonson). Tallien taso laskenut Alonson myötä ja noussut lähdön jälkeen :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Meloni

Well-known member
Liittynyt
26.11.2018
Viestit
67
Joko aloitetaan #KvyatIn tai #AlbonIn huhumyllytys vai vieläkö pari kisaa odotellaan?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3927
Edelleen olen hämmentynyt tästä. Alonso pyörii Mclarenilla ja katsoo, että kappas kulkee vihdoin. Sit se alkais katsoon Red Bullille, johon ei senioreita palkata? Varsinkaan omien kasvattien ulkopuolelta? Vai mitä haet?

edit: no sopis Alonsolle. Renaultin jälkeen siirtynyt aina vääriin talleihin (tai tallit huonoksi onnekseen saaneet Alonson). Tallien taso laskenut Alonson myötä ja noussut lähdön jälkeen :thumbup:
2007 Rellulta Mclarenille joka nousi mestaruuskandidaatiksi kun taas Rellu sukelsi.

Totaalisukelluksen 2009 kokenut Ferrari nousi mestaruustaisteluihin 2010 Alonson tultua, Rellu jatkaa sukellusta ja jatkaa sitä edelleen 10 vuoden jälkeen.

Logiikkasi ei toimi. Syy löytyy väärän vahvuisista laseista jotka sumentaa Alonso niminen hajataitto.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Eikös tämä sitten ollut ensimmäinen monacolainen paalu koskaan historiassa? Ihmettelen vaan kun en missään ole moista mainintaa nähnyt,
että kuka se aiempi kuski sitten olisi ollut.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5159
Australiassa oli ainoa oikea päätös jäädyttää kuskien paikat viimeisen stopin jälkeen ja nyt olisi ainoa oikea päätös enemmän tai vähemmän jäädyttää sijoitukset ensimmäisen kierroksen jälkeen. Ferrarin pitäisi saada vähintään voitto ellei sitten kaksoisvoittoa, mutta pelkän voiton saavuttaminenkin voi vaatia kahden auton yhteistyötä varikkotaktiikoissa, jotta Mersut pidetään aisoissa. Vettelillä olisi myös paikka osoittaa kasvaneensa henkisesti välttämällä viime vuoden Monzan toisinto. Toisaalta en yllättyisi, jos hän nyt kulisseissa vetelee kaikista mahdollisista naruista varmistaakseen itselleen haluamansa lopputuloksen.

Joko aloitetaan #KvyatIn tai #AlbonIn huhumyllytys vai vieläkö pari kisaa odotellaan?
Johan Helmuttikin sanoi, ettei Red Bullin auto ole nyt parhaimmillaan. Ehkä se oli myönnytys Gaslylle päin, että hänen ongelmiaan yritetään ratkoa. Vaihtokauppa kesken Gaslyn ensimmäisen kauden olisi iso riski, sillä eivät Kvyat ja Albonkaan ole varsinaisesti todistaneet osaavansa mitään ihmeellistä.

Gasly ei saa millään RB:tä kulkemaan ja Alonso ilman sopimusta. Ynnäilyä ja ääneen pohdintaa.
Alonsollahan on sopimus McLaren-organisaation kanssa ja se sopimus varmuudella estää myös hänen kilpailemisensa F1-sarjassa tällä kaudella, mikäli se ei tapahdu McLarenin autolla.
 
Viimeksi muokattu:

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Täällä yhden kisan ja kaksien aika-ajojen jälkeen hehkutetaan Leclerciä onnistuneena vaihtona. Voihan toki ollakkin mutta ensin tulisi ajaa kausi loppuun ja verrata vaikka näihin statseihin:



Toki muuttujia on aina paljon, mutta jotain osviittaa noistakin saa
 
Viimeksi muokattu:

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
2007 Rellulta Mclarenille joka nousi mestaruuskandidaatiksi kun taas Rellu sukelsi.

Totaalisukelluksen 2009 kokenut Ferrari nousi mestaruustaisteluihin 2010 Alonson tultua,
McLarenille ja Ferrarille mennessä oli jo voittaja autot. Ja kukahan niitä oli kehittämässä? :D
 

rageon

Well-known member
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
291
Täällä yhden kisan ja kaksien aika-ajojen jälkeen hehkutetaan Leclerciä onnistuneena vaihtona. Voihan toki ollakkin mutta ensin tulisi ajaa kausi loppuun ja verrata vaikka näihin statseihin:



Yllättäen Mclarenillakin taas alkanut kulkemaan kun Alonso lähti. Voiko olla sattumaa että näin tahtoo aina tapahtua tiimissä mistä ko. herra vaihtaa maisemaa...

Niimpä.. tai edes 10 kisaa ja sitten vetää diipimpiä johtopäätöksiä. Toki Ferrari on ollut nyt Bahrainissa uudestisyntynyt ja Vettelin ihon alle on jo päästy. Voi tulla mielenkiintoiset ensimmäiset mutkat :cool:.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
704
Joko aloitetaan #KvyatIn tai #AlbonIn huhumyllytys vai vieläkö pari kisaa odotellaan?
Spekuloimme aihetta foorumilla jo kauden avausviikonvaihteessa. Itseasiassa asiaa on spekuloitu jo talvitestien tunaroinneista asti. Romutti kuitenkin kalustoa ennen kauden alkua ja aiheutti suuria muutoksia ensimmäisen viikonlopun suunniteltuun ohjelmistoon.

Toivoisin toki myös hänen onnistuvan, mutta ei tämä alku helpolta näytä. Olen jopa taipuvainen uskomaan, että nykyisissä kalustoissa on tallien välillä luultua suurempia fundamentaalisia eroavuuksia. Red Bull ainakin vaikuttaisi hyvin vahvasti eroavan Renaultista ja Toro Rossosta vaaditun ajotapansa suhteen. Väittämää tukee Gaslyn ja Ricciardon heikot esitykset tallikavereihinsa nähden. Toki viimeksi mainitun aika-ajo tulos on Bahrainissa on hyvä, mutta saattaa edelleen johtua myös tallikaverin epäonnesta.

Epäilen, että viimeinen mahdollisuus annetaan Barcelonassa tai vaihtoehtoisesti jo Barcelonassa on tarvittaessa suoritettavissa vaihto, koska silloin korvaava kuljettaja pääsee erittäin tutulle radalle, auton säädöt saadaan suht kohdalleen vaikka ajamatta metriäkään ja korvaajalla riittää keskittyminen vain uuden kaluston opetteluun.

Vaihtopäätöksen tekisin itse viimeistään Monacon kisan lopputulosten perusteella. Lähtökohtaisesti Red Bull ottaa kaksoisvoiton Monacossa ja minimissään voitto ja nelossija. Muuten ollaan epäonnistuttu rajusti. Monacoon ei kuljettajaa ainakaan voi vaihtaa.

Liputin vielä Australiassa Albonia korvaajaksi, mutta olen tällähetkellä ihan 50-50 tilanteessa. Jos Albon ajaa vähintään yhden pisteen Bahrainissa, eikä Kvyat saa pisteitä on tilanne mielestäni kavereilla tasan, jolloin Marko valitsee tarvittaessa edelleen tulevaisuuden potentiaalia enemmän omaavan kuljettajan eli Albonin.


Edit. sekoilin Barcelonan ja Monacon kisojen keskinäisessä järjestyksessä, joten käytännössä tuo vaihdon suoritus ei voi ihan yksi-yhteen mennä noin.
 
Viimeksi muokattu:

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
704
Täällä yhden kisan ja kaksien aika-ajojen jälkeen hehkutetaan Leclerciä onnistuneena vaihtona. Voihan toki ollakkin mutta ensin tulisi ajaa kausi loppuun ja verrata vaikka näihin statseihin:



Toki muuttujia on aina paljon, mutta jotain osviittaa noistakin saa
Ehdotat ihan järkeenkäypää tapaa vertailla tuloksia pitkällä aikavälillä. Laajentaisin kuitenkin tarkastelua myös useammalle kaudelle ja käyttäisin vertailulukuina prosentteja, niin saataisiin reilua vertailua tallikaverien välille?

Lyhyellä tähtäimellä vertailu Kimin hyvään edelliseen kauteen on kyllä ihan perusteltu, eihän Ferrarin tulokaskuljettaja ole korvaamassa toista kuljettajaa kymmenen vuoden periodia silmällä pitäen vaan tulosta pitää tulla heti tai melkein heti. Voidaan kai olettaa, että parhaimmillaan Kimi olisi voinut suorittaa kuluvalla kaudella samassa suhteessa Vetteliin kuin kaudella 2018? Tuskin olisi ainakaan kääntänyt statseja toisinpäin, varsinkaan kun Vetteliä aidosti näytettiin tallissa suosivan Kimin kustannuksella. Leclerc kärsinnee samasta ongelmasta, ainakin kunnes suorittaa Vetteliä paremmin, jolloin voisi sanoa saman madollisuuden olleen myös Kimillä?

Siinä mielessä olet väärässä, että luulet Leclerkin hehkuttamisen liittyvän kaksiin aika-ajoihin ja yhteen kilpailuun. Hänessä on potentiaalia joka on ollut näkyvillä vähintään kolme vuotta, vaikka itse esim. pidin osittain Sauber kautta pettymyksenä (odotin nostoa Ferrarille jo kesken kauden). Vetteliin on helppo verrata, koska hänen tasonsa tiedämme. Itse olen pitänyt Vetteliä jo pitkään yliarvostettuna kuumakallena, joka merkittävästi hyötyy mm. erilaisesta tuomarilinjasta muihin (ei kaikkiin) nähden. Aika näyttää tuleeko Leclerkistä seuraava supertähti formuloihin, minun silmissäni hän on sitä ollut jo pitkään.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Ehdotat ihan järkeenkäypää tapaa vertailla tuloksia pitkällä aikavälillä. Laajentaisin kuitenkin tarkastelua myös useammalle kaudelle ja käyttäisin vertailulukuina prosentteja, niin saataisiin reilua vertailua tallikaverien välille?

Lyhyellä tähtäimellä vertailu Kimin hyvään edelliseen kauteen on kyllä ihan perusteltu, eihän Ferrarin tulokaskuljettaja ole korvaamassa toista kuljettajaa kymmenen vuoden periodia silmällä pitäen vaan tulosta pitää tulla heti tai melkein heti. Voidaan kai olettaa, että parhaimmillaan Kimi olisi voinut suorittaa kuluvalla kaudella samassa suhteessa Vetteliin kuin kaudella 2018? Tuskin olisi ainakaan kääntänyt statseja toisinpäin, varsinkaan kun Vetteliä aidosti näytettiin tallissa suosivan Kimin kustannuksella. Leclerc kärsinnee samasta ongelmasta, ainakin kunnes suorittaa Vetteliä paremmin, jolloin voisi sanoa saman madollisuuden olleen myös Kimillä?

Siinä mielessä olet väärässä, että luulet Leclerkin hehkuttamisen liittyvän kaksiin aika-ajoihin ja yhteen kilpailuun. Hänessä on potentiaalia joka on ollut näkyvillä vähintään kolme vuotta, vaikka itse esim. pidin osittain Sauber kautta pettymyksenä (odotin nostoa Ferrarille jo kesken kauden). Vetteliin on helppo verrata, koska hänen tasonsa tiedämme. Itse olen pitänyt Vetteliä jo pitkään yliarvostettuna kuumakallena, joka merkittävästi hyötyy mm. erilaisesta tuomarilinjasta muihin (ei kaikkiin) nähden. Aika näyttää tuleeko Leclerkistä seuraava supertähti formuloihin, minun silmissäni hän on sitä ollut jo pitkään.
Onhan jonkunmielestä maailman nopein Heikkikin supertähti. Potentiaalia on aika monellakin kuskilla, mm. Max Verstappenilla jolla ei ole vielä edes yhtään paalupaikkaa eikä mestaruutta tietenkään vaikka jo 83 kisaa ajanut.

Melbournen jälkeen huudettiin kuinka Kimin lähtö on "satuttanut" tallia. Tämän viikonlopun jälkeen kelkka kääntynee taas toisinpäin. Olet yhtä hyvä kuin viimeisin kisasi, tuntuu pätevän edelleen.

Katsotaan vaikka kauden puolessa välissä vieläkö nuoren monacolaisen kasetti kestää, toivotaan näin. Vielä on kuitenkin paljon todistettavaa. Leclerc ajaa nyt ensimmäistä kertaa kunnollisen vertailukohdan kanssa, mitä edelliset tallikaverit eivät todellakaan olleet.

Itse lasken supertähdiksi moninkertaiset mestarit Hamilton & Vettel (en fanita kumpaakaan tippaakaan), ja niihin saavutuksiin näillä nuorilla pojilla on vielä matkaa. Kimi nyt on sitten muuten vaan elävä legenda.
 
Viimeksi muokattu:

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Leclerc ajaa nyt ensimmäistä kertaa kunnollisen vertailukohdan kanssa, mitä edelliset tallikaverit eivät todellakaan olleet.
Mitkä edelliset tallikaverit? Yksi kausi ykkösissä. LeClerc Ferrarille, Ericsson sarjasta eläkkeelle. Formula 2 ja GP3-sarjassa suvereenit mestaruudet ensimmäisellä yrityksellä.
 
Ylös