Joko aloitetaan #KvyatIn tai #AlbonIn huhumyllytys vai vieläkö pari kisaa odotellaan?
Spekuloimme aihetta foorumilla jo kauden avausviikonvaihteessa. Itseasiassa asiaa on spekuloitu jo talvitestien tunaroinneista asti. Romutti kuitenkin kalustoa ennen kauden alkua ja aiheutti suuria muutoksia ensimmäisen viikonlopun suunniteltuun ohjelmistoon.
Toivoisin toki myös hänen onnistuvan, mutta ei tämä alku helpolta näytä. Olen jopa taipuvainen uskomaan, että nykyisissä kalustoissa on tallien välillä luultua suurempia fundamentaalisia eroavuuksia. Red Bull ainakin vaikuttaisi hyvin vahvasti eroavan Renaultista ja Toro Rossosta vaaditun ajotapansa suhteen. Väittämää tukee Gaslyn ja Ricciardon heikot esitykset tallikavereihinsa nähden. Toki viimeksi mainitun aika-ajo tulos on Bahrainissa on hyvä, mutta saattaa edelleen johtua myös tallikaverin epäonnesta.
Epäilen, että viimeinen mahdollisuus annetaan Barcelonassa tai vaihtoehtoisesti jo Barcelonassa on tarvittaessa suoritettavissa vaihto, koska silloin korvaava kuljettaja pääsee erittäin tutulle radalle, auton säädöt saadaan suht kohdalleen vaikka ajamatta metriäkään ja korvaajalla riittää keskittyminen vain uuden kaluston opetteluun.
Vaihtopäätöksen tekisin itse viimeistään Monacon kisan lopputulosten perusteella. Lähtökohtaisesti Red Bull ottaa kaksoisvoiton Monacossa ja minimissään voitto ja nelossija. Muuten ollaan epäonnistuttu rajusti. Monacoon ei kuljettajaa ainakaan voi vaihtaa.
Liputin vielä Australiassa Albonia korvaajaksi, mutta olen tällähetkellä ihan 50-50 tilanteessa. Jos Albon ajaa vähintään yhden pisteen Bahrainissa, eikä Kvyat saa pisteitä on tilanne mielestäni kavereilla tasan, jolloin Marko valitsee tarvittaessa edelleen tulevaisuuden potentiaalia enemmän omaavan kuljettajan eli Albonin.
Edit. sekoilin Barcelonan ja Monacon kisojen keskinäisessä järjestyksessä, joten käytännössä tuo vaihdon suoritus ei voi ihan yksi-yhteen mennä noin.