Formula 1 – 2019 - 09 - Itävallan GP

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Meinaan. Ei ole sellaista sääntöä, ettei ajolinjaa saisi ajaa. Mutta edelleen, numeroa kehiin.
Millä oikeudella Verstappen saa ajaa ajolinjaa ja Leclerc ei. Ovat rinnakkain kaarteessa. Annanpa tuohon sääntöpykälä!!
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5644
Giovinazzi ajoi erinomaisen kisan. Pelastiko tallipaikkansa? Viimeiset aika-ajot ovat olleet ihan hyviä, nyt onnisti kisassakin.
Ferrari omistaa Giovinazzin tallipaikan eikä heillä ole mitään kiirettä korvaamaan häntä. Tänään oli ainakin kierrosaikojen perusteella sellainen fiilinki, että Kimi jopa pidätteli Giovinazzia. Ero oli pitkään parin sekunnin luokkaa ja kierroksella ohittavien tullessa takaa käväisi jopa puolessa sekunnissa.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Giovinazzi ajoi erinomaisen kisan. Pelastiko tallipaikkansa? Viimeiset aika-ajot ovat olleet ihan hyviä, nyt onnisti kisassakin.
Jep Antonio veti hyvin toisin kuin Gasly. Uskon että Red Bull ajattaa samantasoisia autoja ja kun toinen voittaa ja toinen jää ties mihin, niin väkisin tulee sellainen olo että Strollkin pärjäisi paremmin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ferrari omistaa Giovinazzin tallipaikan eikä heillä ole mitään kiirettä korvaamaan häntä.
No kyllä Ferraria kiinnostaa myös tallipisteet, jotka vaikuttaa paljon konserni joutuu lompakkoa raottamaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5644
No kun ei kukaan kerro.
Kerroin sinulle jo ensimmäisessä viestissäni, minkä säännön nimissä Vetteliä Kanadassa rankaistiin. Numero on sivuseikka, se ei vaikuta pykälän tulkintaan. Voit mennä itse etsimään numeron sääntökirjasta, koska tiedät jo pykälän nimen.

No kyllä Ferraria kiinnostaa myös tallipisteet, jotka vaikuttaa paljon konserni joutuu lompakkoa raottamaan.
Alfa Romeo eli siis Ferrari eli kai Fiat-konserni on vain Sauber-tallin sponsori. Tuskin he sen enempää alkavat maksaa, vaikka Sauberilta muutama miltsi katoaisi MM-sijoituksen perusteella. Tallin omistavat edelleen sveitsiläisen sijoitusyhtiön pomot.
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Kerroin sinulle jo ensimmäisessä viestissäni, minkä säännön nimissä Vetteliä Kanadassa rankaistiin. Numero on sivuseikka, se ei vaikuta pykälän tulkintaan.
Ei se ole sivuseikka jos sellaista sääntöä ei ole.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5644
Ei se ole sivuseikka jos sellaista sääntöä ei ole.
Kerroin sinulle jo ensimmäisessä viestissäni, minkä säännön nimissä Vetteliä Kanadassa rankaistiin. Sääntö on siis olemassa, lopeta tuo sekoilu.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Kerroin sinulle jo ensimmäisessä viestissäni, minkä säännön nimissä Vetteliä Kanadassa rankaistiin. Sääntö on siis olemassa, lopeta tuo sekoilu.
Sitten sen voi varmaan näyttää mistä se sääntö löytyy.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Mutta kun se on niin vaikeaa, niin laitetaan itse.

International Sporting Code, liite L, luku 4, pykälä 2.

c) curves, as well as the approach and exit zones thereof, may benegotiated by the drivers in any way they wish, within the limits ofthe track.
Overtaking, according to the circumstances, may bedone either on the right or on the left.However, manoeuvres liable to hinder other drivers such aspremature changes of direction, more than one change ofdirection, deliberate crowding of cars towards the inside or theoutside of the curve or any other abnormal change of direction,are strictly prohibited and shall be penalised, according to theimportance and repetition of the offences, by penalties rangingfrom a fine to the exclusion from the race. The repetition ofdangerous driving, even involuntary, may result in the exclusionfrom the race.

EDIT: Voi olla vanha versio, FIAn sivut jostain syystä jumittaa. :)
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kerroin sinulle jo ensimmäisessä viestissäni, minkä säännön nimissä Vetteliä Kanadassa rankaistiin. Numero on sivuseikka, se ei vaikuta pykälän tulkintaan. Voit mennä itse etsimään numeron sääntökirjasta, koska tiedät jo pykälän nimen.


Alfa Romeo eli siis Ferrari eli kai Fiat-konserni on vain Sauber-tallin sponsori. Tuskin he sen enempää alkavat maksaa, vaikka Sauberilta muutama miltsi katoaisi MM-sijoituksen perusteella. Tallin omistavat edelleen sveitsiläisen sijoitusyhtiön pomot.
Alfa brändiä mainostetaan ja talli on täysin Ferrarin talutusnuorassa, joten en olisi niin varma. Jos suhde on vain sponsorin tasoa, miksi teknistä henkilökuntaa siirrellään ristiin. Nyt huhutaan, että tallipäällikkö siirtyy Ferrarille?
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Tuo sääntö puhuu vain yleisesti incidenteistä, eikä ota kantaa siihen mikä on incidentti.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Tän jälkipuinnin lukeminen on unettavampaa kuin Ranskan GP:n katsominen :nope: Jumalauta siellä ajettiin kerrankin kilpaa, Bottas Hämiksen edellä, Kimi pisteillä ja Mersun ylivoima on murrettu!

Mielestäni Verstappen oli niin selkeästi edellä ja käänsi rattiaan koko ajan oikealle, että rangaistukselle ei ole syytä. Vettel puolestaan Kanadassa teki sen yhden ylimääräisen ratinliikkeen kohti Hamiltonia palatessaan radalle, että rangaistus oli paikallaan. Eritoten kun se radalle palaaminen tapahtui oman ajovirheen seurauksena.

Tai jos tällaisista halutaan välttämättä rangaista niin vaikka joku 3 pykälän lähtöruuturangaistus seuraavaan kisaan. Saihan Hamiltonkin sellaisen estellessään Räikköstä aika-ajoissa, eikä koko tilanne edes vaikuttanut Räikkösen jatkoonpääsyyn.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Uusi versio, sama pykälä.

b) Overtaking, according to the circumstances, may be carried out on either the right or the left.
A driver may not deliberately leave the track without justifiable reason.
More than one change of direction to defend a position is not permitted.
Any driver moving back towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least one car width between his own car and the edge of the track on the approach to the corner.
However, manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are strictly prohibited. Any driver who appears guilty of any of the above offences will be reported to the Stewards.

Puhutaan vain mutkan lähestymisestä. Ulostulossa ei tarvitse jättää tilaa, mutta ei saa myöskään tarkoituksellisesti sulkea tilaa.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Muistelen tässä kohti myös Itävallan GP:tä vuodelta 2016. Tuolloin Hamilton teki samassa mutkassa liikkeen Rosbergia vastaan mutta niin päin, että Rosberg puolusti sisäpuolelta ja Hamilton hyökkäsi ulkoa. Rosberg valutti Verstappenin tavoin pitkäksi mutta Hamilton tylysti käänsi päälle lopulta rikkoen Rosbergin etusiiven. Tilannetta ei kai edes tutkittu eikä siitä ainakaan tullut rangaistuksia. Ehkä Leclercinkin olisi pitänyt sitten vain kuitata Verstappenilta siipi irti ja nautiskella matkalla voittoon.

Tässä olen nyt Wikipedian ja muistin varassa mutta itseasiassa Rosberg sai kisan jälkeen 10s aikarangaistuksen ( joka ei vaikuttanut tuloksiin) ja 2 rangaistus pistettä. Tosin tuo tilanne oli ehkä vielä astetta härskimpi kun Verstappen - Leclerc Rosberghan valutti melkein suoraan ajaen lähes kokonaan ulos radalta ilman mitään aikomustakaan kääntää sisään, ja pakotti hamiltoninkin ajamaan suoraan ulos radalta, missä yhteydessä Rosbergin etusiipi otti osumaa. Muistaakseni Rosberg vielä selitti radioon että eturenkaat oli lukossa enkä saanut kääntymään tms. mikä lienee aika helppo todentaa datasta.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Itävallan_Grand_Prix_2016

https://www.youtube.com/watch?v=ixmGVL4dedI
 
Viimeksi muokattu:
Ylös