Formula 1 - 2019 - 14 - Italian GP

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Totuus nyt kuitenkin on, että Lerkki hyötyi läpiajosta ihan hlvetisti ja sillä tavalla voitti kilpailun. Jos hän olisi jarruttanut renkaansa kantikkaiksi, tulos olisi ollut toinen. Nyt renkaat säästyivät, koska Lerkki pystyi hölläämään jarrun ja oikaisemaan.

Siksi en ymmärrä, miksi sanotaan, ettei oikaisulla ollut vaikutusta. Siihenhän Lerkin voitto perustui. Kantikkailla renkailla ei olisi voittoa tullut.
Miksi hänen olisi pitänyt jarruttaa renkaansa kantikkaiksi?
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6236
Poistetaan kanttarit ja palautetaan hiekkaiset turva-alueet.

Ei tarvi kenenkään miettiä kuka saa hyöytyä ja kuka ei.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2496
Nuo shikaanin läpiajot kyllä pitäisi rankaista ja oikeastaan älytöntä että niin ei tehdä.. Niitä kierrettäviä hidasteita, jolla taataan ajan menetys tai vielä parempi olisi jotain kevyttä hidastetta eteen niin, että kannattaisi mieluummin jarruttaa ne renkaat pilalle kuin ajaa päin. Kai tuokin vaatisi sen, että joku ajelee koko kisan shikanit läpi ennen kuin fia alkaa puuttumaan..
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
En tiedä kuinka toimiva ratkaisu loppujen lopuksi olisi, mutta se että katsotaan aikaero edellisessä mittauspisteessä ennen jarrutusta ja mikäli se on alle sekunti, täytyisi päästää takana oleva ohi. Mutta sitten taas on se kysymys, että joissain tilanteissa kuljettaja pakotettiin oikaisemaan, jolloin rangaistusta ei tietenkään pidä tulla.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Kai tuokin vaatisi sen, että joku ajelee koko kisan shikanit läpi ennen kuin fia alkaa puuttumaan..
Noin kannattaa tehdä viimeistään silloin, jos kilpailun loppuhetkillä takana tulevalla on vain yksi ohituspaikka, jossa edellä oleva pystyy oikaisemaan. Sen kuin laskee toistuvasti jarrutuksen pitkäksi, niin takana tuleva ei pääse ohi.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Noin kannattaa tehdä viimeistään silloin, jos kilpailun loppuhetkillä takana tulevalla on vain yksi ohituspaikka, jossa edellä oleva pystyy oikaisemaan. Sen kuin laskee toistuvasti jarrutuksen pitkäksi, niin takana tuleva ei pääse ohi.
Takana tuleva voi myös laskea pitkäksi samaa latua. :D

Palataampa hetkeksi taas Leclerkkiin ja Hamiltoniin. Mietitäämpä miten homma olisi mennyt, jos Leclerkki EI olisi tehnyt jarrutusvirhettä ja ajautunut mutkassa pitkäksi. Olisiko Hami päässyt silloin ohi? No ei, kuten ei siihenkään mennessä eikä sen jälkeen. Olisiko heidän ero pysynyt samana kuin aiemmin? Kyllä. Mutta kun Lerkki meni tekemään virheen, niin mikä oli seuraus? Juu, Hamiliton pääsi iskuetäisyydelle ja yrittämään ohitusta. No voittiko vai hävisikö Leclerkki silloin ajaessaan pitkäksi mutkassa?

Sä vaan jaksat paasata jostain kuvitteellisesta seinästä johon kuskien pitäisi ajaa ja kuolla, kun missaavat metrillä jarrupaikan ja koet sen epäoikeuden mukaisena, kun Lerkki ei kuollutkaan vaan voitti kisan. Samaan seinään olisi Hamiltonkin kuollut missattuaan jarrupaikan ja ajettuaan vielä pahemmin mutkan pitkäksi. Hän teki suuremman virheen kuin Leclerc ja hävisi. Se jos mikä on ihan oikein.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5157
Kummallisen paljon porinaa taas yhdestä oikaisusta. Taitaa olla vähän vikaa katsojissakin, että F1-sarjasta on tullut täysi vitsi.

Leclercin ulkoilu oli normaali osa kilpa-ajoa. Ei jokaisesta pienestä jarruvirheestä ole tarkoituskaan pamauttaa seinään tai juuttua soralle. Jos halutaan rakentaa suoranainen seinä jokaiseen mutkaan, niin sitten meillä on 20 Monacoa, joissa ei voi ohittaa, koska kukaan ei halua ottaa sitä riskiä, että metrin pitkäksi vetämällä kisa päättyy siihen.

Jo nyt Monzan ykkösmutkassa oli suuret kengurukivet, ja sen suurempia ei turvallisuutta vaarantamatta voi käyttääkään.

Leclerc ei ollut poikkeuksellisen kovan paineen alla eli oikaisua ei voida katsoa mahdollisen ohitusyrityksen epäämiseksi eli huijaamiseksi. Siitä olisi tullut automaattisesti tutkinta ja +5 s.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
En tiedä kuinka toimiva ratkaisu loppujen lopuksi olisi, mutta se että katsotaan aikaero edellisessä mittauspisteessä ennen jarrutusta ja mikäli se on alle sekunti, täytyisi päästää takana oleva ohi. Mutta sitten taas on se kysymys, että joissain tilanteissa kuljettaja pakotettiin oikaisemaan, jolloin rangaistusta ei tietenkään pidä tulla.
Ei toimi.
Kuinka paljon riittää, että on ohi?
Riittääkö että käy rinnalla ja sit seuraavaan mutkaan "ohitettu" pystyy valitsemaan paremman linjan ja jatkaa kärjessä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Positiivista että kisassa oli tapahtumia, joita jaksetaan spekuloida vielä kisan jälkeenkin. Liian paljon on ollut noita snooze festejä, ettei kisassa tapahdu juuri mitään. Tänä vuonna on ollut parempia kisoja kuin esim. pari vuotta sitten.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5718
Positiivista että kisassa oli tapahtumia, joita jaksetaan spekuloida vielä kisan jälkeenkin. Liian paljon on ollut noita snooze festejä, ettei kisassa tapahdu juuri mitään. Tänä vuonna on ollut parempia kisoja kuin esim. pari vuotta sitten.
Paul Ricardin kisa oli parasta unilääkettä aikoihin, mutta sen jälkeen on nähty mielestäni pelkästään hyviä kisoja
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Paul Ricardin kisa oli parasta unilääkettä aikoihin, mutta sen jälkeen on nähty mielestäni pelkästään hyviä kisoja
Onhan näitä ratoja, joissa ilman kolarointia kisa on pelkkää unilääkettä. Barcelona, Monaco, Paul Ricard, Hungaroring, ...
 
Ylös