Formula 1 - 2019 - 18 - Meksikon GP

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
En oikein ymmärrä Albonin kehmistakaan. Albon oli hitain kärkikuljettaja ja ilmeisesti RedBull olisi ollut Verstappenin toimesta taistelemassa voitosta Ferrarien ja Mersujen lisäksi eli suoritus oli suorastaan vaatimaton, vaikka varikkotaktiikkakin oli kehno. Ajoihan Leclercikin kärkitaistoon samalla taktiikalla.
Hyvin ajo Albon, jäi harmillisesti toisen stopin jälkeen hitaamman taakse hetkeks, missä menetti aikaa ja ero kasvoi vrt. LEC..

Tolla kokemuksella hyvää ja fiksua ajamista taas, ei oo helppo tulla ekana vuonna kesken kautta isoihin saappaisiin.

On muuten tainnut kerätä enemmän pisteitä, mitä VER tallikaverina.

Jatkoon
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Eihän Hamiltonkaan varsinaisesti renkaista valittanut, epäili vaan sitä tuleeko kestämään.. mikä nyt oli toki lopulta turha huoli.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Hyvin ajo Albon, jäi harmillisesti toisen stopin jälkeen hitaamman taakse hetkeks, missä menetti aikaa ja ero kasvoi vrt. LEC..

Tolla kokemuksella hyvää ja fiksua ajamista taas, ei oo helppo tulla ekana vuonna kesken kautta isoihin saappaisiin.

On muuten tainnut kerätä enemmän pisteitä, mitä VER tallikaverina.

Jatkoon
No huomasin kyllä, mutta Red Bullilla olisi pitänyt päästä ohi. Kyllähän Mersulla, RedBullilla ja Ferrarilla eilen ohitettiin muut paitsi ei edellämainitut toisiansa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Lähtikö muuten Hamiltonilla laite sivuluisuun omasta virheestä vai Verstappenin osumasta. Minusta se jäi vähän epäselväksi. Katsoin huonosti uusinnasta niin, että ensin tuli pusu Verstappenilta, mutta hiukan sen jälkeen Hamiltonin perä lähti alta.
Näin vain yhden replan mutta vaikutti peräti siltä, että kummallakin irtosi ihan itsekseen ja Hamiltonin suurempi sladi pakotti molemmat nurtsille.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mikäs oli muuten Verstappenin stintin pituus hardeilla? Taisi kuitenkin olla vielä reippaasti Ricciardonkin +50 kierrosta pidempi?

Latistaa jotenkin kisailua kun renkaat kestävät maailman ääriin.
Pointi onkin se, että renkaissa pitäisi olla suorituskykyeroa. Että se softi on nopein, ja medium toiseksi nopein. Nyt vaikutti siltä, että hardi ja mediumi oli liian lähellä toisiaan nopeuden suhteen kisavauhdissa. Pöljempikin Ferrarin taktiikko osaa laskea, kannattaako ajaa samaa vauhtia mediumilla 20 kiessiä vai hardilla 60 kiessiä. Tai ainakin pitäis osata.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Pointi onkin se, että renkaissa pitäisi olla suorituskykyeroa. Että se softi on nopein, ja medium toiseksi nopein. Nyt vaikutti siltä, että hardi ja mediumi oli liian lähellä toisiaan nopeuden suhteen kisavauhdissa. Pöljempikin Ferrarin taktiikko osaa laskea, kannattaako ajaa samaa vauhtia mediumilla 20 kiessiä vai hardilla 60 kiessiä. Tai ainakin pitäis osata.
Puhumattakaa, että kisa voidaan simuloida "tuhannen" kertaa eri skenaarioilla tietokoneella. Se toki vaatii hyviä harjoituksia, josta saa tarpeeksi luotettavaa dataa. Mut lopulta pitää vain sopeutua tilanteisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
Pointi onkin se, että renkaissa pitäisi olla suorituskykyeroa. Että se softi on nopein, ja medium toiseksi nopein. Nyt vaikutti siltä, että hardi ja mediumi oli liian lähellä toisiaan nopeuden suhteen kisavauhdissa. Pöljempikin Ferrarin taktiikko osaa laskea, kannattaako ajaa samaa vauhtia mediumilla 20 kiessiä vai hardilla 60 kiessiä. Tai ainakin pitäis osata.
No Leclercin taktikko ei osannut tätä laskea. Toki kaikki tietää Ferrarin kakkoskorin taktikot joilla tuntuu suorastaan olevan elämäntehtävänä saada kärkiauto putoamaan mahdollisimman alas tulosluettelossa. Siinä onnistuttiin tällä kertaa vallan mainiosti.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Puhumattakaa, että kisa voidaan simuloida "tuhannen" kertaa eri skenaarioilla tietokoneella. Se toki vaatii hyviä harjoituksia, josta saa tarpeeksi luotettavaa dataa. Mut lopulta pitää vain sopeutua tilanteisiin.
Niin, siis Mersu ja Ferrari olivat molemmat kahden stopin taktiikalla liikenteessä ja esim. Ferrari oli varma, että Hamiltonin renkaat loppuu. Vettelin kohdalla talli peilasi suoraan Bottaksen taktiikkaa. Ferrarin muuriltahan kerrottiin Leclercille, että lopussa ajavat Hamiltonia vastaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
No Leclercin taktikko ei osannut tätä laskea. Toki kaikki tietää Ferrarin kakkoskorin taktikot joilla tuntuu suorastaan olevan elämäntehtävänä saada kärkiauto putoamaan mahdollisimman alas tulosluettelossa. Siinä onnistuttiin tällä kertaa vallan mainiosti.
Vettelin kohdalla, kun Bottas ei tullut varikolle, siirryttiin suunnitelmaan C (yks stoppi).

Valtteri Bottas jätettiin radalle ahdistamaan Ferrareita, joista Charles Leclercille oli jo valittu kahden stopin taktiikan ja Sebastian Vettel venytti omaa pysähdystään. Lopulta Bottas tuli kaksikosta ensimmäisenä varikolle 36. kierroksella ennen kuin Ferrari reagoi Vettelin kanssa.

– On reilua sanoa, ettei meillä ollut tarpeeksi vauhtia voittoon taktiikasta huolimatta, Vettel tunnusti.

Mainos

– Jälkikäteen on viisaampi, ja minusta Lewisilla ei ollut mitään hävittävää, joten hän pystyi ihan hyvin kokeilemaan sitä ja se toimi hänelle, Vettel jatkoi aikaisesta stopista.

Ferrari oli laskenut, että Hamiltonin renkaat joutuisivat näin aikaisin pysähtymällä äärimmäiselle koetukselle, mutta lopulta ne kestivät hirmurasitusta yllättävän hyvin. Tätä Mercedes ei voinut Vettelin mukaan tietää varmaksi.

– Kun näin, että Valtteri pysyi niin pitkään radalla, se antoi vahvistuksen, että se oli valtava riski, Vettel sanoi Hamiltonin taktiikasta.

– On päiviä, jolloin se onnistuu, joten kyse ei tosiaan ollut pelkästä tiedosta – eli meitä ei lyöty sinänsä taktiikalla. He voittivat, vähän onnekkaasti, minkä lisäksi heillä oli vain vähän enemmän vauhtia, Vettel tiivisti.

Samaan taktiikkaan olisi ollut hänen mukaansa mahdollisuus muillakin.

– Otamme kyllä riskejä, muttei ole mitään järkeä olla tyhmä
.

Valtteri Bottas puolestaan kertoi C Morelle, ettei Mercedes luottanut myöskään lähtöön valittujen keskikovien kestävyyden näiden pitkälle aloitusrupeamalle.

– Taktiikka onnistui, ja oikeastaan emme suunnitelleet yhtä stoppia, mutta näköjään renkaat kestivät paremmin. Koetimme ja se toimi tosi hyvin
, Bottas totesi.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/valtteri-bottaksen-taktiikka-paljasti-sebastian-vettelille-koko-kuvion-valtava-riski-onnekas-taktiikka/7604462#gs.cfdryr
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Niin, siis Mersu ja Ferrari olivat molemmat kahden stopin taktiikalla liikenteessä ja esim. Ferrari oli varma, että Hamiltonin renkaat loppuu. Vettelin kohdalla talli peilasi suoraan Bottaksen taktiikkaa. Ferrarin muuriltahan kerrottiin Leclercille, että lopussa ajavat Hamiltonia vastaan.
Tyhjällä radalla olisivat ajaneet. Mutta Vettelin renkaat ei olleet riittävän tuoreet Hamiltonin päälle käymiseen, ja Leclerin ei olleet riittävän tuoreet Bottaksen päälle käymiseen. Oikeastaan ihmeellistä, miten kauas kumpainenkin Ferrari jämähti Mercedeksistä eikä vaan päässeet lähemmäksi, vaikka vauhtia aluksi näytti olevan. Suoranopeus autossa on hyvä, mutta mutkasektorilla seurailuominaisuudet ilmeisen heikot.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tyhjällä radalla olisivat ajaneet. Mutta Vettelin renkaat ei olleet riittävän tuoreet Hamiltonin päälle käymiseen, ja Leclerin ei olleet riittävän tuoreet Bottaksen päälle käymiseen. Oikeastaan ihmeellistä, miten kauas kumpainenkin Ferrari jämähti Mercedeksistä eikä vaan päässeet lähemmäksi, vaikka vauhtia aluksi näytti olevan. Suoranopeus autossa on hyvä, mutta mutkasektorilla seurailuominaisuudet ilmeisen heikot.
Siihen 3 sekkaan Leclerc jäi Bottaksen taakse loppukisaksi. En tiedä käyttikö miten paljon rengasta takaa-ajossa, ja joutui siksi himmaamaan, vai oliko jotain muuta lämpöongelmaa. Bottaallahan oli alkuvaiheessa jo jarrut 'kriittisellä' tasolla.

Kyllähän useampi asiantuntija on ollut sitä mieltä, että Mersu oli kolmanneksi paras auto tuonne. Katteita oli taas auottu reilusti ja yleensä (tyyliin: Itävalta) Mersu on liri nimisessä nesteessä kuumassa.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Kyllähän useampi asiantuntija on ollut sitä mieltä, että Mersu oli kolmanneksi paras auto tuonne. Katteita oli taas auottu reilusti ja yleensä (tyyliin: Itävalta) Mersu on liri nimisessä nesteessä kuumassa.
Kyllähän tuo kilpailu olisi ollut Ferrarilla ja Red Bullilla voitettavissa, mutta kilpailussa Mercedes oli kuitenkin taas Ferraria edellä vauhdillisesti ja rengaskulumallisesti. Lewiksen pitkä veto ehkä vähän piilotti sitä todellista vauhtia. Red Bullille olis saattanut olla kauden vahvin kilpailu kyllä, mutta sitäkään ei nähty Maxin virheiden ja huippupitkän vedon vuoksi.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Näin vain yhden replan mutta vaikutti peräti siltä, että kummallakin irtosi ihan itsekseen ja Hamiltonin suurempi sladi pakotti molemmat nurtsille.
Kyllä se Verstappenin oma moka oli. Hällä lähtee ensin luisuun ja takarengas osuu Hamiltonin autoon oikean takarenkaan eteen, josta lentää jopa palanen irti. Näkyy hyvin ylhäältä kuvatussa videossa. Poika saa siis syyttää ihan itteään kaikesta kokemastaan. Karma is a Bitch, sanoisi joku. :D:ahem:
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tuomaristo aika harvoin tutkii tapauksia, jos nousua tekevä kärkitallin kuski ohittaa laittomasti keskikastin kuskin.
Eli jatkossa vallitseva trendi saa olla se, että keinoja kaihtamatta saa kärkikuskit nostaa sijoitustaan esim varikkopysähdyksen jälkeen, jos ovat tippuneet keskikastiin. Hienoa. Formula 1 ja formula 1b - sarjat. Ajavatko ne kuitenkin samoista pisteistä?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5690
Eli jatkossa vallitseva trendi saa olla se, että keinoja kaihtamatta saa kärkikuskit nostaa sijoitustaan esim varikkopysähdyksen jälkeen, jos ovat tippuneet keskikastiin. Hienoa. Formula 1 ja formula 1b - sarjat. Ajavatko ne kuitenkin samoista pisteistä?
Typeräähän se on, mutta tuomaristo ilmeisesti ajattelee, että turha antaa rangaistusta, kun kohta se olisi ohi mennyt kuitenkin. Muutamia samankaltaisia tapauksia tulee mieleen, ainakin Vettel ohitti Massan radan ulkopuolelta juurikin Meksikossa pari vuotta sitten.
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Typeräähän se on, mutta tuomaristo ilmeisesti ajattelee, että turha antaa rangaistusta, kun kohta se olisi ohi mennyt kuitenkin. Muutamia samankaltaisia tapauksia tulee mieleen, ainakin Vettel ohitti Massan radan ulkopuolelta juurikin Meksikossa pari vuotta sitten.
Aivan naurettavaa tuommoinen. Toinen tulee nopeampaa takaa uudemmilla renkailla, niin "antaa mennä mutkan suoraksi ja ohi", kun edellä ajava tulisi kuitenkin aikaisemmin varikolle. Käsittämätöntä paskaa kuninkuusluokassa. Miten voi olla niin vaikeaa saada rangaistukset tasapuolisiksi ja järkeviksi. Joko teet jotain/et tee jotain ja saat rangaistuksen, piste. Poikkeuksen muodostaa yleisen käytännön mukaan vain eka kierros, jossa mennää ekat mutkat vähän miten tilaa on.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1063
Aika paljon nyt meuhkataan olettamien perusteella.

Itsekin ihmettelin Verstappen / Magnussen tilannetta kisan aikana. Näytti kuitenkin siltä että Magnussen mateli radalla tavanomaista hitaammin kyseisessä tilanteessa. Ehkäpä tuomaristo myös näki, että Verstappen hävisi aikaa radan ulkopuolisella koukkauksella.

Toki olisi mukava saada julki aina tuomariston perustelut kullekin tilanteelle.
 
Ylös