USA:n GP:n 2019 kisaraportti 1/2
USA:n GP Circuit of the Americas (COTA) radalla Austinissa on takana. Kilpailu päättyi Mercedeksen kaksoisvoittoon ja suomalaisittain onnellisesti Valtteri Bottaksen voittoon. Lewis Hamilton ajoi 2. sijalle varmistaen F1-uransa 6. maailmanmestaruuden. Bottas varmisti omalla voitollaan samalla myös MM-hopean. 3. sijalle ajoi Red Bullin Max Verstappen. Verstappen painosti loppuun asti tiukasti Hamiltonia taistelussa 2. sijasta, mutta matka ei aivan riittänyt. Bottaksen voitto oli myös suomalaisittain tilastollisesti mielenkiintoinen, kun ensimmäistä kertaa F1-historiassa kaksi eri suomalaiskuljettajaa saavutti voiton samalla radalla peräkkäisinä vuosina. Viime vuonnahan Kimi Räikkönen saavutti Ferrarilla Austinissa F1-uransa toistaiseksi viimeisen voiton. Voitto oli suomalaiskuskien 5. voitto Yhdysvalloissa. Muista suomalaiskuskeista Keke Rosberg voitti Dallasissa 1984 sekä Dedroitissa 1985 ja Mika Häkkinen saavutti F1-uransa viimeisen voiton Indianapolisissa 2001.
Bottas otti kisaan ilmiömäisen lähdön paalulta ja säilytti kärkipaikkansa vaivatta. Verstappen nousi väkisin 2. sijalle. Hamilton nousi 3. sijalle ensimmäisen kierroksen aikana ja Ferrari-kuskit kävivät tiukkaa välien selvittelyä. Leclerc nousi Vettelin ohi neljänneksi ja saksalainen jatkoi kisaa viidentenä. 2. kierroksella McLarenin Lando Norris kuittasi Vettelin ohi ja nousi 5. sijalle. Vettel valitti autoon aliohjaamisesta. Hän ei ymmärtänyt, mistä vahinko oli tullut, osumia saksalaiskuski ei ollut kokenut. Kimi Räikkönen ampui matkaan pehmeät renkaat allaan komeasti liikkeelle. Jäämies oli noussut 17. ruudusta 2. kierroksella jo 11. sijalle. Tallikaveri Giovinazzi oli vasta 15:s. 3. Kierroksella Vettel oli 7. sijalla. Edelle oli puikannut myös Renaultin Daniel Ricciardo. Bottas johti kisaa 1,2 sekunnin erolla ennen Verstappenia. 4. kierroksella Ferrarilla ei ollut minkäänlaista kyytiä. Leclerc oli pudonnut jo yli kuuden sekunnin päähän kolmantena ajavasta Hamiltonista. 5. Kierroksella hidastuskuvassa näkyi, miten Albon ja Sainz osuivat lähdössä. Tuomaristo ei rankaissut kumpaakaan.
7. kierroksella Räikkönen hiillosti sijalla 10 ollutta Haasin Kevin Magnussenia noin sekunnin päässä. TV-ruutuun tuli samalla kierroksella infoa, että Toro Rosson Alexander Albon on ylittänyt ratarajat. Kolmesta ylittämisestä seuraisi rangaistus. Kierroksella 8 Vettelin kisa oli paketissa, kun saksalaisen Ferrarin takaripustus petti yllättäen. Ripustus petti kanttarien ylityksen yhteydessä. Tällainen episodi on varsin harvinainen. Kierroksella 8 Räikkönen ohitti Magnussenin, ja Vettelin jouduttua keskeyttämään, Kimi oli jo yhdeksäntenä. Kierroksella 10 Räikkösen vauhti oli edelleen mainiota. Hän oli enää 3,6 sekunnin päässä McLarenin Carlos Sainzista.
13. kierroksella kisaa johtanut Bottas oli kasvattanut eron Verstappeniin kolmeen sekuntiin. Hamilton oli aivan Verstappenin kontissa kiinni. Eroa oli alle sekunti ja Hamilton oli takasiipi auki valmiina iskemään Verstappenin ohi, mutta hollantilainen piti pintansa. Tämä kävi hyvin Bottaksen pussiin. Verstappen tuli kierroksella 14 varikolle ja vaihtoi keskikovat renkaat koviin kumeihin. Verstappen palasi radalle neljäntenä Bottaksen, Leclercin ja Hamiltonin taakse. Bottas tuli heti seuraavalla kierroksella Verstappenin jälkeen sisään. Nastolalaiselle vaihdettiin myös kovat renkaat alle. Bottas palasi radalle kolmanneksi Hamiltonin ja Leclercin taakse. Verstappen jatkoi kolmantena. 16. kierroksella Bottas otti nopeasti Leclercin kiinni ja porhalsi vaivatta ulkokautta ohi. Bottas otti kierroksella 17 ylivoimaisella erolla kilpailun nopeimman kierroksen nimiinsä. 1.39,201, hyvin kulki nastolalaisella. Hamiltonille kerrottiin samalla kierroksella tiimiradiossa, että he uskovat muiden olevan liikkeellä kahden stopin taktiikalla. Hopeanuolet aikoivat pysyä alkuperäisessä suunnitelmassaan, jossa tehdään yksi pysähdys. Kimi pysähtyi kierroksella 19 ja hänelle vaihdettiin kovat kumit alle. Räikkönen putosi stoppinsa myötä 14. sijalle.
Räikkönen ohitti kierroksella 21 entisen tallikaverinsa Haasilla ajavan Romain Grosjeanin ja nousi 13:nneksi. Bottas oli ajanut Hamiltonin melkein kiinni kierroksella 22 ja kaksikon välinen ero oli enää 2,5 sekuntia. Hamilton ei ollut käynyt vielä varikolla. Räikkönen oli noussut kierroksella 22 jo 11. sijalle. Jäämies taisteli tiukasti pisteistä, vaikka oli lähtenyt kisaan vasta 17. ruudusta. Kierroksella 23 Mercedes näytti olevan valmis ottamaan Hamiltonin sisään, mutta britti jatkoikin radalla. Kierroksella 24 Bottakselle kerrottiin, että nyt voi hyökätä. Suomalainen iski takasiipi auki Hamiltonin ohi ja johti jälleen kisaa. Hamilton tuli varikolle kierroksella 25. Radalla vietetty ”ylimääräinen” kierros söi häneltä aikaa. Britti palasi radalle kolmanneksi, Verstappen ajoi kakkosena, mutta myös hän tuli varikolle. Sergio Pérez tuli myös varikolle kierroksella 25 ja samalla Räikkönen nousee 10:nneksi ja MM-pistesijaan kiinni. Kierroksella 26 Hamiltonille kerrottiin, että Verstappenin kanssa tulee tiukkaa kisan lopussa. Hamilton uteli, miten hän voi voittaa tänään. Britille vastattiin, että eroa Verstappeniin on 16 sekuntia ja Bottakseen 21 sekuntia, ja heidän täytyy vielä pysähtyä. Kierroksella 27 Hamilton painoi radalla kovaa. Brittikuskille korostettiin, että on tärkeää pitää renkaat kunnossa, jotta yhden pysähdyksen taktiikka onnistuisi. Bottas kontrolloi kisaa kärjessä yli kuuden sekunnin erolla ennen Verstappenia kierroksella 28. Hamilton takoi kolmossijalla kovia kierroksia ja oli edellisellä kierroksellaan seitsemän kymmenystä Bottasta nopeampi. Britin ero Bottakseen on 18 sekunnin luokkaa. Räikkönen jatkoi kymmenentenä. Kierroksella 29 Hamiltonille kerrottiin, että näillä kierrosajoilla pystytään taistelemaan kisan voitosta, mutta haasteena on renkaiden kestäminen kisan lopussa.
Jos Hamiltonille ei kävisi haaveria britti varmistaisi uransa kuudennen maailmanmestaruuden reilulla marginaalilla. Hamiltonille riitti kahdeksaskin sija tai vaihtoehtoisesti 9. sija nopeimman kierroksen kera maailmanmestaruuden varmistamiseen Bottaksen voittaessa. Hamiltonin maailmanmestaruuden varmistamiseen riitti myös se, jos Bottas ei voittaisi kilpailua. Kierroksella 32 Hamilton kavensi koko ajan eroa kisaa johtaneeseen Bottakseen. Hamilton oli reilun 15 sekunnin päässä suomalaisesta. Verstappen oli välissä, 7,6 sekuntia Bottaksen perässä. Räikkönen jatkoi 10. sijalla kierroksella 35, eroa edellä ajavaan Toro Rosson Pierre Gaslyyn oli viitisen sekuntia. Kierroksella 36 Bottas tuli toistamiseen varikolle. Suomalainen palasi radalle keskikovilla renkailla, 8,8 sekunnin päähän Hamiltonista, jota ei enää aiottu varikolle ottaa. Kisan voittotaistelu ratkesi paljolti Hamiltonin rengaskulumaan. Oli kuuma kysymys, miten Hamilton saa kuluneemmat renkaat kestämään, kun Bottas jahtaa häntä tuoreemmilla kumeilla. Bottas takoi kierroksella 38 kierrosennätyksen: 1.36,957. Nastolalainen oli noussut nopeasti 5,2 sekunnin päähän Hamiltonista.