Formula 1 - 2019 19 - Amerikan Yhdysvaltain GP

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Liekö nimimerkki Har työntämässä Bottasta vielä ulos F1:stä ensi kauden jälkeen? Bottas teki kaksi tärkeää ohitusta kisassa, Leclerc ja Hamilton.
Riippuu kaudesta. Laitoin kannustavia sanoja miehen omaan ketjuun.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2534
Seitsemäs mestaruus kyllä on otettavissa Hamiltonille, mutta sellainen tunne, että kahdeksas tulee olemaan tiukassa. Toki pessimistisesti ajateltuna voihan Mersu tehdäkin ylivoimaisen auton kaudelle 2021, mikä olisi melkoinen antikliimaksi sääntömuutoksille
Hän täyttää 35 vuotta talvitauon aikana. Sanotaan että ainakin 3–4 kautta hänellä on vielä aikaa jahdata mestaruuksia. Se ei ole tilastollisesti todennäköistä, että Mersu voittaisi edes enää ensi kaudella, mutta onhan noita talleja muitakin. Red Bullkin joutuu katselemaan avoimille markkinoille, mikäli Verstappen päättää lähteä kävelemään. Tosin Hamilton tuskin lähtisi mihinkään häviäjätalliin pois Mersulta. Kyllä se silloin olisi Ferrari, minne hän suunnistaisi. Tulkoot vaan suuri sääntömullistus kaudella 2021, mutta pienemmät tallit valittavat jo nyt, ettei kukaan voi nousta puskista haastamaan nykyistä kolmen kärkeä ennen kuin budjettikatto alkaa toimia. Hamiltonin loppu-uran aikana tuskin nähdään esimerkiksi McLarenin voittoa saati mestaruustaistoon nousemista.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
3144
Hän täyttää 35 vuotta talvitauon aikana. Sanotaan että ainakin 3–4 kautta hänellä on vielä aikaa jahdata mestaruuksia. Se ei ole tilastollisesti todennäköistä, että Mersu voittaisi edes enää ensi kaudella, mutta onhan noita talleja muitakin. Red Bullkin joutuu katselemaan avoimille markkinoille, mikäli Verstappen päättää lähteä kävelemään. Tosin Hamilton tuskin lähtisi mihinkään häviäjätalliin pois Mersulta. Kyllä se silloin olisi Ferrari, minne hän suunnistaisi. Tulkoot vaan suuri sääntömullistus kaudella 2021, mutta pienemmät tallit valittavat jo nyt, ettei kukaan voi nousta puskista haastamaan nykyistä kolmen kärkeä ennen kuin budjettikatto alkaa toimia. Hamiltonin loppu-uran aikana tuskin nähdään esimerkiksi McLarenin voittoa saati mestaruustaistoon nousemista.
En tiedä tilastoista, mutta ihmeitä saa tapahtua, jotta Hamilton ja Mersu eivät olisi mestareita ensi kaudella. Ferrari on nyt osoittsnut kolme vuotta putkeen, että he eivät kykene mestaruustaistoon. Red Bull puolestaan ei ole vuosiin voittanut muuta kuin satunnaisia kilpailuja. Hamilton on lähestulkoon satavarmasti seitsenkertainen mestari vuoden päästä, sen jälkeen meneekin pakka sekaisin ja saa nähdä, kellä on hyvä arpaonni sääntömuutosten kanssa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Hyvä ajo Bottaalta ja tärkeää oli saada ohitus tehtyä, koska ennenkin ollut jossiteltavaa näissä tuloksissa, kun Bottas menee normitaktiikalla ja Hamilton jatkaa pidemmälle.
Itse asiassa Hamilton ajoi normitaktiikan mukaan ja Bottasta peilattiin Verstappeniin.
 

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1374
USA:n GP:n 2019 kisaraportti 1/2

USA:n GP Circuit of the Americas (COTA) radalla Austinissa on takana. Kilpailu päättyi Mercedeksen kaksoisvoittoon ja suomalaisittain onnellisesti Valtteri Bottaksen voittoon. Lewis Hamilton ajoi 2. sijalle varmistaen F1-uransa 6. maailmanmestaruuden. Bottas varmisti omalla voitollaan samalla myös MM-hopean. 3. sijalle ajoi Red Bullin Max Verstappen. Verstappen painosti loppuun asti tiukasti Hamiltonia taistelussa 2. sijasta, mutta matka ei aivan riittänyt. Bottaksen voitto oli myös suomalaisittain tilastollisesti mielenkiintoinen, kun ensimmäistä kertaa F1-historiassa kaksi eri suomalaiskuljettajaa saavutti voiton samalla radalla peräkkäisinä vuosina. Viime vuonnahan Kimi Räikkönen saavutti Ferrarilla Austinissa F1-uransa toistaiseksi viimeisen voiton. Voitto oli suomalaiskuskien 5. voitto Yhdysvalloissa. Muista suomalaiskuskeista Keke Rosberg voitti Dallasissa 1984 sekä Dedroitissa 1985 ja Mika Häkkinen saavutti F1-uransa viimeisen voiton Indianapolisissa 2001.

Bottas otti kisaan ilmiömäisen lähdön paalulta ja säilytti kärkipaikkansa vaivatta. Verstappen nousi väkisin 2. sijalle. Hamilton nousi 3. sijalle ensimmäisen kierroksen aikana ja Ferrari-kuskit kävivät tiukkaa välien selvittelyä. Leclerc nousi Vettelin ohi neljänneksi ja saksalainen jatkoi kisaa viidentenä. 2. kierroksella McLarenin Lando Norris kuittasi Vettelin ohi ja nousi 5. sijalle. Vettel valitti autoon aliohjaamisesta. Hän ei ymmärtänyt, mistä vahinko oli tullut, osumia saksalaiskuski ei ollut kokenut. Kimi Räikkönen ampui matkaan pehmeät renkaat allaan komeasti liikkeelle. Jäämies oli noussut 17. ruudusta 2. kierroksella jo 11. sijalle. Tallikaveri Giovinazzi oli vasta 15:s. 3. Kierroksella Vettel oli 7. sijalla. Edelle oli puikannut myös Renaultin Daniel Ricciardo. Bottas johti kisaa 1,2 sekunnin erolla ennen Verstappenia. 4. kierroksella Ferrarilla ei ollut minkäänlaista kyytiä. Leclerc oli pudonnut jo yli kuuden sekunnin päähän kolmantena ajavasta Hamiltonista. 5. Kierroksella hidastuskuvassa näkyi, miten Albon ja Sainz osuivat lähdössä. Tuomaristo ei rankaissut kumpaakaan.

7. kierroksella Räikkönen hiillosti sijalla 10 ollutta Haasin Kevin Magnussenia noin sekunnin päässä. TV-ruutuun tuli samalla kierroksella infoa, että Toro Rosson Alexander Albon on ylittänyt ratarajat. Kolmesta ylittämisestä seuraisi rangaistus. Kierroksella 8 Vettelin kisa oli paketissa, kun saksalaisen Ferrarin takaripustus petti yllättäen. Ripustus petti kanttarien ylityksen yhteydessä. Tällainen episodi on varsin harvinainen. Kierroksella 8 Räikkönen ohitti Magnussenin, ja Vettelin jouduttua keskeyttämään, Kimi oli jo yhdeksäntenä. Kierroksella 10 Räikkösen vauhti oli edelleen mainiota. Hän oli enää 3,6 sekunnin päässä McLarenin Carlos Sainzista.

13. kierroksella kisaa johtanut Bottas oli kasvattanut eron Verstappeniin kolmeen sekuntiin. Hamilton oli aivan Verstappenin kontissa kiinni. Eroa oli alle sekunti ja Hamilton oli takasiipi auki valmiina iskemään Verstappenin ohi, mutta hollantilainen piti pintansa. Tämä kävi hyvin Bottaksen pussiin. Verstappen tuli kierroksella 14 varikolle ja vaihtoi keskikovat renkaat koviin kumeihin. Verstappen palasi radalle neljäntenä Bottaksen, Leclercin ja Hamiltonin taakse. Bottas tuli heti seuraavalla kierroksella Verstappenin jälkeen sisään. Nastolalaiselle vaihdettiin myös kovat renkaat alle. Bottas palasi radalle kolmanneksi Hamiltonin ja Leclercin taakse. Verstappen jatkoi kolmantena. 16. kierroksella Bottas otti nopeasti Leclercin kiinni ja porhalsi vaivatta ulkokautta ohi. Bottas otti kierroksella 17 ylivoimaisella erolla kilpailun nopeimman kierroksen nimiinsä. 1.39,201, hyvin kulki nastolalaisella. Hamiltonille kerrottiin samalla kierroksella tiimiradiossa, että he uskovat muiden olevan liikkeellä kahden stopin taktiikalla. Hopeanuolet aikoivat pysyä alkuperäisessä suunnitelmassaan, jossa tehdään yksi pysähdys. Kimi pysähtyi kierroksella 19 ja hänelle vaihdettiin kovat kumit alle. Räikkönen putosi stoppinsa myötä 14. sijalle.

Räikkönen ohitti kierroksella 21 entisen tallikaverinsa Haasilla ajavan Romain Grosjeanin ja nousi 13:nneksi. Bottas oli ajanut Hamiltonin melkein kiinni kierroksella 22 ja kaksikon välinen ero oli enää 2,5 sekuntia. Hamilton ei ollut käynyt vielä varikolla. Räikkönen oli noussut kierroksella 22 jo 11. sijalle. Jäämies taisteli tiukasti pisteistä, vaikka oli lähtenyt kisaan vasta 17. ruudusta. Kierroksella 23 Mercedes näytti olevan valmis ottamaan Hamiltonin sisään, mutta britti jatkoikin radalla. Kierroksella 24 Bottakselle kerrottiin, että nyt voi hyökätä. Suomalainen iski takasiipi auki Hamiltonin ohi ja johti jälleen kisaa. Hamilton tuli varikolle kierroksella 25. Radalla vietetty ”ylimääräinen” kierros söi häneltä aikaa. Britti palasi radalle kolmanneksi, Verstappen ajoi kakkosena, mutta myös hän tuli varikolle. Sergio Pérez tuli myös varikolle kierroksella 25 ja samalla Räikkönen nousee 10:nneksi ja MM-pistesijaan kiinni. Kierroksella 26 Hamiltonille kerrottiin, että Verstappenin kanssa tulee tiukkaa kisan lopussa. Hamilton uteli, miten hän voi voittaa tänään. Britille vastattiin, että eroa Verstappeniin on 16 sekuntia ja Bottakseen 21 sekuntia, ja heidän täytyy vielä pysähtyä. Kierroksella 27 Hamilton painoi radalla kovaa. Brittikuskille korostettiin, että on tärkeää pitää renkaat kunnossa, jotta yhden pysähdyksen taktiikka onnistuisi. Bottas kontrolloi kisaa kärjessä yli kuuden sekunnin erolla ennen Verstappenia kierroksella 28. Hamilton takoi kolmossijalla kovia kierroksia ja oli edellisellä kierroksellaan seitsemän kymmenystä Bottasta nopeampi. Britin ero Bottakseen on 18 sekunnin luokkaa. Räikkönen jatkoi kymmenentenä. Kierroksella 29 Hamiltonille kerrottiin, että näillä kierrosajoilla pystytään taistelemaan kisan voitosta, mutta haasteena on renkaiden kestäminen kisan lopussa.

Jos Hamiltonille ei kävisi haaveria britti varmistaisi uransa kuudennen maailmanmestaruuden reilulla marginaalilla. Hamiltonille riitti kahdeksaskin sija tai vaihtoehtoisesti 9. sija nopeimman kierroksen kera maailmanmestaruuden varmistamiseen Bottaksen voittaessa. Hamiltonin maailmanmestaruuden varmistamiseen riitti myös se, jos Bottas ei voittaisi kilpailua. Kierroksella 32 Hamilton kavensi koko ajan eroa kisaa johtaneeseen Bottakseen. Hamilton oli reilun 15 sekunnin päässä suomalaisesta. Verstappen oli välissä, 7,6 sekuntia Bottaksen perässä. Räikkönen jatkoi 10. sijalla kierroksella 35, eroa edellä ajavaan Toro Rosson Pierre Gaslyyn oli viitisen sekuntia. Kierroksella 36 Bottas tuli toistamiseen varikolle. Suomalainen palasi radalle keskikovilla renkailla, 8,8 sekunnin päähän Hamiltonista, jota ei enää aiottu varikolle ottaa. Kisan voittotaistelu ratkesi paljolti Hamiltonin rengaskulumaan. Oli kuuma kysymys, miten Hamilton saa kuluneemmat renkaat kestämään, kun Bottas jahtaa häntä tuoreemmilla kumeilla. Bottas takoi kierroksella 38 kierrosennätyksen: 1.36,957. Nastolalainen oli noussut nopeasti 5,2 sekunnin päähän Hamiltonista.
 
Viimeksi muokattu:

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1374
USA:n GP:n 2019 kisaraportti 2/2

Kierroksella 40 tilanne Hamiltonin ja Bottaksen välillä oli tasaantunut, eroa oli 5,3 sekuntia. Bottakselta oli kuitenkin odotettavissa lopussa kova hyökkäys tuoreemmilla renkailla. Kierroksella 41 Räikkönen joutui taistelemaan pistesijasta. 11:ntenä oleva Pérez hiillosti jäämiestä alle sekunnin päässä. Kierroksella 41 Hamilton pohti ääneen tiimiradiossa, miten monta kierrosta hänen renkaansa kestävät. Hamilton kysyi kierroksella 42 tiimiradiossa, ovatko kenenkään renkaat kestäneet näin kauan. Tiimi vastasi, että heillä on valmius ottaa hänet sisään, jos renkailla ei päästä loppuun saakka. Hamilton ilmoitti radioon samalla kierroksella hetkeä myöhemmin, että hän aikoo pysyä radalla. Kierroksella 43 Räikkönen koki takaiskun, kun Pérez kuittasi hänen edelleen 10. sijalle. Räikkönen jatkoi siis kisaa 11. sijalla. Bottas on 3,7 sekunnin päässä kisaa johtavasta Hamiltonista 44. kierroksella. Verstappen kaasutteli kolmantena. Leclerc oli yli 50 sekunnin päässä nelossijalla. Räikkönen ja Renaultin Nico Hülkenberg kävivät kovaa taistelua, mutta jäämies joutui taipumaan ja putosi 12:nneksi. Kierroksella 45 Räikkönen sanoi tiimiradioon, että Hülkenberg ajoi ratarajojen ulkopuolella - ja oli siinä oikeassa. Saksalaisen kuuluisi antaa sijoitus takaisin suomalaiselle. Kierroksella 46 Hülkenbergiä kehoitetaan päästämään Räikkönen takaisin ohi, ja sen saksalainen tekikin. Kimi oli jälleen takaisin 11. sijalla. Kierroksella 47 Bottas oli ottanut jälleen lisää Hamiltonia kiinni, ero oli enää vain kaksi sekuntia. Britin renkaat kuluivat koko ajan, tilanne meni jännäksi. Kierroksella 48 Bottakselle kerrotaan erosta Hamiltoniin. Bottas pyysi hiljaisuutta: ”ei puheita nyt”. Kierroksella 49 Bottas ajoi vääjäämättä Hamiltonia kiinni. Takamatkaa johtavaan tallikaveriin oli enää 1,3 sekuntia.

Kierroksella 50 Bottas oli alle sekunnin päässä Hamiltonista. Nastolalainen haistoi kuluneilla renkailla ajaneen britin veren. Kierroksella 51 Hamiltonin ja Verstappenin edessä oli tukku kierroksella ohitettavia. Bottas oli enää 0,9 sekunnin päässä Hamiltonista. Bottas nousi samalla kierroksella jo Hamiltonin rinnalle. Hamilton kuitenkin ajatti Bottaksen ratarajojen ulkopuolelle ja piti kärkipaikkansa. Röyhkeitä liikkeitä britiltä tallikaveria vastaan. Kierroksella 52 Hamilton ei enää kyennyt vastaamaan Bottakselle: suomalainen painoi vastaansanomattomasti kisan kärkeen. Verstappen alkoi myös olla Hamiltonin kannassa. Kierroksella 53 Bottas oli repinyt Hamiltoniin jo 2,5 sekunnin eron. Verstappen oli kahden sekunnin päässä britistä. Hamilton kiehahti, kun hänelle kerrottiin erosta Verstappeniin. Hän sanoi näkevänsä kyllä eron ja halusi hiljaisuutta. Kierroksella 55 Haasin Kevin Magnussen ajoi ulos hiekalle mutkassa 12. Tanskalaisen jarrut näyttivät pettäneen. Keltaiset liput tulivat toiseen sektoriin, mikä pelasi Hamiltonin pussiin taistelussa Verstappenia vastaan. 56. ja samalla viimeiselle kierrokselle lähdettäessä Verstappen oli 0,7 sekunnin päässä Hamiltonista. Verstappenilla loppuu hieman kierrokset kesken ja todelliset ohituspaikat ovat kortilla, kun toisessa sektorissa on ohituskielto päällä keltaisten lippujen myötä. Hollantilainen tulee lopulta kolmantena maaliin. Valtteri Bottas voittaa kilpailun. Maaginen kilpailu suomalaiselta huikean paalupaikan jälkeen. Hamiltonin kakkossija ja sen myötä varmistunut 6. maailmanmestaruus kruunaavat Mercedeksen juhlaillan.

Valtteri Bottas oli ehdottomasti viikonlopun suurin onnistuja. Aivan mieletöntä ajoa lauantain aika-ajoista sunnuntain kisan loppuun asti. Itseluottamus näyttää kasvaneen vahvasti loppukauden aikana ja Mercedeksen auto näyttää toimivan suomalaisella selvästi aiempaa paremmin uuden rungon ja uusien aero-osien myötä. Vahva loppukausi lupaa hyvää myös kautta 2020 ajatellen. Uuteen kauteen päästään lähtemään hyvillä fiiliksillä ja autoa päästään kehittämään entistä paremmaksi Valtterille talven aikana. Vähitellen Bottaksella alkaa viimeisetkin palaset loksahtaa kohdalleen ja kaudella 2020 hän voi haastaa entistä tiukemmin Lewis Hamiltonin taistelussa maailmanmestaruudesta. Uskon, että Ferrari ja Red Bull tulevat myös entistä lähemmäksi ja ensi kaudella nähdään todella tiukkaa taistelua kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruudesta.

Alfa Romeon tilanne näytti Austinissa jo hieman paremmalta. Räikkönen ajoi lopulta 11. sijalle kisassa Kvyatin saatua 5 sekunnin aikarangaistuksen kolarista Pérezin kanssa. Antonio Giovinazzi sijoittui lopulta 14. sijalle. Räikkösen lähtö oli huikea. Räikkösellä 10. sija ja samalla viimeinen MM-pistesija jäi harmittavasti 1 sijan päähän. Nyt kuitenkin kisavauhti oli hieman paremmalla tasolla kuin muutamissa aiemmissa kisoissa. Loppukaudesta ero isompiin talleihin vaan usein kasvaa karusti, kun ei ole enää varaa kehittää autoa varakkaampien tallien tahtiin ja panostuksia täytyy siirtää jo seuraavaankin kauteen. Alfa Romeolla painaa myös avaintekijöiden siirtyminen muualle ja Alfa Romeon F1-panostuksen väheneminen. Toivotaan, että Räikkönen ja Giovinazzi saa vielä hyvän lopun kaudelle Brasilian ja Abu Dhabin osakilpailuissa. Toivottavasti niistä irtoaisi myös MM-pisteitä.

Yhdysvaltain GP:n positiivisia onnistujia olivat Red Bullilla tasaisia suorituksiaan 5. sijalla jatkanut Alex Albon ja molemmat McLarenit. Lando Norris ajoi 7. sijalle ja Carlos Sainz 8. sijalle.

Kahdessa viimeisessä kisassa mielenkiinto kohdistuu Leclercin ja Verstappenin taisteluun MM-pronssista. Leclerc on tällä hetkellä niskan päällä pistein 249-235. Myös Vettelillä voi olla vielä sanansa sanottavana 230 pisteen saaliilla. Leclerc toki on aika vahvoilla tasaisten suoritustensa myötä.

Kahden viikon päästä jatketaan Brasilian Sao Paulossa Interlagosin radalla. Rata on melko syheröinen ja keskinopeudeltaan hidas. Radalla ajetaan vastapäivään. Brasiliassa myös vaihteleva sää voi sekoittaa pakkaa. Kisat ovat Brasiliassa usein olleet hyvin mielenkiintoisia. Etenkin muistuu mieleen Brasilian sadekisa vuodelta 2003 sekä 2007 ja 2008 MM-finaalit.
 
Viimeksi muokattu:

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1374
USA:n GP:n kisaraportti 3/3

Valtteri Bottas oli ehdottomasti viikonlopun suurin onnistuja. Aivan mieletöntä ajoa lauantain aika-ajoista sunnuntain kisan loppuun asti. Itseluottamus näyttää kasvaneen vahvasti loppukauden aikana ja Mercedeksen auto näyttää toimivan suomalaisella selvästi aiempaa paremmin uuden rungon ja uusien aero-osien myötä. Vahva loppukausi lupaa hyvää myös kautta 2020 ajatellen. Uuteen kauteen päästään lähtemään hyvillä fiiliksillä ja autoa päästään kehittämään entistä paremmaksi Valtterille talven aikana. Vähitellen Bottaksella alkaa viimeisetkin palaset loksahtaa kohdalleen ja kaudella 2020 hän voi haastaa entistä tiukemmin Lewis Hamiltonin taistelussa maailmanmestaruudesta. Uskon, että Ferrari ja Red Bull tulevat myös entistä lähemmäksi ja ensi kaudella nähdään todella tiukkaa taistelua kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruudesta.

Alfa Romeon tilanne näytti Austinissa jo hieman paremmalta. Räikkönen ajoi lopulta 11. sijalle kisassa Kvyatin saatua 5 sekunnin aikarangaistuksen kolarista Pérezin kanssa. Antonio Giovinazzi sijoittui lopulta 14. sijalle. Räikkösen lähtö oli huikea. Räikkösellä 10. sija ja samalla viimeinen MM-pistesija jäi harmittavasti 1 sijan päähän. Nyt kuitenkin kisavauhti oli hieman paremmalla tasolla kuin muutamissa aiemmissa kisoissa. Loppukaudesta ero isompiin talleihin vaan usein kasvaa karusti, kun ei ole enää varaa kehittää autoa varakkaampien tallien tahtiin ja panostuksia täytyy siirtää jo seuraavaankin kauteen. Alfa Romeolla painaa myös avaintekijöiden siirtyminen muualle ja Alfa Romeon F1-panostuksen väheneminen. Toivotaan, että Räikkönen ja Giovinazzi saa vielä hyvän lopun kaudelle Brasilian ja Abu Dhabin osakilpailuissa. Toivottavasti niistä irtoaisi myös MM-pisteitä.

Yhdysvaltain GP:n positiivisia onnistujia olivat Red Bullilla tasaisia suorituksiaan 5. sijalla jatkanut Alex Albon ja molemmat McLarenit. Lando Norris ajoi 7. sijalle ja Carlos Sainz 8. sijalle.

Kahdessa viimeisessä kisassa mielenkiinto kohdistuu Leclercin ja Verstappenin taisteluun MM-pronssista. Leclerc on tällä hetkellä niskan päällä pistein 249-235. Myös Vettelillä voi olla vielä sanansa sanottavana 230 pisteen saaliilla. Leclerc toki on aika vahvoilla tasaisten suoritustensa myötä.

Kahden viikon päästä jatketaan Brasilian Sao Paulossa Interlagosin radalla. Rata on melko syheröinen ja keskinopeudeltaan hidas. Radalla ajetaan vastapäivään. Brasiliassa myös vaihteleva sää voi sekoittaa pakkaa. Kisat ovat Brasiliassa usein olleet hyvin mielenkiintoisia. Etenkin muistuu mieleen Brasilian sadekisa vuodelta 2003 sekä 2007 ja 2008 MM-finaalit.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
283
USA:n GP:n 2019 kisaraportti 1/2

USA:n GP Circuit of the Americas (COTA) radalla Austinissa on takana. Kilpailu päättyi Mercedeksen kaksoisvoittoon ja suomalaisittain onnellisesti Valtteri Bottaksen voittoon. Lewis Hamilton ajoi 2. sijalle varmistaen F1-uransa 6. maailmanmestaruuden. Bottas varmisti omalla voitollaan samalla myös MM-hopean. 3. sijalle ajoi Red Bullin Max Verstappen. Verstappen painosti loppuun asti tiukasti Hamiltonia taistelussa 2. sijasta, mutta matka ei aivan riittänyt. Bottaksen voitto oli myös suomalaisittain tilastollisesti mielenkiintoinen, kun ensimmäistä kertaa F1-historiassa kaksi eri suomalaiskuljettajaa saavutti voiton samalla radalla peräkkäisinä vuosina. Viime vuonnahan Kimi Räikkönen saavutti Ferrarilla Austinissa F1-uransa toistaiseksi viimeisen voiton. Voitto oli suomalaiskuskien 5. voitto Yhdysvalloissa. Muista suomalaiskuskeista Keke Rosberg voitti Dallasissa 1984 sekä Dedroitissa 1985 ja Mika Häkkinen saavutti F1-uransa viimeisen voiton Indianapolisissa 2001.

Bottas otti kisaan ilmiömäisen lähdön paalulta ja säilytti kärkipaikkansa vaivatta. Verstappen nousi väkisin 2. sijalle. Hamilton nousi 3. sijalle ensimmäisen kierroksen aikana ja Ferrari-kuskit kävivät tiukkaa välien selvittelyä. Leclerc nousi Vettelin ohi neljänneksi ja saksalainen jatkoi kisaa viidentenä. 2. kierroksella McLarenin Lando Norris kuittasi Vettelin ohi ja nousi 5. sijalle. Vettel valitti autoon aliohjaamisesta. Hän ei ymmärtänyt, mistä vahinko oli tullut, osumia saksalaiskuski ei ollut kokenut. Kimi Räikkönen ampui matkaan pehmeät renkaat allaan komeasti liikkeelle. Jäämies oli noussut 17. ruudusta 2. kierroksella jo 11. sijalle. Tallikaveri Giovinazzi oli vasta 15:s. 3. Kierroksella Vettel oli 7. sijalla. Edelle oli puikannut myös Renaultin Daniel Ricciardo. Bottas johti kisaa 1,2 sekunnin erolla ennen Verstappenia. 4. kierroksella Ferrarilla ei ollut minkäänlaista kyytiä. Leclerc oli pudonnut jo yli kuuden sekunnin päähän kolmantena ajavasta Hamiltonista. 5. Kierroksella hidastuskuvassa näkyi, miten Albon ja Sainz osuivat lähdössä. Tuomaristo ei rankaissut kumpaakaan.

7. kierroksella Räikkönen hiillosti sijalla 10 ollutta Haasin Kevin Magnussenia noin sekunnin päässä. TV-ruutuun tuli samalla kierroksella infoa, että Toro Rosson Alexander Albon on ylittänyt ratarajat. Kolmesta ylittämisestä seuraisi rangaistus. Kierroksella 8 Vettelin kisa oli paketissa, kun saksalaisen Ferrarin takaripustus petti yllättäen. Ripustus petti kanttarien ylityksen yhteydessä. Tällainen episodi on varsin harvinainen. Kierroksella 8 Räikkönen ohitti Magnussenin, ja Vettelin jouduttua keskeyttämään, Kimi oli jo yhdeksäntenä. Kierroksella 10 Räikkösen vauhti oli edelleen mainiota. Hän oli enää 3,6 sekunnin päässä McLarenin Carlos Sainzista.

13. kierroksella kisaa johtanut Bottas oli kasvattanut eron Verstappeniin kolmeen sekuntiin. Hamilton oli aivan Verstappenin kontissa kiinni. Eroa oli alle sekunti ja Hamilton oli takasiipi auki valmiina iskemään Verstappenin ohi, mutta hollantilainen piti pintansa. Tämä kävi hyvin Bottaksen pussiin. Verstappen tuli kierroksella 14 varikolle ja vaihtoi keskikovat renkaat koviin kumeihin. Verstappen palasi radalle neljäntenä Bottaksen, Leclercin ja Hamiltonin taakse. Bottas tuli heti seuraavalla kierroksella Verstappenin jälkeen sisään. Nastolalaiselle vaihdettiin myös kovat renkaat alle. Bottas palasi radalle kolmanneksi Hamiltonin ja Leclercin taakse. Verstappen jatkoi kolmantena. 16. kierroksella Bottas otti nopeasti Leclercin kiinni ja porhalsi vaivatta ulkokautta ohi. Bottas otti kierroksella 17 ylivoimaisella erolla kilpailun nopeimman kierroksen nimiinsä. 1.39,201, hyvin kulki nastolalaisella. Hamiltonille kerrottiin samalla kierroksella tiimiradiossa, että he uskovat muiden olevan liikkeellä kahden stopin taktiikalla. Hopeanuolet aikoivat pysyä alkuperäisessä suunnitelmassaan, jossa tehdään yksi pysähdys. Kimi pysähtyi kierroksella 19 ja hänelle vaihdettiin kovat kumit alle. Räikkönen putosi stoppinsa myötä 14. sijalle.

Räikkönen ohitti kierroksella 21 entisen tallikaverinsa Haasilla ajavan Romain Grosjeanin ja nousi 13:nneksi. Bottas oli ajanut Hamiltonin melkein kiinni kierroksella 22 ja kaksikon välinen ero oli enää 2,5 sekuntia. Hamilton ei ollut käynyt vielä varikolla. Räikkönen oli noussut kierroksella 22 jo 11. sijalle. Jäämies taisteli tiukasti pisteistä, vaikka oli lähtenyt kisaan vasta 17. ruudusta. Kierroksella 23 Mercedes näytti olevan valmis ottamaan Hamiltonin sisään, mutta britti jatkoikin radalla. Kierroksella 24 Bottakselle kerrottiin, että nyt voi hyökätä. Suomalainen iski takasiipi auki Hamiltonin ohi ja johti jälleen kisaa. Hamilton tuli varikolle kierroksella 25. Radalla vietetty ”ylimääräinen” kierros söi häneltä aikaa. Britti palasi radalle kolmanneksi, Verstappen ajoi kakkosena, mutta myös hän tuli varikolle. Sergio Pérez tuli myös varikolle kierroksella 25 ja samalla Räikkönen nousee 10:nneksi ja MM-pistesijaan kiinni. Kierroksella 26 Hamiltonille kerrottiin, että Verstappenin kanssa tulee tiukkaa kisan lopussa. Hamilton uteli, miten hän voi voittaa tänään. Britille vastattiin, että eroa Verstappeniin on 16 sekuntia ja Bottakseen 21 sekuntia, ja heidän täytyy vielä pysähtyä. Kierroksella 27 Hamilton painoi radalla kovaa. Brittikuskille korostettiin, että on tärkeää pitää renkaat kunnossa, jotta yhden pysähdyksen taktiikka onnistuisi. Bottas kontrolloi kisaa kärjessä yli kuuden sekunnin erolla ennen Verstappenia kierroksella 28. Hamilton takoi kolmossijalla kovia kierroksia ja oli edellisellä kierroksellaan seitsemän kymmenystä Bottasta nopeampi. Britin ero Bottakseen on 18 sekunnin luokkaa. Räikkönen jatkoi kymmenentenä. Kierroksella 29 Hamiltonille kerrottiin, että näillä kierrosajoilla pystytään taistelemaan kisan voitosta, mutta haasteena on renkaiden kestäminen kisan lopussa.

Jos Hamiltonille ei kävisi haaveria britti varmistaisi uransa kuudennen maailmanmestaruuden reilulla marginaalilla. Hamiltonille riitti kahdeksaskin sija tai vaihtoehtoisesti 9. sija nopeimman kierroksen kera maailmanmestaruuden varmistamiseen Bottaksen voittaessa. Hamiltonin maailmanmestaruuden varmistamiseen riitti myös se, jos Bottas ei voittaisi kilpailua. Kierroksella 32 Hamilton kavensi koko ajan eroa kisaa johtaneeseen Bottakseen. Hamilton oli reilun 15 sekunnin päässä suomalaisesta. Verstappen oli välissä, 7,6 sekuntia Bottaksen perässä. Räikkönen jatkoi 10. sijalla kierroksella 35, eroa edellä ajavaan Toro Rosson Pierre Gaslyyn oli viitisen sekuntia. Kierroksella 36 Bottas tuli toistamiseen varikolle. Suomalainen palasi radalle keskikovilla renkailla, 8,8 sekunnin päähän Hamiltonista, jota ei enää aiottu varikolle ottaa. Kisan voittotaistelu ratkesi paljolti Hamiltonin rengaskulumaan. Oli kuuma kysymys, miten Hamilton saa kuluneemmat renkaat kestämään, kun Bottas jahtaa häntä tuoreemmilla kumeilla. Bottas takoi kierroksella 38 kierrosennätyksen: 1.36,957. Nastolalainen oli noussut nopeasti 5,2 sekunnin päähän Hamiltonista.
Kiitos raportista. Tosin monet meistä taisivat katsoa kisan.
 

Alfaukko

asian tunteva
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
312
Oli kyllä yksi makeimmista voitoista Bottakselle, johtuen juuri tuosta että ihan ajamalla voitti eri taktiikalla olevan Hamiltonin, eikä vain puolustamalla ja varikkopreferenssien avulla.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
519
En tiedä tilastoista, mutta ihmeitä saa tapahtua, jotta Hamilton ja Mersu eivät olisi mestareita ensi kaudella. Ferrari on nyt osoittsnut kolme vuotta putkeen, että he eivät kykene mestaruustaistoon. Red Bull puolestaan ei ole vuosiin voittanut muuta kuin satunnaisia kilpailuja. Hamilton on lähestulkoon satavarmasti seitsenkertainen mestari vuoden päästä, sen jälkeen meneekin pakka sekaisin ja saa nähdä, kellä on hyvä arpaonni sääntömuutosten kanssa.
Se on juurikin näin. Jos joku talli on ylivoimainen kymmenen kautta peräkkäin, ei se suinkaan laske sen saman tallin mahdollisuuksia olla ylivoimainen myös seuraavalla kaudella, vaan päinvastoin.

Tällä hetkellä mikään muu tiimi ei valitettavasti ole samalla seinälläkään Mersun kokonaisuuden kanssa. Eikä Mersulla edes olla kaikilla osa-alueilla parhaita. RedBullilla ainakin varikkopysähdykset ja yleensä myös taktinen osaaminen on mielestäni Mersua edellä, luultavasti myös joidenkin teknisten ratkaisujen osalta ovat vähän parempia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13146
USA:n GP:n kisaraportti 3/3

Valtteri Bottas oli ehdottomasti viikonlopun suurin onnistuja. Aivan mieletöntä ajoa lauantain aika-ajoista sunnuntain kisan loppuun asti. Itseluottamus näyttää kasvaneen vahvasti loppukauden aikana ja Mercedeksen auto näyttää toimivan suomalaisella selvästi aiempaa paremmin uuden rungon ja uusien aero-osien myötä. Vahva loppukausi lupaa hyvää myös kautta 2020 ajatellen. Uuteen kauteen päästään lähtemään hyvillä fiiliksillä ja autoa päästään kehittämään entistä paremmaksi Valtterille talven aikana. Vähitellen Bottaksella alkaa viimeisetkin palaset loksahtaa kohdalleen ja kaudella 2020 hän voi haastaa entistä tiukemmin Lewis Hamiltonin taistelussa maailmanmestaruudesta. Uskon, että Ferrari ja Red Bull tulevat myös entistä lähemmäksi ja ensi kaudella nähdään todella tiukkaa taistelua kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruudesta.

Alfa Romeon tilanne näytti Austinissa jo hieman paremmalta. Räikkönen ajoi lopulta 11. sijalle kisassa Kvyatin saatua 5 sekunnin aikarangaistuksen kolarista Pérezin kanssa. Antonio Giovinazzi sijoittui lopulta 14. sijalle. Räikkösen lähtö oli huikea. Räikkösellä 10. sija ja samalla viimeinen MM-pistesija jäi harmittavasti 1 sijan päähän. Nyt kuitenkin kisavauhti oli hieman paremmalla tasolla kuin muutamissa aiemmissa kisoissa. Loppukaudesta ero isompiin talleihin vaan usein kasvaa karusti, kun ei ole enää varaa kehittää autoa varakkaampien tallien tahtiin ja panostuksia täytyy siirtää jo seuraavaankin kauteen. Alfa Romeolla painaa myös avaintekijöiden siirtyminen muualle ja Alfa Romeon F1-panostuksen väheneminen. Toivotaan, että Räikkönen ja Giovinazzi saa vielä hyvän lopun kaudelle Brasilian ja Abu Dhabin osakilpailuissa. Toivottavasti niistä irtoaisi myös MM-pisteitä.

Yhdysvaltain GP:n positiivisia onnistujia olivat Red Bullilla tasaisia suorituksiaan 5. sijalla jatkanut Alex Albon ja molemmat McLarenit. Lando Norris ajoi 7. sijalle ja Carlos Sainz 8. sijalle.

Kahdessa viimeisessä kisassa mielenkiinto kohdistuu Leclercin ja Verstappenin taisteluun MM-pronssista. Leclerc on tällä hetkellä niskan päällä pistein 249-235. Myös Vettelillä voi olla vielä sanansa sanottavana 230 pisteen saaliilla. Leclerc toki on aika vahvoilla tasaisten suoritustensa myötä.

Kahden viikon päästä jatketaan Brasilian Sao Paulossa Interlagosin radalla. Rata on melko syheröinen ja keskinopeudeltaan hidas. Radalla ajetaan vastapäivään. Brasiliassa myös vaihteleva sää voi sekoittaa pakkaa. Kisat ovat Brasiliassa usein olleet hyvin mielenkiintoisia. Etenkin muistuu mieleen Brasilian sadekisa vuodelta 2003 sekä 2007 ja 2008 MM-finaalit.
Kiitokset hyvästä raportista kun samanlaista itsekin kaavailin, mutta ehkä hyvä näinkin niin ei tule ainakaan toistettua omalta osaltani aika lailla samaa asiaa ehkä hieman pienin eroin joistakin asioista tai sitten vaihtoehtoisesti joidenkin osalta hieman liian pitkästikään!:alppu:
 
Ylös