Formula 1 - 2020 - 6 - Espanjan GP

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
643
Oliko Sennan ja Mikan aikaan kisat parempia? Maksat luultavasti suuremmasta halusta katsoa kilpailut suorina ja suomenkielisellä selostuksella, kuin myöhäisillan pätkittynä koosteena.
Voihan olla että aika kultaa muistot 😄.

Moni asia ärsyttää ykkösissä. Silti sitä aina kököttää sohvalla katsomassa aika-ajoja ja kisoja 😄.
 

Axefield

Well-known member
Liittynyt
19.11.2009
Viestit
109
Nytkin tässä olisi mahdollisuus keinotekoisesti ainakin hieman tasoittaa tilejä. Mutta eipä taida ketään kiinnostaa nostaa rengaspaineita sen verran, että Mercedes-AMG Petronas Formula One Team-tallille tulisi pientä strategiapähkinää.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3767
Sijainti
Helsinki
HIukan tekstiä tylsästä kisasta.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
635
Oliko Sennan ja Mikan aikaan kisat parempia? Maksat luultavasti suuremmasta halusta katsoa kilpailut suorina ja suomenkielisellä selostuksella, kuin myöhäisillan pätkittynä koosteena.
Kisoista minulla ei ole kunnollista muistikuvaa, ne tuntuivat jännemmiltä. Toki autot hajosivat useammin (yleensä mainoskatkolla), niin se toi kisoihin lisäjännityksen. Saattaa hyvinkin olla että aika kultaa muistot, kun joitain vanhoja kisoja kun on tullut uusintana, niin eihän niissäkään mitään tapahdu, ja lisäksi ohjaus on ihan perseestä, aina kuvataan vain johdossa ajavaa autoa joka on yleensä yksin, ja ruudulle ei tule infoa muista kuskeista kuin vahingossa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3767
Sijainti
Helsinki
Kisoista minulla ei ole kunnollista muistikuvaa, ne tuntuivat jännemmiltä. Toki autot hajosivat useammin (yleensä mainoskatkolla), niin se toi kisoihin lisäjännityksen. Saattaa hyvinkin olla että aika kultaa muistot, kun joitain vanhoja kisoja kun on tullut uusintana, niin eihän niissäkään mitään tapahdu, ja lisäksi ohjaus on ihan perseestä, aina kuvataan vain johdossa ajavaa autoa joka on yleensä yksin, ja ruudulle ei tule infoa muista kuskeista kuin vahingossa.
Nykypäivän näkökulmasta katsottuna vanhat kisat tuovat nostalgisuutta. Grafiikka näytettiin uuden kierroksen alkaessa, kuskin keskeyttäessä tai tullessa stopille. Paikalliset vastasivat kansainvälisestä kuvasignaalista, joka välillä katosi vuoteen 2006 asti.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2807
Joka vuosihan täällä huudellaan että ei oo formulat ikinä näin tylsää ollu. Aika kultaa muistot ja silleen.
Silloin kun Ferrari ja Red Bull dominoivat, niin kyseiset tallit vain tekivät muita parempaa työtä. Molempina aikakausina oli pari ns. heikompaa vuotta, jolloin MM:stä käytiin kovaa taistelua useamman tallin välillä, mutta Ferrari ja Red Bull pystyivät niinsanotusti säilyttämään momentin ja jatkamaan mestaruusputkiaan. Omasta mielestäni FIA myös yritti aktiivisesti kampittaa Ferraria ja Red Bullia tekemällä muutoksia teknisiin sääntöihin.

Mercedesin dominointi päin vastoin on perustunut FIA:n antamaan suojelukseen, kun se on kustannussyiden varjolla kieltänyt mm. moottorikehityksen. F1-sarjan samaan aikaan pahasti vinoutunut tulonjako on ollut omiaan pönkittämään Mercedesin asemaa, kun vain parilla muulla tallilla on tasavertaiset taloudelliset resurssit, ja hekään eivät muista ongelmia johtuen osaa kuroa Mersun teknistä etumatkaa kiinni.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
486
Sijainti
EP
Silloin kun Ferrari ja Red Bull dominoivat, niin kyseiset tallit vain tekivät muita parempaa työtä.
Redbullin kohdalla voikin olla näin, mutta ferkun tapauksessa olisin taipuvainen toisenlaiseen mielipiteeseen. Kyllä mun muistikuvan mukaan Ferrari sai usein "apua ylhäältä" eli tuomareilta (mm. case toleranssisiipi ja silverstone) tai rengasvalmistaja teki heille omat renkaat mitä muut eivät saaneet. Näiden lisäksi erityisasema rahanjaossa. Eipä siis sielläkään ole puhtaat jauhot pussissa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2807
No Bridgestonelta tuli apuja ainakin sen jälkeen, kun F1-sarjaan saatiin Michelin siihen rinnalle. Mutta siinä vaiheessahan oikeastaan kaikki kärkitallit ja paras keskikasti siirtyi kerralla Micheliniin eikä Bridgestonelle jäänyt kuin Jordan ja Minardi Ferrarin kaveriksi, joten Ferrarin suosiminen oli aivan luonnollista. Villeneuve taisi tuolloin valittaa Sauberilla tai Barilla ajaessaan (ko. tallin vielä ollessa BS:n asiakas), että heille annetaan joskus sellaisia renkaita, jotka ovat maanneet varaston perukoilla kuukausia, eivätkä siksi ole yhtä hyviä kuin Ferrarille toimitettavat uunituoreet nakit.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
643
Ennen vanhaan autoja tankattiin kisan aikana. Nyt lähdetään raskailla autoilla kisaan. Oisko kierrokset kymmenen sekunttia hitaampia ainakin kisan alussa kuin aika-ajoissa, vaikuttaa myös moneen muuhun asiaan. Kun tultiin tankille niin vaihdettiin kumit samalla. Sillon ei ilmeisesti niin tarvinnut samalla tavalla renkaita säästää. Nyt säästetään bensaa, renkaita, voimayksiköitä jne. Ei ajeta niin kovaa kun voidaan. Eikös se täysiä meneminen olisi kilvanajon tarkoitus?
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
730
Välitankkausten kielto perustuu turvallisuusnäkökulmaan. Ihmettelen vain, että eikö tuo turvallisuusnäkökulma olisi teknisillä ratkaisuilla ratkaistavissa. Esimerkiksi auton on oltava paikoillaan 1-2sekuntia sen jälkeen kun polttoaineletku on irroitettu autosta tai polttoainesuutin pitäisi kytkeä johonkin telineeseen ennen kuin auto saa lähteä liikkeelle. Mielestäni nopea renkaiden vaihto ei ole juuri sen turvallisempaa vaan kasvattaa riskiä, että jokin pyörä jää huonosti kiinnitetyksi tai mekaanikko jää pyörän alle kuten Kimille kävi Bahrainissa. Loppupeleissä niillä 0,5-1sek nopeammilla renkaavaihto stopeilla kuin kilpailijalla ei ole mitään merkitystä. Mieluummin näkisin vaihtelevat taktiikat polttoaineen ja renkaiden osalta. Polttoaineen kokonaismäärä voisi silti olla rajoitettu?
 

Cmoney

Well-known member
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13326
Loppupeleissä niillä 0,5-1sek nopeammilla renkaavaihto stopeilla kuin kilpailijalla ei ole mitään merkitystä.
Onhan monestikin varikolta ehditty juuri edelle, tai tultu aivan perään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2807
Varmasti joka kisassa vaihtuu sijoituksia varikkostoppien yhteydessä mutta kuinka usein se sitten johtuu nopeammasta stopista. (Aikaa voi voittaa ja menettää radallakin.)
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16707
Sijainti
Järvenpää
Miksi Barcelona pysyy sarjassa vuodesta toiseen, vaikka kaikki tietää, että siellä ei hyviä kisoja saada aikaiseksi ainakaan kuivalla kelillä? Tiputetaan Hockenheimin kaltaisia kunnon ratoja, mutta toi roska vain pysyy.
 
Ylös