Formula 1 - 2020 - 9 - Toscanan GP

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
3374

Puolentoista minuutin kohdalta hyvää kuvaa tuosta kolarista, mm. Russellin onboard. Tuo on kilpailukiellon paikka, naurettavaa että FIA antaa vain jonkun varoituksen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3739
Sijainti
Helsinki

Puolentoista minuutin kohdalta hyvää kuvaa tuosta kolarista, mm. Russellin onboard. Tuo on kilpailukiellon paikka, naurettavaa että FIA antaa vain jonkun varoituksen.
Nykyinen rangaistuspistekäytäntö on antanut mahdollisuuden "fiksuihin rikkeisiin". Indycarissa tuosta olisi jaeltu vähintään tuntuvat sakot.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
6391
Sijainti
Vantaa

Puolentoista minuutin kohdalta hyvää kuvaa tuosta kolarista, mm. Russellin onboard. Tuo on kilpailukiellon paikka, naurettavaa että FIA antaa vain jonkun varoituksen.
Katsoppa kohta 2:08. Russel varmaan luuli, että kärki lähti ajaa täyttä vauhtia. Taisi tulla Russelillekin yllätyksenä jarrutus? Kvyat ja Ocon ajoivat Russelin edellä voimakkaasti edellä ajavat kiinni, jolloin Russel ryhtyi myös kiihdyttämään. Hiukan monen asian summa.
 

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
122

Puolentoista minuutin kohdalta hyvää kuvaa tuosta kolarista, mm. Russellin onboard. Tuo on kilpailukiellon paikka, naurettavaa että FIA antaa vain jonkun varoituksen.
Olen katsonut tätä monesta eri kuvakulmasta. Kenelle sinä siis tarkalleen ottaen olisit antamassa kilpailukiellon?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
3374
Russell jättää ihan älyttömän eron edellä olevaan Oconiin ja lähtee sitten kiihdyttämään, vaikka kukaan hänen edellään ei ole niin tehnyt. Sitten pannukakku onkin valmis kun Russell lyö jarrut pohjaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
6391
Sijainti
Vantaa
Russell jättää ihan älyttömän eron edellä olevaan Oconiin ja lähtee sitten kiihdyttämään, vaikka kukaan hänen edellään ei ole niin tehnyt. Sitten pannukakku onkin valmis kun Russell lyö jarrut pohjaan.
Russellhan reagoi rakoon lyömällä kaasun pohjaan. Sama rako oli myös edellä ajavilla Kvyatilla ja Oconilla edellä meneviin. Eli ketjureaktio alkoi seuraavasti: Kvyat ja Ocon lyö lämän tiskiin, johon reagoi myös Russell. Kvyat, Ocon ja Russell ajaa kärjen kiinni, jolloin joutuvat jarruttamaan. Miksi rangaistus vain Russellille?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3739
Sijainti
Helsinki
Ja eikun oksentamaan tämä paska blogiin (y) Aikamoista väittää Bottasta maksukuskiksi. Heh.
Johan aikaisemmin puhuimme foorumilla, että Wihuri on tukenut Bottasin uraa hänen karting-vuosistaan saakka. Wihuri tuki kaudella 2018 Bottasta ja Mecedesiä 1,7 miljoonalla eurolla. Tässä tapauksessa Bottasia voitaisiin pitää maksukuskina, mutta se ei meille suomipojille kelpaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
6391
Sijainti
Vantaa
Johan aikaisemmin puhuimme foorumilla, että Wihuri on tukenut Bottasin uraa hänen karting-vuosistaan saakka. Wihuri tuki kaudella 2018 Bottasta ja Mecedesiä 1,7 miljoonalla eurolla. Tässä tapauksessa Bottasia voitaisiin pitää maksukuskina, mutta se ei meille suomipojille kelpaa.
EDIT: En jaksa enää vääntää spötterin kanssa. Samaa rataa kiertää viestistä toiseen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3739
Sijainti
Helsinki
Tarkalleen ottaen kaikkia kuskeja voidaan pitää maksukuskeina, jos lähdetään tuolle linjalle, mutta sitä on kaikkien vaikea ymmärtää. Vai pidätkö Räikköstä maksukuskina. Otappa selvää kuka maksoi sille palkan Ferrarilla ainakin eräässä vaiheessa. Melkein jokaisella kuskilla taitaa nykyään olla sponsoreita kylkiäiseinä.
Se on nykypäivää, Kimiä sponsoroi Ferrari aikoina Singha-olutmerkki, jonka logo näkyy myös Alfa-Sauberissa. Talli maksoi hänen ajamisensa.
Sauber-kautena Kimin kypärässä oli DNA:n logo. Kaikkihan muistaa Sennan ja hänen haalareissaan olleen ison Nacional-pankin logon. Laudahan otti lainaa pankista, jotta pääsi aloittamaan F1-uransa. Rahalla saa ja hevosella pääsee, kuten antiikin roomassa satiirisoitiin.

CCMK saisi tästä vapaan puolella mahtavan historiikin...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
6391
Sijainti
Vantaa
Se on nykypäivää, Kimiä sponsoroi Ferrari aikoina Singha-olutmerkki, jonka logo näkyy myös Alfa-Sauberissa. Talli maksoi hänen ajamisensa.
Sauber-kautena Kimin kypärässä oli DNA:n logo. Kaikkihan muistaa Sennan ja hänen haalareissaan olleen ison Nacional-pankin logon. Laudahan otti lainaa pankista, jotta pääsi aloittamaan F1-uransa. Rahalla saa ja hevosella pääsee, kuten antiikin roomassa satiirisoitiin.

CCMK saisi tästä vapaan puolella mahtavan historiikin...
Tässähän menee ristiin henkilökohtaiset sponsorit ja tallin sponsorit. Nacional oli Sennan omia sponsoreita eikä millään lailla liittynyt mihinkään talliin. Sennalla oli sopimuksissaan kai tämä Nacional-ehto, mikä oli poikkeuksellista McLarenille. Kenenkään muun kuskin en muista mainostaneen ainakaan noin merkittävässä roolissa ketään yhteistyökumppania. Esimerkiksi Shellin huhuttiin kuittaavan Räikkösen palkan Ferrarilla. Ihan järetöntä ruveta yhtä kuskia taas vitsailemaan maksukuskiksi, kun jokainen on samassa liemessä. Bottaksella Abloy ja Polar on omia sponsoreita ja talliin liittyviä ei ole tällä hetkellä Saa nähdä siirtyykö maksukuski-Sainzin sponsorit McLarenilta Ferrarille. Se, että lukeeko sponsori vaatteissa tai muissa varusteissa, on sopimuksellisia asioita. Bottaksella ei sallita omia sponsoreita varuisteissa, näin Abloy antoi tiedotteessa aikanaan ymmärtää. Sopimus kattaa yhteistyötä vain Bottaksen kanssa, ei Mercedeksen.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2798
Joukkokolarista on jaettu rankkuja kunnolla. Varoituksen saivat Magnussen, Kvyat, Latifi, Giovinazzi, Sainz, Albon, Stroll, Ricciardo, Perez, Norris, Ocon ja Russell!
60 % gridistä sai varoituksen kolarin aiheuttamisesta mutta Grosjean ei ollut mukana joukossa!

Tuomarointi jättää silti toivomisen varaa. Nämä ovat jotain kevytvaroituksia, joilla ei ole mitään väliä vaikka kuljettajat keräisivät niitä lukuisia kauden aikana. Samoin niitä virhepisteitä ei jaettu, eli kukaan ei saanut oikeastaan minkäänlaista rangaistusta. Eikös ennen maaliviivaa vielä heiluteta keltaisia lippuja, koska silloin on ohituskielto päällä? Luulisi että keltaisten aikana sähläämisestä jaettaisiin erityisen kovia rangaistuksia.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
89
Tuosta ihan alkuperäisestä kuvasta näkyy hyvin, miten Russell on jättänyt aika ison raon Oconiin ja lähtee sitten ennen aikojaan kiihdyttämään. Sitten joutuu hyppäämään jarrulle ja tulos tämä. Pitää tosiaan itsekin odotella jos jostain löytyisi Russellin vinkkelistä kuvaa, mutta jos ei mitään fiksua selitystä tolle raon jättämiselle ole niin tuo on melkeinpä kilpailukiellon paikka.
Russell jättää kyllä väliä mutta tuskin se hänen syy on kun ajaa ihan siististi. Takanatulevan pitää välttää peräänajot - niin kadulla kuin myös kisassa.


Oma analyysi on tuossa Latifi ja Giovinazzi sekoilee ja aiheuttaa kolarin. Märkäkorvien suojelua..
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3739
Sijainti
Helsinki
Tässähän menee ristiin henkilökohtaiset sponsorit ja tallin sponsorit. Nacional oli Sennan omia sponsoreita eikä millään lailla liittynyt mihinkään talliin. Sennalla oli sopimuksissaan kai tämä Nacional-ehto, mikä oli poikkeuksellista McLarenille. Kenenkään muun kuskin en muista mainostaneen ainakaan noin merkittävässä roolissa ketään yhteistyökumppania. Esimerkiksi Shellin huhuttiin kuittaavan Räikkösen palkan Ferrarilla. Ihan järetöntä ruveta yhtä kuskia taas vitsailemaan maksukuskiksi, kun jokainen on samassa liemessä. Bottaksella Abloy ja Polar on omia sponsoreita ja talliin liittyviä ei ole tällä hetkellä Saa nähdä siirtyykö maksukuski-Sainzin sponsorit McLarenilta Ferrarille. Se, että lukeeko sponsori vaatteissa tai muissa varusteissa, on sopimuksellisia asioita. Bottaksella ei sallita omia sponsoreita varuisteissa, näin Abloy antoi tiedotteessa aikanaan ymmärtää. Sopimus kattaa yhteistyötä vain Bottaksen kanssa, ei Mercedeksen.
Pahoiitelut asiavirheistä. Sinä, kun olet minua vanhempi ja seurannut lajia +30 vuotta, niin muista tarkemmin 80-luvun kisat.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2798
Russell jättää kyllä väliä mutta tuskin se hänen syy on kun ajaa ihan siististi. Takanatulevan pitää välttää peräänajot - niin kadulla kuin myös kisassa.
Täyttä paskaa. Jos lyöt moottoritiellä jarrut pohjaan ja joku ajaa perään, niin kyllä se on sinun korttisi, joka lähtee kuivumaan. Toki aina on niitä teidenritareita – niin kadulla kuin kisassakin – jotka mielestään tietävät ja osaavat muita paremmin.

Vaikea sanoa, mitä Russellin päässä liikkui, mutta hän vaikutti jättävän tarkoituksella kaulaa eteenpäin. Minulle jää sellainen kuva, että hän kuvitteli pystyvänsä sen jälkeen laittamaan tallan pohjaan ja olemaan muita nopeampi siinä vaiheessa, kun autot ylittävät tarkastuspisteen ja sen jälkeen saa ohitella ja ajaa kilpaa. Tämä meni sitten vituiksi, kun hän ei osannutkaan arvioida olosuhteita oikein.

Russell sortui tilanteessa sekä edellä ajavan että takana tulevan virheisiin; hän ryssi niin täydellisesti kuin vain voi. Ensin hän ei jättänyt riittävää turvaväliä eikä arvioinut tilannenopeutta oikein, ja sen jälkeen hän löi jarrut pohjaan aiheuttaen vaaratilanteen kaikille takana tuleville. Omalla käytöksellään hän ilmeisesti myös antoi takana tuleville sen kuvan, että nyt on oikea hetki lähteä ajamaan isoa kovaa.
 
Viimeksi muokattu:

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
392
Perussettiä, jos on vähänkään simuja harrastanut ja nähnyt lentäviä lähtöjä siellä puolella.. Koitetaan ennakoida, mistä syntyy pumppausliikettä ja hyvin todennäköinen kolari kun peräpää luulee, että nyt mennään kun edelläajavat kiihdyttää. Oikeastaan ihme että tuon tyyppisiä ei ole useammin sattunut.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2798
Perussettiä, jos on vähänkään simuja harrastanut ja nähnyt lentäviä lähtöjä siellä puolella.. Koitetaan ennakoida, mistä syntyy pumppausliikettä ja hyvin todennäköinen kolari kun peräpää luulee, että nyt mennään kun edelläajavat kiihdyttää. Oikeastaan ihme että tuon tyyppisiä ei ole useammin sattunut.
Formula 2:n puolella Azerbaijanissa tuota tapahtuu, kun sielläkin maaliviiva on erittäin pitkän suoran päässä. Jostain syystä ykkösillä pääsee kai paremmin karkuun ja siksi ei ole tarvinnut venttailla maalisuoralle asti. Mugellon tapahtumista Mersu-kuskit vierittivät vastuuta myös FIA:lle, joka on kuulemma tällä kaudella käskenyt turva-autoa sammuttamaan valot (= merkki turva-auton poistumisesta) erittäin myöhään, mikä jättää johtoautolle vähemmän aikaa ja mahdollisuuksia valmistautua vihreään lippuun. Jos näin on, niin se on kyllä jälleen kerran osoitus siitä, ettei FIA välitä vittuakaan turvallisuudesta kuin silloin, jos tulee ruumiita.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
483
Sijainti
EP
Tuohon maksukuskiasiaan vielä, v saa ikka se ei oikein tähän ketjuun kuuluisikaan. Pahoittelut siitä.

Tuskin kovin montaa sellaista kuskia on ykkösissä ollut joka ei olisi jonkun laista tukea uran alkuun saanut. Mulle on piirtynyt mieleen kuva maksukuskista sellaisena, joka joutuu kustantamaan ajamisensa myös alun jälkeenkin. Ura ei ota oikeen tuulta alleen. Voiko herr blokinkirjoittaja rehellisin mielin väittää Bottaksen edelleenkin olevan kuljettaja, joka maksaa ajamisesta eikä päin vastoin? Mulla on kuitenkin sellainen käsitys, että kyllä se Valtteri ihan Mersulla palkkaakin saisi. :unsure:
 
Ylös