Formula 1 - 2021 - 21 - Eeppinen Saudi-Arabian GP 5.12

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Max aloitti likaisen pelin pelaamisen kunnolla liian aikaisin.

Jos olisi malttanut ajaa vaan kiltisti P2 sijoitukset Brasseista alkaen ja viimeisessä kisassa tehnyt kunnon pommin HAMille, niin oltais voitu jopa katsoa läpi sormien kolari, nyt ei enää voida, jos kolaroivat.
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Alkaa varmaan harmittaa isolla Veellä kun kolme kertaa määrätään sijoitus luovuttamaan salaliitoista itkevälle. :devilish:
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4184
Jos Verstappen olisi tuossa startissa tyytynyt kakkosijaan olisi käynyt erittäin huonosti.
Näytä liitetiedosto 1700
Mikähän tuossa mahtoi olla Bottaksella ideana. Samanlainen tilanne kuin Unkarissa, tosin nyt ei tullut osumaa. Liekö täysin vahinko, vai mahtoiko olla ajatus pelata Verstappen ulos? Tosin jälkimmäiseen en ihan noin usko, mutta sellaiseen ajatukseen kyllä, että haluttiin käyttää vähän leveitä kyynärpäitä Maxia vastaan.

Onneksi ei osuttu, ja Bottaskin ajoi tyylikkään kisan tullen kolmanneksi
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5004
Jos Verstappen olisi tuossa startissa tyytynyt kakkosijaan olisi käynyt erittäin huonosti.
Näytä liitetiedosto 1700
Nimenomaan. Verstappenin ylilyönnit myös maksanut pisteitä, mutta myös pelastanut joitakin. Pitkässä juoksussa sanoisin Mersulla olleen parempi auto niin pakkohan Verstappenin kaivaa kaikki temput likaisia myöten että saa hämmennettyä Hamiltonin peliä. Jos Verstappen olisi koko kauden antautunut ilman taistelua niin mestaruus olisi jo Hamiltonin taskussa. Saudeissakin Verstappenilta roppakaupalla perseilyä ja silti rankkujen jälkeen sai pitää 2. sijansa, eli Verstappen on ymmärtänyt tämän lätkästä tutun jatkoajan että tuomaristo puuttuu tilanteisiin nyt erittäin varovaisesti ettei vaikuttaisi pisteisiin radikaalisti. Ainakin Verstappen yritti aivan kaikensa heikommalla autolla ja se ei periaatteessa maksanut hänelle mitään.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Itseasiassa, Silverstonen mutka oli yhteinen. Se katsotaan siitä mutkan alusta. Koska sisäpuolella oleva joutuu jarruttamaan ensin. Monza oli puhtaasti Hamin. Kuten Jeddahin ekan uusintastartin mutka myös. Toinen oli sitten jo yhteinen, kun Ham oli jättänyt typerästi tilaa sisäpuolella. Ulkomuistista
Tuolla sun logiikalla myös Monzan täytyy olla yhteinen. Monzan tsikaani ei ole oikeasti tsikaani vaan kaksi erillistä mutkaa ja onnettomuus tapahtui mutkassa nro 2. Suora mutkien välillä saattaa Monzassa oli hiukan lyhyempi kuin Silverstonessa, mutta Verstappen oli kuitenkin Hamilton rinnalla mutkien 1 ja 2 välissä. Millä perusteella nyt väität, että Mutka oli Hamiltonin yksityisomaisuutta?

Mulle on oikeastaan ihan sama kuka mutkan omistaa. Tuo kuulostaakin jo niin typerältä lauseelta kuin olla ja voi. Omistaa mutkan :ROFLMAO:. Ratayhtiöhän ne kaikki omistaa... Ihmettelen vain miten säännöt tuntuvat olen erit aina eri tilanteissa ja ne sovitaan jonkun agendan mukaan vailla järjen häivää. Toisen henkilön syöksyä katsotaan läpi sormien, mutta toinen lynkataan julkisesti useaan otteeseen.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2770
Silverstonessa jos Max olisi ajatellut vähän pidemmän kaavan mukaan ja jättänyt sen tilan mutkaan ja ajellut Hamiltonin perässä maaliin, niin saattaisi olla nyt mestaruus huomattavasti tukevammin taskussa. Pelisilmä, siinä se iso ero näiden kahden välillä.
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Tuolla sun logiikalla myös Monzan täytyy olla yhteinen. Monzan tsikaani ei ole oikeasti tsikaani vaan kaksi erillistä mutkaa ja onnettomuus tapahtui mutkassa nro 2. Suora mutkien välillä saattaa Monzassa oli hiukan lyhyempi kuin Silverstonessa, mutta Verstappen oli kuitenkin Hamilton rinnalla mutkien 1 ja 2 välissä. Millä perusteella nyt väität, että Mutka oli Hamiltonin yksityisomaisuutta?

Mulle on oikeastaan ihan sama kuka mutkan omistaa. Tuo kuulostaakin jo niin typerältä lauseelta kuin olla ja voi. Omistaa mutkan :ROFLMAO:. Ratayhtiöhän ne kaikki omistaa... Ihmettelen vain miten säännöt tuntuvat olen erit aina eri tilanteissa ja ne sovitaan jonkun agendan mukaan vailla järjen häivää. Toisen henkilön syöksyä katsotaan läpi sormien, mutta toinen lynkataan julkisesti useaan otteeseen.
No sanotaan sitten oikeus mutkaan. Jonka tuomaristo myös vahvisti. Silverstonessa tuota ei käytetty, kun autot olivat riittävän rinnakkain kun mutkaan tullaan. En tiedä miten joku voi noiden tilanteiden välille vetää yhtäläisyydet kun, toisessa Verstappen syöksyy takaa ja toisessa Hamilton on pitkään rinnalla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Max aloitti likaisen pelin pelaamisen kunnolla liian aikaisin.
Siihen saattoi vaikuttaa sekin juttu, että Meksikon voittamalla Verstappen pääsi yhden kisan päähän siitä tilanteesta, ettei Hamiltonille riittäisi enää yksinkertainen kaikkien loppujen kisojen voittaminen vaan tarvittaisiin Maxille epäonneakin.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Nimenomaan. Verstappenin ylilyönnit myös maksanut pisteitä, mutta myös pelastanut joitakin. Pitkässä juoksussa sanoisin Mersulla olleen parempi auto niin pakkohan Verstappenin kaivaa kaikki temput likaisia myöten että saa hämmennettyä Hamiltonin peliä. Jos Verstappen olisi koko kauden antautunut ilman taistelua niin mestaruus olisi jo Hamiltonin taskussa. Saudeissakin Verstappenilta roppakaupalla perseilyä ja silti rankkujen jälkeen sai pitää 2. sijansa, eli Verstappen on ymmärtänyt tämän lätkästä tutun jatkoajan että tuomaristo puuttuu tilanteisiin nyt erittäin varovaisesti ettei vaikuttaisi pisteisiin radikaalisti. Ainakin Verstappen yritti aivan kaikensa heikommalla autolla ja se ei periaatteessa maksanut hänelle mitään.
Juu toki ei pidä antaa mitää helpolla lähinnä ärsyttää se ettei Verstappen yritä näissä ajaa kilpaa vaan ajaa vaan toisen ulos kisasta. Tuossakin tilanteessa näkyi kun tila loppu kesken olisi voinut ihan kunnolla oikaista mutta päätti tulla takaisin juuri siihen Hamiltonin eteen.
Verstappenilla oli riittävän hyvä auto voittamaan viime viikonloppuna pudotti itse pallon ratkaisevalla hetkellä.
Silverstonessa jos Max olisi ajatellut vähän pidemmän kaavan mukaan ja jättänyt sen tilan mutkaan ja ajellut Hamiltonin perässä maaliin, niin saattaisi olla nyt mestaruus huomattavasti tukevammin taskussa. Pelisilmä, siinä se iso ero näiden kahden välillä.
Taisin ottaa tähän kantaa myös kyseisen kisan ketjussa olen täysin samaa mieltä.

Verstappen tuli Silverstoneen yli 30p johdossa ja oli dominoinut kaksi edellistä kisaa, mutta päätti sitten ottaa noin ison riskin tuossa tilanteessa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Juu toki ei pidä antaa mitää helpolla lähinnä ärsyttää se ettei Verstappen yritä näissä ajaa kilpaa vaan ajaa vaan toisen ulos kisasta. Tuossakin tilanteessa näkyi kun tila loppu kesken olisi voinut ihan kunnolla oikaista mutta päätti tulla takaisin juuri siihen Hamiltonin eteen.
Verstappenilla oli riittävän hyvä auto voittamaan viime viikonloppuna pudotti itse pallon ratkaisevalla hetkellä.
Tämä ei kyllä pidä millään muotoa paikkaansa. Epäilisin, että HAM/Mese oli viime kisassa lähemmäksi sekunnin per kierros nopeampi yhdistelmä. Hamilton roikkui helposti Verstappenin perässä kovemmilla renkailla ja takoi aina välillä kovimpia kierroksia. Tietysti joku voisi ajatella, että Verstappen säästeli renkaita, mutta tämä ei ole kovin uskottava skenaario kun katsoi ajamista ja renkaiden totaalista loppumista kisan lopussa. On hyvä muistaa, että tuo perässä roikkuminen kuluttaa renkaita myös reilusti, vaikka olisikin kovemmat renkaat. Sama trendi ollut viime kisoissa, joisa Hamilton vienyt voitot näytöstyyliin. Eli kyllä nuo Maxin likaiset temput oli ainoa vaihtoehto, jos ei halua suosiolla tyytyä kakkosijaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Tuosta tuli mieleen että ennen Silverstonea Red Bull vaikutti todella ylivoimaiselta Itävallan kisoissa, jossa Max sai valtavan pistejohdon itselleen Lewiisiin nähden.
Itse siinä vaiheessa kautta aloin uskoa että Verstappen tulisi jyrämään loppukauden. Koska kun Mercedeksellä oli aika hukassa silloin, eikä tuntunut pystyvän vastaamaan Red Bullin ylivoimaan.
Mutta Silverstonen yhteenoton jälkeen kaikki muuttui kuin yhdessä yössä mestaruustaistelussa.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Tämä ei kyllä pidä millään muotoa paikkaansa. Epäilisin, että HAM/Mese oli viime kisassa lähemmäksi sekunnin per kierros nopeampi yhdistelmä. Hamilton roikkui helposti Verstappenin perässä kovemmilla renkailla ja takoi aina välillä kovimpia kierroksia. Tietysti joku voisi ajatella, että Verstappen säästeli renkaita, mutta tämä ei ole kovin uskottava skenaario kun katsoi ajamista ja renkaiden totaalista loppumista kisan lopussa. On hyvä muistaa, että tuo perässä roikkuminen kuluttaa renkaita myös reilusti, vaikka olisikin kovemmat renkaat. Sama trendi ollut viime kisoissa, joisa Hamilton vienyt voitot näytöstyyliin. Eli kyllä nuo Maxin likaiset temput oli ainoa vaihtoehto, jos ei halua suosiolla tyytyä kakkosijaan.
Hamiltonin tarkoitus olikin antaa painetta kovilla kumeilla ja niillä pystyy myös puskemaan kovempaan ja pidempään. Olisko tullut ohi tai roikkunut kovin pitkään, jos olisivat samat rengaseokset olleet käytössä jää nyt jossitteluksi.
Roikkuminen myös helpompaa pitkien suorien ansiosta.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2770
Tämä ei kyllä pidä millään muotoa paikkaansa. Epäilisin, että HAM/Mese oli viime kisassa lähemmäksi sekunnin per kierros nopeampi yhdistelmä. Hamilton roikkui helposti Verstappenin perässä kovemmilla renkailla ja takoi aina välillä kovimpia kierroksia. Tietysti joku voisi ajatella, että Verstappen säästeli renkaita, mutta tämä ei ole kovin uskottava skenaario kun katsoi ajamista ja renkaiden totaalista loppumista kisan lopussa. On hyvä muistaa, että tuo perässä roikkuminen kuluttaa renkaita myös reilusti, vaikka olisikin kovemmat renkaat. Sama trendi ollut viime kisoissa, joisa Hamilton vienyt voitot näytöstyyliin. Eli kyllä nuo Maxin likaiset temput oli ainoa vaihtoehto, jos ei halua suosiolla tyytyä kakkosijaan.
Paalu oli kuitenkin otettavissa eikä tuolla helppo ohittaa ollut missään nimessä, vaikka Hamiltonin kisavauhti näytti paremmalta. Hankala sanoa, kun eri rengastaktiikkakin, mutta ei nyt varmasti lähelläkään mistään sekunti per kierros -erosta puhuta. Melko poikkeuksellinen kisa toki muutenkin kulultaan, mutta en nyt mahdottomuuteena Verstappenin voittomahdollisuuksia näkisi.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4161
Nyt jos Ham menee kärkeen, eikä muuta keinoa löydy, niin veikkaan Maxin tekevän taas jonkun erkoisliikkeen ja kokeilevan, että tuleeko siitä niin kova rankku, että mestaruus menee.

Joka tapauksessa tallin johto ja muu lähipiiri kertoo ympäri maailmaa Maxin olevan todellinen voittaja ja muut on huijanneet, niin siitä jää huono maku jokatapauksessa osalle. Jälkimmäinen tosin toteutuu, vaikka Max voittaisikin mestaruuden.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Hamiltonin tarkoitus olikin antaa painetta kovilla kumeilla ja niillä pystyy myös puskemaan kovempaan ja pidempään. Olisko tullut ohi tai roikkunut kovin pitkään, jos olisivat samat rengaseokset olleet käytössä jää nyt jossitteluksi.
Roikkuminen myös helpompaa pitkien suorien ansiosta.
Eiköhän Max myös tahallaan vähän ajellut kärjessä löysästi, että saisi HAMin yrittämään ohitusta, jonka yhteydessä Max voisi kolauttaa tätä kylkeen vahingossa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
No sanotaan sitten oikeus mutkaan. Jonka tuomaristo myös vahvisti. Silverstonessa tuota ei käytetty, kun autot olivat riittävän rinnakkain kun mutkaan tullaan. En tiedä miten joku voi noiden tilanteiden välille vetää yhtäläisyydet kun, toisessa Verstappen syöksyy takaa ja toisessa Hamilton on pitkään rinnalla.
Niin siis Verstappen syöksyy Monzassa mutkaan numero 1 ollen siinä ulkopuolella. Syöksymistä mutkien 1 ja 2 välisellä suoralla on hiukan hankala toteuttaa. Tämähän käytännössä tarkoittaa siis sitä, että ei ole olemassa mitään pysyvää sääntöä vaan kaikki tapaukset menevät mutulla tuomariston seulan läpi ja siitä innostuneena myös katsojat vetävät täysin mielivaltaisia mielipiteitä, päätösten oikeasti pohjautuessa yhtään mihinkään. Johonkin se raja pitää säännöissä kuitenkin vetää, koska jokaiseen mutkaan ei voi tehdä omaa sääntönsä eikä siinä olisi mitään järkeäkään. Eikä siinä, että pitkän suoran päässä rinnalla olo on eri asia kuin tiukassa hitaassa mutkassa rinnalla olo.
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Mietis tuota nyt vielä uudestaan. Se on suhteellisen selkeä sääntö, toki kiva olisi että siihen ”rinnallaoloon” annettaisiin yksinkertainen selitys. Tuo Monzan tilanne voidaan lukea myös ”mutkaksi” tai mutkayhdistelmäksi, onko se sitten variante Rettifillo. Käytännössä se ajetaan tietyllä linjalla, jonka selvästi edelläoleva saa valita. Jos jokainen mutkayhdistelmä pilkottaisiin tarpeeksi, ihan varmasti jossain kohtaa toinen on selvästi edellä, jolloin saisi ajattaa ulos rauhassa.

Ajattelin että tämäkin olisi selvää, mutta pahoittelen että olen käyttänyt termiä mutka hieman väärin, kun Monzan tapauksessa kyseessä on mutkayhdistelmä. Silverstonessa mägöö-pekkets-sapel vastaa tätä hieman, siinäkin typerällä ja sääntöjenvastaisella syöksyllä @ Verstappen, saataisiin tuollainen typerä tilanne aikaan. Jos kaikki vetelisivät tuolla tavalla, aika kamalaa romurallia olisi F1
 
Ylös