Formula 1 - 2022 - 17 - Singaporen GP

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
178
Sijainti
Lappeenranta
Olen tästä ennenkin puhunut, mutta muissa lajeissa on myös tuttua panoskerrointa. Koskaan ei päästä epäloogisista päätöksistä eroon ja tapauskohtainen tuomarointi tulee aina oleman läsnä. Lätkäfinaalin jatkoajalla saa jo vaikka tappaa vastustajia ilman vihellystä. Samaa nähtiin viime kaudellakin kun Verstappen ja Hamilton taistelivat verisesti mestaruudesta, tuomaristo ei halunnut ratkaista mestaruutta ja Verstappen sai vääntää normaalia rankemmin. Tuloksena oli ennätysviihdettä ja Abu Dhabin kisaa seurasi maapallolla enemmän jengiä kuin Super Bowlia. Vaikka Masia inhotaan niin teki hän myös lajille palveluksen.
Tässä on poittinsa, mutta tämä ei täysin sovellu näin lajien välille. Tapauskohtainen tuomarointi ja inhimmiliset virheet tulevat olemana läsnä kaikkialla kun ihmiset tekevät päätöksiä. Tässä tapauksessa ongelma on siinä, että tällaiset joukkuelajit kuten jenkkifutis ja jääkiekko eivät ole näin helposti rinnastettavissa F1:siin. Lisäksi joukkuelajeissa päätökset on tehtävä nopeammin ja niissäkin mennään nykyään katselemaan herkemmin videolta, oliko rikettä vaiko ei eli pyrkimys on niissäkin objektiivisempaan suuntaan. F1-sarjassa tuomaristo voi kisan aikana päättää nämä ja sillä on suoraan käytettävissä paljon enemmän dataa kuin pelkkä näkö/video tilanteesta. Joukkuelajissa on enemmänkin kyse siitä tapahtuiko rangaistava teko kun F1:sissä teon tapahtuminen on hyvin harvoin epäselvää. Jos tämän F1-sarjaa vaivaavan tuomarointiongelman veisi muihin lajeihin se tarkoittaisi sitä, että jääkiekossa toinen kaveri saa poikittaisesta mailasta kahden minuutin jäähyn toisen saadessa viiden minuutin jäähyn, vaikka teot olisivat täysin toisiinsa rinnastettavat. Samoin tämä linja ei muutu jääkiekokssa ottelusta toiseen siten, että poikittaisesta mailasta saa 2 minuutin rangaistuksen yhdessä ottelussa, mutta seuraavassa siitä saakin 1 minuutin rangaistuksen. Osuvampi analogia olisi ehkä juoksukilpailu. Ei 100 metrin juoksussakaan varaslähdön ottajille ole eri säännöt riippuen siitä kuka varaslähdön ottaa ja onko hän voittajasuosikki vai ei. Se, ettei haluta puuttua tuomaripelillä mestaruuden ratkaisuun voi olla ihan ok, mutta edelleen tässä on huomioitava, ettei se voi tarkoittaa, että muut kuskit saavat edelleen rangaistuksia samasta rikkeestä ja mestaruudesta kamppailevat eivät saa. Eli joko rangaistaan tai ei rangaista.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Kyllä tässä voi taas sanoa, että tuomaritoiminta on yhtä muniin puhaltelua. Säännöt (ja rangaistukset) on täysin riippuvaisia siitä, mikä mutka, mikä kierros ja kuka kuljettaja on kyseessä. Ihan noin niinkun lähtökohtana sääntöjen ja niiden soveltamisen pitäisi olla yhdenvertaista eli kaikille samat. Ja ne rangaistukset pitää antaa heti, ei jumalauta useita tunteja kilpailun jälkeen. Jos sääntö on, että pitää pysytellä tietyllä etäisyydellä turva-autosta tai pysyä radalla valkoisten viivojen sisäpuolella eli oikominen on kielletty, niin tilanne on todella yksinkertainen, joko sitä sääntöä on rikottu tai ei ole rikottu. Tässä ei ole mitään epäselvää. Rangaistuksia ei pitäisi voida tämän jälkeen keksiä tai antaa jollain mielivaltaisella asteikolla. Se ei voi mennä niin, että yhdeltä kuljettajalta sallitaan oikominen, mutta toiselta ei. Eikä myöskään niin, että joku kuski saa 5 sekunnin rangaistuksen teosta, josta toinen kuljettaja saa 10 sekunnin rangaistuksen. Tämä asia olisi korkea aika laittaa kuntoon.
Kait sillä on eroa lipsauttaako itsekseen vähän pihalle vai ohitustilanteessa?
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1701
Lopeta jo. Aiheutat myötähäpeää. Jos sun mielestä ensimmäisen mutkan tapahtumat tai oikaseminen mutkassa on kisan kannalta epäoleennaista, niin kerro toki mikä sun mielestä on sitten oleennaista. Miten se liittyy mihinkään montako virhettä kauden aikana on tehnyt. Nyt puhutaan Singaporen kisasta mikä ajettiin viikonloppuna ja siinä tapahtuneista asioista.
Tuskin sinullakaan olisi mitään ongelmaa siinä, jos joku muu olisi tehnyt tuon liikkeen kuin Verstappen. Kunhan siinä ei sijoituksia voita niin asiahan on täysin okei. Röyhkeä saa ja pitää olla, mutta samalla se on viisautta välttää kaaokset. Samaa toimintaa on nähty jo vuosikausia.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1740
Sijainti
Vyborg
Tuskin nyt Verstappen sitä tahallaan oikaisi kun vaihtoehtona oli kolaroida pakan keskivaiheessa aiheuttaen joukkokolarin. Luulempa suurinosa kuskeista olisi toiminut samoin Maxin asemassa lähdössä välttääksen osumasta muihin kuskeihin.
Joka tapauksessa Verstappen ei mitenkään draamattisesti hyötynyt, koska Maxin ajo ei ollut kisassa päätä huimaavaa sateisessa Singaporen radalla tultuaan vasta seiskaksi maaliin virheiden kera.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1961
Onhan tuo tosi kummallinen linjaus. Tuokin siis. Eihän noihin ahtaisiin shikaaneihin kannata alussa kenenkään tunkea, kun voi ajella turvallisesti mistä sattuu, kunhan pitää huolen ettei voita sijoituksia. Mutta linja on mikä on, kai tuotakin pitäisi kaikkien alkaa käyttämään tarpeeksi överisti hyväkseen että olisi edes toivoa muutoksesta.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1154
Kait sillä on eroa lipsauttaako itsekseen vähän pihalle vai ohitustilanteessa?
Mielestäni ei tarvitse olla. Jos sääntö on, että pitää pysyä viivojen välissä, niin silloin pitää pysyä viivojen välissä, oli tilanne mikä tahansa. Mutta tämä vaatisi myös sääntöihin sen muutoksen että ulkopuolella olevalle pitää jättää tilaa muuallakin kuin Itävallassa.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Mielestäni ei tarvitse olla. Jos sääntö on, että pitää pysyä viivojen välissä, niin silloin pitää pysyä viivojen välissä, oli tilanne mikä tahansa. Mutta tämä vaatisi myös sääntöihin sen muutoksen että ulkopuolella olevalle pitää jättää tilaa muuallakin kuin Itävallassa.
Latifi sai just 5 lähtöruudun rankun kun ei jättänyt tilaa Zhoulle Singaporessa. Zhou oli ulkopuolella.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1154
Latifi sai just 5 lähtöruudun rankun kun ei jättänyt tilaa Zhoulle Singaporessa. Zhou oli ulkopuolella.
Tämä tapahtui suoralla, se on ollut aikaisemminkin kiellettyä. Olisi pitänyt tarkentaa, että sääntöjä pitäisi muuttaa siten että mutkassa pitäisi jättää tilaa ulkopuolella olevalle. Haluaisin kyllä että sääntö olisi tämä riippumatta siitä kuinka sallittua radan ulkopuolella on ajaa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1924
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Onhan tuo tosi kummallinen linjaus. Tuokin siis. Eihän noihin ahtaisiin shikaaneihin kannata alussa kenenkään tunkea, kun voi ajella turvallisesti mistä sattuu, kunhan pitää huolen ettei voita sijoituksia. Mutta linja on mikä on, kai tuotakin pitäisi kaikkien alkaa käyttämään tarpeeksi överisti hyväkseen että olisi edes toivoa muutoksesta.
Tämähän on yleensä vain parin ensimmäisen mutkan ongelma. Kyllä se järkikin jo pitäisi sanoa, että kaikki sinne ekaan mutkaan ryntää sen minkä autosta pääsee ja sitten tulee sumppu. Ei kilpakuljettaja tuolla tasolla anna tuumaakaan sille naapurille periksi. Jäähdyttelijät saattaa hiukan varovaisemmin mennä, mutta nuoret pyrkyrit ei. Joskus kolisee ja on kolissut välillä pahastikin, mutta lupa ratarajojen rikkomiseen on vähentänyt hiilikuitusilpun siivouksilta huomattavasti. Mä paljon ennemmin otan oikaisun kuin sen, että letka vedetään turva-autolla kasaan ja kinnataan muutamia kierroksia silläaikaa, kun joku elämäänsä kyllästynyt hemmo lakaisee hiljalleen rataa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1332
Aiemmin oli, että kun ehkäisee varman osuman ajamalla hetkellisesti ulos, niin se oli yleensä ok, mutta nämä Alo/Max tyylisiset on kyllä mielestäni ollut aina kiellettyjä.

Hiekkaa pitäisi saada noihin ekoihin mutkiin, loppuisi ulosajelut. Saahan sen sieltä kisojen jälkeen kerättyä talteen.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Tämä tapahtui suoralla, se on ollut aikaisemminkin kiellettyä. Olisi pitänyt tarkentaa, että sääntöjä pitäisi muuttaa siten että mutkassa pitäisi jättää tilaa ulkopuolella olevalle. Haluaisin kyllä että sääntö olisi tämä riippumatta siitä kuinka sallittua radan ulkopuolella on ajaa.
Niin suora kääntyy oikealle. On tuosta ihan videota Juutuupissa. Zhou kääntää kohti apexia ja Kanadan Keijjo vetelee suoraan eteen.
 

Liitetiedostot

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13714
Singaporen paluusta ei ainakaan sinänsä kylmäksi jäänyt.

Ikävä kyllä, että hieman epäselvä välillä oli tuo kellolle meneminen niin kovin aikaisen tuntuisesti ja sitten ehkä osin kokonaan tarpeeton ainut turva-auton vierailu kun senkin olisi voinut hoitaa virtuaalisellakin.

Juuri tuon aikapulan takia voisi olla sen 1-5 kierrosta lyhyempi koko kisa.

Mene ja tiedä vaikka kuusikin kierrosta lyhyempi niin ehtisi ajaa kisan turva-autoinkin/punaisin lipuin.

Perezin voitto oli kyllä hyvä juttu.

Turhan myöhään MM-kilvan kannalta.
 
Ylös