Formula 1 - 2022 - 17 - Singaporen GP

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1961
Ihmeellistä säätöä kyllä taaa tuon Perezin mahdollisen rankun kanssa. Tuota f1tv:n selostajatkin kummasteli että pitäisi olla taas ihan selkeä mustavalkoinen asia rikottiinko sääntöjä vai ei.

Noin muuten oli kyllä kiva pitkästä aikaa katsoa kisaa, missä ohitusten eteen joutui tekemään kunnolla töitä eikä vaan ainaisia drs-sirtymiä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2314
Kylläpä valui verta korvista kun Salo studiossa. Verstappen taas startissa "oikaisi" ja startin jälkeen Perez "menee menojaan" vaikka siellä ne menevät Leclercin kanssa lähestulkoon junana. Muutenkin oltiin studiossa aivan pihalla pitkillä piuhoilla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1332
Ei rangaistusta Checolle.
Aikanaan Vettel sai samasta syystä stopin go-rangaistuksen Unkarissa ja nyt väliä oli varmaan lähemmäs 20 auton mittaa, niin ei voi vahingoksikaan mitenkään mennä.


Edit: siis ei menetä voittoa
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Ei rangaistusta Checolle.
Aikanaan Vettel sai samasta syystä stopin go-rangaistuksen Unkarissa ja nyt väliä oli varmaan lähemmäs 20 auton mittaa, niin ei voi vahingoksikaan mitenkään mennä.
5 sek tuli.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4892
Onneksi Perez saa pitää voittonsa. Kabinettivoitot nyt vaan on kaikin puolin perseestä, vaikka sääntökirjan puolesta oikein menisikin.

Mutta yksi asia pitää kysyä. Luuleeko kukaan, että Perez olisi saanut tuon viisisekuntisen siinä tilanteessa, jos Leclerc olisi saanut pidettyä eron ruutulipulla alle 5 sekunnissa? :D
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1961
Onhan tuo taas ihan vitsi, jos tosiaan noin mennyt. Toisen rikkeen kohdalla varoitus race directorilta ja sitten kun tulee se kolmas, niin vetäydytään pariksi tunniksi pohtimaan pitäisikös sitä sitten kuitenkaan rankaista vai ei tai miten saadaan valittua sellainen rangaistus millä ei vaikuteta mihinkään.

Yhtä kaikki, ei nuo täksi kaudeksi tulleet tuomaroinnkn uudistukset ihan hirveästi ole hommaa tainnut selkeyttää..
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1332
Varmaan jos kaula olisi ollut yli 10 sek, ni olis saanu rikkoa sääntöä 4 kertaa 😁
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1741
Sijainti
Vyborg
Tänään kolmen vuoden tauon jälkeen ajettiin tällä kertaa Singaporen katuvalojen alla sateen kastelemassa radassa kaaoottisen dramaattinen kisa jossa käänteitä riitti koko illan.
Kisan kohokohdat
-Kisan mielenkiintoisemmat käänteet olivat kisan lähdön siirtyminen tunniksi myöhempään ennen kisan sattuneen rankkasateen vuoksi. Kisa päästiin aloittamaan tunnin odottelun jälkeen.

-Kisa ajettiin ajettiinkiin suurimman osan ajasta hitaasti kuivuvassa radassa joka vaikutti kuskien ajamiseen merkkittävästi kuskeilla oli vaikeuksia pysyä radalla ja kisan alussa nähtiinkiin turva-auto tilanne Zhoun ja Latifin kolaroimisen takia. Mikä muutti kisan luonteen täysin.
-Kisassa nähtiin lisää virtuaali turva-auto ja turva-auto tilanteita Alonson moottorin hajottua, Albonin seinään osumassa ja Tsunodan ulosajon seurauksina.

-Toinen kisan merkittävä juttu olivat kakkosruudusta startanneen Perezin ilmiömäinen suoritus ohittamalla Charlesin lähdössä. Joka hallitsi olosuhteita hienosti ja piti takana olleen Ferrarin Leclerckin takana ongelmistaan huolimatta. Perezin voitto oli vaarassa kisan jälkeen turva-auton takana tehdystä virheestä, Perez sai 5 sekunnin aika rangaistuksen. Mutta ei menettänyt voittoa oltuaan alunperin 7 sekunttia edellä Leclerckiin.

-Kisan muita huomioita olivat Verstappenin ja Hamiltonin koomiset virheet, jotka virheiden vuoksi päätyivät sijoille vasta ysi ja kasi maalissa, joten Verstappenin mestaruuden varmistaminen siirtyi seuraavalle viikonlopulle. Russell puolestaan otti suuren riskin vaihtamalla slikseihin kisan puolivälissä mikä ei toiminut lopulta. Vielä kaiken lisäksi Russelin rengas otti osumaa saksalaisen Mick Schumacherin auto aiheuttaen rengasrikon molemmille kisan lopussa.

Lopuksi vielä suomalaisittain että Bottas ajoi 11 sijalle, eli kultaisen ananaksen Bottakselta ihan kelpo suoritus tänään joka pysyi vaikeassa olosuhteissa hyvin radalla.
1. Sergio Pérez Red Bull 2.02.15,238
2. Charles Leclerc Ferrari +2,595
3. Carlos Sainz Ferrari +10,305
4. Lando Norris McLaren +21,133
5. Daniel Ricciardo McLaren +53,282
6. Lance Stroll Aston Martin +56,330
7. Max Verstappen Red Bull +58,825
8. Sebastian Vettel Aston Martin +1.00,032
9. Lewis Hamilton Mercedes +1.01,515
10. Pierre Gasly Alpine +1.09,576
11. Valtteri Bottas Alfa Romeo +1.28,844
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4457
Kylläpä valui verta korvista kun Salo studiossa. Verstappen taas startissa "oikaisi" ja startin jälkeen Perez "menee menojaan" vaikka siellä ne menevät Leclercin kanssa lähestulkoon junana. Muutenkin oltiin studiossa aivan pihalla pitkillä piuhoilla.
Olihan se Verstappenin liike ekaan mutkaan selkeä oikaisu. Ei siinä tavoiteltu kuitenkaan ajallista hyötyä vaan hän halusi välttää mahdollisen "toiminnan" siinä shikaanissa. Mielestäni kuljettajat eivät saisi oikoa radalta ulos vain koska jotain "saattaa tapahtua". Tällöinhän puolet kuskeista vetelisi aina nurtsin puolelta ihan vain muodon vuoksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4457
Tuli katseltua Tsunodan tilastoja, enkä ollut edes tajunnut miten huono hän on ollut kauden alun jälkeen. Viimeiseen yhteentoista kisaan paras sijoitus on 13:s. Voi todellakin kiitellä onneaan, että ei Red Bullin akatemiassa kukaan vakuuta tällä hetkellä.
Tsunoda pysyy F1-sarjassa Alpha Taurilla tasan niin kauan, kun Red Bullilla on pienikin mahdollisuus palata yhteistyöhön Hondan kanssa. Ei hän koskaan ole varsinaisesti ansainnut F1-paikkaansa mutta Hondan tukemana hän sinne on kiivennyt.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4892
Tsunoda pysyy F1-sarjassa Alpha Taurilla tasan niin kauan, kun Red Bullilla on pienikin mahdollisuus palata yhteistyöhön Hondan kanssa. Ei hän koskaan ole varsinaisesti ansainnut F1-paikkaansa mutta Hondan tukemana hän sinne on kiivennyt.
Ei ehkä välttämättä ansaitsisikaan, mutta eipä Tsunodan aikana ole Red Bullin puolelta parempiakaan vaihtoehtoja ollut. Sitten kun alkaa F2:ssa olemaan porukalla näyttöjä, mutta eivät Tsunodan paikkaa saa niin alan itsekin uskomaan että Hondan myötä roikkuu tuolla mukana.
 

Vormulaniilo

Designer
Liittynyt
11.12.2021
Viestit
78
Kyllähän Max olis ollu ihan perällä tuloksissa jos olis ollu yhtään heiko
Olihan se Verstappenin liike ekaan mutkaan selkeä oikaisu. Ei siinä tavoiteltu kuitenkaan ajallista hyötyä vaan hän halusi välttää mahdollisen "toiminnan" siinä shikaanissa. Mielestäni kuljettajat eivät saisi oikoa radalta ulos vain koska jotain "saattaa tapahtua". Tällöinhän puolet kuskeista vetelisi aina nurtsin puolelta ihan vain muodon vuoksi.
Täysin samaa mieltä. Maxin ajamista näkee kyl että välillä ei ole aikomustakaan mahtua mutkaan vaan mennää tahallaan mutka leveeks. On se kumma kun hän ei mahdu sinne viivojen sisäpuolelle kun muut mahtuu. Kyllähän mutkaan pitää osata jarruttaa ja hakea se paikka sieltä. Ihan oma moka oli se lähtökin että sinne pahaan väliin tippui.
 

Vormulaniilo

Designer
Liittynyt
11.12.2021
Viestit
78
Max teki monta kyseenalasta liikettä tässäkin kisassa eikä mitään niistä edes päätyny tutkintaan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1924
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kyllähän Max olis ollu ihan perällä tuloksissa jos olis ollu yhtään heiko

Täysin samaa mieltä. Maxin ajamista näkee kyl että välillä ei ole aikomustakaan mahtua mutkaan vaan mennää tahallaan mutka leveeks. On se kumma kun hän ei mahdu sinne viivojen sisäpuolelle kun muut mahtuu. Kyllähän mutkaan pitää osata jarruttaa ja hakea se paikka sieltä. Ihan oma moka oli se lähtökin että sinne pahaan väliin tippui.
Myös esimerkiksi Alonso on tehnyt vastaavia oikaisuja ensimmäisessä mutkassa ja osassa niistä jopa hyötynyt selkeästi eikä mitään tutkintaa tehty silloinkaan asiassa. Aivan varmasti muitakin esimerkkejä löytyy, kunhan asiaa alettaisiin järjestelmällisesti tutkimaan eli tämä ei ole millään muotoa mikään Maxin"etuoikeus".

Toinen kyseenalainen liike oli virtuaalisen turva-auton takana. Maxin edellä ollut Chuck Norris lähti kiihdyttämään vauhtia melko rajusti ja Verstappen tietysti perään. Sitten Chuck Norris himmaakin yllättäen, kun ilmeisesti VSC ei loppunutkaan kuten hän oletti ja Max meinasi vetää perään. Pakko oli väistää sivulle välttääkseen kolarin. Kuka on lopulta syyllinen tähän Maxin kyseenalaiseen liikkeeseen, koska myös Norrisin toiminta oli enemmän kuin kyseenalaista?

Kerrotko mitä muita kyseenalaisia liikkeitä Verstappen teki näiden edellä mainittujen lisäksi? Minä en satu millään muistamaan muita.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Myös esimerkiksi Alonso on tehnyt vastaavia oikaisuja ensimmäisessä mutkassa ja osassa niistä jopa hyötynyt selkeästi eikä mitään tutkintaa tehty silloinkaan asiassa. Aivan varmasti muitakin esimerkkejä löytyy, kunhan asiaa alettaisiin järjestelmällisesti tutkimaan eli tämä ei ole millään muotoa mikään Maxin"etuoikeus".

Toinen kyseenalainen liike oli virtuaalisen turva-auton takana. Maxin edellä ollut Chuck Norris lähti kiihdyttämään vauhtia melko rajusti ja Verstappen tietysti perään. Sitten Chuck Norris himmaakin yllättäen, kun ilmeisesti VSC ei loppunutkaan kuten hän oletti ja Max meinasi vetää perään. Pakko oli väistää sivulle välttääkseen kolarin. Kuka on lopulta syyllinen tähän Maxin kyseenalaiseen liikkeeseen, koska myös Norrisin toiminta oli enemmän kuin kyseenalaista?

Kerrotko mitä muita kyseenalaisia liikkeitä Verstappen teki näiden edellä mainittujen lisäksi? Minä en satu millään muistamaan muita.
Alonsohan oliko vuosi sitten otti tämän esille että kuljettajat eivät yritä edes näissä tilainteissa pysyä radalla. Tuomaristo ei reagoinut Alonso veti surutta sitten Sotchissa mutkan suoraksi.

Ei reagoitu eilen eli tästä vielä käydään tämänkin kauden aikana varmasti vielä keskustelua..
 
Ylös