Formula 1 - 2022 - 19 - Yhdysvaltain GP

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5676
Tätä mä en kyllä ymmärrä, ettei ratarajoja tarvitsisi kunnioittaa, vaan vois oikoa ja laskea leveäksi tarpeensa mukaan.
Kuvittele siihen kaide, niin ehkä ymmärrät paremmin, missä rata kulkee?
Se että joku kuski on lapsellinen ja vielä sokea väittäessään itku kurkussa ettei ajanut rajojen yli, voi jättää omaan arvoonsa.
No kerro sinä sitten vuorostasi, että mitä ihmeen rajoja Verstappen on muka rikkonut mutta Zhou ei? Eihän homma mene ratavallinkaan kanssa niin, että jos hipaiset muuria, niin kierros hylätään. Ei, kierros "hylätään" vasta kun auton mäjäyttää siihen muuriin kunnon voimalla. Siinä ei ainakaan ole mitään järkeä, että ratarajojen rikkomisen todentamiseksi pitää kytätä kymmenkertaista hidastuskuvaa ja tehdä CSI-tason pikselianalyysiä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5676
Saattaa hyvin olla. FIAn linja silti pitää edelleen, että päätökset vaihtelee kuskin mukaan. Pitäs upottaa joku sensori pohjaan ja ratarajaan, niin ei tarvitsisi arpoa tuomaristonkaan, että kuka ylittää ja kuka ei.
Sensoreitahan he kuulemma käyttävätkin mutta siitä huolimatta virheitäkin on tehty ja vääriä päätöksiä jouduttu kumoamaan. Analogisessa maailmassa yleensäkään ei ole mahdollista tehdä mielivaltaisen tarkkoja mittauksia. Jopa renkaan muoto elää jatkuvasti tärinän ja mutkien G-voimien vuoksi, että siinä on hyvä yrittää mitata että onko "rengas" rikkonut ratarajoja mikrosekunnin matkalla ja mikrosekunnin ajan jossain kohtaa kierrosta.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
753
1cm takia hylätään kierros, muisti taas miksi tätä paskaa ei ole enää aikoihin jaksanut katsoa, ei tuo ole mitään kilvanajoa.

Oispa ysäri.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2811
Jos niitä ratarajoja meinataan valvoa, niin johonkin se raja vaan on vedettävä. Jos sallitaan sentin ylitys niin sitten itketään kun kierros hylättiin puolentoista tai kahden ylityksestä jne. Parashan se tietysti olisi jos ne mutkat olisi sellaisia että estäisi jo itsessään oikomisen tai liiallisen levittäminen, mutta näin nyt ei valitettavasti ole.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4253
Sensoreitahan he kuulemma käyttävätkin mutta siitä huolimatta virheitäkin on tehty ja vääriä päätöksiä jouduttu kumoamaan. Analogisessa maailmassa yleensäkään ei ole mahdollista tehdä mielivaltaisen tarkkoja mittauksia. Jopa renkaan muoto elää jatkuvasti tärinän ja mutkien G-voimien vuoksi, että siinä on hyvä yrittää mitata että onko "rengas" rikkonut ratarajoja mikrosekunnin matkalla ja mikrosekunnin ajan jossain kohtaa kierrosta.
Vois laittaa sen rajan vaikka 10cm pidemmälle, niin olisi varma ylitys ja tieto livenä ruutuun. Tuomaristo voisi kumota ylityksen omalla päätöksellään, mutta kun on tullut livenä jo tietoon, niin perusteet pitäisi olla hyvät. 🤔
No joo, mutta tää nykyinen "arpasysteemi" on epäjohdonmukainen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9639
Sijainti
Helsinki
Moottoripyöräkisoissa ratarajojen tarkkailu ja penaltien jako on helpompaa - tietysti.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5544
No kerro sinä sitten vuorostasi, että mitä ihmeen rajoja Verstappen on muka rikkonut mutta Zhou ei? Eihän homma mene ratavallinkaan kanssa niin, että jos hipaiset muuria, niin kierros hylätään. Ei, kierros "hylätään" vasta kun auton mäjäyttää siihen muuriin kunnon voimalla. Siinä ei ainakaan ole mitään järkeä, että ratarajojen rikkomisen todentamiseksi pitää kytätä kymmenkertaista hidastuskuvaa ja tehdä CSI-tason pikselianalyysiä.
En minä ottanut kantaa kehenkään kuskiin, vaan siihen, että ratarajoja rikkoo. Samat säännöt tietenkin kaikille.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5676
En minä ottanut kantaa kehenkään kuskiin, vaan siihen, että ratarajoja rikkoo. Samat säännöt tietenkin kaikille.
Eli raukkamaisesti hautaat pääsi santaan (sontaan), koska itsekin tajuat ideologiasi sokaiseman ajatuksesi olevan täysin mahdotonta valvoa saati noudattaa täällä todellisen maailman puolella.

Ongelmahan ei muutenkaan ollut varsinaisesti ratarajoissa vaan siinä, miten naurettavalta nykytouhu näyttää yleisön silmissä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3428
Sijainti
F1-fanikatsomo
Vois laittaa sen rajan vaikka 10cm pidemmälle, niin olisi varma ylitys ja tieto livenä ruutuun. Tuomaristo voisi kumota ylityksen omalla päätöksellään, mutta kun on tullut livenä jo tietoon, niin perusteet pitäisi olla hyvät.
No joo, mutta tää nykyinen "arpasysteemi" on epäjohdonmukainen.
James Hinchcliffe sanoi selostuksen ohessa että jenkki sarjoissa on aika-ajoihin eri rajat kuin kisassa. Jos ymmärsin oikein niin ulommaiset valkoiset viivat ja tiukat/nopeat sensorit joista kuski saa välittömästi tiedon ylityksestä eikä tarvitse arpoa tilannetta
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5544
Mitäs rajoja Alfonso on rikkonut, kun joutuu lähtemään paikalta 14 hyvin menneen aika-ajon jälkeen?
Kauden kuudes ICE pistetty hönkimään spaniaardin perseen taakse.
Vastaus kysymykseesi: Rikottu moottoriyksiköiden määrää koskevia rajoituksia.
Leclercille myös kuudes polttis ja kuudes turbolaturi.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kauden kuudes ICE pistetty hönkimään spaniaardin perseen taakse.
Vastaus kysymykseesi: Rikottu moottoriyksiköiden määrää koskevia rajoituksia.
Leclercille myös kuudes polttis ja kuudes turbolaturi.
Suuret kiitokset tästä informaatiopläjäyksestä. Lerkin ja Perezin rajoja rikkovat tuomiot olivat median huuleilla, mutta espanjalaisen parturoinnin huonon tason näyttävän kuljettajan rikkomasta moottorista ei ole puhuttu mitään. Eipä siinä, menenpä tästä itsekin rikkomaan jotain...
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6204
1cm takia hylätään kierros, muisti taas miksi tätä paskaa ei ole enää aikoihin jaksanut katsoa, ei tuo ole mitään kilvanajoa.

Oispa ysäri.
Kiitoksia päivityksestä. Nyt voin jälleen kerran nukkua yöni rauhassa, kun tiedän katsooko Marussia formuloita vai ei. Muista jatkossakin käydä aika-ajoin täällä mainitsemassa, niin ei jäädä paitsi!
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6392
James Hinchcliffe sanoi selostuksen ohessa että jenkki sarjoissa on aika-ajoihin eri rajat kuin kisassa. Jos ymmärsin oikein niin ulommaiset valkoiset viivat ja tiukat/nopeat sensorit joista kuski saa välittömästi tiedon ylityksestä eikä tarvitse arpoa tilannetta
Mikä tässä ratarajat jutussa on taas ongelmana? Alkukaudesta sanottiin, että sääntö on yksiselitteinen, että valkoiset reunat on rajoja. Nytkö taas väännetää?

Huoh fia.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3577
Tätä mä en kyllä ymmärrä, ettei ratarajoja tarvitsisi kunnioittaa, vaan vois oikoa ja laskea leveäksi tarpeensa mukaan.
Kuvittele siihen kaide, niin ehkä ymmärrät paremmin, missä rata kulkee?
Se että joku kuski on lapsellinen ja vielä sokea väittäessään itku kurkussa ettei ajanut rajojen yli, voi jättää omaan arvoonsa.
Olen samaa mieltä siitä että olemme eri mieltä. Laskisin kuitenkin vielä kanttikivet rata-alueeksi. Ja paras olisi olla hiekkaa siellä valkoisen viivan ulkopuolella, niin nähtäisiin oikeaa kilpa-ajoa.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
1cm takia hylätään kierros, muisti taas miksi tätä paskaa ei ole enää aikoihin jaksanut katsoa, ei tuo ole mitään kilvanajoa.

Oispa ysäri.
Jaksat kuitenkin tasaisin väliajoin aina vikisemässä täällä miten paskaa kaikki on. Vissiin kiinnostaa kuitenkin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5544
Laskisin kuitenkin vielä kanttikivet rata-alueeksi.
Veikkaan ettei FIAa kiinnosta mitä jotkut katsojat laskee rata-alueeksi.
Itsehän lasken katsomot, varikon ja muut alueet, jotka ovat aidatun alueen sisäpuolella rata-alueeksi.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3577
Veikkaan ettei FIAa kiinnosta mitä jotkut katsojat laskee rata-alueeksi.
Itsehän lasken katsomot, varikon ja muut alueet, jotka ovat aidatun alueen sisäpuolella rata-alueeksi.
Olemme kuitenkin forumilla ja kovasti tuntuu kiinnostavan mitä toiset katsojat pitävät rata-alueena.
 
Ylös