Formula 1 - 2022 - 3 - Australian GP

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Syytä muistaa, että jos RedBull ja Mercedes ovat vaikka kauden ensimmäisen kolmanneksen jälkeen tasavertaisia (hieman radasta riippuen) niin on mahdollista ettei Leclerc ja Verstappen "jaa" voittoja keskenään vaan voi tulla kilpailuja joissa Ferrari on vasta kolmanneksi paras auto. Tällöin yhden kuljettajan suuri piste-etumatka sulaa huomattavasti nopeammin kuin jos vain kaksi kuljettajaa ajaisi MM:stä.

Helpommin yksi epäonnistuu kuin Hamilton, Verstappen, Perez, Sainz, Russel joukko. Toki joukko myös syö pisteitä toisiltaan.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Tuskinpa Mersu keksii mitään yhtä kaiken ratkaisevaa ”hopea luotia”, mutta toki mahdollista, että yksittäisiä ongelma-alueita saadaan ratkottua. Ja jos jollain ihmeellä kaikki ongelmat katoaisivat kauden alkupuoliskolla niin silloin luultavasti oltaisiin edelleen kolmen kärjen osalta hyvinkin tasoissa. Mestaruuksia ei ole siis vielä taputeltu, mutta Mersun osakkeet molemmissa pörsseissä ovat mielestäni erittäin heikoilla. Toki nykyinen pistetilanne on vielä Mersulle erittäinkin edullinen verrattuna muihin kuin Ferrariin. Itse en usko Mersun kokonaispaketin ongelmien ratkeavan ennen kesäkuuta, todennäköisemmin vasta seuraavaan versioon autosta, joka saattaa hyvinkin tulla budjettikaton takia vasta seuraavalle kaudelle.

Red Bullin mahdollisuudet ovat edelleen erittäin hyvät, mutta Ferrari on kyllä poikkeuksellisen vahvoilla kolmen ajetun kilpailun perusteella.

Olen hieman yllättynyt Red Bullien vikaantumistodennäköisyydestä. Talli on kuitenkin yksi viime vuosien vahvimmista talleista, eikä tuollaisten vikaantumisten pitäisi toistua kovinkaan montaa kertaa, ennenkuin ongelma on selätetty. Samassa kilpailussa toki sama yksittäinen vika voi tulla molempiin autoihin, eikä sitä voi ratkaista ennenkuin ongelma on kertaalleen havaittu tai teoriassa huomattu. Tämä saman vian ilmestyminen ensimmäisessä kilpailussa saattanee siis olla lyhyellä otannalla ajateltuna tilastovirhe, joka saattaa näyttää tällä hetkellä siis pahemmalta kuin todellisuus onkaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Hetkinen, mikä juttu tai järki ajattaa kisassa ja aika-ajossa painavempaa autoa kuin tallikaverilla?
Kuullostaa aika kaukaa haetulta.
Hamilton on varmaan 10 kg kevyempi kuin Russell.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2853
Hamilton on varmaan 10 kg kevyempi kuin Russell.
No ei kyllä varmasti ole. Painavampi veikkaisin. Näin jonkun netistä löytyvien höpöhöpölistaustenkin mukaan, joiden luotettavuus liekö samaa tasoa kuin palkka-arvauksissakin.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Eikös se paino joka tapauksessa tasata vaikka olisi 10kg kevyempi/painavempi. Tämä sensori oli kuitenkin ylimääräinen paino.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Onko minimipaino pelkkä auto vai auto+kuljettaja ajovarusteineen kuten kartingissa oli aikoinaan. Jostain syystä kuljettajat menevät kuitenkin puntarille kisan päätyttyä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/formulafakta-kuljettajan-punnitus/3677164Säännöt määräävät, että auton ja kuljettajan yhteinen minimipaino ilman polttoainetta on 642 kiloa, joten jos auto punnitaan ilman kuljettajaa, pitää myös kuljettaja punnita, jotta heidän yhteispainonsa sääntöjenmukaisuus pystytään määrittämään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/formulafakta-kuljettajan-punnitus/3677164Säännöt määräävät, että auton ja kuljettajan yhteinen minimipaino ilman polttoainetta on 642 kiloa, joten jos auto punnitaan ilman kuljettajaa, pitää myös kuljettaja punnita, jotta heidän yhteispainonsa sääntöjenmukaisuus pystytään määrittämään.
En jaksa lukea tuota kasaa paskaa (Maikkarin "uutinen") mutta säännöt ovat nykyään niin, että autolle on tietty minipaino ja kuljettajille oma, erillinen minimipainonsa. Tähän tuli muutos muistaakseni joskus vuosien 2012–2013 tiimoilla. Sitä ennen oli vain yksi minipaino: auton ja kuljettajan yhteispaino. Nykyään on kuitenkin niin, että kuljettajille on oma painorajansa ja jos mikään kuljettaja painaa vähemmän kuin X kilogrammaa, niin erotus pitää lisätä autoon lyjiynä. Vaikka auto yksinään olisi sata kiloa ylipainoinen, niin jos kuljettaja on vaikapa 5 kg kuljettajien painorajan alle, niin autoon on lisättävä 5 kg painoja.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Onko minimipaino pelkkä auto vai auto+kuljettaja ajovarusteineen kuten kartingissa oli aikoinaan. Jostain syystä kuljettajat menevät kuitenkin puntarille kisan päätyttyä.
Uudet omistajat kyttää ettei tule enää Manselleita ja Montoyia sarjaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
No ei kyllä varmasti ole. Painavampi veikkaisin. Näin jonkun netistä löytyvien höpöhöpölistaustenkin mukaan, joiden luotettavuus liekö samaa tasoa kuin palkka-arvauksissakin.
Voi ollakin näin. Russell on 11 senttiä pidempi, niin kyllä pitää olla aika luuviulu että menee alle Hämiksen painon.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2853
Pari vuotta sitten kun nuo painorajoitukset muuttui, niin Lewis omien sanojensa mukaan nostanut painoaan 68 kilosta 75 kilogrammaan. Jos nyt suunnilleen samoissa mitoissa on nykyisinkin niin tokkopa Russell ainakaan merkittävästi enempää voi painaa.

Lähde: http://instagr.am/p/BxAWDlSlYg3/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Oli kieltämättä hyvää nähdä Melbournen paluukin kisakalenteriin.

Etenkin kun oikeastaan viime perjantain alkuun asti vähemmän yllättäen parin vuoden takaisen kaikkinaisen perseilyn muistaen odotin viime hetken tuloksettomaksi julistusta.

Tuolloinhan tosiaan radalle mentiin, mutta kaikki meni lekkeripeliksi ja pahemmaksikin.

Hyvä kun ehdittiin siihenkin.

Tuolloin tosin juuri oli alkanut korona.

Täten nyt ajaminen oli vahva osoitus sen voittamisesta tai edes myötäelämisen oppitunti.

Luottamus nyt muiden kaukokisojen ajamiseen kuten Japanissa on täten vahvempi kuin mitä oli ennen viime viikonloppua.

Charles Leclerc otti jälleen arvokkaat pisteet ja Max Verstappen keskeytti, mutta kausi yksinkertaisesti on vielä niin kovin pitkä mihinkään selvään mestaruusjulistukseen.

Eri asia ehkä juuri ja juuri olisi mikäli olisikin MM-kalenterissa sen 16 kisaa.

Siinäkin mielessä kalenteri oli riittävän pitkä kyllä odottamaan muiden kisojen tuloksia.
 
Ylös