Formula 1 - 2022 - 8 - Azerbaidžanin GP

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
Pomppimista olisi helpoin vähentää sallimalla läppä joka vähentää venturin painetta nopeuden kasvaessa laskemalla ilmaa pois venturista, tällöin nousemista ei tapahtusi lainkaan ja ajokorkeus pysyisi lähes vakiona.

Jos Hamilton joutuu jättämää kanadan väliin selkäongelmien takia, FIA kyllä reagoi asiaan 100- varmasti.
 

rageon

Well-known member
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
291
Vai että ihan yhden kisan ajaksi. Noi voi surku. Olisin mielelläni kyllä katsonut kauden loppuun asti miten Perez kyykyttää Maxia.. Eiku sori se olikin toisin päin
Pitää sanoa, että tuollaiset SJ:n kirjoituksen tapaiset nerokkaat vittuiluviestit on kyllä usein foorumeiden suola, vaikka myötähäpeää aina tuntee vastauksia lukiessa😁.

Mut joo olisi mielenkiintoista tietää monta podiumia Verstappen olisi pystynyt alkukaudesta keskeytysten myötä esim. Alfalla napsimaan, mutta sekin valitettavasti taas jää ikuiseksi arvoitukseksi.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Jos Hamilton joutuu jättämää kanadan väliin selkäongelmien takia, FIA kyllä reagoi asiaan 100- varmasti.
Tämä tuli itsellekin mieleen. Yhtään siis Hamiltonin selkämurheita väheksymättä, ei varmasti ole leikin asia, mutta kyllähän tuo väkisin toisi reilusti painetta fian suuntaan puuttua asiaan jollain tavalla.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
587
Pitää sanoa, että tuollaiset SJ:n kirjoituksen tapaiset nerokkaat vittuiluviestit on kyllä usein foorumeiden suola, vaikka myötähäpeää aina tuntee vastauksia lukiessa😁.

Mut joo olisi mielenkiintoista tietää monta podiumia Verstappen olisi pystynyt alkukaudesta keskeytysten myötä esim. Alfalla napsimaan, mutta sekin valitettavasti taas jää ikuiseksi arvoitukseksi.
Trollille vastataan trollin ansaitsemalla tavalla. Oikeastaan olisi parempi olla kommentoimatta ollenkaan koska silloin tulee trollille itku ja paha mieli :cry:
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Ainahan tuo Bakun pääsuora ollut aika epätasainen, että siinä mielessä kova pompotus ei ollut yllätys tuolla radalla.

Pitihän Kiminkin käydä Lotus aikana selkäleikkuussa, että ei nuo nyt mikään uusi juttu ole f1 kuskeilla. Hamiltonkin taitaa olla nyt ainut kenellä isompaa ongelmaa selän kanssa. Russell samalla autolla ei tainnut valitella selästä mitään, mutta on myös nuori jannukin ni ei oo ihan samat ongelmat kulumien kanssa kuin Hamiltonilla.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2667
Sijainti
F1-fanikatsomo
Pomppimista olisi helpoin vähentää sallimalla läppä joka vähentää venturin painetta nopeuden kasvaessa laskemalla ilmaa pois venturista, tällöin nousemista ei tapahtusi lainkaan ja ajokorkeus pysyisi lähes vakiona.

Jos Hamilton joutuu jättämää kanadan väliin selkäongelmien takia, FIA kyllä reagoi asiaan 100- varmasti.
Minä näen tämän toisin, miksi FIA puuttuu asiaan joka johtuu virheestä auton suunnittelussa?
Oisko FIAn reagointi että g-voimat eivät saa ylittää raja-arvoa ja tiimien pitää reagoida tavalla jolla estää se? Korjaushan on nostaa autoa se 10mm ja menettää 2-3 kymppiä kierroksella
Vaikutuksenalaisena olisivat ainakin Mersu ja Ferrari, mutta epäilen että RB vähemmän? Josta ainakin syntyisi taas seuraava haloo miten taas suositaan yhtä tallia
 

Vormulaniilo

Designer
Liittynyt
11.12.2021
Viestit
86
Max Verstappen on juurikin kisavauhdissa edellä kaikkia muita, mutta näyttää alkukauden perusteella siltä, että Perez on jopa nopeampi aika-ajoissa yhdellä kierroksella. Tosin aika tasan nuo ovat ilmeisesti menneet Verstappenin ja Perezin välillä tällä kaudella.

Charles Leclerc ja Ferrari ovat nopein yhdistelmä yhdellä kierroksella, mutta siitä ei juuri ole iloa, jos auto ei kestä.

Kauden alussa Red Bullilla oli luotettavuus- ongelmia isommaltikin, mutta tiimi on onnistunut korjaamaan nuo vaivat. Sen sijaan Ferrari oli alkukaudesta luotettava, mutta nyt näyttää Ferrarilla myllyt paukkuvan sekä tehdastiimissä, että asiakastiimeillä.
Aika-ajo on juurikin se osuus viikonlopusta missä on vaikea tehdä tallin toimesta mitään ohjeistuksia kumpi kulkee edellä ja kumpi tulee takana. Pitkästyttävää katsoa kilpailua jossa ainoa mahdollinen kilpailu voitosta on vaan estetty tallin toimesta. Muistan kyllä muutama kausi takaperin kuulleeni kuinka RedBull on nimen omaan talli missä molemmat saavat kilpailla keskenään. Eihän se tietenkään enää ole niin vaan Verstappenille pedataan helppo tie voittoon ja siivotaan omat miehet pois tieltä.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2667
Sijainti
F1-fanikatsomo
Minä näen tämän toisin, miksi FIA puuttuu asiaan joka johtuu virheestä auton suunnittelussa?
Oisko FIAn reagointi että g-voimat eivät saa ylittää raja-arvoa ja tiimien pitää reagoida tavalla jolla estää se? Korjaushan on nostaa autoa se 10mm ja menettää 2-3 kymppiä kierroksella
Vaikutuksenalaisena olisivat ainakin Mersu ja Ferrari, mutta epäilen että RB vähemmän? Josta ainakin syntyisi taas seuraava haloo miten taas suositaan yhtä tallia
Lando sen sanoi ääneen

https://streamable.com/ruscel
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6219
Aika-ajo on juurikin se osuus viikonlopusta missä on vaikea tehdä tallin toimesta mitään ohjeistuksia kumpi kulkee edellä ja kumpi tulee takana. Pitkästyttävää katsoa kilpailua jossa ainoa mahdollinen kilpailu voitosta on vaan estetty tallin toimesta. Muistan kyllä muutama kausi takaperin kuulleeni kuinka RedBull on nimen omaan talli missä molemmat saavat kilpailla keskenään. Eihän se tietenkään enää ole niin vaan Verstappenille pedataan helppo tie voittoon ja siivotaan omat miehet pois tieltä.
Nyt olisi aivn turha perezin pidätellä. Max oli 2 sekkaa kierroksella nopeampi. Perezin kisavauhti oli hyvän alun jälkeen pettymys.

Ihan turha polttaa kummanki renkaita turhaan taisteluun kun ohitus tapahtuu joka tapauksessa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6219
Aika-ajo on juurikin se osuus viikonlopusta missä on vaikea tehdä tallin toimesta mitään ohjeistuksia kumpi kulkee edellä ja kumpi tulee takana. Pitkästyttävää katsoa kilpailua jossa ainoa mahdollinen kilpailu voitosta on vaan estetty tallin toimesta. Muistan kyllä muutama kausi takaperin kuulleeni kuinka RedBull on nimen omaan talli missä molemmat saavat kilpailla keskenään. Eihän se tietenkään enää ole niin vaan Verstappenille pedataan helppo tie voittoon ja siivotaan omat miehet pois tieltä.
Nyt olisi aivn turha perezin pidätellä. Max oli 2 sekkaa kierroksella nopeampi. Perezin kisavauhti oli hyvän alun jälkeen pettymys.

Ihan turha polttaa kummanki renkaita turha
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5690
Perez on nyt kahdesti kärkeen päästyään rikkonut renkaansa ihan kokonaan. Monacossa se ei haitannut, koska Monaco, mutta Bakussa olikin sitten aivan pulassa. Yleensä on ollut melko hyvä renkaiden kanssa, kun on ajellut muita perässä, mutta ei taida sama renkaanhallintakyky toimia kun pitäisi yrittää samalla ajaa voitosta.
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Pomppimista olisi helpoin vähentää sallimalla läppä joka vähentää venturin painetta nopeuden kasvaessa laskemalla ilmaa pois venturista, tällöin nousemista ei tapahtusi lainkaan ja ajokorkeus pysyisi lähes vakiona.

Jos Hamilton joutuu jättämää kanadan väliin selkäongelmien takia, FIA kyllä reagoi asiaan 100- varmasti.
Minä näen tämän toisin, miksi FIA puuttuu asiaan joka johtuu virheestä auton suunnittelussa?
Oisko FIAn reagointi että g-voimat eivät saa ylittää raja-arvoa ja tiimien pitää reagoida tavalla jolla estää se? Korjaushan on nostaa autoa se 10mm ja menettää 2-3 kymppiä kierroksella
Vaikutuksenalaisena olisivat ainakin Mersu ja Ferrari, mutta epäilen että RB vähemmän? Josta ainakin syntyisi taas seuraava haloo miten taas suositaan yhtä tallia
Mikäli joku reagointi tulee niin toivottavasti se on järkevä, eli käytännössä todetaan Mersun auto turvallisuussääntöjen vastaiseksi. Säännöt ovat kaikille samat, jos Mersu ei ole onnistunut tekemään hyvää (tai tuvallista) autoa, niin miksi niitä talleja pitäisi rankaista siitä, että he ovat onnistuneet Mersua paremmin? Se on tallien asia ratkaista porpoising -ongelmansa, ei FIA:n.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Mikäli joku reagointi tulee niin toivottavasti se on järkevä, eli käytännössä todetaan Mersun auto turvallisuussääntöjen vastaiseksi. Säännöt ovat kaikille samat, jos Mersu ei ole onnistunut tekemään hyvää (tai tuvallista) autoa, niin miksi niitä talleja pitäisi rankaista siitä, että he ovat onnistuneet Mersua paremmin? Se on tallien asia ratkaista porpoising -ongelmansa, ei FIA:n.
Näinhän se on, mutta onhan sitä nähty aiemminkin kaikennäköistä turvallisuuden nojalla. Ainakin jotain rengasseosten muuttamisia ja minimipaineiden nostoja tulee mieleen, mitkä aina satanut jonkun laariin ja toinen kärsinyt.

Tosin Baku nyt taisi muutenkin olla tuon porpoisingin kannalta aika worst case scenario. Ehkä todennäköisintä kuitenkin että mersukin saa ajan kanssa pomppimisensa kuriin ja hetken päästä kukaan enää muista koko ongelmaa.
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Näinhän se on, mutta onhan sitä nähty aiemminkin kaikennäköistä turvallisuuden nojalla. Ainakin jotain rengasseosten muuttamisia ja minimipaineiden nostoja tulee mieleen, mitkä aina satanut jonkun laariin ja toinen kärsinyt.

Tosin Baku nyt taisi muutenkin olla tuon porpoisingin kannalta aika worst case scenario. Ehkä todennäköisintä kuitenkin että mersukin saa ajan kanssa pomppimisensa kuriin ja hetken päästä kukaan enää muista koko ongelmaa.
Sama ylireagoinnin mahdollisuus kävi mielessä, joka ei todellakaan olisi ensimmäinen kerta. Tämä vaikuttaa omaan silmään lähinnä Mersun politikoinnilta, koska he todennäköisesti tietävät, että jos sääntöjä muutettaisiin he hyötyisivät suhteessa muita enemmän. Red Bull vastustaa, koska he ovat nykysäännöillä ottamassa mestaruudet. Red Bullilla on vastaava itku menossa kulukatosta... Ei tällainen politikointi mikään uusi tapa ole, valituksen kohteena oleva asia vaan vaihtuu vuosittain. Oman muistin mukaan, tällaista peliä on pelailtu vuosituhannen vaihteen tienoilta asti. FIA:lle nämä on helpoin myydä juuri turvallisuuden varjolla, vaikka loppupeleissä tässä vika ei ole säännöissä vaan omassa autossa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6219
Eikös Red Bull valittanut 2013 rengaspaineista vedoten turvallisuuteen. Tämä muutos satoi Red Bullin laariin koska heidän autonsa ei toiminut niin hyvin. Muistaakseni samalla rokotti Lotusta aika huolella. Eikös koko jupakka lähtenyt Lotuksen hyvästä rengaskulumasta joka mahdollisti voiton Australiassa. Valittaminen kuuluu lajiin. Jokaisella tiimillä oma agenda.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8359
Sijainti
Helsinki
Eikös Red Bull valittanut 2013 rengaspaineista vedoten turvallisuuteen. Tämä muutos satoi Red Bullin laariin koska heidän autonsa ei toiminut niin hyvin. Muistaakseni samalla rokotti Lotusta aika huolella. Eikös koko jupakka lähtenyt Lotuksen hyvästä rengaskulumasta joka mahdollisti voiton Australiassa. Valittaminen kuuluu lajiin. Jokaisella tiimillä oma agenda.
Näin se meni.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6219
Ja osittain tämän seurauksena loppukausi oli vallan jännää voittotaistelun osalta
Oliskohan kimi muuten pystynyt kairaamaan Lotuksella mestaruuden hyvän rengaskuluman ansiosta jos sääntöä ei olis muutettu?
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Oliskohan kimi muuten pystynyt kairaamaan Lotuksella mestaruuden hyvän rengaskuluman ansiosta jos sääntöä ei olis muutettu?
Tuskin mestaruuteen asti, mutta luulisin, että tulokset olisivat olleet (vielä) parempia. Jäi vaan mieleen, että Perez ei osannut McLarenilla jarruttaa ja sitten vaihtuivatkin jo renkaat (Red Bullin kitinän säestämänä).
 
Ylös