Formula 1 - 2023 - 13 - Belgian GP

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
988
Lienee siis kierroksen 5 tuntumassa taas kilpailun kärjessä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5345
Se on joo kohtuu vaarallinen paikka millä kelillä tahansa ajettuna. Sen takia tuolla on nähty paljon just turva-auton perässä köröttelyä.

Eau Rouge on ajettu jo 90-luvulta asti kaasupohjassa. Häkä taisi olla ensimmäisiä kuskeja, joka siihen aikanaan pystyi.
Keke se oli.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1083
Johtuuko Eau rougen legendaarisuudesta ettei mutkaa haluta poistaa tai miksi se on säilytetty täyden vauhdin mutkana nyppylän yli mitättömillä turva-alueilla?

Ongelman voisi ratkaistatekemällä montun pohjalle sopivan tiukka vasen oikea mutka yhdistelmä jonka jälkeen kiihdytettäisiin ylämäkeen ja mäen päällä vauhtia ei vielä olisi liian paljoa vakaville onnettomuuksille. Tämä mielestäni tarjoaisi myös erittäin hyvän ohituspaikan jos mutkayhdistelmä olisi sellainen että sen läpi pystyisi seuraamaan lähellä ja siitä sitten Kemmelin suoralle hakemaan ohitusta. Esimerkiksi silverstonen mutka kolme, jonka sisääntulo on leveä ja tarjoa ohituspaikan. Samanlainen vasemmalle taittuva leveä jarrupaikka johon voi hakea monenlaista linjaa ja tiukahko oikealle kääntyvä mutka ylämäkeen.

Mielestäni vain parantaisi rataa.

Edit: vastaavaa haen kuin Imolan radan noin puolivälissä kun tuplaoikeasta lähdetään ylämäkeen suoralle ennen shikaania.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5345
Johtuuko Eau rougen legendaarisuudesta ettei mutkaa haluta poistaa tai miksi se on säilytetty täyden vauhdin mutkana nyppylän yli mitättömillä turva-alueilla?

Ongelman voisi ratkaistatekemällä montun pohjalle sopivan tiukka vasen oikea mutka yhdistelmä jonka jälkeen kiihdytettäisiin ylämäkeen ja mäen päällä vauhtia ei vielä olisi liian paljoa vakaville onnettomuuksille. Tämä mielestäni tarjoaisi myös erittäin hyvän ohituspaikan jos mutkayhdistelmä olisi sellainen että sen läpi pystyisi seuraamaan lähellä ja siitä sitten Kemmelin suoralle hakemaan ohitusta. Esimerkiksi silverstonen mutka kolme, jonka sisääntulo on leveä ja tarjoa ohituspaikan. Samanlainen vasemmalle taittuva leveä jarrupaikka johon voi hakea monenlaista linjaa ja tiukahko oikealle kääntyvä mutka ylämäkeen.

Mielestäni vain parantaisi rataa.

Edit: vastaavaa haen kuin Imolan radan noin puolivälissä kun tuplaoikeasta lähdetään ylämäkeen suoralle ennen shikaania.
Onhan siinä ajan saatossa ollut jopa neulansilmä.
Koko mutkayhdistelmää kutsutaan usein virheellisesti Eau Rougeksi. Alkuperäinen Eau Rouge oli vasemmalle kaartuva mutka, josta on edelleen käytössä pieni pätkä ennen oikealle jyrkkään ylämäkeen kääntyvää Raidillon-mutkaa. Eau Rouge ja sitä seurannut Virage de l’Ancienne Douane -mutka poistettiin radasta vuonna 1947, kun Raidillon rakennettiin radan nopeuttamiseksi. Nimensä Eau Rouge -mutka saa radan ali virtaavasta samannimisestä joesta.[1]

Kaudella 1994 Raidillon-mutkaan tehtiin šikaani, jonka tarkoituksena oli pudottaa autojen nopeuksia turvallisuuden parantamiseksi. Taustalla oli kaksi kuolonuhria vaatinut San Marinon GP.

Koska Eau Rougesta on edelleen jäljellä lyhyt vasemmalle kaartava osa ennen oikealle ylämäkeen johtavaa Raidillonia, käytetään mutkayhdistelmästä joskus nimityksiä Eau Rouge-Raidillon tai Le Raidillon de l’Eau Rouge.

Spa-Francorchamps_original_layout_(1922).jpg
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4134
Ttas on aikapaljon päivityksiä autoissa. Mäkillä on mm RB-tyylinen drs-siipi, RB uusinut jäähdytysilman ulostot, Mesellä ponttoonit, lattiaa ym., AM lattiaa ja siiven osia.

RBn Unkarin uudet ponttoonit oli ilmanotosta erittäin pienet ja tämä päivitys on jatkoa niille. Jostain luin, että siellä oli Nevey lukenut sääntökirjaa ja ilmanottoon liittyvöt osat eivät käytä aerolle varattua tuulitunneliaikaa, vaikka ovat nykyisin aerodynaamisia osia.
Saisi olla kuivaa, että näkisi autojen järjestyksen, mutta nyt on annettu tulvavaroitus alueelle, niin taitaa jäädä toiveeksi ja vuotossa taas arpapeliä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5345
Kyllähän tuolla ajaa pystyy auton puolesta, mutta ei siellä kyllä näe hevon vitun humppaa toisen takana.

Jossei aika-ajoa ajeta, niin lähtöjärjestys sunnuntaina on mm-pistetilanteen mukaan. Pitäis olla vaan käänteinen järjestys.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4974
Olosuhteet näyttäisi siltä että tarvitsisi airot, mutta silti interit nopeimmat renkaat. Täytyisi jokin pakkokeino keksiä noiden wettien käyttämiseen että mahdollisimman moni pysyisi raiteillaan. Aivan kuten Japanissa viime vuonna tehtiin kun lähettiin safety carin takaa, mutta silti jengi tuli heti vaihtamaan ne intereihin, olisi saattanut Sainzikin pysyä radalla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4974
Latif... eikun Sargeant ei kuulemma pystynyt kääntämään ja siksi joutui seinään. Kyllä näin käy liian nopealla tilannenopeudella.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5345
Jännää! Sanoisin harjoitusten perusteella tallien paremmuusjärjestykseksi: Ferrari, McLaren, Red Bull, Alpha Tauri ja Haas. Pohjilla Alpine, Alfa ja Mercedes.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Tuon aikaisilla autoilla se oli hieman erijuttu ajaa, kuin nykyisillä raiteilla kulkevilla.
Näin oli.

Lisäksi vuodeksi 1983 oli välitankkaukset muotia kauden aikana ennen vuosille 1984-1993 ollutta välitankkauskieltoa.

Kevyellä autolla oli Eau Rouge helpompi ajaa, mutta ei liian helppo siltikään.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6138
Melkolailla tulee vettä tällä hetkellä. Toivottavasti ei nyt koko iltaa samaa tahtia, niin pääsevät ajamaankin. Saunassakin pitäisi keretä tänään käydä.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6138
Tsunoda odotetusti kolme sekuntia Ricciardoa nopeampi.
 
Ylös