Formula 1 - 2023 - 17 - Japanin GP

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5950
Hieno oivallus RBltä tulla Checon kanssa suorittamaan 5sek rankku takaisin radalle, ettei tule lähtöruuturankkua seuraavaan kisaan.
Mielikuva, että joskus olisi joku vastaava tapahtunut🤔
Luulisi, että muokataan kyseistä sääntöä ja suljetaan porsaanreikä. Eihän tuon nyt noin kuitenkaan kuuluisi mennä. :D
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6298
Luulisi, että muokataan kyseistä sääntöä ja suljetaan porsaanreikä. Eihän tuon nyt noin kuitenkaan kuuluisi mennä. :D
Jännä juttu. Mä olen ollut siinä uskossa, että kun ajat auton pilttuuseen ja ilmoitat kisaohjaajalle, että "DNF" niin et saa enään palata radalle vaikka auto korjattaisiin. Aika jännä sääntö kyllä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6298
Alpinella kiehuu kunnolla. Nyt on tappelu menossa sijasta 9 kumpi sen nyt olisi ansainnut. Voi jösses. Enemmän olisin huolissaan kun molemmat alpinet hädin tuskin pisteille ja melkein kierroksen perässä kärkeä. Ehkä kuljettajien pitäisi pitää kriisipalaveria tiimin kanssa eikä tapella keskenään 9 ja 10 sijasta tai kumpi sen nyt olis ansainnut.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2654
^ Niin paljon kun Bottaksen alisuorittamiseen olen itsekin viime aikoina pettynyt, niin en nyt tästä viikonlopusta kauheasti kritisoitavaa keksi. Aika-ajoissa tallikaverin päänahka vaihteeksi selkeällä erolla, kisassa räväkkä startti, mutta valitettavasti osumaa lähtökiihdytyksessä ja lopulta Sargeant hoiti homman loppuun. Ei paljon kerrottavaa jäänyt, mutta aika ottavana osapuolenahan noissa oltiin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8680
Sijainti
Vantaa
^ Niin paljon kun Bottaksen alisuorittamiseen olen itsekin viime aikoina pettynyt, niin en nyt tästä viikonlopusta kauheasti kritisoitavaa keksi. Aika-ajoissa tallikaverin päänahka vaihteeksi selkeällä erolla, kisassa räväkkä startti, mutta valitettavasti osumaa lähtökiihdytyksessä ja lopulta Sargeant hoiti homman loppuun. Ei paljon kerrottavaa jäänyt, mutta aika ottavana osapuolenahan noissa oltiin.
Alkukausihan Bottakselta meni heikommin, mutta kun Kandassa sai jotenkin jyvän päästä kiinni niin sen jälkeen aika-ajot ovat olleet 7-2 Bottakselle. Sen minkä olen huomannut varsin usein, että Zhou on hukassa perjantain jälkeen ja P2 tuloksissa on monesti reilusti Bottasta jäljessä. Yö on nukuttu ja data tutkittu, niin P3 tuloksissa Zhou on jo lähempänä. Sauberiltahan on kerrottu useasti, että Bottas jakaa tiedon Zhoulle varsin avoimesti eikä tuo ole enää sattumaa.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4036
Norris otti Suzukassa jo muuten uransa kymmenennen (10:s) podiuminsa. Nyt sekä Norriksella että Russellilla on kymmenen podiumia saavutettuna, sekä yksi paalupaikka.

Saa nähdä, kumpi britti-lupauksesta saavuttaa urallaan loppujen lopuksi enemmän. Taitavat olla lahjakkuudeltaan aikalailla samaa tasoakin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3712
Seuraavan kisan jälkeen Lando onkin jo edellä
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14258
Aikaa on, mutta puhutaan toki tästäkin kisasta ilman muuta:

Melkoinen kisa Suzukaan näin jälkikäteen ensimmäiseksi jo syyskuussa ajetuksi Japanin Grand Prixin muodossa.

Tosin oli kyllä ajoittain yllättävänkin tylsä.

Näin jopa Japanin kisaksi jossa yleensä ei ole niin tylsää.

Ei edes silloin umpityperinä välitankkausvuosina/jono-ajelun kultavuosina jolloin melkein aina tiesi lähdöstä maaliin järjestyksen useimmilla muilla radoilla.

Sergio Perezin otteet...

On edelleen jo kerrotusti vajonnut kuin uuden ajan Bruno 'Tonttu' Giacomelliksi erinäisine kolareineen ja muiden kuskien kisapilaajaksi.

Pilasi toki omansa ja ainoa myönteinen homma oli lähinnä uskaltaa kyseenalaistaa koko naurettava päätös yleensäkin lähteä enää kisaan mukaan.

Keskeyttäjiä toki oli ja joku rangaistuksen kuittaus oli tietysti porsaanreikä, mutta ilman sadetta ei kyllä ollut siinä peliliikkeessä mitään mieltä!

Paljon naureskeltiin ja piruiltiin NIco Rosbergin vuodesta 2015 minkä ehdittiin, mutta jopa surkeimmillaan tuolloin verrattuna nyt Perezin kohelluksiin ja sukelluksiin Nicokin sentään ajoi mestarillisesti tai yritti edes niin paljon kuin pystyi.

Ainakin edes vähemmin kolarein helkutti soikoon!

Toki kiitos Lewis Hamiltonin ja aisuri/häntyri-tason propagandan tuokin vuosi mielikuvineen ja välillä vuoden 2016 mestaruustaistelu ongelmineen on yritetty kyllä kääntää paljon Nicon viaksi.

Eikä esimerkiksi Viasatin kotimaiselle tiimille tuntunut menevän jakeluun tuo silloin tapahtuma-aikaan Maikkarin puolella osin ja sitten näinä vuosina kaiken jälkeen Maikkarin loppuvuosina tai Viasatilla.

Kyllä siinä Hamilton esimerkiksi itse vähän JJ:tä lainaten pelasi niitä pelejä ja järjesti myös niitä kolareita menettäen mestaruutensa ihan itse.

Että Nicon muka järjestämisestä Hamilton menettämään mestaruutensa meni kyllä Niki taas niin kassalle kuin minkä ehti ja Heikki sitten komppasi.

Heikki kyllä myös oli aika kujalla.

Menisi optikolle kun sekoitti kyllä useamman kuskin kesken kisan.

Ihme kyllä sitten varmaan kauden alun ei juuri haukkunut Yuki Tsunodaa kisassa.

Jopa Niki haukkui enemmän muka 'massiivisine' sijojen menetyksineen Tsunodaa, mutta miten voi kovin suuresti menettää sijoja jos lähtöpaikka alkujaan ei edes ollut hyvä?

Lawson sijoittui toki paremmin kuin Tsunoda, mutta kyseinen nuori kaveri sai väistämättä imartelua hetkeen enemmän harjoitellummalta radalta.

Siihen päälle taas vähän huonompi varikkotaktiikka Tsunodalle niin ei ihme, että taakse jäi.

Valtteri Bottakselle kisa oli hyvin koetteleva kisa taas kerran, mutta Alfa Romeo/Sauber-erikoisuuden omaava talli ei ollut onneksi ainut yksiselitteisen huono talli kun muitakin kärsijöitä oli joukossa.

Esimerkiksi Williams-talli huomioiden Alexander Alex Alboninkin tilanteen.

Myönteistä oli McLarenien palkinnot jälleen kerran ja raivostuttavin oli jälleen kerran Logan Sargentin tai nk. Kessun kolari siellä missä ei pitäisi tai sitten Ferrarin kisataktiikka:

Sargentille voi antaa anteeksi nyt tietysti debyyttivuoden nimissä kun noita kolareita on tullut monille paremmillekin kuskeille pahemminkin kovin autuaasti unohdettuna, mutta ilman muuta noita ei saa olla liikaa.

Toisin sanoen paha sanoa.

Voi jäädä, mutta otteiden on parannuttava ja kolarien mielellään jäätävä vähemmälle.

Mikäli joutuu testikuskiksi rauhoittumaan, myöhemmin yrittämään uudelleen kisoissa vähän iäkkäämpänä kun tasaisuutta muine näyttöineen kertyy tai kokonaan ulos lajista huonoimmassa tapauksessa niin lähinnä 'Kessu' tuli ehkä lajiin vähän liian nuorena ja jos ei enää välttämättä nykyisten junnukuskien suosinnan aikana niin nuorena niin vähän liian äkkiä sellaisenaan kuitenkin.

Jos tuohon jäisi ongelmat niin kehitystä voisi vielä tapahtua.

Muuten sitten lienee de Vriesin kohtalo luvassa.

Sitten Ferrarin kisataktiikka:

Miten voidaan taas kerran heittää Carlos Sainz Juniorin potentiaalinen voitto tai tämän ollessa tietysti melko teoreettinen kiitos Verstappenin silti edes jokseenkin hyvinkin todennäköinen palkintoajo sivuun menemään taas päin persettä suunnitellun taktiikan johdosta?

Sitten ihmetellään ja pällistellään, että mitenkäs tässä näin kävi?

Ja nyt Sainz Juniorilla olisi ollut kaudelle voitto siinä missä esimerkiksi Leclercin Charlesilla sitä ei löydy eikä kuulu.

Ihme, että Sainz Junior jaksoi edes olla niin sovitteleva sanoissaan kun kertoi tulleensa sitten jätetyksi taakse pysähdyksillä.

Ja sai siitäkin palkkiokseen lähinnä epämääräistä muminaa, hymistelyä ja mussutusta taktiikan tärkeydestä siinä missä Leclercille olisi varmaan makeiltu taas sellaisiin hempeilyin joita luulisi sovittelevan lähinnä leskirouvien hajuvesimainoksiin.

Itseltä olisi tullut sellainen määrä ärräpäitä, että savu olisi noussut kypärästä!

Tulikin hieman hassusti mieleen, että kun Sainz Junior voitti Singaporessa niin huvittuneesti hyvällä tuulella ollut Zak Brown jututti melkoisen kehuvissa juhlatunnelmissa voittajaa.

Mikäli Ferrari todellakin mokaa kisoja pisteitä hukkaan heittäen tätä menoa tulevina vuosina näin paljon kuin mitä viime vuosina niin olisikohan ehkä kenties jonkinlainen eläkevirka Sainz Juniorille sitten joskus tiedossa vaikka McLarenilla?

Lähinnä tämä oli heitto, mutta itseäni ainakin pöyristyttäisi kuskina oman tallin järkyttävä taktisen huomioimattomuuden välinpitämättömyys tuolla tasolla kuin miten monta kisaa pisteineen on La Famiglia heittänyt tänäkin vuonna hukkaan jo pelkästään Sainz Juniorin kohdalla.

Olisi kyllä sijoitus vallan helkkaristi parempi MM-kilvassa kuin mitä tuolloin tapahtuma-aikaan tai miten myöhemmin tilanne on kehittynyt olemaan.

Nähtäväksi jää, että miten sitten erinäisen jatkon käy kaikkiaan.

Tuollaisia mietin näin syksyllä tapahtuma-aikaan ja Red Bullin merkkimestaruuskin jo varmistui silloin.
 
Ylös