Formula 1 - 2024 - 11 - Itävallan GP

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4986
Sijainti
Vantaa
Verstappen jälleen kerran osoitti, miten heikko hänen paineensietokykynsä on. Tämä tuli kaikille esille myös kaudella 2021. Nyt hän on saanut ajaa rauhassa mestaruuksiin sen jälkeen, kun Hamiltonilta ja muilta haastajilta, paitsi Pereziltä, on viety mahdollisuus kilpailla häntä vastaan.

Itse Austrian tilanteeseen. Max poikkesi myöhään kesken jarrutuksen blokkaamaan (tehtyään jo yhden puolustusliikkeen) kolme kertaa. Ja sitten yhdellä kertaa ei jättänyt auton leveyden verran tilaa, mikä aiheutti kontaktin Norrisin kanssa. Sen jälkeen yritti vielä näyttävästi ajattaa Norriksen ulos radalta nurmelle.

Huvittavaa ajamista, kun ottaa huomioon, että puhutaan "mestarista". On kuitenkin huomioitava, että muista mestareista poiketen, hänen "mestaristatuksensa" on tullut kaikilla kausilla ylivoimaisella autolla tai FIA:n lahjoittamana. Siksi en ehkä olisi niin ankara Maxia kohtaan. Ajattelin silti aikaisemmin, että ehkä kauden 2021 naurettavuudet ja nolo mahalasku johtuivat vain ensimmäisen mestaruuden tuomista paineista, ja että nyt, kun pari mestaruutta on plakkarissa, hän pystyisi hallitsemaan paineita paremmin. Mutta mitä vielä.

Norris summasi asian hyvin: "I'm just disappointed. I expected a bit more from Max," Norris told reporters.
Tuo oli oldschool meininkiä, jossa sijoitusta puolustetaan eikä olla heti "Teidän jälkeenne hyvä herra" -asenteella. Kun kärjessä ajetaan ja voitosta kisataan, niin ilmaiseksi ei sijoitusta anneta, paitsi Hamilton 2021 vikana kisan vikalla kierroksella. No se maksoi hänelle maailmanmestaruuden. Hän sai kuitenkin sillä kaudella oppia Brasiliassa kuinka sijoitusta puolustetaan, niin kumma ettei muistanut yhtään niitä oppeja muutaman kisan päästä.

Laji on mennyt nykyään sellaiseksi, että koko ajan valitetaan kun joku blokkaa tai on edessä tai tönii tai hidastelee tai menee ohi tai mitä tahansa. Pienet kontaktit hitaissa vauhdeissa kuuluu lajiin ja niitä sattuu, kun kilpaa ajetaan. Nykyään kaikki on liian kliinistä ja kaikki rosoisuudet on viilattu pois.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5654
Tuo oli oldschool meininkiä, jossa sijoitusta puolustetaan eikä olla heti "Teidän jälkeenne hyvä herra" -asenteella. Kun kärjessä ajetaan ja voitosta kisataan, niin ilmaiseksi ei sijoitusta anneta, paitsi H̸̺̗̜͖̻̏͒͌̿͝a̴̼̥̐̓̒̅̇̚ḿ̷͕͇̪͓̾̎͝ǐ̶͈̰̜̖̣̀̌̏͘͘l̷̻͕̓͗͘t̵̲̎̅͆ơ̷͚͉̞̱̝͊̔͗͊n̵͔̪͝ ̸͍͙̬̑̑́͋́͐2̵̬̱̈́0̷̢̠̲̹͚̥͗͌͊̽2̴̧̺̤̙͂̌1̸̨͚̗̼̤́̔͌̌̀ ̷̨̯̲̘̾ͅͅv̶̢̢̭̥̭͂́̅ͅī̸̧̭͖̽́̇̚k̶̫̞̂͒a̷̡̘̲̖͇̿̏̚̕n̶͓̞̪̮̫̬̑a̶̗̙̣̰͖̾̋̉̈́̈́͗ ̴̘̪̫̀ḱ̸̡͚͌̅̃ǐ̶̗̹̳̂s̴̨̞͖̪͍͛͂̈́̂á̴̢̦̥͓̤̕͜͠n̵̨̲̈ ̴̳͙̼̲͈́̚ṽ̵̹̹̦͐͑̉̕ị̶͙͙̳̏̈́̓k̸̢̬͈̱̱̰̄͆́͘å̷̘̦̝̞̲̆̾̀l̵̃̉̿͜l̷̥̪͔̞̙̿͒͜a̴̠͛ ̴̜͠k̸̗̦̹͋͘ḯ̵̗͎̞̻̖e̴̱̳̲̤͔̓̾͆̈́͝ŕ̶̛͖̪̺̖̻̣̃͂̈́͘r̶̻͔̙̫͉̎̓́̇͗o̴̰̐̿̂͌̚͠k̷̤̅s̶̯̦͖͎̬̈́̍͝͠e̸̩͉͍̝͑͊͛̾͠l̵̻̠̜̈́͊̌̀̿̌ḷ̵̻̣̀̓̚ȧ̵͔̀͋. [--]

Laji on mennyt nykyään sellaiseksi, että koko ajan valitetaan kun joku blokkaa tai on edessä tai tönii tai hidastelee tai menee ohi tai mitä tahansa. Pienet kontaktit hitaissa vauhdeissa kuuluu lajiin ja niitä sattuu, kun kilpaa ajetaan. Nykyään kaikki on liian kliinistä ja kaikki rosoisuudet on viilattu pois.
Norrishan se itki radioon, ettei Verstappen olisi saanut puolustaa enää sen jälkeen, kun Norris itse oli lähtenyt ohittamaan ja yritti vasemmalta ohi. 😁
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4219
Kyllähän lajin DNA:han kuuluu kova kisailu ja välillä siihen kuuluu kontaktit. Mielestäni 10 s oli ehkä turhankin kova rangaistus. Saintzihan teki Maxille ihan saman (samassa paikassa) viime vuonna, Max väisti eikä kukaan saanut penaltyä... Tuo eilinen liike oli höyhensarjaa verrattuna mitä Sennan & Schumacherin oppikirjoista löytyy.

Norriksella on todistetusti vauhti, nyt seuraavaksi pitää kasvattaa pallit ja lopettaa tuo itkeminen.

Mr. Niceguyt eivät jää lajin historiankirjoihin moninkertaisina mestareina. Verstappen kuuluu siihen armottomien mestareiden sarjaan missä ykköstilan eteen tehdään kaikki, kuten kuuluukin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5484
Red Bullin mukaan tämän pitäisi olla tilapäistä kunnes Perez pääsee formiinsa eli siihen hilkulle podiumia. Jos tämä marssi jatkuu koko kauden niin tässä alkaa Yuki 'kiroileva siili' Tsunoda olla ehdolla Perezin tuolille.
Eiköhän Tsunodan ajelut ole ajeltu -25 jälkeen ellei Alonso eläköidy.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4240
.Saintzihan teki Maxille ihan saman (samassa paikassa) viime vuonna, Max väisti eikä kukaan saanut penaltyä...
Sainzin ja Maxin viime vuotiaan oli sinänsä aivan erilainen, et siinä oli vain suoran päässä tapahtunut puristus joka oli ajolinjalla, kun nyt oli 2 kolausta ja se mistä nyt rangaistus tuli, oli se jälkimmäinen. Siinä Max kyllä ajatti aivan tarkoituksella Landon pihalle. Oikea rangaistus sinänsä. Toisaalta Lando olisi myös voinut himmata tilanteessa, mutta olisi varmaan pilannut renkaansa.
 

Ajax

Well-known member
Liittynyt
22.4.2024
Viestit
30
Tuo oli oldschool meininkiä, jossa sijoitusta puolustetaan eikä olla heti "Teidän jälkeenne hyvä herra" -asenteella. Kun kärjessä ajetaan ja voitosta kisataan, niin ilmaiseksi ei sijoitusta anneta, paitsi Hamilton 2021 vikana kisan vikalla kierroksella. No se maksoi hänelle maailmanmestaruuden. Hän sai kuitenkin sillä kaudella oppia Brasiliassa kuinka sijoitusta puolustetaan, niin kumma ettei muistanut yhtään niitä oppeja muutaman kisan päästä.

Laji on mennyt nykyään sellaiseksi, että koko ajan valitetaan kun joku blokkaa tai on edessä tai tönii tai hidastelee tai menee ohi tai mitä tahansa. Pienet kontaktit hitaissa vauhdeissa kuuluu lajiin ja niitä sattuu, kun kilpaa ajetaan. Nykyään kaikki on liian kliinistä ja kaikki rosoisuudet on viilattu pois.
Höpö höpö. Vai että sijoitusta "puolustetaan" liikkumalla jarrutuksen aikana, kuten Max Bakussa 2018 Ricciardoa vastaan, tai 2016 Unkarissa Räikköstä vastaan, mikä meinasi päättyä isoon kolariin, tai nyt Norrisin kanssa, mikä päättyi siihen, että Norris joutui keskeyttämään.

Ei tällä ole mitään tekemistä kilvanajon kanssa. Kautta historian kisaamisessa on aina ollut herrasmies-sopimus siitä, ettei jarrutuksen aikana liikuta, koska se on usein todella vaarallista ja siihen on usein mahdotonta reagoida. "old school" Verstappen oli aikoinaan kuljettaja, joka ei tätä noudattanut, (ei noudata nykyäänkään) ja sen takia se jouduttiin kirjoittamaan virallisesti sääntökirjaan. Mielenkiintoinen yksityiskohta, eikö?
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4219
Alkaa näyttäytymään ikävältä Hamiltonin kannalta se, että kun auto ei ole paras, ei voittoa tule. Russell jälleen kerran pieksi Hamiltonin läpi viikonlopun ja kun voittoon avautui tilaisuus - hän otti sen.

Ferrari saa ensi kaudella kovan markkinointiarvon omaavan Hamiltonin, mutta ei hänestä radalla taida olla kun Leclercin aisuriksi tällä menolla. No fanituotteita varmasti saa paljon myytyä!
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4240
Lattia rikki ja pomttoonissa reikä ekan kierroksen Sainzin kanssa väännöistä.
Aika isot vauriot tulivat, siihen nähden ihan hyvä tulos.
Pari kisaa mennyt kuin Valtterilla ekan kierroksen suhteen, että auto rikki heti

1000067470.jpg
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1090
Eihän tuossa Verstappenin ja Norrisin kolarissa suurta vääryyttä tapahtunut. Ihan riittävä rangaistus tuli renkaan hajoamisesta eli sai mitä tilasi. Vastaavalla tavalla kun Ricciardo tuli kontista läpi ja Kimin kanssa unkarissa ja spassa oli sama erittäin lähelllä, Briteistä puhumattakaan kun puristi Hamiltonia sisämutkaan ja päätyi rengasvalliin. Aina ei merkitse se onko oikeassa vaan pelisilmää pitää olla myös välttääkseen kontaktit. Tarpeeksi monesti kun linkuttaa varikolle tai keräilee itseään ylös rengasvallista niin alkanee oppia jättämään kilpailijalle tilaa tai lukemaan liikkeitä paremmin eikä menemään kyynärpäät edellä. Maxin kohdalla tosin tätä epäilen kun tuntuu olevan keskenkasvuinen pentu edelleen.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5121
Eiköhän Tsunodan ajelut ole ajeltu -25 jälkeen ellei Alonso eläköidy.
Honda ei tullut "takaisin" sarjaan varmistaakseen Tsunodalle suojatyöpaikan Lance Strollin tallikaverina.
Ei Honda japsikuskia vaadi, mutta ovat kertoneet sellaisen mielellään ottavan 2026 jos mahdollista. En usko tilaa löytyvän. Jos Perez tästä ei tokene ja häntä pitäisi korvata niin kyllä sen pitäisi olla Tsunoda heti etupellossa. Kaudelle 2025 on kaikki järkevät kuskit sidottu silloisiin talleihin. Tätä vartenhan Tsunoda lukittiin ajoissa ensi kaudelle ja Perezille vain 1+1.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4240
Ei Honda japsikuskia vaadi, mutta ovat kertoneet sellaisen mielellään ottavan 2026 jos mahdollista. En usko tilaa löytyvän. Jos Perez tästä ei tokene ja häntä pitäisi korvata niin kyllä sen pitäisi olla Tsunoda heti etupellossa. Kaudelle 2025 on kaikki järkevät kuskit sidottu silloisiin talleihin. Tätä vartenhan Tsunoda lukittiin ajoissa ensi kaudelle ja Perezille vain 1+1.
Olis myös viihdearvoltaan hauska yhdistelmä kuunnella, jos tulee ongelmia kisan aikana.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9589
Sijainti
Helsinki
Ei Mersulla ole hätää kun talliin jää voittoihin kykenevä kuski. Alkaa olemaan kiusallista Hamiltonin kannalta että tallikaveri ottaa ne voitot mitkä on otettavissa. Ilman Hamiltonin löysää kaksintaistelua Russellin kanssa ja uupunutta raakaa nopeutta aika-ajoissa olisi hän saattanut olla se joka olisi ollut seuraavana nappaamassa voiton toisten epäonnen sattuessa.
SKY:n mukaan Russell on nyt Mersun ykköskuski. Hamiltonilla on jo toinen jalka Maranellossa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5121
Höpö höpö. Vai että sijoitusta "puolustetaan" liikkumalla jarrutuksen aikana, kuten Max Bakussa 2018 Ricciardoa vastaan, tai 2016 Unkarissa Räikköstä vastaan, mikä meinasi päättyä isoon kolariin, tai nyt Norrisin kanssa, mikä päättyi siihen, että Norris joutui keskeyttämään.

Ei tällä ole mitään tekemistä kilvanajon kanssa. Kautta historian kisaamisessa on aina ollut herrasmies-sopimus siitä, ettei jarrutuksen aikana liikuta, koska se on usein todella vaarallista ja siihen on usein mahdotonta reagoida. "old school" Verstappen oli aikoinaan kuljettaja, joka ei tätä noudattanut, (ei noudata nykyäänkään) ja sen takia se jouduttiin kirjoittamaan virallisesti sääntökirjaan. Mielenkiintoinen yksityiskohta, eikö?
Olet varmaan sen verran nuori, mutta suosittelen tutustumaan Sennan ja Schumacherin ajoihin. Tai sitten ihan vaikka lähimenneisyydestä Hamilton-Rosberg vääntöjä Mersulla. Max käsitteli vielä silkkihansikkain Norrista. Porukka on unohtanut millaista on kova kilvanajo, esim Mersulla pojat käyttivät kaikki temput hiekottaakseen tallikaveria.

 
Viimeksi muokattu:

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2800
SKY:n mukaan Russell on nyt Mersun ykköskuski. Hamiltonilla on jo toinen jalka Maranellossa.
Tuo on tietysti ollut päivänselvää siitä asti kun Lewis nimensä Ferrarin sopimukseen laittoi. Se miten tuo sitten vaikuttaa, on toki asia erikseen; ei nyt mitään räikeää ykkös/kakkoskuski-kohtelua ole ainakaan ulospäin näkynyt, mutta varmasti Russell on se johon talli tällä kaudella panostaa. Vähän vaisua on Hamiltonin meno toki ollut jo hetken aikaa, saa nähdä vieläkö Ferrarilla kääntyy uuteen nousuun.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1090
Taitaa vaan säännöt mennä niin, että radaksi lasketaan valkea viiva. Ulkopuolella olevan ei tarvitse väistää sen yli jos ei pelkää osumaa vaan silloin kontakti on jarrutuksessa kiilaavan syy.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5121
Taitaa vaan säännöt mennä niin, että radaksi lasketaan valkea viiva. Ulkopuolella olevan ei tarvitse väistää sen yli jos ei pelkää osumaa vaan silloin kontakti on jarrutuksessa kiilaavan syy.
Ei tässä varmasti syyllisestä ole epäselvyyttä kun osuma tuli, mutta tämä taivastelu ja roiston viitan sovittaminen huvittaa. Tuossa kurvissa on iät ja ajat koettu vääryyksiä, joskus osuu, joskus ei.

Juurihan Barcelonassa Norris puristi Verstappenin nurtsille startissa ja selvittiin säikähdyksellä. Ne jotka ajaisivat sääntökirja kainalossa niin hyväksikäytetyksi joutuu. Turhan henkilökohtaisesti Norris tämän tilanteen ottaa ja puhuu ystävyydestäkin.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4240
Isoin ongelma tuossa oli, että käänsi uudelleen eteen ekan kolahduksen jälkeen, joka on ehdottomasti kielletty. Ei jarrupaikoissa peippailla edes takas, kuten huomattiin nytkin.
 
Ylös