Formula 1 - 2024 - 14 - Belgian GP

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Todennäköisesti ottivat vain riskin, sijat 1. Ja 2. olisi muuttunut sijoihin. 1. ja 5. tai 6. , jos olisi tullut lopussa sisään. Nyt tällä tuloksella Mersua pidettiin kaksoisvoittajana, jolle kävi pieni laskuvirhe, joka tosin oli laskelmoitu. Katsoin uudelleen Toton ilmeen kisan jälkeen, ja siitä kyllä paistaa sellainen mielentila, ettei kaksoisvoitto ole vielä varma.
Tuskin millään voineet olla tietämättä asiaa, mutta ehkä pitivät kovasti sormia ristissä.
Eikä taktiikan muutostakaan varmasti tehty lennosta, vaan kaikkihan noi on, joka tallissa, käyty hyvin tarkkaan läpi jo etukäteen. Se, että miksi siihen sitten siirryttiin riskistä huolimatta, on tosi outoa, kun ei selvästi etukäteen valmistauduttu.
Kuskihan noilla ei tee lopullisia päätöksiä, kuten vaikka nyt, kun Ham kertoi renkaiden olevan kunnossa ja halusi pysyä radalla, mutta otettiin sisään. Sinänsä varmaan aika ok päätös, vaikka olisi hieman pidempäänkin voinut olla
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2804
Erikoinen tapaus kyllä, jokuhan tuossa on jotain laskenut väärin tai unohtunut esim juuri tuo jäähdyttelykierroksen puuttuminen. Taktiikoita nyt on ennenkin muutettu lennosta ja renkaita ajettu loppuun, niin en usko että tuo se juurisyy ainakaan on.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5134
Tuskin millään voineet olla tietämättä asiaa, mutta ehkä pitivät kovasti sormia ristissä.
Eikä taktiikan muutostakaan varmasti tehty lennosta, vaan kaikkihan noi on, joka tallissa, käyty hyvin tarkkaan läpi jo etukäteen. Se, että miksi siihen sitten siirryttiin riskistä huolimatta, on tosi outoa, kun ei selvästi etukäteen valmistauduttu.
Kuskihan noilla ei tee lopullisia päätöksiä, kuten vaikka nyt, kun Ham kertoi renkaiden olevan kunnossa ja halusi pysyä radalla, mutta otettiin sisään. Sinänsä varmaan aika ok päätös, vaikka olisi hieman pidempäänkin voinut olla
Russell itse sanoi "think about one stop" ja monta kierrosta sen jälkeen talli vielä varmisti onko hän ihan varma ja vastasi kyllä. Hamilton keulilla peilasi taktiikkansa Leclerciä vastaan ettei joudu undercutatuksi mikä on täysin normaalia johtoasemassa. Selostamossakin uumoiltiin että Russellin renkaiden suorituskyky tulee putoamaan radikaalisti ja tuskin Mersullakaan odotettiin Russellin kykenevän tuollaiseen rengaskuiskaamiseen sekä taistelemaan Hamiltonia vastaan renkailla jotka olivat vanhemmat kuin Joe Biden. Tallimääräystä ei nähty vaan sanottiin että homma pidetään siistinä, Hamilton sai monta kierrosta yrittää peitota tallikaverinsa ok-renkailla joilla kuitenkin lipsui. Nykyään Mersun ja Hamiltonin kanssa on lähtökohtaisesti sellainen asenne että jos Hamiltonille ei tarjota lounasta valmiiseen pöytään niin tulee hirveä meteli salaliitoista ja kaktuksesta kakkosessa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1442
Oli hieman yllättävääkin seurata miten Hamiltonilla lipsui ja oli vaikeuksia saada ykkösmutkaa osumaan kohdilleen, mistä johtuen ei päässyt riittävän lähelle Russellia mennäkseen ohi Kemmelin suoran päässä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Erikoinen tapaus kyllä, jokuhan tuossa on jotain laskenut väärin tai unohtunut esim juuri tuo jäähdyttelykierroksen puuttuminen. Taktiikoita nyt on ennenkin muutettu lennosta ja renkaita ajettu loppuun, niin en usko että tuo se juurisyy ainakaan on.
Tai sitten kukaan Mersulla ei uskonut yhteen pysähdykseen ja laskivat painon sen mukaan. Bottas tuli sisään ja luuli vauhdin olevan paljon parempaa uusilla mediumeilla kuluneisiin koviin nähden, muttei ollut tai sitten Sauber tiesi, että paino alittuu. Alonsokin piti hyvää kyytiä yhden stopin taktiikalla. Tuo vajaan kahden kilon alitus tarjoaa 2s kisassa vauhtihyötyä ja pienempää rengaskulumaa, joten voittokaan ei olisi ollut täten Russelille täysin varma, vaikka auto olisi ollut sääntöjen mukainen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Sauberin pitäisi uudistaa hiukan taktiikkaosastoa. 1. stoppi tehtiin muutama kierros liian myöhään ja toinen melko turha, ellei ollut syynä auton alipaino. 1. stoppien jälkeen oltiin 13. sijalta valahdettu sijalle 18. Ajattettiin taas liian pitkään kuluneilla renkailla alussa, kuten yleensä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1442
Tai sitten kukaan Mersulla ei uskonut yhteen pysähdykseen ja laskivat painon sen mukaan.
En usko hetkeäkään. Spassa yhden stopin taktiikka on aika tavanomaista ja muistetaan myös, että Russell ajoi Spassa viime vuonnakin yhden stopin taktiikalla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5134
Tai sitten kukaan Mersulla ei uskonut yhteen pysähdykseen ja laskivat painon sen mukaan. Bottas tuli sisään ja luuli vauhdin olevan paljon parempaa uusilla mediumeilla kuluneisiin koviin nähden, muttei ollut tai sitten Sauber tiesi, että paino alittuu. Alonsokin piti hyvää kyytiä yhden stopin taktiikalla. Tuo vajaan kahden kilon alitus tarjoaa 2s kisassa vauhtihyötyä ja pienempää rengaskulumaa, joten voittokaan ei olisi ollut täten Russelille täysin varma, vaikka auto olisi ollut sääntöjen mukainen.
Auton painoissa on varmasti heittoa ruutulipun jälkeen, mutta ei varmasti kilokaupalla. Jos kunniakierros olisi tehty niin tod näk tätä keskustelua ei edes käytäisiin koska Russellin auto olisi painanut "saman verran" kuin muillakin. Nyt Mersu vain teki Ferrarit varikkomuurilla.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1410
Russelin auton renkaat oli varsin loppu kisan jälkeen, eikä irtikumia saatu kerättyä pintaan
Harvoin näkee noin siistejä kumeja
Nuohan ei ole lähellekään loppu. Kts kulumismontut, jotka kaikki näkyvillä.
Tuo sisäreuna on tosiaan vähän oudon näköinen
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
En usko hetkeäkään. Spassa yhden stopin taktiikka on aika tavanomaista ja muistetaan myös, että Russell ajoi Spassa viime vuonnakin yhden stopin taktiikalla.
Hienosti siis laskivat painon joka tapauksessa yhden pysähdyksen taktiikalle.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Auton painoissa on varmasti heittoa ruutulipun jälkeen, mutta ei varmasti kilokaupalla. Jos kunniakierros olisi tehty niin tod näk tätä keskustelua ei edes käytäisiin koska Russellin auto olisi painanut "saman verran" kuin muillakin. Nyt Mersu vain teki Ferrarit varikkomuurilla.
No jos Russell on ruutulipun jälkeen 1.5kg alipainoinen, painoero on vähintään se. Löytyykö painot jostain julkisena? Mitä ihmettä jankataan kunniakierroksesta, koska kaikilla se on ollut tiedossa. Mersu on sen huomioinut, että sitä ei tule. Silmiin pistävää oli Hamiltonilla se, että ajeli vikalla kierroksella suoran jälkeen eräässä mutkassa likaista linjaa, kun ei ollut ohitusmahdollisuutta. Keräsi kumia renkaisiin?

Edit: taisi renkaat savuta Hamiltonilla eli meni mutka vain pitkäksi.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Jättivät autoon vielä bensaa painolastiksi, kun auto meni punnitukseen, ni kyllä ne on sen vähintään aavistaneet. Eiköhän se ollut ihan valittu riski.

After the Race, car number 63 was weighed and its weight was 798.0 kg, which is the minimum weight required by TR Article 4.1. After this, fuel was drained out of the car and 2.8 litres of fuel were removed. The car was not fully drained according to the draining procedure submitted by the team in their legality documents as TR Article 6.5.2 is fulfilled. The car was weighed again on the FIA inside and outside scales and the weight was 796.5 kg.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5134
No jos Russell on ruutulipun jälkeen 1.5kg alipainoinen, painoero on vähintään se. Löytyykö painot jostain julkisena? Mitä ihmettä jankataan kunniakierroksesta, koska kaikilla se on ollut tiedossa. Mersu on sen huomioinut, että sitä ei tule. Silmiin pistävää oli Hamiltonilla se, että ajeli vikalla kierroksella suoran jälkeen eräässä mutkassa likaista linjaa, kun ei ollut ohitusmahdollisuutta. Keräsi kumia renkaisiin?

Edit: taisi renkaat savuta Hamiltonilla eli meni mutka vain pitkäksi.
Muotoilin vähän huonosti, tarkoitin että muilla radoilla kuin Spalla jossa kunniakierros ajetaan, silloin irtokumilla seivataan mahdolliset alipainoiset autot, jolloin painoeroa saattaa olla normaalistikin. Enkä nyt menisi ihan vannomaan että Mersu olisi muistanut huomioida kunniakierroksen puuttumisen, esim. Ferrarilla on vuosien aikana munattu ihan kaikesta, jopa 4 rengasta ei ole itsestäänselvyys pitstopilla.

Viimeisellä kierroksella kesken voittotaistelun Hamilton kerää roskia renkaisiin? Vähän epäilen. Ellei sitten tiimiradiossa ole kehoitettu näin tekemään, koska Hamiltonilla ei pitäisi olla mitään käryä auton painosta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5514
En usko hetkeäkään. Spassa yhden stopin taktiikka on aika tavanomaista ja muistetaan myös, että Russell ajoi Spassa viime vuonnakin yhden stopin taktiikalla.
Eihän ne olisi antaneet Ykän ajaa yhdellä stopilla, jos vaarana on hylsy. Autot kuitenkin punnitaan kuivana kisan jälkeen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5514
Viimeisellä kierroksella kesken voittotaistelun Hamilton kerää roskia renkaisiin? Vähän epäilen. Ellei sitten tiimiradiossa ole kehoitettu näin tekemään, koska Hamiltonilla ei pitäisi olla mitään käryä auton painosta.
Jos ajetaan jonkinlaista kisavauhtia, niin roskat lähtee yhdessä kurvissa huutin vittuun. Jäähdyttelykierroksella jolloin ajettaneen 1/3 vauhtia, niin onnistuu ”marmorien” kerääminen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5514
Mistä luulet alipainon tulevan? Mersu kun luulisi punnitsevan auton myös ennen kisaa.
Sasse. Laskuvirhe, renkaan kuluma, kuski laihtunut liikaa, marmorit poimimatta, öljynkulutus, vedenkulutus, juomapullo tyhjä, pohjalevy kulunut, ...
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
905
En usko hetkeäkään. Spassa yhden stopin taktiikka on aika tavanomaista ja muistetaan myös, että Russell ajoi Spassa viime vuonnakin yhden stopin taktiikalla.
Tosin täksi vuodeksi tuolla oli päällystetty vissiin noin 3/4 radasta uusiksi ja F1-TV:n lähetyksen puolella spekuloivat miten uusi asfaltti syö rengasta paljon enemmän.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5659
Jos ajetaan jonkinlaista kisavauhtia, niin roskat lähtee yhdessä kurvissa huutin vittuun. Jäähdyttelykierroksella jolloin ajettaneen 1/3 vauhtia, niin onnistuu ”marmorien” kerääminen.
Roskien kerääminen renkaisiin tuhoaisi renkaan suorituskyvyn, joten sitä ei voi tehdä kun ajaa voitosta puolen sekunnin marginaalilla.
 
Ylös