Formula 1 - 2024 - 8 - Monacon GP

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Perez ajoi ajolinjalla ja Magnussen painoi väliin jota ei koskaan ollutkaan.
Kysymys olikin sääntöjen mukaan, missä vaiheessa rinnalla olevalle pitää antaa tilaa ja eli ajaa normaalilta ajolinjalta poiketen leveämpää linjaa? Kun molemmat akselit on kohdakkain?

Edit: juuri näyttivät Skylla hidastukset eli magnusenin eturengas oli perezin takarenkaat etupuolella kun kontakti syntyi. Onko tuo tarpeeksi rinnakkain, että Perezin olisi pitänyt antaa tilaa?

Edit 2: Perez katsoo muutama sekunti ennen kontaktia peilistä, että Magnusen on rinnalla ja ei silti jätä tilaa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Ocon vetää ihan pokkana dive bombin tallikaverilleen starttikierroksella. Ei ihme että Oconilla on sukset ristissä jokaisen tallikaverin kanssa.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tuo Per-Mag osuma menee Perezin piikkiin. Magnussen ei olisi pystynyt enää jarruttamaan ja väistämään osumaa kun eturengas oli perezin takarenkaan etupuolella ja tilaa väistöön ei ollut oikealla. Jos KMag olisi jarruttanut perez olisi lähtenyt vastaavaan hyppyyn kuin Ocon ajoi itsensä
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
Tuo Per-Mag osuma menee Perezin piikkiin. Magnussen ei olisi pystynyt enää jarruttamaan ja väistämään osumaa kun eturengas oli perezin takarenkaan etupuolella ja tilaa väistöön ei ollut oikealla. Jos KMag olisi jarruttanut perez olisi lähtenyt vastaavaan hyppyyn kuin Ocon ajoi itsensä
No ei kyllä mitenkään. Magnussenkin tietää, miten tuo "suora" kasinon mäessä ajetaan, tunki aivan turhaan sellaiseen väliin, jota ei koskaan ollutkaan.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Aika lailla turha koko kolari kun miettii, että taistellaan viimeisistä sijoista, niin mitä järkeä tuolla on ottaa älytön riski kun sijoitus riippuu muutenkin lähinnä tuleeko myöhemmin kisassa turva-autoja ja red flageja tms kun ohi et pääse. Nyt lähinnä kolas kaikki ulos. Aivan turha ensimmäisen kierroksen riski magnussenilta.

Mut noh onpa vähemmän autoja nyt kisassa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1509
Lukuisten hidastusten jälkeen jakaisin myös vastuuta Perezille, sääntöjen mukaan ainakin. Toki Magnussen on täystyperys ja hänen olisi pitänyt malttaa kun eihän tuossa mitään ohituspaikkaa ollut.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
No ei kyllä mitenkään. Magnussenkin tietää, miten tuo "suora" kasinon mäessä ajetaan, tunki aivan turhaan sellaiseen väliin, jota ei koskaan ollutkaan.
Mutta Perez katsoi peiliin jo ensimmäisen mutkan jälkeen, että kmag on sivulla ja siitä huolimatta ei tehnyt ylämäkeen pientä kinkkausta, että olisi jättänyt kmagille tilaa. Ymmärrän hyvin kmagin kannalta, että pitää linjansa ja mäen päällä kiertää perezin ohi ulkokautta. Ei tuo ollut mikään syöksy rinnalle vaan ajetaan suoraa ylämäkeen ja kmag sai paremman ulostulon ekasta mutkasta. Ei mitään velvoitetta nostaa mielestäni. Perezin piikkiin, mutta lopulta ehkä kuitenkin racing incident.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Pisteet monacon rataväelle. Tunnnetusti hoitivat homman erittäin mallikkaasti taas kun piti kaidettakin vaihtaa. Auto oli nostettu parin minuutin sisällä pois radalta ja siivoustyöt alkoi heti.
Jossain aasiassa tai italiassa kisa alkaisi kahden tunnin päästä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
No ei kyllä mitenkään. Magnussenkin tietää, miten tuo "suora" kasinon mäessä ajetaan, tunki aivan turhaan sellaiseen väliin, jota ei koskaan ollutkaan.
Ääni tälle, ei sitten millään olisi päässut ohi ennen kasinoa, vaikka tilaa olisi annettu, tuossa mäessä on tasan yksi-ajolinja nyky-autoilla, rinnan ajaminen ei ole mahdollista ellei nopeuseroa ole joku +100km/h.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
No ei kyllä mitenkään. Magnussenkin tietää, miten tuo "suora" kasinon mäessä ajetaan, tunki aivan turhaan sellaiseen väliin, jota ei koskaan ollutkaan.
Perez ajoi aivan oikeaan reunaan ja avasi aivan turhan paljon tilaa vasemmalle josta Hulk olisi mahtunut vaivatta
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
Mutta Perez katsoi peiliin jo ensimmäisen mutkan jälkeen, että kmag on sivulla ja siitä huolimatta ei tehnyt ylämäkeen pientä kinkkausta, että olisi jättänyt kmagille tilaa. Ymmärrän hyvin kmagin kannalta, että pitää linjansa ja mäen päällä kiertää perezin ohi ulkokautta. Ei tuo ollut mikään syöksy rinnalle vaan ajetaan suoraa ylämäkeen ja kmag sai paremman ulostulon ekasta mutkasta. Ei mitään velvoitetta nostaa mielestäni. Perezin piikkiin, mutta lopulta ehkä kuitenkin racing incident.
Takana olevalla on aina velvoite nostaa, jos tila on loppumassa kesken ja ei ole täysin rinnalla siinä asemassa, että olisi tulossa ohi. Kisatilannehan se oli, mutta ei tuota enempää Perezin piikkiin voi laittaa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Takana olevalla on aina velvoite nostaa, jos tila on loppumassa kesken ja ei ole täysin rinnalla siinä asemassa, että olisi tulossa ohi.
Siis täysin magnussenin piikkiin. Änkesi väliin joka lakkaa olemasta sekunnin päästä ja Magnussenin tämä pitäisi kyllä tietää. Siis kolarin mahikset 80 90 prossaa magnussenin yrityksellä.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Piastrilla ja Sainzilla ei taida olla intoa säästää renkaita ainakaan toistaiseksi, sen verran edellä olevan perässä roikkuvat. Mahtaakohan olla tuossa mitään järkeä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Lec kruisailee ja koettaa pitää kärki nipun kasassa, Russel hiipii varpaillaan ettei vaan kuluta liikaa kumeja (tai talli ohjaa näin) ja siten pitää koko porukan nipussa perässä
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Tämä on kyllä kaikkien aikojen vitsi, oikeasti 78 kierrosta todennäköisesti ilman yhtään ohitusta :D

Jos Russel on ovela niin jättää kärkinelikkoon yli 20sek eroa, jotta Leclercin takana kolme autoa menisi stopille ja antaisi mahdollisuuden haastaa Leclerc esim mediumeilla tms. Jolloin Russelilla on säästellyt mediumit ja voi saada jonkun lisäpisteet kärkinelikon kahinoista.
 
Ylös