Formula 1 - 2024 - 8 - Monacon GP

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ei tarttis muuta kuin shikaani pois, jolloin suora jatkuisi pidempään ja olisi yksi ohituspaikka. Se parantaisi kummasti rataprofiilia.
Oliskin melkoisen vaarallinen jarrutus ja mutka tuo seuraava. Suoraan metallikaiteeseen tai sen lävitse katsomoon. Ihan hyvä idea kyllä muuten (tai juuri edellä mainitusta johtuen). Sen voisi nimetä vaikka 'hullujen mutkaksi'.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Juu, ainakin Jaguarilla oli parikymmentä vuotta sitten nerokkaana markkinointitempauksena joku jalokivi auton nenässä kiinni, sitten kisassa Klien mälläsi kyseisen nenän kolarin jälkeen hotellin hiusneulassa kaiteeseen ja jalokivi meni hukkaan.

Vähemmän tunnettu totuushan on, että se on mulla se jalokivi täällä jemmassa. Tämän uskaltaa varmasti tässä tällä lailla paljastaa, kun ei näitä kukaan kuitenkaan lue.
Jeps... sitä kiveä ei ainakaan virallisesti koskaan ole löydetty mielestäni.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6181
Ei tarttis muuta kuin shikaani pois, jolloin suora jatkuisi pidempään ja olisi yksi ohituspaikka. Se parantaisi kummasti rataprofiilia.
Näin voisi äkkiä ajatella, mutta se veisi radan kovimman jarrutuspaikan pois ja tekisi todellisuudessa ohittamisesta vielä vaikeampaa. Ellei sitten Tabac-mutkaan keksittäisi jotain uutta.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Aikoinaan Grosjeanin kerätessä rangaistuspisteitä, alkoivat kanssakilpailijat tylysti käyttämään kertyvää pistepottia hyödykseen ajamalla häntä vastaan 'sinä väistät' tai sinulle tulee rangaistuspisteitä mentaliteetilla. Samalla tuomarilinjalla Magnussen olisi saanut nyt varmuudella ajokieltoa.

Jos radalla saa ajaa (tarkoituksellisesti) muita vaarantaen, ei laji todellisuudessa ole kovin pitkä ikäinen. Kunnioituksen puute ja suoranainen muiden vaaraan asettaminen, on täysin tuomittava toimintamalli. Kovaa ja agressiivisesti saa ajaa, mutta on olemassa raja, jonka ylityksestä pitäisi rangaista. Tässä tilanteessa mielestäni raja ylittyi.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5121
Aikoinaan Grosjeanin kerätessä rangaistuspisteitä, alkoivat kanssakilpailijat tylysti käyttämään kertyvää pistepottia hyödykseen ajamalla häntä vastaan 'sinä väistät' tai sinulle tulee rangaistuspisteitä mentaliteetilla. Samalla tuomarilinjalla Magnussen olisi saanut nyt varmuudella ajokieltoa.

Jos radalla saa ajaa (tarkoituksellisesti) muita vaarantaen, ei laji todellisuudessa ole kovin pitkä ikäinen. Kunnioituksen puute ja suoranainen muiden vaaraan asettaminen, on täysin tuomittava toimintamalli. Kovaa ja agressiivisesti saa ajaa, mutta on olemassa raja, jonka ylityksestä pitäisi rangaista. Tässä tilanteessa mielestäni raja ylittyi.
Tuomariston linja on tällä hetkellä se, että valkoisia viivoja on kunnioitettava penaltypisteiden uhalla, mutta kanssakilpailijoita ei... Kunnes linja taas muuttuu eikä startissa tai sen jälkeen saakkaa törmäillä muihin. It's a yoke!
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5654
Annan itsekin Magnussenille enimmäkseen puhtaat paperit tuosta kolarista. Hän sai hyvän lähdön ensimmäisestä mutkasta ylämäkeen, joten oli perusteltua antaa mennä ja testata mahkuja ohitukseen. Kiihtyvyysero kuitenkin tasoittui nopeasti, mutta heti seuraavassa silmänräpäyksessä Pérez oli jo ajanut kylkeen. Magnussenilla ei olle todellista mahdollisuutta vaikuttaa kolariin. Ei häneltä oikein voinut vaatia sitäkään, että olisi pitänyt kilti nostaa jo keskellä mutkaa ja päästää Pérez sekä mahdollisesti vielä Hülkenbergikin ohitse.

Asian voi todeta aika helposti katsomalla Magnussenin onboardia tilanteesta. Muiden osallisten kuvakulmista Magge näyttää aika selvästi toheloivan itsekseen, mutta Magnussenin kuvakulmasta taas asia kääntyy täysin päälaelleen.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5121
Annan itsekin Magnussenille enimmäkseen puhtaat paperit tuosta kolarista. Hän sai hyvän lähdön ensimmäisestä mutkasta ylämäkeen, joten oli perusteltua antaa mennä ja testata mahkuja ohitukseen. Kiihtyvyysero kuitenkin tasoittui nopeasti, mutta heti seuraavassa silmänräpäyksessä Pérez oli jo ajanut kylkeen. Magnussenilla ei olle todellista mahdollisuutta vaikuttaa kolariin. Ei häneltä oikein voinut vaatia sitäkään, että olisi pitänyt kilti nostaa jo keskellä mutkaa ja päästää Pérez sekä mahdollisesti vielä Hülkenbergikin ohitse.

Asian voi todeta aika helposti katsomalla Magnussenin onboardia tilanteesta. Muiden osallisten kuvakulmista Magge näyttää aika selvästi toheloivan itsekseen, mutta Magnussenin kuvakulmasta taas asia kääntyy täysin päälaelleen.
Ymmärtäisi jotenkin että rengas rengasta vasten ei anneta periksi, mutta nyt oltiin kauden ahtaimmassa startissa ja Mankun eturengas Perezin takarengasta vasten. Eihän tuosta startista mitään tulisi jos jokainen tunkisi Monacossa joka koloon "minulla on oikeus" -asenteella. Menee samaan kategoriaan jossa jäädään ulkokurviin roikkumaan josta ei ole edes realistisia mahdollisuuksia ohittaa ja sitten uhriudutaan kun oli eturengas toisen perskarvoissa ja mentiin nurtsille tai seinään.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4240
Tässä vielä Bonon outo viestintä ulostulokierrokselle. Mitähän Suzukassa tapahtui, kun sanoo, että samalla tavalla.
[]imgur.com/a/lewis-bono-normal-outlap-message-BmdeeHZ[/]
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5484
Tuomariston linja on tällä hetkellä se, että valkoisia viivoja on kunnioitettava penaltypisteiden uhalla, mutta kanssakilpailijoita ei... Kunnes linja taas muuttuu eikä startissa tai sen jälkeen saakkaa törmäillä muihin. It's a yoke!
Ämmänlänget, ies vai juko?
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
622
Sijainti
Kerros 107
Ei tarttis muuta kuin shikaani pois, jolloin suora jatkuisi pidempään ja olisi yksi ohituspaikka. Se parantaisi kummasti rataprofiilia.
Ei huono idea ollenkaan. Tänä vuonna tunnelin jälkeen ei nähty ensimmäistäkään sukellus-ohitusta shikaaniin, kun ei kukaan onnistunut noin lyhyellä "suoralla" tarpeeksi lähelle edellä ajavaa pääsemään.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4219
Monacon kuivan kelin kisaan pitäisi olla pakollisena käyttää kaikkia rengasseoksia, tai jotain vastaavaa, jotta stoppeja olisi väkisinkin useampia. Se antaisi pientä eloa, kun siinä voisi koittaa under- & overcutteja, ja pientä taktista peliä enemmän.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9323
Rantashikaania ei voi varmaan Monacossa siirtää taaemmaksi, ellei samalla kaadeta puita siitä vierestä. Ja luultavimmin sitä ei haluta tehdä vain formularadan takia.

"Suoraa" voisi pidentää hieman, jos Mirabeau-basin jälkeen koukattaisiin vasemmalle ja sitten tehtäisiin pitempi käännös oikealle.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5484
Tai sitten vaan ei ajettaisi lainkaan tällaisella Scaletrix-radalla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4369
Uima-altaalta voisi jatkaa suoraan jos katsomo käännettäisiin ympäri jolloin la crasseen mentäisiin hana pohjassa, samalla rataa voisi leventää ohituksien mahdollistamiseksi.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
2/3 Ferrarin voitoista viimeisen 12kk aikana on kerätty jarruttelemalla perässä ajavia autoja paikoissa jossa ei pääse ohi, jotta pakka pysyy kasassa.
Singapore 2023 ja Monaco 2024 - kummassakaan ei voida sanoa että kärjessä olisi pidetty kiirettä
 
Ylös