Formula 1 - 2025 - 1 - Australian GP

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8866
Sijainti
Vantaa
Milloin viimeksi McLarenin kuski on johtanut mm-sarjaa. Siitä on aikaa. Copilotin mukaan 2008, mutta se on useasti väärässä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4419
Williams oli aivan kilpailukykyinen koko ajan muihin autoihin. Mielestäni näytti kisassa vielä aika-ajoakin vahvemmalta.
Sainzilla taisi itselle uusi motti tehdä tepposet pyörähdyksessä.
F1 TV:ssä puhuttiiin brake-by-wire "ominaisuudesta" jossa takarenkaita jarrutetaan suhteessa etujarruihin liikaa, vauhtiahan tuossa ei ollut juurikaan ja autoa eteenpäin painava momentti puuttui. Jarrubalanssia olisi pitänyt osata korjata reilusti eteenpäin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6297
Milloin viimeksi McLarenin kuski on johtanut mm-sarjaa. Siitä on aikaa. Copilotin mukaan 2008, mutta se on useasti väärässä.
Button voitti ensimmäisen kisan kaudella 2012, että ainakin silloin on johtanut.

Edit: oikea vastaus tähän taitaa olla Kanadan GP kyseisellä kaudella. Hamilton otti kauden ensimmäisen voittonsa, ja nousi sarjan kärkeen, eroa Alonsoon oli kaksi pistettä ja Vetteliin kolme.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15121
Täytyy sanoa kyllä, että aikamoinen avauskisa kauteen!

Iloisempikin voisi olla, mutta...

Voi perhanan perhana tätä Yuki Tsunodan epäonnen määrää kerta toisensa jälkeen! Nyt oli vieläkin huikeampi täyttymys tulossa kuin viime vuoden Brasilian onnenhetkessä ja nyt oltiin peräti toisenakin! Brasiliassakaan kun ei oltu niin korkealla.

Ja siihen päälle vielä taas kerran tallin rengastaktikot mokasivat niin paskamaisella tavalla, että en sanoja löydä tämän enempää.

Enemmän piruunnuttaisi tällä hetkellä vain olla espanjalainen tai australialainen. Tietenkin Carlos Sainz Junioria, Fernando Alonsoa ja Oscar Piastrin kannalta ajatellen.

Mikäli mitään... Mikäli mitään hyvää Tsunodan kammottavan koettelevasta päivästä on löydettävä vielä näinkin kaiken kurjuuden kurjuuden jälkeen on se, että huonoimmillaankin tämän kauden automalli Red Bullin kakkostallissa vaikuttaa sen 'valovuoden' nopeammalta verrattuna edeltävän vuoden vastaavan malliin. Myös jo aika-ajossa ilman, että tarvitsee aina niin paljon aikaa käyttää kisassa sijojen keräämiseen tai muuhun vastaavaan.

Toki sektoriajoissa on löydettävä vähän puristetta parempaan. Esimerkiksi ensimmäiseen sektoriin Tsunodalla kerran harjoituksessa oli ihan McLarenien ja Verstappenin kärkivauhtia hädin tuskin millään erolla, siitä enintään mennen kahteen kymmenykseen ja sitten radan viimeisellä sektorilla olikin tullut takkiin sen sekuntia lähelle per kierros jopa ilman virheitäkin!

Mistä johtuu heittely vai oliko kyse radasta? Paha sanoa ja toivottavasti ei jatku heittelehtiminen sitten radalta toiselle vaikka ilman muuta perusnopeus hyvää olikin ja varovaisesti Isack Hadjar ennen tuota outoa sektoriongelmaa pystyi tänä viikonloppuna myös ajamaan vähäisesti nyt huonoa debyyttiajoaan vasten paremmin.

Muuten puhuen kaikesta:

Siinä missä Tsunodalla meni Piastrin ohella karmeimmalla mahdollisella tavalla epäonnen päiväksi niin onnenpoika oli ihme kyllä kaiteista pysynyt Andrea Antonelli ellei ehkä varauksella Alexander Alex Albonia lasketa, mutta Albon näistä toki se kokeneempi. Kunhan vaan eivät Antonellista tämän jälkeen sen seuraavat henkiset 'viisisataa vuotta' suitsuta yhden kilpailutaktisen tuurisijan vuoksi seuraavaa ikuisuutta juuri siitä syystä vaikka mitä. Ja jos hehkuttavat/suitsuttavat niin toivottavasti jaksavat muistaa asian sitten huonoissa käänteissä sen tullessa jossain kohtaa väistämättä pitkästikin. Muuten kuulostaa aika tekopyhältä mikä ei toki ole nykyisessä nk. Median Valokeilassa ollut ihme pitkään aikaan.

Muuhun kisaan sen mitä ei tässä tarvitse savuja päästellä korvista ulos tämän kaiken sattuneen johdosta niin tiedä tuosta, että oliko jatketun jatketusti turva-autoilla ajaminen ainakin ilman kertaalleen lisää punaista lippua ajaminen oikein vai ei?

Tavallaan tervetullutta kyllä viime vuosiin nähden, mutta sitten taas kyllä siinä haettiin riskejä ja ainakin mikäli tuo linja valittiin kuten valittiin niin ei niitä turva-autoja olisi kannattanut empiä niin paljon lähetyksiltään radalle kuten tehtiin.

Sekin juuri muun muassa maksoi Tsunodan kisan kuten myös Ferrareiden kisan, että turva-auto lähetettiin vasta siihen juuri vähän myöhemmin kuin miten olisi pitänyt eli lähes välittömästi niiden tiettyjen lähiosumien jälkeen tai heti kun Tsunoda palasi kisan vakiopaikalleen sinne nelostilan-viitostilan taistelun tuntumaan!

Kyllä oli onnea osin vähän kaikilla tuossa kelissä kun ne välikelinrenkaat eivät vain toimineet näissä määrissä vettä kuin miten ehkä odotettiin. Ja vähän toisenlaisella onnella McLarenien ohella myös Max Verstappen olisi osunut joko itse seinään tai McLareneista ainakin toiseen. Toisaalta ehkä hetken aikaa olisi voinut olla tässä sadekelinrenkaidenkin paikka tai sitten ei. Varsinkin siinä muun kisakaaoksen aikaan.

Juusela tuttuun tapaan pihalla kuin lumiukko. Muutaman minuutin sateentuloero oli muka seitsemän kierroksen päästä ja kaikkea!

Ja Oikarisellakin virheitä piisasi. Joskin ei sentään näihin pahimpiin viikonlopun juttuihin sentään sortunut ja huutonaurua aiheuttaneisiin ohjaustehostinkehuihin taas kerran suhteessa taas nykyautoihin ja kaikkeen muka 'menneeseen' nähden.

Etenkin kun sen aikakauden autot mihin Oikarinen niitä vertasi siinä kohussa niin eivät kuitenkaan niin kovin 'vanhalta' ajalta lopuksi olleet.

Toki Tsunodan kannalta silti karmeasta lopusta huolimatta tämä saattoi olla japanilaisen uralta puhuen suhteessa ehkä paras ja kovin kauden avaus kun yleensä kauden avaukset ovat olleet huonoja ja mikäli eivät niin ainakin herjoja niistä on aina riittänyt jatko-osien verran koko kauden mittaan sitten taaskin autuaasti herjaajien unohtaessa kaikki muut ajoon vaikuttaneet toimintaolosuhteet.

Toki tässä puhutaan siis Tsunodan suhteellisesta uran parhaimmasta kauden avauksesta.

Mikäli mietitään toki puhtaita tilastoja tai pisteitä niin Tsunoda ajoi uransa ensikisassa Sakhirissa neljä vuotta sitten pisteille ollen yhdeksäs ja kolme vuotta sitten jälleen Sakhirissa tuolloin paremmaksi jälleen pisteille ollen kahdeksas.

Sitten kun pari vuotta sitten olisi vaikka pitänyt olla seitsemäs ja vuosi sitten kuudes niin molemmilla kerroilla hyvät sijat menivät tallin tuttuun tyyliin rengastaktisiin tai varikkotaktisiin perseilyihin pieleen ja siten pari vuotta sitten sijoitus Sakhirissa oli yhdestoista ja viime vuonna oli uran kaikkein heikoin avauskisa kauteen eli neljästoista tila.

Tätä vuotta koskien vähempikin olisi voinut riittää joka tapauksessa kaikkien aikojen parhaimpaan sijaan ja vielä vähän huonompanakin juttuna kaiken mentyä jo osin pieleen vaikka seiskapaikkaan asti siis miettien Tsunodalle olisi tullut jo niillä puhein uran paras kauden avaus, mutta ei. Siihen nähden 12:sta tila on karmean huono juttu ja toivottavasti tämä jäi yhdeksi erittäin harvoista ja mielellään ainoaksi vastaavaksi tällä kaudella.

Toisaalta ehkä muutamaan muuhun sadekelin kisaan nähden urallaan Tsunoda myös ehkä yhtä ensi kerran malttoi verratenkin hyvin mielensä tällä erää eli juuri tästäkin syystä tallin piikkiin menee enemmän kuin kuskin piikkiin tälläkin kertaa ne kisojen lopputulokset.

Shanghain kisa onkin onneksi jo viikon kuluttua ja toivoa sopii, että siellä ei enää kävisi näin Tsunodalle tai tallille kuin kävi. Tallikaveri Hadjar maksoi sitten verraten kovia oppirahoja kerralla ja ehkä 'Itkupilli-Iisakin' mieli siitä Shanghaissa jo paranee. Ei vain ollut tuollaista määrää Tsunodalle tukea missään välin debytanttina edes uran ensikeskeytysten tullen. Ei sitten millään tai osin rivien välistä ehkä jo tuolloin lausuttuna ja myöhemmin sitten niin kaikki oli omaa vikaa!

Suhteellisuudentajutonta sontaa toki tuttuun tyyliin eikä yllätä. Ja sitten se seikka millä Lawson yleensäkään edes pääsi Red Bullille on surkuhupaisaa tai pienestä kiinni.

Paras sija vaikka miten hehkuttaisi koko lyhyellä uralla on ollut ysipaikka. Vertailuksi Tsunodalla kuitenkin on ollut uralla useampi seiskatila, kerran kuudes tila ja Abu Dhabin 2021 kauden päätösfarssissa mitä koko maailmanmestaruuskamppailuun tuli ja tuon kauden suhteen puhuen Tsunoda jäi tuossa kohukisassa ruutulipulla 0,5 sekunnin päähän kolmostilalta ja palkinnoilta neljänneksi!

Silti tuostakaan kaikesta huolimatta ei herunut nousua Red Bullille ei. Vertailuksi Lawson ajoi 11 kisaa urallaan Racing Bullilla/Alpha Taurilla tai milloin mitenkin nähtävässä alkujaan Toro Rossossa Red Bullin kakkostallissa sijoittumatta kertaakaan ysipaikkaa korkeammalle päästen Red Bullille.

Vertailuksi vastaavasti Tsunoda ajoi vuoden 2021 aikana uransa 11 kisassa samassa suhteessa uransa avauskaudella jo pelkästään debyyttikaudella hänen uransa vastaavaan kisaan eli Hungaroringille 2021 mennessä Lawsonia paremmin kuudenneksi ja tuolla samalla valtamedian propagandalla sen logiikalla olisi pitänyt päästä Tsunodan Red Bullille jo vuonna 2022 mikäli vain samalla tapaa olisi tuo hehkutustaso täysin suhteellisuudentajuttomana tuolloin toiminut yhtä hyvin kuin miten Lawsonin tapauksessa toimi!

Ja kaikesta tuosta huolimatta Tsunoda ei päässyt Red Bullille. Ei edes tosiaan Abu Dhabin 2021 uran tähän asti parhaimmassa suorituksen kisassa ja sen perusteella. Toki ajoitus ja Sergio 'Checo' Perezin vielä silloin kaiken aikaa parempi suoritustaso, mutta silti kyllä vain ihmetyttää tämä kaiken meneminen kuten on mennyt näin huonosti.

Saa nähdä mitä ensi viikosta tulee. Ja huvittuneesti jos Antonellin kilpailutaktiset tuurisuoritukset jatkuvat näin niin Valtteri Bottas voikin jäädä eläkkeelle tätä menoa tai sitten kaikki on kiinni ehkä siinä Cadillacin paikassa tai sitten ei.

Samaa voisi kai sanoa näistä piireistä myös melkein pysyvästi ulkona olevalta Sergio 'Checho' Pereziltä jonka ehkä säilyessä täällä tämä kai olisi ollut hänen yksiä viimeisiä mahdollisuuksia mitenkään enää.

Perez olisi ollut hidas, mutta olisi todennäköisesti myös pysynyt radalla sinänsä mokaamatta toisin kuin Lawsonit ja Hadjarit yhteensä!

Olipa kauden avaus sitten F1:n juhlavuoteen ja jatkuukin tämä homma sitten viikon päästä Shanghaissa ja ei taida edes oletetuista rahasäkeistä huolimatta Zhou päästä ajamaan edes yksittäiseen kisaan kotikisaansa terveisiä tänä vuonna. Mene ja tiedä siitä sitten.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6040
Landohan ajoi hyvän kisan. Ei tössinyt perinteisesti starttia, kesti takaapäin ahdistelut kelvollisesti, ei pilannut kisaansa, kuten Piastri kesken kisan ja harjasi voiton kotiin.
Ferrarin talli taas kerran jätti toivomisen varaa taktikointiin ja Lewis oli ylivarovainen.
Rookiet, pois lukien Kimi, olivat pulassa. Ykälle eka steppi kohti mestaruutta. (y)
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
629
Sijainti
Kerros 107
Piastrille taisi todellisuus iskeä vasten kasvoja, kun tallimääräyksiä lähdettiin jakamaan. Sen jälkeen meni kaikki perseelleen. Hieno ohtus toki kisan lopulla.

Vastaako sama henkilö molempien Red Bull tiimien taktiikoista, vai miksi munittiin Verstappenin voitto ja Tsunodan kisa jättämällä molemmat ulos ihmettelemään sateen yltymistä?
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2887
Pienestä nuo on kyllä kiinni. Norris ja Piastri teki lähes saman virheen samaan aikaan, mutta se pienen pieni ero riitti siihen, että lopulta toinen voittoäi ja toinen pilasi kisansa
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
736
Kisa oli loistava esimerkki kuinka hyvällä tilanteeseen reakoinnilla voi voittaa sijoituksia tai nollata kuljettajan/kuljettajien koko kisan. Puolustukseksi voi sanoa, että olosuhteet olivat yhdet haastavimmista arvioitavista mitä on ehkä koskaan ollut.

Välikelinrenkaiden toimintaikkunaan saaminen näytti myös aluksi erittäin vaikealta. Itseäni yllätti kovimman seoksen sliksien käyttäminen, medium -seoksen jäädessä vähemmistöön.

Käytännössä kuljettajien rooliksi jäi pääasiassa välttää virheitä tai omalla suorituksellaan parannella sijoitustaan vain marginaalisesti.

Isoin positiivinen asia oli kuitenkin mielestäni, ettei ensimmäistä starttia viivästytetty (lämmittelykierrokselle lähtöä), eikä varsinkaan kisaa pysäytetty punaisilla lipuilla kertaakaan vaan luotettiin turva-auton hoitavan tilanteen. Näin annettiin kaikille talleille yhtäläiset mahdollisuudet ajoittaa pysähdyksensä hyvin tai huonosti.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2887
Vastaako sama henkilö molempien Red Bull tiimien taktiikoista, vai miksi munittiin Verstappenin voitto ja Tsunodan kisa jättämällä molemmat ulos ihmettelemään sateen yltymistä?
Eihän tuossa nyt Maxin kohdalla ainakaan hävitty yhtään mitään. Päinvastoin jos olisi tullut turva-auto tai punainen lippu sateen alettua, mikä ei edes vaikuttanut kovin epätodennäköiseltä, olisi kerätty ilmainen voitto kotiin. Oikea ratkaisu.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1064
Mitä tuo McLarenin tallimääräys pelleily oli? Brown ollut julistamassa joka paikassa, että pojat saa kisata keskenään. Heti kun niin olisi tapahtumassa valahtaa paskat housuun ja määräyksellä hidastetaan vauhtia. Kun vauhtia tiputettu, niin kerrotaan että saattekin kisata. Aivan täyttä vittuilua Piastrille.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
736
Mitä tuo McLarenin tallimääräys pelleily oli? Brown ollut julistamassa joka paikassa, että pojat saa kisata keskenään. Heti kun niin olisi tapahtumassa valahtaa paskat housuun ja määräyksellä hidastetaan vauhtia. Kun vauhtia tiputettu, niin kerrotaan että saattekin kisata. Aivan täyttä vittuilua Piastrille.
Tämä oli kyllä mielenkiintoinen ohjeistus vallinneessa tilanteessa. Ymmärrettävästi haluttiin välttää riskejä, mutta aiheutettiin selkeästi toisen kuljettajan herpaantuminen. Lisäksi tätä saavutettua etua (kärjen karkuun ajoa muilta) ei osattu tai pystytty ollenkaan realisoimaan, kun sää alkoi haastaa taktiikka osastoa. Paljon on mietittävää Laarenilla jatkossa. Tilanne on nyt se, että lähtökohtaisesti taistelevat jatkossa kisojen voitoista ja taktiikat pitää saada hiottua toimiviksi lähtökohdat huomioiden.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
736
Mikä on mielipiteenne Ferrarista? Nimimerkki Jjusban haluaisi jo sen kilpailukykyisen Ferrarin. 😀
Kyllä Ferrari on kilpailukykyinen. Ei lähtökohtaisesti kuitenkaan Laarenin tasoa, kuten tuskin keskiarvoisesti mikään muukaan talli. Neljällä tallilla
on kuitenkin mahdollisuus voittoihin tällä kaudella. Jos nämä voitot jakaantuvat riittävän tasaisesti eri talleille voi mestaruuksista tulla vielä tiukkaakin kilpailua kauden viimeiselle neljännekselle asti.

Kaudella on 24(?) kilpailua, joista useat eroavat toisistaan radan autolta vaatimien ominaisuuksien osalta. Tulee olemaan merkittäviä ratakohtaisia suorituskykyeroja eri tallien kaluston huomioiden.
 

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
634
Jaaha, taas on kausi avattu. Katselin tossa highlightsit.
Eipä yllätyksiä.
Norris on nopea, mutta kisavauhdissa ei niin nopea ja aika näyttää kestääkö korvien väli miten hyvin - paremmin? - kisata mestaruudesta. Suuria epäilyksiä on.

Piastri on edelleen timantti, mutta hieman yhä hiomaton. Tämäkö kausi näyttää, mihin suuntaan kuppi kallistuu? Kisavauhdissa kylmän kimiräikkösmäisen nopea. Mielestäni puhdas nopeus oli kovinta kaikista mutta myös oma virhe pudotti sijoituksia. Tietysti tallimääräys varmaan vaikutti ja piti taistella maxin kanssa. Olisin mielelläni nähnyt kotikisan voittajan.

Ja autot menee paljon enemmän perä irti slaidissa mitä ennen. Tai sitten en vain oo saanu tarpeeksi aamukahvia ja kuvittelen vaan.

Ja sitten tää että mietin että koska se Red Bullin Marko kattoo peiliin. Taas on ties monesko yrittäjä Maxin tallikaverina. Kai tämän nyt näkee sokea Reettakin että ei oo helppo paikka olla tossa tallissa toisena kuskina. Kysyy sitten vaikka Ricciardolta, Albonilta, Pereziltä, Gaslylta tai mitä näitä nyt on... Niin ja vastaus: Ei koskaan. Herra Marko lienee F1:n yksi pihalla eniten olevista vanhoista fossiileista. Johan tuota Webberkin ihmetteli aikoinaan että mistä ne sille maksaa edes.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15121
Kisa oli loistava esimerkki kuinka hyvällä tilanteeseen reakoinnilla voi voittaa sijoituksia tai nollata kuljettajan/kuljettajien koko kisan. Puolustukseksi voi sanoa, että olosuhteet olivat yhdet haastavimmista arvioitavista mitä on ehkä koskaan ollut.

Välikelinrenkaiden toimintaikkunaan saaminen näytti myös aluksi erittäin vaikealta. Itseäni yllätti kovimman seoksen sliksien käyttäminen, medium -seoksen jäädessä vähemmistöön.

Käytännössä kuljettajien rooliksi jäi pääasiassa välttää virheitä tai omalla suorituksellaan parannella sijoitustaan vain marginaalisesti.

Isoin positiivinen asia oli kuitenkin mielestäni, ettei ensimmäistä starttia viivästytetty (lämmittelykierrokselle lähtöä), eikä varsinkaan kisaa pysäytetty punaisilla lipuilla kertaakaan vaan luotettiin turva-auton hoitavan tilanteen. Näin annettiin kaikille talleille yhtäläiset mahdollisuudet ajoittaa pysähdyksensä hyvin tai huonosti.
Eikös tuota kuitenkin viivytetty sen verran, että joka tapauksessa yksi kierros 58:sta mahdollisesta nollattiin pois jolloin lopullinen kierrosmäärä oli 57 kierrosta?

Kun sen verran viivettä siinä kyllä sellaisenaan oli kuitenkin. Paljon oli kyllä tapahtumaa ja hyvin muuten erikoisesti pitkästä aikaa vähän enemmän tosiaan hoidettiin tilannetta pidemmillä turva-autonkin ajatuksilla toisin kuin punaisilla lipuilla.

Juuselalta tuohonkin tuli taas valituksia muka turva-auton kestosta, mutta eihän siinä mitään todellista vaaratilannetta ollut tai kisajahkailua.

Ainoa kisajahkailu turva-auton kanssa oli vain siinä yhdessä kohtaa kisaa missä Tsunodan ja Ferrareiden kisa meni täysin pilalle tai meni enintään hyvin vähän sen jälkeen. Mikäli olisi reagoitu ihan todella välittömästi kuten olisi pitänyt niin ongelmiin noin pahoin he eivät olisi ajautuneet tai sijat olisivat olleet edes vähän paremmat kaikille osapuolille.

Ja ainoa asia mistä Juuselan kanssa olisin ollut varauksella samaa mieltä koko viikonlopun osalta oli vain se yksi lavakuormurin oleminen eräässä kohtaa rataa sen verran lähellä kisailijoita ja turva-autoa, että siinä kohtaa muuten punaista lippua olisi myös saatettu ehkä pakottaenkin tarvita.

Kun ei siinä kohtaa rataa missä niin tapahtui niin ollut järkikauppa ruveta sellaiseen paikkaan työntymään ennen sitten toki väistöä sivummalle sinne huoltoreitin varrelle. Olisi tullut hyvin rumaa jälkeä mikäli jokin autoista olisi siinä kohtaa sitten osunut kuin osui. Onneksi ei tullut autoille eikä kuljettajille sen enempää vaaraa kuin tuli.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
736
...

Ja ainoa asia mistä Juuselan kanssa olisin ollut varauksella samaa mieltä koko viikonlopun osalta oli vain se yksi lavakuormurin oleminen eräässä kohtaa rataa sen verran lähellä kisailijoita ja turva-autoa, että siinä kohtaa muuten punaista lippua olisi myös saatettu ehkä pakottaenkin tarvita.

Kun ei siinä kohtaa rataa missä niin tapahtui niin ollut järkikauppa ruveta sellaiseen paikkaan työntymään ennen sitten toki väistöä sivummalle sinne huoltoreitin varrelle. Olisi tullut hyvin rumaa jälkeä mikäli jokin autoista olisi siinä kohtaa sitten osunut kuin osui. Onneksi ei tullut autoille eikä kuljettajille sen enempää vaaraa kuin tuli.
Tuo kuorma-auto tilanne taisi olla kyllä tosiaan, jopa sarjan omien sääntöjen vastainen?!? Mites se olikaan kirjoitettu, jos on raskasta kalustoa rata-alueen sisäpuolella, niin pitikö tulla suorat punaiset? Potenttiaalisesti varsin vaarallinen tilanne. Kuorma-auton olisi pitänyt odottaa jossain "sisäkurvissa" tai asfalttialueella koko letkan ohituksen ajan tai vaihtoehtoisesti letkan olisi pitänyt seurata turva-autoa oikoreittiä pitkin (mitä Norris letkan kärjessä ei tehnyt).
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15121
Tuo kuorma-auto tilanne taisi olla kyllä tosiaan, jopa sarjan omien sääntöjen vastainen?!? Mites se olikaan kirjoitettu, jos on raskasta kalustoa rata-alueen sisäpuolella, niin pitikö tulla suorat punaiset? Potenttiaalisesti varsin vaarallinen tilanne. Kuorma-auton olisi pitänyt odottaa jossain "sisäkurvissa" tai asfalttialueella koko letkan ohituksen ajan tai vaihtoehtoisesti letkan olisi pitänyt seurata turva-autoa oikoreittiä pitkin (mitä Norris letkan kärjessä ei tehnyt).
Tiettyyn rajaan asti kyllä tuon säännön tultua tietenkin viimeistään Bianchin menehtymisen jälkeen voimaan, mutta erikoisesti sekin tuntui koskevan vain jo kiinteää nosturia tai kevytkuormakauhainta tarvittavassa tilanteessa. Kyllä oikein mutkien kautta olisi kuitenkin silti ollut suositeltava ottaa punainen lippu kun mukaan tosiaan liittyi periaatteessa myös jo riittävän raskasta kalustoa mukaan.

Näin juuri mitä siis tulee tuohon kuorma-auton suhteen, mutta toisaalta tehtävää suorittaessa ilman muuta heillä olisi ollut oikeus jatkaa ajamistakin.

Kuitenkin omalla tehtävämääritteisellä huoltoreitillään riittävän syrjässä tietysti muusta kilparadasta ollen lähimmillään enintään niillä ulosmenoalueiden ajorampeilla muiden paljon kevyempien huoltoautojen tapaan. Kuitenkin siis riittävän kaukana kilpa-autoista ja myös turva-autosta tai lääkintäautosta.
 
Ylös