Täytyy sanoa kyllä, että aikamoinen avauskisa kauteen!
Iloisempikin voisi olla, mutta...
Voi perhanan perhana tätä Yuki Tsunodan epäonnen määrää kerta toisensa jälkeen! Nyt oli vieläkin huikeampi täyttymys tulossa kuin viime vuoden Brasilian onnenhetkessä ja nyt oltiin peräti toisenakin! Brasiliassakaan kun ei oltu niin korkealla.
Ja siihen päälle vielä taas kerran tallin rengastaktikot mokasivat niin paskamaisella tavalla, että en sanoja löydä tämän enempää.
Enemmän piruunnuttaisi tällä hetkellä vain olla espanjalainen tai australialainen. Tietenkin Carlos Sainz Junioria, Fernando Alonsoa ja Oscar Piastrin kannalta ajatellen.
Mikäli mitään... Mikäli mitään hyvää Tsunodan kammottavan koettelevasta päivästä on löydettävä vielä näinkin kaiken kurjuuden kurjuuden jälkeen on se, että huonoimmillaankin tämän kauden automalli Red Bullin kakkostallissa vaikuttaa sen 'valovuoden' nopeammalta verrattuna edeltävän vuoden vastaavan malliin. Myös jo aika-ajossa ilman, että tarvitsee aina niin paljon aikaa käyttää kisassa sijojen keräämiseen tai muuhun vastaavaan.
Toki sektoriajoissa on löydettävä vähän puristetta parempaan. Esimerkiksi ensimmäiseen sektoriin Tsunodalla kerran harjoituksessa oli ihan McLarenien ja Verstappenin kärkivauhtia hädin tuskin millään erolla, siitä enintään mennen kahteen kymmenykseen ja sitten radan viimeisellä sektorilla olikin tullut takkiin sen sekuntia lähelle per kierros jopa ilman virheitäkin!
Mistä johtuu heittely vai oliko kyse radasta? Paha sanoa ja toivottavasti ei jatku heittelehtiminen sitten radalta toiselle vaikka ilman muuta perusnopeus hyvää olikin ja varovaisesti Isack Hadjar ennen tuota outoa sektoriongelmaa pystyi tänä viikonloppuna myös ajamaan vähäisesti nyt huonoa debyyttiajoaan vasten paremmin.
Muuten puhuen kaikesta:
Siinä missä Tsunodalla meni Piastrin ohella karmeimmalla mahdollisella tavalla epäonnen päiväksi niin onnenpoika oli ihme kyllä kaiteista pysynyt Andrea Antonelli ellei ehkä varauksella Alexander Alex Albonia lasketa, mutta Albon näistä toki se kokeneempi. Kunhan vaan eivät Antonellista tämän jälkeen sen seuraavat henkiset 'viisisataa vuotta' suitsuta yhden kilpailutaktisen tuurisijan vuoksi seuraavaa ikuisuutta juuri siitä syystä vaikka mitä. Ja jos hehkuttavat/suitsuttavat niin toivottavasti jaksavat muistaa asian sitten huonoissa käänteissä sen tullessa jossain kohtaa väistämättä pitkästikin. Muuten kuulostaa aika tekopyhältä mikä ei toki ole nykyisessä nk. Median Valokeilassa ollut ihme pitkään aikaan.
Muuhun kisaan sen mitä ei tässä tarvitse savuja päästellä korvista ulos tämän kaiken sattuneen johdosta niin tiedä tuosta, että oliko jatketun jatketusti turva-autoilla ajaminen ainakin ilman kertaalleen lisää punaista lippua ajaminen oikein vai ei?
Tavallaan tervetullutta kyllä viime vuosiin nähden, mutta sitten taas kyllä siinä haettiin riskejä ja ainakin mikäli tuo linja valittiin kuten valittiin niin ei niitä turva-autoja olisi kannattanut empiä niin paljon lähetyksiltään radalle kuten tehtiin.
Sekin juuri muun muassa maksoi Tsunodan kisan kuten myös Ferrareiden kisan, että turva-auto lähetettiin vasta siihen juuri vähän myöhemmin kuin miten olisi pitänyt eli lähes välittömästi niiden tiettyjen lähiosumien jälkeen tai heti kun Tsunoda palasi kisan vakiopaikalleen sinne nelostilan-viitostilan taistelun tuntumaan!
Kyllä oli onnea osin vähän kaikilla tuossa kelissä kun ne välikelinrenkaat eivät vain toimineet näissä määrissä vettä kuin miten ehkä odotettiin. Ja vähän toisenlaisella onnella McLarenien ohella myös Max Verstappen olisi osunut joko itse seinään tai McLareneista ainakin toiseen. Toisaalta ehkä hetken aikaa olisi voinut olla tässä sadekelinrenkaidenkin paikka tai sitten ei. Varsinkin siinä muun kisakaaoksen aikaan.
Juusela tuttuun tapaan pihalla kuin lumiukko. Muutaman minuutin sateentuloero oli muka seitsemän kierroksen päästä ja kaikkea!
Ja Oikarisellakin virheitä piisasi. Joskin ei sentään näihin pahimpiin viikonlopun juttuihin sentään sortunut ja huutonaurua aiheuttaneisiin ohjaustehostinkehuihin taas kerran suhteessa taas nykyautoihin ja kaikkeen muka 'menneeseen' nähden.
Etenkin kun sen aikakauden autot mihin Oikarinen niitä vertasi siinä kohussa niin eivät kuitenkaan niin kovin 'vanhalta' ajalta lopuksi olleet.
Toki Tsunodan kannalta silti karmeasta lopusta huolimatta tämä saattoi olla japanilaisen uralta puhuen suhteessa ehkä paras ja kovin kauden avaus kun yleensä kauden avaukset ovat olleet huonoja ja mikäli eivät niin ainakin herjoja niistä on aina riittänyt jatko-osien verran koko kauden mittaan sitten taaskin autuaasti herjaajien unohtaessa kaikki muut ajoon vaikuttaneet toimintaolosuhteet.
Toki tässä puhutaan siis Tsunodan suhteellisesta uran parhaimmasta kauden avauksesta.
Mikäli mietitään toki puhtaita tilastoja tai pisteitä niin Tsunoda ajoi uransa ensikisassa Sakhirissa neljä vuotta sitten pisteille ollen yhdeksäs ja kolme vuotta sitten jälleen Sakhirissa tuolloin paremmaksi jälleen pisteille ollen kahdeksas.
Sitten kun pari vuotta sitten olisi vaikka pitänyt olla seitsemäs ja vuosi sitten kuudes niin molemmilla kerroilla hyvät sijat menivät tallin tuttuun tyyliin rengastaktisiin tai varikkotaktisiin perseilyihin pieleen ja siten pari vuotta sitten sijoitus Sakhirissa oli yhdestoista ja viime vuonna oli uran kaikkein heikoin avauskisa kauteen eli neljästoista tila.
Tätä vuotta koskien vähempikin olisi voinut riittää joka tapauksessa kaikkien aikojen parhaimpaan sijaan ja vielä vähän huonompanakin juttuna kaiken mentyä jo osin pieleen vaikka seiskapaikkaan asti siis miettien Tsunodalle olisi tullut jo niillä puhein uran paras kauden avaus, mutta ei. Siihen nähden 12:sta tila on karmean huono juttu ja toivottavasti tämä jäi yhdeksi erittäin harvoista ja mielellään ainoaksi vastaavaksi tällä kaudella.
Toisaalta ehkä muutamaan muuhun sadekelin kisaan nähden urallaan Tsunoda myös ehkä yhtä ensi kerran malttoi verratenkin hyvin mielensä tällä erää eli juuri tästäkin syystä tallin piikkiin menee enemmän kuin kuskin piikkiin tälläkin kertaa ne kisojen lopputulokset.
Shanghain kisa onkin onneksi jo viikon kuluttua ja toivoa sopii, että siellä ei enää kävisi näin Tsunodalle tai tallille kuin kävi. Tallikaveri Hadjar maksoi sitten verraten kovia oppirahoja kerralla ja ehkä 'Itkupilli-Iisakin' mieli siitä Shanghaissa jo paranee. Ei vain ollut tuollaista määrää Tsunodalle tukea missään välin debytanttina edes uran ensikeskeytysten tullen. Ei sitten millään tai osin rivien välistä ehkä jo tuolloin lausuttuna ja myöhemmin sitten niin kaikki oli omaa vikaa!
Suhteellisuudentajutonta sontaa toki tuttuun tyyliin eikä yllätä. Ja sitten se seikka millä Lawson yleensäkään edes pääsi Red Bullille on surkuhupaisaa tai pienestä kiinni.
Paras sija vaikka miten hehkuttaisi koko lyhyellä uralla on ollut ysipaikka. Vertailuksi Tsunodalla kuitenkin on ollut uralla useampi seiskatila, kerran kuudes tila ja Abu Dhabin 2021 kauden päätösfarssissa mitä koko maailmanmestaruuskamppailuun tuli ja tuon kauden suhteen puhuen Tsunoda jäi tuossa kohukisassa ruutulipulla 0,5 sekunnin päähän kolmostilalta ja palkinnoilta neljänneksi!
Silti tuostakaan kaikesta huolimatta ei herunut nousua Red Bullille ei. Vertailuksi Lawson ajoi 11 kisaa urallaan Racing Bullilla/Alpha Taurilla tai milloin mitenkin nähtävässä alkujaan Toro Rossossa Red Bullin kakkostallissa sijoittumatta kertaakaan ysipaikkaa korkeammalle päästen Red Bullille.
Vertailuksi vastaavasti Tsunoda ajoi vuoden 2021 aikana uransa 11 kisassa samassa suhteessa uransa avauskaudella jo pelkästään debyyttikaudella hänen uransa vastaavaan kisaan eli Hungaroringille 2021 mennessä Lawsonia paremmin kuudenneksi ja tuolla samalla valtamedian propagandalla sen logiikalla olisi pitänyt päästä Tsunodan Red Bullille jo vuonna 2022 mikäli vain samalla tapaa olisi tuo hehkutustaso täysin suhteellisuudentajuttomana tuolloin toiminut yhtä hyvin kuin miten Lawsonin tapauksessa toimi!
Ja kaikesta tuosta huolimatta Tsunoda ei päässyt Red Bullille. Ei edes tosiaan Abu Dhabin 2021 uran tähän asti parhaimmassa suorituksen kisassa ja sen perusteella. Toki ajoitus ja Sergio 'Checo' Perezin vielä silloin kaiken aikaa parempi suoritustaso, mutta silti kyllä vain ihmetyttää tämä kaiken meneminen kuten on mennyt näin huonosti.
Saa nähdä mitä ensi viikosta tulee. Ja huvittuneesti jos Antonellin kilpailutaktiset tuurisuoritukset jatkuvat näin niin Valtteri Bottas voikin jäädä eläkkeelle tätä menoa tai sitten kaikki on kiinni ehkä siinä Cadillacin paikassa tai sitten ei.
Samaa voisi kai sanoa näistä piireistä myös melkein pysyvästi ulkona olevalta Sergio 'Checho' Pereziltä jonka ehkä säilyessä täällä tämä kai olisi ollut hänen yksiä viimeisiä mahdollisuuksia mitenkään enää.
Perez olisi ollut hidas, mutta olisi todennäköisesti myös pysynyt radalla sinänsä mokaamatta toisin kuin Lawsonit ja Hadjarit yhteensä!
Olipa kauden avaus sitten F1:n juhlavuoteen ja jatkuukin tämä homma sitten viikon päästä Shanghaissa ja ei taida edes oletetuista rahasäkeistä huolimatta Zhou päästä ajamaan edes yksittäiseen kisaan kotikisaansa terveisiä tänä vuonna. Mene ja tiedä siitä sitten.