Formula 1 - 2025 - 10 - Kanadan GP

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6466
Ihan jonninjoutavia nuo rangaistuspisteet. Itse jakaisin ennemmin kilpailukieltoja näistä yksittäisistä ylilyönneistä. Lähivuosilta tulee ensimmäisenä mieleen, kun Vettel tuli takaisin radalle melkeinpä 90 asteen kulmassa keskelle Ascarin mutkaa Monzassa 2019. Ja ehkäpä saman herran temppuilu Bakussa 2017.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10397
Sijainti
Helsinki
Joko niin tai sitten rangaistukseksi lisää sitä hyväksi havaittua yhdyskuntapalvelua ja kisabanni tuomariston harkinnan varaan.
Eli oikeastaan ei mitään, mikä osoittaa tuomariston välinpitämättömyyden, mitä sanktioihin tulee.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6062
Minä kyllä vähän veikkaan, että menisi kolme päivää ja FIA poistaisi ko. pykälän sääntökirjasta kriisikokouksella.
Joo ja tulevalla Itävallan GP:llä ei ole osuutta asiaan johon rynnistää hollantilaisia. Itseasiassa Verstappenin kisabanni oikeastaan vain palvelisi hänen etuaan. Tuuraaja ja Tsunoda valittaisivat koko viikonlopun kapeasta säätöikkunasta eikä hommasta tulisi mitään. Kun päällikkö tulee takaisin ruoriin niin auto löytyy taas eturivistä.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
104
Yukille 10 ja Hadjarille 5 ruudun rankut.
Eikös Hadjarille tullut 3 ruudun rankku Sainzin estämisestä. Tosin ei oikein ymmärrä, kun ei Red Bullin vastaavakaan ymmärtänyt, että Sainz oli nopealla kierroksella.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6072
Ihan jonninjoutavia nuo rangaistuspisteet. Itse jakaisin ennemmin kilpailukieltoja näistä yksittäisistä ylilyönneistä. Lähivuosilta tulee ensimmäisenä mieleen, kun Vettel tuli takaisin radalle melkeinpä 90 asteen kulmassa keskelle Ascarin mutkaa Monzassa 2019. Ja ehkäpä saman herran temppuilu Bakussa 2017.
Grosjean on tämän vuosituhannen ainoa tonttu, joka olisi ansainnut kilpailukieltoa useampaankin otteeseen. Nuo muut ylilyönnit kuittaisin stop-and-go'lla, mutta nykypäivän pleikkarituomaristolla ei ole munaa edes siihen.

F1-sarjan alamäki alkoi siitä, kun tämä tyhmä viiden sekunnin minirankku otettiin käyttöön. Ennen sai ajaa kilpaa, ja rangaistuksena virheistä oli kaiteisiin meno tai soralle jumahtaminen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6072
Päivän lap 1 lauseet: he just rammed into me ja didn't leave space.
Tällä radalla T1 on vielä vanhan koulukunnan mutka ja suoraksi vetäminen tapahtuu omalla vastuulla. Saattaapi spinnata tai joku toinen tulla kylkeen, niin ei voi ihan huvikseen vetää ruohon läpi.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10397
Sijainti
Helsinki
Grosjean on tämän vuosituhannen ainoa tonttu, joka olisi ansainnut kilpailukieltoa useampaankin otteeseen. Nuo muut ylilyönnit kuittaisin stop-and-go'lla, mutta nykypäivän pleikkarituomaristolla ei ole munaa edes siihen.

F1-sarjan alamäki alkoi siitä, kun tämä tyhmä viiden sekunnin minirankku otettiin käyttöön. Ennen sai ajaa kilpaa, ja rangaistuksena virheistä oli kaiteisiin meno tai soralle jumahtaminen.
Viiden sekunnin aikasakko on uusi rangaistusmetodi, mutta käytännössä nimellinen, sillä ei ole vaikutusta kilpailuun, kun sakon saanut voi karkuun ajamalla minimoida haitan. Miloin käytettiin ensimmäisen kerran?

90-luvulla annettiin oikeasti kovia rankkuja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15360
Viiden sekunnin aikasakko on uusi rangaistusmetodi, mutta käytännössä nimellinen, sillä ei ole vaikutusta kilpailuun, kun sakon saanut voi karkuun ajamalla minimoida haitan. Miloin käytettiin ensimmäisen kerran?

90-luvulla annettiin oikeasti kovia rankkuja.
Jo vuonna 1994 oli myös viiden sekunnin aikarangaistus. Vuosien 1991-1994 käytössä olleen säännön mukaan oudosti riittävän lievistä rikkeistä käytettiin vain kerran senkin ollessa epätavallinen alkujaan Schumille kuin silkkihansikkain sen vuoden Silverstoneen eli 1994.

Senkin tilaisuuden Schumi käänsi kieltämättä murheellisen typeräksi temppuiluksi ja hylkäykseksi. Vieläpä kun kieltäytyi noudattamasta räikeästikin mustaa lippua!

1990-luvulla ne rangaistukset huonoimmillaan alkoivat jo lieventyä, mutta toisaalta niilläkin oli vielä seurauksensa ja ihan 1990-luvun alussa olikin vielä peräti minuutin aikasakkokin ennen kuin jo sovittu 10 sekunnin aikarangaistus tuli vuodeksi 1991 lajiin kahden vuoden viivyttelyn jälkeen. Vuodesta 1995 eteenpäin jäi tuo aikarangaistus olemaan yksin kun 5 sekunnin vastaava vuosilta 1991-1994 melkein olemattomana ja siis vain kerran käytettynä järkevästi poistettiin ennen paluutaan valitettavaan nykypäiväisempään lajitulemaan kun palasi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15360
Ei mennäkään ihan vielä Montrealissa vaan vasta tunnin päästä!

Aika-ajot tuli katsottua ja vahinko totisesti niin Yuki Tsunodan ja Isack Hadjarin kannalta, että heille kävi kuin kävi. Näillä näkymin kuin jarruvika korjattiin tai muuten niin tallinsa todella typerästä mokasta sitten päästettiin kai radalle tai muuten rikottiin niin olevinaan sitä punaisen lipun sääntöä, että kävi näin.

Aika-ajo ei liian äärimmäisen hyvä ollut, mutta parempi silti kuin kaikkein huonoimmat aika-ajot tässä viime aikoina!

Russellin suoritus oli myös hieno jälleen Montrealiin. Kunhan ei vain mokaisi tai tulisi kolaria lähdössä.

PS. Poistettu väärä ilmaisu ja lisätty vähän enemmän tekstiä viestiin mietteineen Tsunodasta ja Hadjarista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15360
Tsunodalla sekoilu normaalia taas. Sääli. Ei se kyllä esim. Sainzilla tai Hadjarillikaan hyvin mennyt.

Russell ajoi tosi hyvin. Loistava kierros. Piastri pääsee taas lähtemään suht paljon Norrisin edeltä.
Mitä erityistä sekoilua hän nyt muka teki? Ja sellaisenaan ei ole kyllä normaalia. Ei ole nähnytkään. Toki tiedä sitten tuosta punaisten lippujen virheestä, että mitä siinä tapahtui kun tuntui olevan mielipiteitä suuntaan ja toiseen puolesta ja vastaan. Ilman tuota kaikkea oli nyt hetkeen kumminkin parempi aika-ajo kun ottaa huomioon viime aikojen kaikkein murheellisimmat vastaavat ennen nyt siis noita lähtöruutujen pudottamisia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15360
Eli oikeastaan ei mitään, mikä osoittaa tuomariston välinpitämättömyyden, mitä sanktioihin tulee.
12 pistettä vielä onkin tuomariston harkintaa kun on tasapeli, mutta 13 pistettä tai enemmän niin kyllä se vain kilpailukielto tulee langettaa. Muuten aletaan mennä jo Sennan tasolle mitä tulee lajisuojeluun tai sitä lähelle.

Kun ei Sennan sitä hänen eteen tehtyä suojelutyötä vain oikein voi lajissa ylittää sitten millään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15360
Joo ja tulevalla Itävallan GP:llä ei ole osuutta asiaan johon rynnistää hollantilaisia. Itseasiassa Verstappenin kisabanni oikeastaan vain palvelisi hänen etuaan. Tuuraaja ja Tsunoda valittaisivat koko viikonlopun kapeasta säätöikkunasta eikä hommasta tulisi mitään. Kun päällikkö tulee takaisin ruoriin niin auto löytyy taas eturivistä.
Ei välttämättä. Viimeinhän Red Bull Ringille tulisi uusia osia ja mikäli muuten auton se yleinen muu juttu saataisiin kuntoon niin eivät välttämättä olisi vaikeuksissa. Totuttelua ehkä olisi, mutta tilanne olisi silti parempi Tsunodasta etenkin puhuen nykyhetkeen katsoen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15360
Grosjean on tämän vuosituhannen ainoa tonttu, joka olisi ansainnut kilpailukieltoa useampaankin otteeseen. Nuo muut ylilyönnit kuittaisin stop-and-go'lla, mutta nykypäivän pleikkarituomaristolla ei ole munaa edes siihen.

F1-sarjan alamäki alkoi siitä, kun tämä tyhmä viiden sekunnin minirankku otettiin käyttöön. Ennen sai ajaa kilpaa, ja rangaistuksena virheistä oli kaiteisiin meno tai soralle jumahtaminen.
Ja välillä paljon kovempiakin rangaistuksia oli käytössä aika mitättömistäkin rikkeistä milloin ei olisi hylättykään.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6062
Ei välttämättä. Viimeinhän Red Bull Ringille tulisi uusia osia ja mikäli muuten auton se yleinen muu juttu saataisiin kuntoon niin eivät välttämättä olisi vaikeuksissa. Totuttelua ehkä olisi, mutta tilanne olisi silti parempi Tsunodasta etenkin puhuen nykyhetkeen katsoen.
Eli Red Bullin tuplapodiumia odotellessa Itävallasta. *doubt*
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6072
Ei välttämättä. Viimeinhän Red Bull Ringille tulisi uusia osia ja mikäli muuten auton se yleinen muu juttu saataisiin kuntoon niin eivät välttämättä olisi vaikeuksissa. Totuttelua ehkä olisi, mutta tilanne olisi silti parempi Tsunodasta etenkin puhuen nykyhetkeen katsoen.
No olisi kyllä ihme, jos auton kiikkeryydestä päästäisiin kerralla eroon yhdellä päivityksellä, kun ongelmasta on kärsitty jo noin vuoden ajan ilman ratkaisua. Siitähän saattaisi jopa saada silloin sellaisen käsityksen, ettei ongelmaa ole aiemmin otettu vakavissaan, ja että Pérez ja Lawsonkin on heitetty bussin alle tallin naiiviuden vuoksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6072
Viiden sekunnin aikasakko on uusi rangaistusmetodi, mutta käytännössä nimellinen, sillä ei ole vaikutusta kilpailuun, kun sakon saanut voi karkuun ajamalla minimoida haitan. Miloin käytettiin ensimmäisen kerran?
Muistelisin että joskus kausien 2006–2008 välillä se otettiin käyttöön. Sitä ennen oli standardirangaistuksena varikon läpiajorangaistus (noin 10–15 s) ja pahemmista tööttäilyistä stop-ang-go (noin 20–25 s).

Edit: Varikon läpiajo otettiin itse asiassa käyttöön rangaistuksena vasta tämän vuosituhannen alussa kaudella 2002. Sitä ennen taisi olla vain stop-and-gọ. Mielestäni läpiajo oli oikein onnistunut parannus, sillä se kohtuullisti stop-and-go'n jakamista kevyemmistä rikkeistä. Nämä viiden ja kymmenen sekunnin aikarankut ovat ihan täysi vitsi.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4065
Mitä erityistä sekoilua hän nyt muka teki? Ja sellaisenaan ei ole kyllä normaalia. Ei ole nähnytkään. Toki tiedä sitten tuosta punaisten lippujen virheestä, että mitä siinä tapahtui kun tuntui olevan mielipiteitä suuntaan ja toiseen puolesta ja vastaan. Ilman tuota kaikkea oli nyt hetkeen kumminkin parempi aika-ajo kun ottaa huomioon viime aikojen kaikkein murheellisimmat vastaavat ennen nyt siis noita lähtöruutujen pudottamisia.
Noh, ei se rankku itsestään tullut. Taas pilasi oman viikonloppunsa. Onhan näitä erikoisia sattumuksia ja mokia tullut nyt monena viikonloppuna. Hieman parantunut vauhti ei paljoa tunnu jos muulla tekemisellään pilaa/reilusti vaikeuttaa viikonloppuaan.

Ja minua harmittaa arvostella Yukia, sillä mielenkiinnolla seurannut hänen tekemistään, mutta onhan siellä vielä todella paljon fiksattavaa vielä. Ja vaikka paikkakin on yksi vaikeimmista Maxia vastaan niin silti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15360
Noh, ei se rankku itsestään tullut. Taas pilasi oman viikonloppunsa. Onhan näitä erikoisia sattumuksia ja mokia tullut nyt monena viikonloppuna. Hieman parantunut vauhti ei paljoa tunnu jos muulla tekemisellään pilaa/reilusti vaikeuttaa viikonloppuaan.

Ja minua harmittaa arvostella Yukia, sillä mielenkiinnolla seurannut hänen tekemistään, mutta onhan siellä vielä todella paljon fiksattavaa vielä. Ja vaikka paikkakin on yksi vaikeimmista Maxia vastaan niin silti.
Eli mikäli varauksella oli oma moka niin ensimmäinen enemmänkin ehkä sitten Imolan kolarin. Muut ovat enemmän tai vähemmän tallin piikkiin menneitä tai muilla tapaa huonon onnen tuotosta sinnikkäästi häntä yleensä seuranneena.
 
Ylös