Formula 1 - 2025 - 13 - Belgian GP

GT40

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
294
Sadekeliin on olemassa ratkaisu. Väliaikalähtö. Käytetään mm. hiihdossa. Varmaan jossain autourheilulajissakin. Lähdetään esim. lähtöruudukosta väliaikalähdöllä. 5 sekkaa väliä riittää tällä automäärällä joka radalla varsinkin märällä kelillä. Kärki ottaa peräpään valvojat kiinni jo alkukisasta. Mikäs sen jännempää. Sitten vaan huudetaan "LATUA!" radioon jos ei pokka kestä ajaa sinne sumuun.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6706
Sadekeliin on olemassa ratkaisu. Väliaikalähtö. Käytetään mm. hiihdossa. Varmaan jossain autourheilulajissakin. Lähdetään esim. lähtöruudukosta väliaikalähdöllä. 5 sekkaa väliä riittää tällä automäärällä joka radalla varsinkin märällä kelillä. Kärki ottaa peräpään valvojat kiinni jo alkukisasta. Mikäs sen jännempää. Sitten vaan huudetaan "LATUA!" radioon jos ei pokka kestä ajaa sinne sumuun.
20 auton lähettämiseen matkaan menisi 1 minuutti 35 sekuntia. Monella radalla olisi siinä ja tässä kerkeekö kaikki matkaan. No ehkä kerkeää, mutta perän loppupään lähtijä ei olisi lähtöviivalla lähtemässä kuin eka tulisi aika kovaa paikalla olevaan nähden.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1216
Laitetaan samantien jokaiselle oma turva-auto eteen ettei mennä liian kovaa ja saada peräpäätä kiinni. Näin päästään sopuisasti maaliin mukavilla noin viiden sekunnin eroilla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5049
Täyssadekelin renkaat vaan puskee yli tuplasti vettä sumuksi, niin liekö sekään ratkaisu sitten, kun näkyvyys todennäköisesti vieläkin olemattomampi.
Ehkä se olis joi käytössä, jos toimisi.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6285
Täyssadekelin renkaat vaan puskee yli tuplasti vettä sumuksi, niin liekö sekään ratkaisu sitten, kun näkyvyys todennäköisesti vieläkin olemattomampi.
Ehkä se olis joi käytössä, jos toimisi.
F2:set kisasivat Spassa full weteillä ihan iloisesti kun ei ole vaihtoehtoja. Auto itsessään nostaa jo vesisumua sen verran että siinä on full wettien ja intereiden aiheuttama sumuero hyttysen skeidaa valtameressä. Kovassa sateessa sinnitellään intereillä, koska historian tiedetään toistavan itseään tilanteen liputettavan punaiseksi, josta seuraa palkinto; ilmaiset renkaat. Jos ei olisi vaihtoehtoa kuin mennä full weteillä niin olisi suurempi todennäköisyys että jengi pysyisi paremmin ladulla.

Ja tämä näkyvyys on tuomariston valinnaista logiikkaa, joskus se haittaa, joskus ei. Onhan tuo nyt vähän noloa että juniorisarjat kisaavat sateessa ja pääsarja ei lähde heti radalle edes auringonpaisteessa koska nÄkYyVyYs.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6706
Täyssadekelin renkaat vaan puskee yli tuplasti vettä sumuksi,
Vai käykö niin, että pisarakoko kasvaisi, eikä sitä sumua enää tulisi niin paljon.
Samasta syystähän takaroskeläppäpakko aikoinaan poistettiin autoista, kun ainoastaan aiheutti vesisumua.
 

GT40

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
294
Voihan näitä ratkaisuja aikansa kuluksi miettiä. Diffuusori pois ja Monzan takasiipi. Johan selkenee sumu.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6285
Alonsolla oma ehdotus, joka kuulostaa ihan fiksulta. Kapeammat renkaat ja erilainen pinnoite radoille.
Sepangissa tosiaan usein ajettu, vaikka sataessaan sataa julmetusti.

Radan asfaltin kehitys ei ole tullut edes mieleen itselle, mutta hyvin looginenhan se olisi

https://www.motorsport.com/f1/news/fernando-alonsos-wild-solution-to-f1s-visibility-problem-in-the-rain/10747034/
Montakohan promillea kapeammat renkaat pienentäisivät vesisumua, samalla kun auto itsessään on kuin imuri asvaltin pinnalla ja rykäisee vedet ilmaan.
 
Ylös