Välillä kun miettii Tsunodaa kohtaan osoittautunutta arvostelua niin mikä sitten oikein olisi ollut riittävää?
Muun muassa tätäkin joskus kerta kaikkiaan olen miettinyt vai riittäisikö sekään edes?
Pahoin pelkään, että ei. Kuvitellaan kuitenkin, että riittäisi eli pitäisikö Tsunodan nyt loppukaudella tai olisiko aiemmin vaikka tällä kaudella niin olevinaan Red Bull-paikan myötä tehdä kuten miten Kamui Kobayashi kerran teki ihan verraten tuoreempanakin aikana vaikka vuosia noistakin on jo kulunut?
Kobayashinkin ura ajoittain F1:ssä oli yhtä tuskaista tai vaikeaa kuin Tsunodallakin, mutta yleensä selvisi vähemmin herjoin tai mikäli herjoja oli niin ne ajoittain jäivät taka-alalle.
Kobayashi näin esimerkiksi ajoi samansuuntaisia pistevuosia kuin miten Tsunoda on urallaan ajanut eli on ollut 32 pisteen vuosi ja 30 pisteen vuosi.
Tämä juuri:
Kobayashi saavutti vuonna 2011 ajoistaan 30 pistettä.
Tsunodalla pisteet ovat olleet noin samaa tasoa vaikka yhtään vähän paremmalla onnella uralla myös jo viime vuonna olisi saatu enemmän pisteitä kuin tuon verran avausvuotta huomioimatta.
Nyt päästään itse muutokseen:
Kobayashi saavutti siis 30 pistettä vuonna 2011, mutta onnistui sitten tuplaamaan pisteet vuodeksi 2012 aina 60 pisteeseen saakka!
Toki tuosta mittava osa tuli lähinnä Suzukan 2012 palkintosijasta ja osin tietenkin Hockenheimin 2012 nelostilasta, mutta silti ero tuntuu niin jotenkin huomattavalta.
Huomioitavaa on, että Kobayashilla ei tietyistä pisteajoista huolimatta ollut Sauberilla lähimainkaan samaa tasaisuutta kuin edellisenä vuotena, huomio oli myös tallikaveri Sergio 'Checo' Perezin nuoruudeninto-onnistumisista latistaen ja tuottaen herjoja japanilaiselle tuolloinkin ja muutenkin kisat olivat ajoittain todella, todella vaikeita hänelle.
Eli pitäisikö tätä vasten muka saada 60 pistettä tai hyvin sinne päin, että kelpaa Tsunodan arvostelijoille tilanne?
Tuohon en usko edes minäkään/olisi uskonut silloinkin kuin Tsunoda pääsi Red Bullille joskin alkuhan sujui japanilaiselta oikeastaan melko hyvin ennen sitten tietenkin tätä pitkää pisteettömyystaivalta.
Se mitä itse odotin tästä vuodesta ja toivon mukaan voin odottaa ennen sen päätöstä niin viimein oman uran muuta parasta pistevuotta ja tietenkin sitä lähelle päästen huonoimmillaan. Mieluummin pettymyksistä huolimatta ihan todella sitä parasta pistevuotta.
Tietenkin ilman lukemattomia kunkin ajotallinsa taktisia virheitä Tsunoda olisi jo saanut uran parhaat pisteet mikäli ei tänä vuonna niin jo viime vuonna. Tänä vuonnakin tietyllä määrillä pelkkiä jäännöspisteitäkin ihan koko ajan saati sitten ihan kunnon normaaleja pisteitä tilanne olisi jo parempi kuin mitä on ollutkaan.
Ja parhaimmillaan pistetaulukossa olisi hyvinkin kelpaavia pisteitä varmasti jokaiselle ja melkoisen varmasti ellei kokonaan varmasti olisi jo Red Bull-paikka turvattu.
Sitten ovat tietysti Tsunodan uralta muka niin paljon sanotut keskeytykset:
Häntä on sätitty niistäkin, mutta eihän tänä vuonna ole Tsunoda keskeyttänyt kuin vain kerran ja senkin vain Pierre Gaslyn järjestämän kolarin johdosta Jeddah-Cornichessa siinä missä viime vuonna keskeytyksiä oli kuitenkin neljä kertaa.
Toki useammassa kisassa Tsunoda on joutunut melkein aina toisten kolaroimaksi niin, että autovauriolla ei ole ollut kiva ajella ja joskus olisi voinutkin mieluummin keskeyttää. Monacossa jälleen Pierre Gaslyn toimesta myös järjestettynä pilasi silloinkin pisteajon kun sen jälkeen auto ei lopullisesti kulkenut paljon mihinkään. Sitten harvemmin autossa on joko alkujaan tai kesken kaiken yksinkertaisesti tullut jokin muu autovaurio joka sitten on pilannut kisan tai tehnyt pisteajon yrittämisen melkein mahdottomuudeksi ilman mahdollisia toisten kuskien kolareita tai keskeytyksiä.
Ja sitten tietysti pahin:
Red Bullin automalli ei ollut enää edes viime vuoden lopulla kovin hyvä saati tänä vuonna oikeastaan ollenkaan eli ajankohdallakin olisi merkitystä ollut eli tätä vasten muun muassa Sergio 'Checo' Perez sai onneaan kiittää parempien aikojen ajeluistaan mestaruustason automallilla mitä nyt epäonnistui paljon, paljon surkeammin varsinkin päätöskautenaan ihan oikeastikin huipputallin automallilla ajankuvassaan.
Sitä mahdollisuutta ei ole ollut tarjolla Tsunodalle, Liam Lawsonille eikä edes vaikka Isack Hadjar aivan väen välttämättä haluaisi mennä uransa tätä vaihetta lokaamaan riskialttiiseen autoon. Onko ensi vuonna sitten niin se on ensi vuoden juttu ja siihen pitäisi osata ymmärtää pistää sitten suhteellisuudentajuisuutta ja kärsivällisyyttä mikäli siis oletuksellakin Hadjar ajaisi siellä tai ken ajaakaan!
Pahaa pelkään, että ei ymmärretä ja sen tulisi mahdollisesti Hadjarkin sitten kokemaan ja näkemään ihan olan takaa.