Formula 1 - 2025 - 15 - Hollannin GP

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15563
Ennen vielä yhtä muuta juttua näin jälkikäteen kai on jonkin verran kehuttava ehkä aiemmin viikonloppuna kovin levottomana ollutta brittipoikaa eli Oliver Bearmania.

Toki hyötyi hänkin välillä tavattomasti muiden kuskien epäonnesta tai kilpailutaktisista perseilyistä, mutta oli varikolta kisaan lähteneenä silti lopuksi kuudes.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15563
Yuki Tsunoda onnistui tosiaan saamaan pisteitä Hollannin Zandvoortissa. Maksoi sitten kerralla takaisin kaikkien muiden Zandvoortin vuosien monet kulloisenkin tallinsa varikkotaktiset mokailut/perseilyt!

Tietysti mikäli vain vielä se lähtöruutu olisi ollut parempi, ilman auton tehopuuteongelmia vaihdeongelman lisäksi ja ennen kaikkea sitten sitä jo alkujaan tapahtunutta ensimmäisen varikkopysähdyksen ajoituksen mokailua kaikki tyynni olisi ollut varmaan suurempiakin pisteitä jaossa. Aivan viime aikoina välillä pisteettömyydestä huolimattakin sentään on alkanut jo periaatetasolla auto kyllä kulkemaan.

Tästä toivottavasti voidaan olettaa pisteputken jatkuvan pitkän pisteettömyyden katkettua myös Monzaan. Loppukaudellakin niitä pitää vain tulla sitten paljon pitkässä juoksussa, mutta:

Aika-ajoihin kun vain pääsisi etenkin useammin sinne kolmanteen osioon ja kunhan talli ei vain taktisesti mokailisi niin paljon kuin yleensä tekee niin tilanne olisi paljon parempi.

Mitä kuitenkin kävi viime vuoden Zandvoortissa niin muistutus tässä Tsunodan osalta tulee pian tähän alle kun siitä tuli minulla vähän väittelyä eräiden toisten nimimerkkien kanssa tuolloin aika paljonkin.

Pitkälti kun taas piti vähän yrittää selventää tilannetta ja niitä vaikeuksia mihin japanilainen ikävä kyllä on urallaan joutunut oikeastaan vähän liiankin kanssa.

Tosiaan nyt tuli pisteitä Zandvoortissa, mutta miten meni sitten viime vuonna?

Tässä pikaista muistutusta lainausmerkeissä puhuen jutun oltua pidempikin, mutta siitä otan nyt vain sen lopputoteaman kun eräällä nimimerkillä oli ollut tuolloin vähän herjailevaa menoa ennen tuota selvennystä:

''Ei se ihan niin mennyt tuossakaan kisassa. Talli mokasi taas kerran varikkotaktiikat (Mitä nyt tuli vielä Span varikkopysähdystä nopeampi pysähdys ollen täten vuoden nopein pysähdys mikä lohduttaa/lohdutti niin helkkarin vähän tässä tilanteessa.) ja lisäksi Tsunoda joutui joka tapauksessa tekemään sen ylimääräpysähdyksen.''

Tuokin kaikki romahdutti kisan tuolloin viime vuonna. Onneksi se on kuitattu kerralla takaisin. Ja onhan viime vuoteen erona se, että huonoistakin kisoista tai varikkotaktisista ajoituksista huolimatta Red Bullilla on ollut Tsunodalle aina tai hyvin melkein aina nopeat varikkopysähdykset eikä laiskiaisen tasolla olleita pysähdyksiä mallia Racing Bull edeltäjineen lajissa!
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6212
Norrisin uskomaton munkkiputki sai yhtä uskomattoman lopun.

Mielenkiintoista nähdä miehen suoritustaso seuraavassa kisassa, sillä jos Piastri on taas hänen edellään gridillä, niin jotain epätoivoista Norrisin on kokeiltava. Piste-ero ei saisi enää kasvaa, kun kisoja on koko ajan jäljellä vähemmän ja vähemmän. Ei olla enää hirveän kaukana siitä pisteestä, että MM-taisto on käytännössä ratkaistu ilman keskeytyssumia.

P.S. McLarenilla oli mahdollisuus ottaa viides perättäinen kaksoisvoitto ensimmäistä kertaa tallin historiassa, mutta se meni nyt puihin sekin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15563
Olinkin unohtaa, mutta Yuki Tsunoda teki myös pisteajollaan hienoa kunniaa eräällä tavalla:

Japanin oman 50-vuotisen F1-historian osalta siis siihen mitä tulee kilpailuihin yrittäneisiin tai lähtöruutuun asti päätyneisiin kuljettajiin.

Zandvoortin vuoden 1975 kisaan Hiroshi Fushida olisi päässyt mukaan ensimmäisenä japanilaisena kuljettajana, mutta häneltä oli moottori hajonnut eikä nolosti omalla kotimaisella tallilla eli Maki-tallilla ollut mitään varamoottoria enää antaa japanilaiselle joten se lähtö jäi siihen.

Noista ajoista puhuen eteenpäin on menty paljonkin.

Tsunodasta voi olla montaa mieltä ajajana tai välillä myös nuorena ihmisenäkin, mutta kaikesta välillä hyvinkin voimakkaasta arvostelusta ja herjaamisesta huolimatta hänellä on silti toiseksi eniten pisteitä japanilaisista kuljettajista puhuen koko lajissa.

Ainoastaan vain Kamui Kobayashilla on enemmän urapisteitä. Ei enää kovin kauan hänelläkään ja Kobayashin suhteen painoarvoa nostaa ehdottomasti tuolloin onnistunut vuosi 2012 monine hyvine pistekisoineen välillä myös ongelmista huolimatta huipentuen tosiaan kotikisapalkintoon Suzukassa!

Toki muun muassa mikäli pistelaskujärjestelmät olisivat olleet kerran erilaisempia niin myös muuan Takuma Sato olisi paljon mainettaan parempi F1-puolella ja osa muistakin erittäin kovan luokan epäonnen koettelemista muista japanilaiskuljettajista.

On paha sitten sanoa, että onko ongelmistaan huolimatta Tsunodasta olemaan se oikeasti ihan paras japanilainen kuljettaja koskaan lajiin?

Ei välttämättä, mutta onhan Japanin F1-historia perin kirjava ja todella vaihteleva kuljettajineen päivineen tätä vasten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15563
Välillä kun miettii Tsunodaa kohtaan osoittautunutta arvostelua niin mikä sitten oikein olisi ollut riittävää?

Muun muassa tätäkin joskus kerta kaikkiaan olen miettinyt vai riittäisikö sekään edes?

Pahoin pelkään, että ei. Kuvitellaan kuitenkin, että riittäisi eli pitäisikö Tsunodan nyt loppukaudella tai olisiko aiemmin vaikka tällä kaudella niin olevinaan Red Bull-paikan myötä tehdä kuten miten Kamui Kobayashi kerran teki ihan verraten tuoreempanakin aikana vaikka vuosia noistakin on jo kulunut?

Kobayashinkin ura ajoittain F1:ssä oli yhtä tuskaista tai vaikeaa kuin Tsunodallakin, mutta yleensä selvisi vähemmin herjoin tai mikäli herjoja oli niin ne ajoittain jäivät taka-alalle.

Kobayashi näin esimerkiksi ajoi samansuuntaisia pistevuosia kuin miten Tsunoda on urallaan ajanut eli on ollut 32 pisteen vuosi ja 30 pisteen vuosi.

Tämä juuri:

Kobayashi saavutti vuonna 2011 ajoistaan 30 pistettä.

Tsunodalla pisteet ovat olleet noin samaa tasoa vaikka yhtään vähän paremmalla onnella uralla myös jo viime vuonna olisi saatu enemmän pisteitä kuin tuon verran avausvuotta huomioimatta.

Nyt päästään itse muutokseen:

Kobayashi saavutti siis 30 pistettä vuonna 2011, mutta onnistui sitten tuplaamaan pisteet vuodeksi 2012 aina 60 pisteeseen saakka!

Toki tuosta mittava osa tuli lähinnä Suzukan 2012 palkintosijasta ja osin tietenkin Hockenheimin 2012 nelostilasta, mutta silti ero tuntuu niin jotenkin huomattavalta.

Huomioitavaa on, että Kobayashilla ei tietyistä pisteajoista huolimatta ollut Sauberilla lähimainkaan samaa tasaisuutta kuin edellisenä vuotena, huomio oli myös tallikaveri Sergio 'Checo' Perezin nuoruudeninto-onnistumisista latistaen ja tuottaen herjoja japanilaiselle tuolloinkin ja muutenkin kisat olivat ajoittain todella, todella vaikeita hänelle.

Eli pitäisikö tätä vasten muka saada 60 pistettä tai hyvin sinne päin, että kelpaa Tsunodan arvostelijoille tilanne?

Tuohon en usko edes minäkään/olisi uskonut silloinkin kuin Tsunoda pääsi Red Bullille joskin alkuhan sujui japanilaiselta oikeastaan melko hyvin ennen sitten tietenkin tätä pitkää pisteettömyystaivalta.

Se mitä itse odotin tästä vuodesta ja toivon mukaan voin odottaa ennen sen päätöstä niin viimein oman uran muuta parasta pistevuotta ja tietenkin sitä lähelle päästen huonoimmillaan. Mieluummin pettymyksistä huolimatta ihan todella sitä parasta pistevuotta.

Tietenkin ilman lukemattomia kunkin ajotallinsa taktisia virheitä Tsunoda olisi jo saanut uran parhaat pisteet mikäli ei tänä vuonna niin jo viime vuonna. Tänä vuonnakin tietyllä määrillä pelkkiä jäännöspisteitäkin ihan koko ajan saati sitten ihan kunnon normaaleja pisteitä tilanne olisi jo parempi kuin mitä on ollutkaan.

Ja parhaimmillaan pistetaulukossa olisi hyvinkin kelpaavia pisteitä varmasti jokaiselle ja melkoisen varmasti ellei kokonaan varmasti olisi jo Red Bull-paikka turvattu.

Sitten ovat tietysti Tsunodan uralta muka niin paljon sanotut keskeytykset:

Häntä on sätitty niistäkin, mutta eihän tänä vuonna ole Tsunoda keskeyttänyt kuin vain kerran ja senkin vain Pierre Gaslyn järjestämän kolarin johdosta Jeddah-Cornichessa siinä missä viime vuonna keskeytyksiä oli kuitenkin neljä kertaa.

Toki useammassa kisassa Tsunoda on joutunut melkein aina toisten kolaroimaksi niin, että autovauriolla ei ole ollut kiva ajella ja joskus olisi voinutkin mieluummin keskeyttää. Monacossa jälleen Pierre Gaslyn toimesta myös järjestettynä pilasi silloinkin pisteajon kun sen jälkeen auto ei lopullisesti kulkenut paljon mihinkään. Sitten harvemmin autossa on joko alkujaan tai kesken kaiken yksinkertaisesti tullut jokin muu autovaurio joka sitten on pilannut kisan tai tehnyt pisteajon yrittämisen melkein mahdottomuudeksi ilman mahdollisia toisten kuskien kolareita tai keskeytyksiä.

Ja sitten tietysti pahin:

Red Bullin automalli ei ollut enää edes viime vuoden lopulla kovin hyvä saati tänä vuonna oikeastaan ollenkaan eli ajankohdallakin olisi merkitystä ollut eli tätä vasten muun muassa Sergio 'Checo' Perez sai onneaan kiittää parempien aikojen ajeluistaan mestaruustason automallilla mitä nyt epäonnistui paljon, paljon surkeammin varsinkin päätöskautenaan ihan oikeastikin huipputallin automallilla ajankuvassaan.

Sitä mahdollisuutta ei ole ollut tarjolla Tsunodalle, Liam Lawsonille eikä edes vaikka Isack Hadjar aivan väen välttämättä haluaisi mennä uransa tätä vaihetta lokaamaan riskialttiiseen autoon. Onko ensi vuonna sitten niin se on ensi vuoden juttu ja siihen pitäisi osata ymmärtää pistää sitten suhteellisuudentajuisuutta ja kärsivällisyyttä mikäli siis oletuksellakin Hadjar ajaisi siellä tai ken ajaakaan!

Pahaa pelkään, että ei ymmärretä ja sen tulisi mahdollisesti Hadjarkin sitten kokemaan ja näkemään ihan olan takaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös