Formula 1 — 2025 — 16 — Italian GP

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5125
Dunne ajaa Piastrin auto harkoissa. Tämä on mielenkiintoinen kaveri tulevaisuuden kannalta.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6533
Dunne ajaa Piastrin auto harkoissa. Tämä on mielenkiintoinen kaveri tulevaisuuden kannalta.
Olen ajatellut vähän kärjistetysti, että Dunne ja Lindblad ovat ainoat millään tavalla varteenotettavat kuskit tämän vuoden F2-gridillä. Dunne on kuljettajana ehkä lähimpänä Pastor Maldonadoa sitten herran itse.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5125
Olen ajatellut vähän kärjistetysti, että Dunne ja Lindblad ovat ainoat millään tavalla varteenotettavat kuskit tämän vuoden F2-gridillä. Dunne on kuljettajana ehkä lähimpänä Pastor Maldonadoa sitten herran itse.
Näin varmaan on. Dunnen kohdalla hieman hankalampi tilanne, kun Mäkillä on tiukat sopparit näiden kanssa ja aika vähän talleja, joihin pääsisi ajattamaan lupauksia. Haas? Alpine, mutta sekään ei todennäköinen, koska Flavio haluaa varmasti narut omaan käteensä. Williamskaan ei tunnu enää kovin mahdolliselta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6216
Näin varmaan on. Dunnen kohdalla hieman hankalampi tilanne, kun Mäkillä on tiukat sopparit näiden kanssa ja aika vähän talleja, joihin pääsisi ajattamaan lupauksia.
Bortoleto oli McLarenin junnu ja hän löysi töitä Audilta ihan oma-aloitteisesti. McLaren myös vapautti hänet kokonaan kaikista sopimuksellisista velvoitteista.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5133
Sijainti
Vantaa
Hamilton voittoon uudessa kotikisassaan ja italiaanot on ikuisesti hänen fanejaan. Ihan helppo juttu, ajaa vaan nopeammin kuin muut ja sillä selvä. On sitä ennenkin voitettu Ferrarilla Monzassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15589
Vapaita Harjoituksia ajetaan F1-viikonlopun käynnistyttyä Italian Monzassa.

Ensimmäisiä sellaisia ajetaan vastoin ennustepohjaa sittenkin normaalissa aurinkoisessa säässä sademahdollisuuden heikentyessä kaiken aikaa lähelle olematonta ja jos sataa niin pahimmillaankin kaikki näyttäisi tapahtuvan rata-alueen ulkopuolella. Eikä oikein sellaisestakaan näy merkkiäkään.

Ruuhkaa radalla on epätavallisenkin paljon. Lienee kuitenkin aiemmin se sadesään teoreettinenkin uhka säikyttänyt monia kuskeja radalle tai sitten ei, mutta kuhinaa on ja ajoissa näkyivät.

Kierrosajoitus ei taas Red Bullilla taktisesti tunnu olevan järkikauppa. Vähemmän yllättäen Verstappenin Max sai kun saikin paremman välin ja Yuki Tsunoda sai juuri sen ruuhkaisemman välin mihin mennä. Siksikin on niin, että viimeksi katsottaessa Verstappen oli toinen ja Tsunoda 12:sta. Toisaalta harjoituksen osalta varmasti aikaa on, toivottavasti parempi väli löytyy ja ennen kaikkea virheistä opitaan mikä kuitenkin tuntuu olevan harvinaisen vaikeaa ja uppiniskaista etenkin Red Bullin osalta ja ainoa muu yhtä paljon tapojaan muuttamaton talli tuntuu olevan La Famiglian kotiradalla ajava talli.

Ferrari juurikin tuon italialaisen nimikkosanan mukaisesti myös tuntuu mokailevan ajoituksiaan tässä vaiheessa taas ihan urakalla. Lewis Hamilton lähetettiin Tsunodan tapaan päin takapuolta menneeseen ruuhkaan ja siten britti jumitti sijalla 19 vähän turhankin kuohuttavaan makuun aikaa ennen kuin viimein sitten Ferrarin kasvot pelastaen tässä vaiheessa meni tuloslistojen kärkeen.

Viimeksi katsottaessa siis ja paljon voi vielä muuttua.

Oliver Bearman edelliskisan kieltämättä hämmentävin ja osin vain muiden kuskien taktisten virheiden, kolareiden, muiden tallien pieleen menneiden varikkotaktiikkojen ja tuva-autojen takia saamiensa pisteiden turvin oli yhtä kieltämättä kuin itse rauhallisuus ajoltaan!

Noin paljon kai se tuuripisteiden saaminen voi poikaa näemmä rauhoittaa. Ainoa pahempi ongelma oli tietysti melkein ruuhkavaiheessa ajaa Hamiltonin konttiin kiinni, mutta kunhan ei osu niin kai tuosta hyvä tulee. Kehityskelpoisempaa näyttää olevan tekeminen toisin kuin Pierre Gaslylla. Mitähän ongelmia 'Urpolta' on tänään tai viikonloppuun odotettavissa? Toivotaan vain, että ei mitään peruuttamattoman kovaa kolaria taas jonkun viikonloppua haitaten. Tai jos on pakko tulla niin toivottavasti se ei sitten kisaan tule.

Toivottavasti ei Isack Hadjar ikinä sitten menestyskuplasta sitten 'taannu' tuolle tasolle minne Gasly tai Esteban Ocon ovat enemmän tai vähemmän taantuneen uran hehkutusvalokeilan jälkeen. Sitäkin kaikesta kehusta huolimatta osin pahoin pelkään kunnes muuta todistetaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15589
Vapaita Harjoituksia ajetaan jälleen Italian Monzan radalla!

Toisia sellaisia edelleen mukavan aurinkoisessa säässä. Tarkoittaen kai tämän myötä lopullisesti kuivan kelin viikonloppua, mutta sen näkee sitten erikseen lauantaiksi ja sunnuntaiksi.

Paljon on ollut ruuhkaa radalla. McLarenit viimeksi katsottaessa johdossa ja ilman Lando Norrisin pientä hiekoille menoa erikseen reunalta puhuen Norris olisi mennyt verraten ylivoimaiseen johtoon ilman sitä virhettä. Vaikka toki muutoin esimerkiksi Oscar Piastri oli viimeksi katsottaessa johdossa. Parantaen jopa omaa parasta aikaansa, mutta olisi ilman Norrisin auton lipeämistä reunoille britin kaikkein kovimmalla vetokierroksella ollut selvästi sen 0,4-0,5 sekuntia ellei enemmänkin jäljessä. Tietänee tiukkaa taistelua ja on vähän pakkokin jatkoon.

Max Verstappen pääsi taas hyötymään mukavaan väliin pääsemisestä ja oli siksikin jälleen niin korkealla kuin oli viimeksi katsottaessa. Jopa johtikin ohimenevän hetken ajan, mutta ei pitkään.

Racing Bull kuljettajineen ja siihen päälle Red Bull jälleen Yuki Tsunodan voimin lähetettiin päin mäntyä olevaan ruuhkaväliin tavalla jota voi vain arvuutella, että eikö nämä hemmetin pölkkypäät milloinkaan opi?!

Racing Bullilla toki on ollut myös välejä tällä kaudella siinä missä sitten poikkeuksena pitkiin aikoihin nähtiin myös onnistumisia, mutta Tsunodalle tällä tavalla jatkuessaan ruuhkan takia sijoilla 12-16 jälleen kilpailijoiden aikojen vähän vaihdellessa nopeasti levottomassa keskikastissa tietää taas melko vaikeaa viikonloppua. Ei toki mitään pisteputken jatkuessa, mutta muuhun kauteen verrattuna nyt on vähän pakko jatkua pistepottien ja tietysti mielellään vielä myös parantua.

Sen näkee sitten, mutta kyllä taas turhauttaa nähdä tilannetta. Lewis Hamiltonilla ja Ferrarilla näytti kulkevan, mutta sitten jälleen kerran kun ihan kovimmillaan menevät McLarenit ja aivan kaiken virittäen myös Verstappen niin ei nähdä kisaan paalupaikalla. Ei edes La Famiglian tifosojen päiväunissa tätä menoa. Ferrarin kotiradalla kaikki on kyllä mahdollista, mutta sijat 4-8 lienevät se toteutuneempi kuva suorituskyvystä ehkä juuri ja juuri hikisellä kolmostilalla mikäli Verstappenkin vain väsyy yritykseen tai yrittää mieluummin oikeasti onnistua kisassa.

Tätäkin Verstappen on tällä kaudella aikoihin urallaan tehnyt hetkeen enemmän eli aavistuksen enemmän taitaa tai on pakkotilanteessa pakotettu yrittämään ajamaan enemmän onnistuneempia kisayrityksiä silloin kun mahdollisesti talli ei itse pilaa varikkotaktiikkoineen touhua.

Nähtäväksi jää sitten jatko huomiselle ja ylihuomiselle.

Monzan alla tosiaan on näytösajojakin vanhoilla autoilla ja taas selostamossa mentiin Viaplayn osalta vähän turhan harhateille noista V12-ajoista, mutta ei ihan niin pahoin kuin tavallisesti.

Monzan alla elleivät nyt taas ole vain mediajuttuja niin Euroopan kauden päätöskisaan on ollut tietysti puhetta lajitulevaisuudesta jälleen kerran.

Monia sääntömuutoksia kai olisi tulossa ja osa niistä mielestäni saattavat siis tuleville vuosille olla melkoisen järjettömiä.

Mikäli typeriä ajatuksia ja kokeiluja olisi ihan pakko vielä kokeilla kokeilemattomista niin se kahden rengaspysähdyksen pakkokisa sitten sellaisella radalla jossa voi ohittaa kisan aikana paljonkin eikä tämän vuoden mielipuoliseen tapaan Monacossa ja toinen sitten saattaisi edes kertaluonteisena kokeilla johonkin kisaan niin, että kisassa olisi käännetty lähtöjärjestys.

Siinä tulisikin mielenkiintoa huonosti aika-ajojaan ajavien tai talliensa aika-ajoja mokanneille kuljettajille mielenkiintoinen näyttöpaikka sitten edes ajatuksella.

Ikävä kyllä se koskee aikaa tulevaa joten tälle vuodelle siitä ei ole hyötyä. Mielenkiintoista se kieltämättä olisi verrattavissa tänä vuonna.

Ja toki muutenkin F1-historiassa olisi ollut!
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5125
Yllättävästi muutaman kerran irtosi auto radasta Mäkillä ja Ferkulla oli kummallakin paljon ongelmia jarrutuksissa sekä aliohjauksen kanssa. Maxilla näytti aika vakaalta ja Russellillakin ihan hyvältä.
Tän päivän mukaan laittaisin järjestykseen Mäkki, Max, Rus ja sen jälkeen Ferkut, joiden järjestyksestä paha sanoa.
Williams oli nopea, mutta on usein tässä kohtaa ollut.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5125
Eturenkaiden vähimmäispainetta nostetaan. Liekö rengasongelmia odotettavissa kisan aikana
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15589
Eturenkaiden vähimmäispainetta nostetaan. Liekö rengasongelmia odotettavissa kisan aikana
Jää nähtäväksi. Erikoinen veto kyllä vieläpä näin mikäli Pirellillä on mainostenkin mukaan oikein juhlakisa menossa. Lienee uudelleen palaamisen kunniaksi lajiin tai vastaavaa. Kun olihan se mukana kauan ennenkin. Mitä nyt oli välillä poissakin ja mitä nyt kisavuodet olivat lyhyempiä kerran.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15589
Vapaita Harjoituksia ajetaan jälleen Italian Monzassa!

Kolmansia ja viimeisiä sellaisia aurinkoisessa säässä.

Viimeksi katsottaessa jälleen melko erikoisesti tuttuun tapaan melkein kukaan ei ollut lähtenyt radalle ja harvat muutkin radalla ajoivat 'terveisiä' hetkeen.

Viaplayn selostamossa taas muistelmia ja Mika Salon kehujuttu taas menossa. Välillä noita tälle kaverille tulee kyllä häiritsevänkin liikaa urasta puhuttaessa. On toki myös ihan hyvääkin ja nimenomaan hyvässäkin mielessä laitettua värikynätason juttelua. Häiritsevin juttu siinä ei oikeastaan ollut muka oletettu Eddie Irvinen tai jonkun toisen tallikaverin uran huonous vaan muka olevinaan niin ääretön Michael Schumacherin oleminen oikein 'puhelimessa neuvoa antaneena' ja muutama muukin vähän kyllä taas tuulesta temmattu juttu.

Muu osin roskapuheen ja osin totuudellinen tason välinen juttu oli kyllä ehkä kieltämättä se eri tallien asenteen ja kaiken oleellinen muuttuminen edes vähäksi aikaa päästessään Ferrarille. Toki mikäli Ferrarilla olisi ollut muka vain 'kaksinkertainen' määrä porukkaa niin näihin Salon sankaritarinoihin mikäli ihan jokaiseen niistä uskoisi niin Ferrarilla ei olisi sitten ollut paljon yhtään sen enempää sitten porukoita ja tilanteen voisi nähdä aika harvinaisenkin paikkansa pitämättömänä ja naurettavana.

Juuri ja juuri olisin tuon voinut ehkä hyväksyä mikäli sanojana olisi ollut itse Keke ja hänen kuljettaja-ajoistaan olisi ollut kysymys, mutta kyllä Salon, Häkkisen Mikan ja JJ Lehdon aikaan oltiin kuule niin vain helkutin paljon edempänä ja peruuttamattomasti lähempänä ihan nykyaikaista F1:stä ellei sitä ehditty elää etenkin Mikojen ollessa kyseessä sitten heidän uriensa aikana loppupuolta pysyvästi kohden ja sekin jo tuon 'sankaritarinan' osoittaa vähintään nyt ainakin jos ei roskapuheeksi niin merkittävästi liioitelluksi.

Valitettavasti jotkut nuoremman sukupolven edustajat ja Kyllösen Mattia enemmän tai vähemmän kaikessa yrittämään matkiva Juuselan Niki voi hyvinkin nuo jutut ottaa turhankin totena.

Tuon ulkopuolelta kyllä taas kun jaksaa keskittyä niin Salo kyllä osaa juttunsa ja on kyllä parempi kuin nämä muut kommentaattorit Viaplayn porukassa.

Viimeksi katsottaessa ihan lopulla kun aikoja tuli niin vaikka montaa kunnon aikaa ei vielä ollut taulussa niin oli myönteistäkin:

Yuki Tsunoda oli kärjessäkin vielä tässä vaiheessa ja toivottavasti muu myönteinen ajo tälle viikonlopulle jatkuu! Tietysti ennenkin ainakin välillä harjoitukset ovat menneet hyvin mennen sitten pilalle aika-ajoon tai kisaan yleensä tallin taktisten virheiden myötä.

Muita kilpailukykyisiä aikoja toki kyllä oli lähinnä Alpinella Pierre Gaslylla ja Franco Colapintolla. Milloinkahan loppuisi Colapinton ajelut tässä sarjassa?

Tämän kisan tai vähän päälle jälkeen olisi enemmän kuin suotavaa ja mikäli koko uran poisheitto kaiken jälkeen olisi liian ankaraa niin kyllä tuolle pojalle välivuosi tai kaksi tarpeen olisi. Tämä kaikki siis viimeksi katsottaessa.
 
Ylös