Formula 1 - 2025 - 21 - Sao Paulon GP (Brasilia)

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4175
Siinähän lähti Tsunodalla auto lapasesta jo välissä ollutta Alpinea ohittaessa – oliko se edes ohitus vai joku hätäinen väistöliike – ja sitten tuuttasi Strollin konttiin. Täysin Tsunodan oma moka ja oli selkeästi rangaistuksen arvoinen.
Samaa mieltä. Näitä käy joskus, mutta selkeästi Yukin piikkiin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5270
En tiedä katsooko tilanteita Piastri lasien läpi, mutta tuo T1 ”ketjukolari” oli mielestäni oiva kuvaus racing incidentistä. Ei se, että tekee lievän lukkojarrutuksen ole syy rangaista jos Piastrin auto on sisämutkassa kanttarin päällä eikä edes liu u yhtään leveäksi. Toki ketjun seurauksena Leclercin kisa oli siinä, mutta kolme rinnan ekaan mutkaan niin varmaan jokainen tietää riskit.

Mielestäni tuon tyyppiset rangaistukset pilaa kilpailun. Silloin kun kukaan ei nosta niin se tila loppuu kesken. Piastri olisi voinut vetäytyä, Kimi olisi voinut vetäytyä taakse, Leclerc olisi voinut nostaa ja yrittää switchback kääntöä jne vaan ei kun jokainen heistä tiesi, että ollaan mahdollisesti kolme rinnan.

Insertissä oli skylla classinen Sennan kommentti if theres a gap… you will get a penalty kuuluisi jatko.
Kimi oli jonkin verran tilanteessa Piastrin edellä, niin ei tältä oikein voi odottaa vetäytymistä taaksekaan. Välillä tuntuu tulevan rankku suht helposti ja joillekin ei sitten millään. Varmaan se lukkijarru vei vaa-an kilpailutilanteesta rangaistuksen puolelle.
 

Bukko

mielikuvitusukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
5035
Sijainti
Salo/Espoo/Rooma
Piastrin penalty oli aivan läppä. "Holtittomasti" tuli sisäkurviin eikä siinä ollut edes mitään verstappenimaista dive bombia vaan Piastri olisi selvittänyt mutkan ongelmitta ilman Antonellin pusertamistakin. Kisatilanne, joka olisi pitänyt jättää rankaisematta.
Juu. Rangaistus tuli lopputuloksen perusteella kun Piastri hyötyi ja Leclerc kärsi. Mielestäni hieno uusintalähtö ja ohitus Piastrilta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7191
Piastrin penalty oli aivan läppä. "Holtittomasti" tuli sisäkurviin eikä siinä ollut edes mitään verstappenimaista dive bombia vaan Piastri olisi selvittänyt mutkan ongelmitta ilman Antonellin pusertamistakin. Kisatilanne, joka olisi pitänyt jättää rankaisematta.
Leclerc samaa mieltä, Kimi sulki sisäreunan, vaikka ulkona oli hyvin tilaa. Auto ei voi vain haihtua siitä ilmaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7191
Kimi oli jonkin verran tilanteessa Piastrin edellä, niin ei tältä oikein voi odottaa vetäytymistä taaksekaan. Välillä tuntuu tulevan rankku suht helposti ja joillekin ei sitten millään. Varmaan se lukkijarru vei vaa-an kilpailutilanteesta rangaistuksen puolelle.
Ei, käänsi jyrkästi Kimi siinä sisään.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3166
Olikohan tässä nyt taas taustalla se aivokuollut tulkinta, että katsottiin Antonellin olleen ekana apexissa, jolloin voi kaikki kisaamisetiketit unohtaa ja käännellä toisen päälle miten tahtoo. Varmaan olisi Piastrkn kannattanut jättää jarruttamatta ja pommittaa kunnolla sinne sisäkurviin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4557
Kaikki olisi mahtuneet mutkaan ellei Kimi olisi kääntänyt kylkeen. Keskittyi Lelercin tilanteeseen eikä huomannut Piastria vasemmalla
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6733
Olikohan tässä nyt taas taustalla se aivokuollut tulkinta, että katsottiin Antonellin olleen ekana apexissa, jolloin voi kaikki kisaamisetiketit unohtaa ja käännellä toisen päälle miten tahtoo. Varmaan olisi Piastrkn kannattanut jättää jarruttamatta ja pommittaa kunnolla sinne sisäkurviin.
Piastrin rikos oli yritys välttää kolari. Olisi painellut röyhkeästi myöhemmin jarrulle ja apexissa edelle kuten Verstappen Meksikossa Hamiltonia vastaan. Jos pelikirja on sellainen niin sitten pelataan sen mukaan, mutta tämä penaltyn antaminen väkisin tappaa kisailun kun ei uskalleta kohta mitään tehdä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6385
Piastrin rikos oli yritys välttää kolari. Olisi painellut röyhkeästi myöhemmin jarrulle ja apexissa edelle kuten Verstappen Meksikossa Hamiltonia vastaan. Jos pelikirja on sellainen niin sitten pelataan sen mukaan, mutta tämä penaltyn antaminen väkisin tappaa kisailun kun ei uskalleta kohta mitään tehdä.
Ei uskalleta tehdä mitään ja toisaalta vedetään tahallaan överiksi, koska tiedetään vastapuolen saavan rankkua. Silloin kun Hamilton ja Rosberg ajoivat tallikavereina, niin aika usein Rosberg sai rankkua ihan sen vuoksi, että Hamilton ymmärsi tuomaristoa paremmin ja pelasi peliä sen mukaan.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3166
Onko tämä tuomarointi samanlaista sekoilua kaikissa muissakin sarjoissa? Itsellä ei tule juuri muuta seurattua kun F1, mutta simupuolella tullut kisattua paljon ja tuntuu että sielläkin lähes poikkeuksetta tuomarointi valovuoden tätä kuninkuusluokkaa edellä, vaikka suorittamassa joku random nörtti talkoopalkalla. Hämmentää että laji on mennyt moiseksi sekoiluksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6385
Onko tämä tuomarointi samanlaista sekoilua kaikissa muissakin sarjoissa? Itsellä ei tule juuri muuta seurattua kun F1, mutta simupuolella tullut kisattua paljon ja tuntuu että sielläkin lähes poikkeuksetta tuomarointi valovuoden tätä kuninkuusluokkaa edellä, vaikka suorittamassa joku random nörtti talkoopalkalla. Hämmentää että laji on mennyt moiseksi sekoiluksi.
Mäkihyppyä seuranneena sanoisin sekoilun painottuvan sellaisiin lajeihin, missä jaetaan ns. tyylipisteitä. Formuloissa se tarkoittaa sitä, että rangaistuksia jaetaan tunnepohjaisesti useamman tuomarin voimin äänestämällä. Aiemmin rangaistus tuli siitä, jos jäi itse soralle jumiin tai paskoi oman etusiipensä. Nykyään kun radat ovat pelkkiä asfalttikenttiä ja valkoista maalia siellä ja täällä, niin tuomarilinjaa on pitänyt muokata.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1281
Ymmärrän sääntöjen tulkinnan jos ohittaja tekee syöksyn sisämutkaan jarruttamalla myöhään, mutta jos suoralla kolme autoa on noin puolen metrin eroilla rinta rinnan lähestyttäessä jarrutusta niin jokaisen pitäisi hahmottaa tulevaan mutkaan kolme ajolinjaa ja jättää kanssa kilpailijoille tilaa. Tuo säännön tulkinta apexin kohdalla pilaa koko lajin. Tulkinnan mukaan Antonellilla oli siis oikeus kiilata Oscar sisämutkasta ulos ja ajattaa Leclerc ulkomutkasta ulos radalta.

Mielestäni kokontulkinta pitää unohtaa siinä vaiheessa jos jo ennen jarrutusta ollaan täysin rinta rinnan.

Säännöt pitäisi mennä niin että Antonellin vastuu on jättää sekä sisä että ulkomutkaan valkoisen viivan ja autonsa väliin vähintään auton mitta. Leclercin vastuu on olla leikkaamatta sisään, Oscarin vastuu on olla valumatta leveäksi ja sama käänteisesti seuraavassa mutkassa. Ikään kuin ajaa kolmea ajolinjaa.

Leclerc hoito oman tonttinsa tosi hyvin ja jätti kahdelle autolle reilusti tilaa sisämutkaan.

Näin kahdestaan havainnoistettuna:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4557
Käänsi, mutta oli myös edellä. En usko, että ilman jarrun lukkiutumista Piastri olisi saanut rankkua
Tuohon sisämutkaan on mahdoton tulla lukitsematta vasenta etupyörää koska rata kallistaa niin paljon ja rengas ei saa tästä syystä "täyttä kosketusta" jonka takia lukkiutuu varmasti ellei höllää jarrupainetta. Toki tuomariston pitäisi ymmärtää tämäkin, kuka idiootti siellä oli kuljettajien edustajana tunaroimassa?
 
  • Like
Reaktiot: SJ

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7191
Käänsi, mutta oli myös edellä. En usko, että ilman jarrun lukkiutumista Piastri olisi saanut rankkua
Ei sellaista sääntöä ole. Jos toinen on 3 metriä edellä suoralla, niin ei saa kääntää eteen enää siinä vaiheessa.
Tilaa pitää aina jättää, eikä ajattaa radalta. Eikös tämä tullut varsin selväksi 2024 Meksikon kisassa?
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1281
Yleensä kokeneet kuljettajat kuten Alonso, Räikkönen, Vettel, Leclerc, Hamilton pienellä varauksella myös Max jättävät noissa tilanteissa tilaa ja haluavat välttää kontaktin. Yleensä näitä turhia kilkkauksia sattuu vaan Oconin, Bortoleton, Albonin, Sainzin tapaisille keskikastin kuskeille.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7191
Yleensä kokeneet kuljettajat kuten Alonso, Räikkönen, Vettel, Leclerc, Hamilton pienellä varauksella myös Max jättävät noissa tilanteissa tilaa ja haluavat välttää kontaktin. Yleensä näitä turhia kilkkauksia sattuu vaan Oconin, Bortoleton, Albonin, Sainzin tapaisille keskikastin kuskeille.
Ja sitten on se alin kasti joka vetää tiimiradioon itkupotkuraivareita, vaikka on juurikin itse syyllinen. En nyt sano nimeä, mutta osoitan sormella ja vihellän 👉 22.
 
Ylös