Formula 1-2025-23-Qatar GP

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15857
Pirellin maarays vai mista tuo tulee? Turvallisuusjuttu? En muista etta ennen ketaan oltaisiin pakotettu ajamaan tietty maara kierroksia. Kerranhan joku, taisi olla Albon veti samoilla renkailla koko kisan ja kavi kumit vaihtamassa viimeisella kierroksella ettei tullut diskausta.
Itse asiassa Losailissa/Lusailissa näin on ollut ennenkin ja myös vanhempina aikoina tietyissä Goodyearin ajan kilpailuissa oli näin. Harvoin kyllä, mutta tuolloin olikin sitten ihan todella pakko ja aika oli hieman toinen näissä poikkeustapauksissa.

PS. Pari vuotta sitten oli Losailissa/Lusailissa myös sama homma. Kysymysmerkki jatkoon on vain se, että miksi Pirelli, FIA tai ken ikinä lajissa olisi se muu päättäjä näissä asioissa edes lainausmerkeissä niin määrää pysähdysrajoja keinotekoisesti ja siihen vielä sitten ei vaikka hommaa tiettyjen asioiden varalta merkittävällä poikkeuksella erikseen erikoiskestäviä renkaita, että tällaista ei tarvitsisi nähdä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15857
Mita vittua, eiko ne anna renkaita viimeiseen kisaan jos ajaa 26 kierrosta?
Olisi kai taitanut olla erilaisia muita rangaistustapoja kun päätöskilpailuun sentään palataan onneksi normaaliin.

Mikäli tätä hommaa olisi pitänyt olla niin vain korkeintaan hyvin yksittäisesti sellaisellakin normaalimmalla moottoriradalla missä pääsee ihan ohittamallakin ohi.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4207
Olisi kai taitanut olla erilaisia muita rangaistustapoja kun päätöskilpailuun sentään palataan onneksi normaaliin.

Mikäli tätä hommaa olisi pitänyt olla niin vain korkeintaan hyvin yksittäisesti sellaisellakin normaalimmalla moottoriradalla missä pääsee ihan ohittamallakin ohi.
Siis mitä ihmettä nyt? Tyhmä sääntö joo, mutta "pakko" kun huonot renkaat jotka ei kestä tuolla normaalia ajamista. Miksi noita poikkeussääntöjä normaaliin kisaan laitettaisiin.
 

KuljunAlko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
220
Sijainti
Kulju
McLarenin ongelma oli, että jos otetaan molemmat autot sisään, niin Piastri voittaa ja Norris häviää. Jos taas otetaan kisaa johtava Piastri sisään, niin Norris häviää. Mutta jos jätetään molemmat autot ulos, niin Piastri ei voita. Tallilla oli liian kova luotto siihen, että Norris pysyisi Piastrin kannassa.
Lähinnä vaan se että miksi ei tullut tallilta Landolle: jos Max stoppaa niin sinäkin tulet sisään. Ainoa syy papaijjarules, mieluummin annetaan voitto Red Bullille ettei vaan syrjitä toista.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6633
Nyt se Carlos vie Albonia kuin litran mittaa. Kesti aikansa tottua tuohon autoon, mutta nyt ajo on ollut loppukaudesta aika vahvaa, vaikka välillä onkin kolissut.
Pelkäsin jo, että joudun tunnustamaan olleeni väärässä, kun viime vuonna haukuin Albonin tiskirätiksi ja kerroin, miten Sainz tulee tämän todistamaan. Mutta nyt näyttääkin jo hyvältä ja ensi kauden lukemat tulevat olemaan rumat!
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4207
Jos olisi tullut Maxin perässä Lando sisään olisi ollut kakkonen. Piastri oli heidän ainoa mahis tänään.

Jääpähän jännättävää Abu Dhabiin. Kestääkö Landon pää?
 

VexMarstappen

Active member
Liittynyt
26.10.2025
Viestit
38
Olikohan tuo muuten tietoinen riski Macilta vai meniko pasmat sekaisin kun piti paattaa niin nopeasti? 90% tiimeista kylla piti paketin kasassa ja teki oikean paatoksen tiukassa paikassa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6436
Lähinnä vaan se että miksi ei tullut tallilta Landolle: jos Max stoppaa niin sinäkin tulet sisään. Ainoa syy papaijjarules, mieluummin annetaan voitto Red Bullille ettei vaan syrjitä toista.
No miksi olisi tullut? Piastri johti kisaa: hänellä oli oikeus voittavaan taktiikkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15857
Olen ollut koko elämäni suuri Sainzin ja Antonellin fani. Nyt hanaa molemmat eikä ketään päästetä ohi!
Suurimmaksi osaksi olen ollut ensimmäisestä mainitusta herrasta hänen uransa osalta puhuen samaa mieltä. Antonellin osalta tilanne on vielä avoin. Nuori, virheitä ja hyötymistä toisten kuskien epäonnesta tai aina kun sattuvasti vain osuu pojan kohdalle kaikki hyvin, mutta toisaalta Alexander Alex Albonin tapaan on ollut tänä vuonna nk. Keskikastin Perintöprinssi siinä missä Albon tietysti kaikkiaan on ollut nk. Keskikastin Kuningas kaudella. Kokonaisuutena ennen kieltämättä nyt olleita vaikeuksia.

Ensimmäisen mainitun herran osalta kuitenkin valitettavasti osin täytyy myös ottaa huomattavat vaikeudet aikaisemmin kaudesta esille, varikon yksi mittavimmista epäonnista jota epäonnisempi on ollut vain Yuki Tsunoda ja hetken verran myös Fernando Alonso ja valitettavasti nämä palkintosijat vähän turhan paljon juuri tänä vuonna imartelevat espanjalaista kaikki tyynni.
 

KuljunAlko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
220
Sijainti
Kulju
No miksi olisi tullut? Piastri johti kisaa: hänellä oli oikeus voittavaan taktiikkaan.
No miksi? Kai sinä nyt itse näit mihin se johti. Lando oli 4. ja Max voitti kisan. Jokainen talli (paitsi McLaren) haluaa että oma auto voittaa kisan, siitä tuskin on mitään kiisteltävää. Nyt hävittiin kisa sen takia ettei vaan tule itkupotkuraivoja.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3193
Lando oli myös Maxin takana jo ennen tuota sc-tilannetta niin ei tuo tuplastoppauskaan olisi muuttanut mitään siltä osin. Ihan aivopieru Mclarenilta. Oli kyllä laskelmat ja simuloinnit totaalisen pielessä.

Varmaan Landokin olisi sen voiton ennemmin antanut Oskulle kuin Maxille, lienee aika selvä kumpi on se pahempi uhkaaja..
 
Ylös