Formula 1 - 2025 - 5 - Saudi-Arabian GP

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5936
Nyt on viisi kisaa ajettu ja ilkeiden huhujen mukaan Doohanilla oli alustavasti soppari vain viidestä osakilpailusta. Tässä kisassa hän ajoi heikosti niin aika-ajoissa kuin kisassakin kontaten maaliin joukon häntäpäässä.

Odotellaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6286
Mersun puolustukseksi rengaskulumasta puhuttaessa voisin alleviivata vapaiden harjoitusten ja kilpailun toisistaan keskenään poikkeavan ajankohdan (osittain) aiheuttamaa, haastetta autojen säätöjen hakemiseen. Lämpötilat auringon paistaessa ja illan hämärtyessä ovat niin suuret, ettei säätöjen optimointi ole kovinkaan helppoa. Korostuu juurikin pitkissä vedoissa rengaskuluman arvionnissa ja hallinnassa IMO.
Kertoivat että "We had too much load on the front!" ja palveli aika-ajoon tuo asetus. Kisassa tuli kyllä aika nopeasti vastaan renkaankuluma, joka oli paljon kovempi kuin muilla.
 

KuljunAlko

Active member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
30
No. Brundle heitti seuraavat perustelut: Olet mutkan apexissa ekana, Edellä maxia, Max otti jarrulta pois koska ei olisi pystynyt ajamaan mutkaa kuitenkaan. Olen samaa mieltä.
Olisi pystynyt ajamaan normaalisti mutkan, mutta kun siellä päässä ei ole semmoista asetusta tuollaisiin tilanteisiin, että voisi vaikka jarruttaa kun toinen tulee sen mutkan selkeästi voittamaan. Mulla oli kaks skenaariota mitä Max tulee tuossa lähdössä tekemään rintarinnan tilanteessa: joko ajattaa toisen leveäksi (mukaan lukien itsensä) tai oikaisee mutkan, mitään muuta vaihtoehtoa ei tällä sikailijalla ole, ellei toinen luovuta, vielä kun radat ovat tuollaisia. Taisi kyllä olla tuomaristollakin todella hyvin ennakkoon tiedossa Maxin mindsetti tuohon ekaan mutkaan.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5771
Olisi pystynyt ajamaan normaalisti mutkan, mutta kun siellä päässä ei ole semmoista asetusta tuollaisiin tilanteisiin, että voisi vaikka jarruttaa kun toinen tulee sen mutkan selkeästi voittamaan. Mulla oli kaks skenaariota mitä Max tulee tuossa lähdössä tekemään rintarinnan tilanteessa: joko ajattaa toisen leveäksi (mukaan lukien itsensä) tai oikaisee mutkan, mitään muuta vaihtoehtoa ei tällä sikailijalla ole, ellei toinen luovuta, vielä kun radat ovat tuollaisia. Taisi kyllä olla tuomaristollakin todella hyvin ennakkoon tiedossa Maxin mindsetti tuohon ekaan mutkaan.
Siellä on Maxilla ollut racing driver mindset
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1385
F1:sten säännöt mutkissa ovat selkeät, vaikkakin tosi typerät: Jos on mutkan apexissa edellä, ulkopuolella olevan kuskin saa työntää ulos radalta kunhan itse pysyy viivojen sisällä. Max itse tekee tätä jatkuvasti, tällä kertaa oli vastaanottavana puolena.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4668
Olisi pystynyt ajamaan normaalisti mutkan, mutta kun siellä päässä ei ole semmoista asetusta tuollaisiin tilanteisiin, että voisi vaikka jarruttaa kun toinen tulee sen mutkan selkeästi voittamaan. Mulla oli kaks skenaariota mitä Max tulee tuossa lähdössä tekemään rintarinnan tilanteessa: joko ajattaa toisen leveäksi (mukaan lukien itsensä) tai oikaisee mutkan, mitään muuta vaihtoehtoa ei tällä sikailijalla ole, ellei toinen luovuta, vielä kun radat ovat tuollaisia. Taisi kyllä olla tuomaristollakin todella hyvin ennakkoon tiedossa Maxin mindsetti tuohon ekaan mutkaan.
Oli aika selkeää mitä tulee tapahtumaan ekassa mutkassa, kun ensin nukkui lähdön.

Tekoon nähden liian pieni rangaistus, josta viime vuonna tehtiin uutta linjausta. Tämä taisi tosin muistua tuomariston mieliin vasta Lawsonin kanssa. Joka kyllä oli taas hieman outoa sekin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5771
Oli aika selkeää mitä tulee tapahtumaan ekassa mutkassa, kun ensin nukkui lähdön.

Tekoon nähden liian pieni rangaistus, josta viime vuonna tehtiin uutta linjausta. Tämä taisi tosin muistua tuomariston mieliin vasta Lawsonin kanssa. Joka kyllä oli taas hieman outoa sekin.
Tuomaristo oli ihan tajuissaan vielä Maxin kohdalla. 5sek koska kyseessä oli lap 1. Lawsonin kohdalla tuomaristo oli jo after workeilla ja rankaisivat ajovirheestä josta oli vain haittaa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4668
Tuomaristo oli ihan tajuissaan vielä Maxin kohdalla. 5sek koska kyseessä oli lap 1. Lawsonin kohdalla tuomaristo oli jo after workeilla ja rankaisivat ajovirheestä josta oli vain haittaa.
Pakko sanoa, että Lawsonin kohdalla en ihan tajunnut rankkua. Ohitus tapahtui suunnilleen lähtögridin paikkeilla ja oli mennyt jo menojaan mutkaan tullessa.

Maxilla painoi myös se, että sijaa ei annettu takaisin. Pitäisi tulla se aiempi sääntö takaisin, että 3 kierrosta aikaa palauttaa sija tai varikkorankku, niin ei tarvitsisi arpoa näitä sekunteja.
Tosin tuomariston pitäisi olla hereillä koko kisan ajan, joka tuntuu nykyään aika mahdottomalta.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5771
Pakko sanoa, että Lawsonin kohdalla en ihan tajunnut rankkua. Ohitus tapahtui suunnilleen lähtögridin paikkeilla ja oli mennyt jo menojaan mutkaan tullessa.

Maxilla painoi myös se, että sijaa ei annettu takaisin. Pitäisi tulla se aiempi sääntö takaisin, että 3 kierrosta aikaa palauttaa sija tai varikkorankku, niin ei tarvitsisi arpoa näitä sekunteja.
Tosin tuomariston pitäisi olla hereillä koko kisan ajan, joka tuntuu nykyään aika mahdottomalta.
Viime kisassa Norris oli startissa lähtöruudukkonsa ulkopuolella, josta napsi sijoituksia vilppilähdöllä. Lopputuloksena tästä vain 5sek penalty. Maxin penalty ihan linjassa. Turhaan nostetaan taas meteliä, koska kyseessä on Verstappen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5936
Pakko sanoa, että Lawsonin kohdalla en ihan tajunnut rankkua. Ohitus tapahtui suunnilleen lähtögridin paikkeilla ja oli mennyt jo menojaan mutkaan tullessa.

Maxilla painoi myös se, että sijaa ei annettu takaisin. Pitäisi tulla se aiempi sääntö takaisin, että 3 kierrosta aikaa palauttaa sija tai varikkorankku, niin ei tarvitsisi arpoa näitä sekunteja.
Tosin tuomariston pitäisi olla hereillä koko kisan ajan, joka tuntuu nykyään aika mahdottomalta.
Menee puurot ja vellit sekaisin. Mustan lipun tai stop-and-go'n saatua on kolme kierrosta aikaa. Laittoman ohituksen tehdessä tapasi olla aikaa kolme mutkaa, ja ymmärtääkseni tuo sääntö myös palautettiin viime kaudesta alkaen takaisin. Sitä ennen oli joitakin vuosia tapana, että tallit suhmuroivat FIA:n kanssa radiossa useankin kierroksen ajan, että mitä pitäisi tehdä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4668
Menee puurot ja vellit sekaisin. Mustan lipun tai stop-and-go'n saatua on kolme kierrosta aikaa. Laittoman ohituksen tehdessä tapasi olla aikaa kolme mutkaa, ja ymmärtääkseni tuo sääntö myös palautettiin viime kaudesta alkaen takaisin. Sitä ennen oli joitakin vuosia tapana, että tallit suhmuroivat FIA:n kanssa radiossa useankin kierroksen ajan, että mitä pitäisi tehdä.
Näin taisi joo olla.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5771
Kimi antoi sijansa, kun oikoi startissa. Helpommalla pääsi niin.
Podiumin ulkopuolella varmaankin järkevää antaa takaisin jossa erot pienempiä. Verstappenin kohdalla pelattiin riskiä, koska lap 1 ja sitä ei koskaan tiedä mitä tuomaristo on nauttinut sinä päivänä. Näin Verstappen sai pidettyä option safety carista, olisi päässyt kärsimään penaltyn safety carin aikana. Nyt kuitenkin Piastrin perässä maaliin kuten olisi tod näk käynyt muutenkin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4668
Podiumin ulkopuolella varmaankin järkevää antaa takaisin jossa erot pienempiä. Verstappenin kohdalla pelattiin riskiä, koska lap 1 ja sitä ei koskaan tiedä mitä tuomaristo on nauttinut sinä päivänä. Näin Verstappen sai pidettyä option safety carista, olisi päässyt kärsimään penaltyn safety carin aikana. Nyt kuitenkin Piastrin perässä maaliin kuten olisi tod näk käynyt muutenkin.
Ei Piastri päässyt edes iskuetäisyydelle, kun oli edellä
 
Ylös