Formula 1 - 2025 - 5 - Saudi-Arabian GP

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1106
Piastrilla ja Norriksella nyt tasamäärä (5) voittoja. Jotenkin kuvitteli että Norris voitto viime kaudella enemmän, mutta ei kuitenkaan. Toki siellä tiimi sössi taktiikoita useampaankin kertaan. Jännä nähdä mihin suuntaan tuo lähtee kehittymään. Alkukauden perusteella Piastrille tuo tulee menemään.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1144
Piastri vaikuttaa vahvalta, olisi jotenkin virkistävää jos Lando vs. Max odotusten sijaan Piastri olisikin vahvin.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2956
Norrisin pitää nyt saada vaan nopeasti paketti kasaan jos meinaa mestaruusjunan kyydissä pysyä. Aika halvalla on nyt selvinnyt näistä parista heikosta viikonlopusta, olisi voinut tulla paljon rumempaakin jälkeä pistetaulukossa. Vauhtia on kyllä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15192
Carlos Sainz Juniorilta puhuen vielä tästä kovin turhauttavasta ellei perin pirunmoisesta kisasta Yuki Tsunodan kannalta hänet nyt unohtaen tässä kohtaa niin hyvä ellei jo hienokin kisa espanjalaiselta.

Ja tärkeään paikkaan vaikka ehkä myös jo Sakhirissa loppumetreillä viikonloppua tai yleensäkin se muu juttu alkoi siitä lähtien sujua paremmin. Toisin kuin koko tämä kauden ihan alku kahdesta muusta kisasta puhuen on sujunut yhteensäkään.

Ja sekin on tärkeää. Etenkin kun huomioi minkälaisia määriä herjoja on välillä espanjalainen saanut osakseen niin tallisiirron ja osin tietysti koko kauden alusta huomioiden.

Williamsille tallina tämä oli myös elintärkeä suoritenäyttö mitä Alexander Alex Albon osasi täydentää. Pienestä nyt Sakhirista alkaen vähän huonompaan päin olleesta tilanteestaan huolimatta. Kiitos toki kuuluu Williamsin 'menestyksessä' myös taas kerran muiden tallien taktisten virheiden kuten myös vielä kerran mainiten Tsunodan ja Pierre Gaslyn kolarin vuoksi oli myös kaksi todennäköisesti heidän edellään olevaa kuskia pois viemästä heidän onnenpisteitään.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1106
Norrisin pitää nyt saada vaan nopeasti paketti kasaan jos meinaa mestaruusjunan kyydissä pysyä. Aika halvalla on nyt selvinnyt näistä parista heikosta viikonlopusta, olisi voinut tulla paljon rumempaakin jälkeä pistetaulukossa. Vauhtia on kyllä.
Joo selvinnyt hieman säikähdyksellä näistä aika-ajo virheistään. Nyt tuli ekalla kierroksella kaksi sijaa kun Tsuki kolasi Gaslyn ulos. Mutta näitä ei parane paljon antaa. Piastri suorittaa nyt tasolla, että ero kasvaa äkkiä jos jää tuonne podiumin ulkopuolelle. Eikä Maxia kannata poislaskea. Siinä aivan Norriksen kannassa pisteissä

Piastrilla olisi kohtuu kova johto jo mmtaistossa ilman omaa hölmöilyään Melbournessa. Aika näyttää, mutta juuri tällä hetkellä momentum on vahvasti Piastrilla. Varsinkin jos kulku aika-ajoissa jatkuu ja paalupaikalle pääsee, niin puhtaassa ilmassa ajaessaan todella vaikea voitettava. Ei tuossa Maxillakaan ollut stoppien jälkeen oikein mitään sanaa sanottavana Piastrin vauhtiin.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1144
Piastrin hölmöily Melbournessa oli lähinnä siinä ettei leveäksi ajon jälkeen ajanut varman päälle vaan yritti viimeiseen asti kääntää toiseksi viimeiseen mutkaan, jolloin pyörähti ja jäi jumiin nurmikolle. Kilpailutilanne ja pisteet silloin siitä ettei keskeyttänyt. Paremmalla onnella olisi päässyt nurmikolta heti jatkamaan ja top 5 sijoitus olisi ollut todennäköinen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15192
Piastrin hölmöily Melbournessa oli lähinnä siinä ettei leveäksi ajon jälkeen ajanut varman päälle vaan yritti viimeiseen asti kääntää toiseksi viimeiseen mutkaan, jolloin pyörähti ja jäi jumiin nurmikolle. Kilpailutilanne ja pisteet silloin siitä ettei keskeyttänyt. Paremmalla onnella olisi päässyt nurmikolta heti jatkamaan ja top 5 sijoitus olisi ollut todennäköinen.
Tuo ja tosiaan Norrisin kantin ja mutkan kulman haukkaus aika-ajoissa kertoo siitä, että molemmat toisinaan osaavat olla vieläkin vähän liian itsepäisiä tiettyjen turhien riskien otossa silloin kun ei ehkä pitäisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15192
Kisaa vielä muuten miettien tosiaan ennen pientä taukoa ei taitanut kenelläkään ainakaan toivottavasti kulua autojen pohjalevyt liikaa? No mikäli hylkäyksiä syystä tai toisesta niin saahan niistä valittaa, mutta toisaalta muutoshyväksyntä onkin sitten vähän eri juttu.

Vai olisiko sitten Ferrarin tuplahylkäys säikäyttänyt tosiaan tallit siinä määrin, että viimeinkin vähän katsotaan niiden pohjalevyjen perään tarkemmin? Parempi olisi niin.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
768
Kisaa vielä muuten miettien tosiaan ennen pientä taukoa ei taitanut kenelläkään ainakaan toivottavasti kulua autojen pohjalevyt liikaa? No mikäli hylkäyksiä syystä tai toisesta niin saahan niistä valittaa, mutta toisaalta muutoshyväksyntä onkin sitten vähän eri juttu.

Vai olisiko sitten Ferrarin tuplahylkäys säikäyttänyt tosiaan tallit siinä määrin, että viimeinkin vähän katsotaan niiden pohjalevyjen perään tarkemmin? Parempi olisi niin.
Varsin alhaalla muutama talli autojaan ajatti viikonloppuna kipinäsuihkuista päätellen. Ehkä kilpailussa rengaspaineiden nousu nosti autoja riittävästi tai sitten lisäsivät maavaraa jo ennen aika-ajoja? Kanttarien ylityksistä tapahtuva pohjalevyn kuluminen toki asia erikseen.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
768
Ensimmäisen mutkan tilanteesta vielä:

Vähän erikoinen ehkä tämä rangaistus. Piastri ei jättänyt Verstappenille mahdollisuutta ajaa rataa pitkin, eikä Verstappen voinut kuin ajaa mutkan suoraksi. Mielestäni tuo oli Piastrilta "pommisyöksy" ja jos Verstappen olisi kääntänyt sisään mutkaan olisi tuomaristonrangaistus tullut lähes varmasti Piastrille, tosin Red Bull olisi myös hajonnut. Verstappenin virhe oli korkeintaan olla päästämättä Piastria ohitseen, Piastrin virhe oli olla jättämättä toiselle tilaa.

Olen sitä mieltä, että molemmille olisi kuulunut rangaistukset. Rangaistusten yhtäläisyydestä tai kokoluokasta voi keskustella toki. Samasta virheestä toki pitäisi aina saada sama rangaistus oli tekijänä kuka tahansa. Rangaistustasojen tai tulkintojen muutoksista pitäisi säilyttää sama linja läpi koko kauden tai jos halutaan linjaa korjata, siitä pitäisi kuljettajakokouksessaetukäteen informoida kaikkia.

Tsunodan ja Gaslyn tilanteesta ei mielestäni rangaistusta tarvisi tulla. Ihan normaali kilvanajotilanne, missä tila vain loppuu molemmilta kesken vaikka yrittävät ajaa sääntöjen mukaisesti. Tsunodan sijainti toki aiheuttaa tuon renkaiden yhteenosumisen, mutta tässä molemmat sentään yrtittävät ajaa mutkan radanpuolelta. En ole katsonut tilannetta uudestaan eilisen jälkeen, mutta tämä mielikuva minulle eilisestä lähetyksestä jäi.

Mitä tulee Norriksen varikkoviivojen ylityksiin tai niihin osumisiin, olisin kyllä taipuvainen epäilemään, että näistä olisi kuulunut rangaista kuljettajaa. Ulostulossa on todella tärkeää pysyä viivan takana, itseasiassa muistelisin ettei viivaan saa ulostulossa edes koskea? Ylitystä ei tapahtunut, mutta vaikka eturengas näyttikin hiuksenhienosti välttävän viivan päälle menon, epäpäilen leveämmän takarenkaan kulkeneen viivan päältä. Sisääntulossa ajettiin ilmeisesti radan ulkopuolelta, joten olisi tässäkin ollut ehkä rangaistuksen paikka? Tässä saa pientä etua sisääntulonopeudessa, koska pystyy pitämään suurempaa nopeutta pidempään. Ei sitä hidastemutkaa ole varikonsisääntuloon huvikseen maalattu.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1562
Antonellin ongelma on aika-ajot. Heti kun ne alkaa sujumaan, kisassa menee kovaa Russelliin nähden. Kisan lopussa nitisti 10s tänään tallitoveriin nähden mikä on tulokkaalle ihan kelpo suoritus.
Onhan ne Antonellin aika-ajotkin sujuneet ihan kelvosti parin ensimmäisen GP-viikonlopun jälkeen. Saudiloissa hävisi toki ajallisesti melko paljon Russellille, mutta lähtöruutu oli silti vain kaksi pykälää tallikaveria heikompi. Kilpailussakin Russell oli selkeästi vahvempi mersukuski, mutta Antonelli ajaa kyllä fiksusti noin nuoreksi kaveriksi.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
768
Btw. Piastrin ohitus varikkokäynnin jälkeen radan likaiselta puolelta oli kyllä hurjan näköinen tilanne. Olin lähes varma, että autot osuvat toisiinsa seuraavassa mutkassa tai vaihtoehtoisesti Piastri lipeää seinään. Omassa arviossani tulee olemaan vahvoilla vuoden ohitusta valittaessa.

En olisi itse tohtinut tuota riskiä ottaa kilpailun "johtotilanteessa". Siinä oli mielestäni enemmän hävittävää kuin voitettavaa. Nuoren miehen uhkarohkea, mutta onnistuessaan upea suoritus!
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
768
Mersun puolustukseksi rengaskulumasta puhuttaessa voisin alleviivata vapaiden harjoitusten ja kilpailun toisistaan keskenään poikkeavan ajankohdan (osittain) aiheuttamaa, haastetta autojen säätöjen hakemiseen. Lämpötilat auringon paistaessa ja illan hämärtyessä ovat niin suuret, ettei säätöjen optimointi ole kovinkaan helppoa. Korostuu juurikin pitkissä vedoissa rengaskuluman arvionnissa ja hallinnassa IMO.
 

GT40

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
265
Ensimmäisen mutkan tilanteesta vielä:

Vähän erikoinen ehkä tämä rangaistus. Piastri ei jättänyt Verstappenille mahdollisuutta ajaa rataa pitkin, eikä Verstappen voinut kuin ajaa mutkan suoraksi. Mielestäni tuo oli Piastrilta "pommisyöksy" ja jos Verstappen olisi kääntänyt sisään mutkaan olisi tuomaristonrangaistus tullut lähes varmasti Piastrille, tosin Red Bull olisi myös hajonnut. Verstappenin virhe oli korkeintaan olla päästämättä Piastria ohitseen, Piastrin virhe oli olla jättämättä toiselle tilaa.
No. Brundle heitti seuraavat perustelut: Olet mutkan apexissa ekana, Edellä maxia, Max otti jarrulta pois koska ei olisi pystynyt ajamaan mutkaa kuitenkaan. Olen samaa mieltä.
 
Ylös