Ensimmäisen mutkan tilanteesta vielä:
Vähän erikoinen ehkä tämä rangaistus. Piastri ei jättänyt Verstappenille mahdollisuutta ajaa rataa pitkin, eikä Verstappen voinut kuin ajaa mutkan suoraksi. Mielestäni tuo oli Piastrilta "pommisyöksy" ja jos Verstappen olisi kääntänyt sisään mutkaan olisi tuomaristonrangaistus tullut lähes varmasti Piastrille, tosin Red Bull olisi myös hajonnut. Verstappenin virhe oli korkeintaan olla päästämättä Piastria ohitseen, Piastrin virhe oli olla jättämättä toiselle tilaa.
Olen sitä mieltä, että molemmille olisi kuulunut rangaistukset. Rangaistusten yhtäläisyydestä tai kokoluokasta voi keskustella toki. Samasta virheestä toki pitäisi aina saada sama rangaistus oli tekijänä kuka tahansa. Rangaistustasojen tai tulkintojen muutoksista pitäisi säilyttää sama linja läpi koko kauden tai jos halutaan linjaa korjata, siitä pitäisi kuljettajakokouksessaetukäteen informoida kaikkia.
Tsunodan ja Gaslyn tilanteesta ei mielestäni rangaistusta tarvisi tulla. Ihan normaali kilvanajotilanne, missä tila vain loppuu molemmilta kesken vaikka yrittävät ajaa sääntöjen mukaisesti. Tsunodan sijainti toki aiheuttaa tuon renkaiden yhteenosumisen, mutta tässä molemmat sentään yrtittävät ajaa mutkan radanpuolelta. En ole katsonut tilannetta uudestaan eilisen jälkeen, mutta tämä mielikuva minulle eilisestä lähetyksestä jäi.
Mitä tulee Norriksen varikkoviivojen ylityksiin tai niihin osumisiin, olisin kyllä taipuvainen epäilemään, että näistä olisi kuulunut rangaista kuljettajaa. Ulostulossa on todella tärkeää pysyä viivan takana, itseasiassa muistelisin ettei viivaan saa ulostulossa edes koskea? Ylitystä ei tapahtunut, mutta vaikka eturengas näyttikin hiuksenhienosti välttävän viivan päälle menon, epäpäilen leveämmän takarenkaan kulkeneen viivan päältä. Sisääntulossa ajettiin ilmeisesti radan ulkopuolelta, joten olisi tässäkin ollut ehkä rangaistuksen paikka? Tässä saa pientä etua sisääntulonopeudessa, koska pystyy pitämään suurempaa nopeutta pidempään. Ei sitä hidastemutkaa ole varikonsisääntuloon huvikseen maalattu.