Sitä ajatellen, että sentään yritti apexiin ja Maxi oikaisi kokonaan.
Kertoivat että "We had too much load on the front!" ja palveli aika-ajoon tuo asetus. Kisassa tuli kyllä aika nopeasti vastaan renkaankuluma, joka oli paljon kovempi kuin muilla.Mersun puolustukseksi rengaskulumasta puhuttaessa voisin alleviivata vapaiden harjoitusten ja kilpailun toisistaan keskenään poikkeavan ajankohdan (osittain) aiheuttamaa, haastetta autojen säätöjen hakemiseen. Lämpötilat auringon paistaessa ja illan hämärtyessä ovat niin suuret, ettei säätöjen optimointi ole kovinkaan helppoa. Korostuu juurikin pitkissä vedoissa rengaskuluman arvionnissa ja hallinnassa IMO.
Olisi pystynyt ajamaan normaalisti mutkan, mutta kun siellä päässä ei ole semmoista asetusta tuollaisiin tilanteisiin, että voisi vaikka jarruttaa kun toinen tulee sen mutkan selkeästi voittamaan. Mulla oli kaks skenaariota mitä Max tulee tuossa lähdössä tekemään rintarinnan tilanteessa: joko ajattaa toisen leveäksi (mukaan lukien itsensä) tai oikaisee mutkan, mitään muuta vaihtoehtoa ei tällä sikailijalla ole, ellei toinen luovuta, vielä kun radat ovat tuollaisia. Taisi kyllä olla tuomaristollakin todella hyvin ennakkoon tiedossa Maxin mindsetti tuohon ekaan mutkaan.No. Brundle heitti seuraavat perustelut: Olet mutkan apexissa ekana, Edellä maxia, Max otti jarrulta pois koska ei olisi pystynyt ajamaan mutkaa kuitenkaan. Olen samaa mieltä.
Siellä on Maxilla ollut racing driver mindsetOlisi pystynyt ajamaan normaalisti mutkan, mutta kun siellä päässä ei ole semmoista asetusta tuollaisiin tilanteisiin, että voisi vaikka jarruttaa kun toinen tulee sen mutkan selkeästi voittamaan. Mulla oli kaks skenaariota mitä Max tulee tuossa lähdössä tekemään rintarinnan tilanteessa: joko ajattaa toisen leveäksi (mukaan lukien itsensä) tai oikaisee mutkan, mitään muuta vaihtoehtoa ei tällä sikailijalla ole, ellei toinen luovuta, vielä kun radat ovat tuollaisia. Taisi kyllä olla tuomaristollakin todella hyvin ennakkoon tiedossa Maxin mindsetti tuohon ekaan mutkaan.
Oli aika selkeää mitä tulee tapahtumaan ekassa mutkassa, kun ensin nukkui lähdön.Olisi pystynyt ajamaan normaalisti mutkan, mutta kun siellä päässä ei ole semmoista asetusta tuollaisiin tilanteisiin, että voisi vaikka jarruttaa kun toinen tulee sen mutkan selkeästi voittamaan. Mulla oli kaks skenaariota mitä Max tulee tuossa lähdössä tekemään rintarinnan tilanteessa: joko ajattaa toisen leveäksi (mukaan lukien itsensä) tai oikaisee mutkan, mitään muuta vaihtoehtoa ei tällä sikailijalla ole, ellei toinen luovuta, vielä kun radat ovat tuollaisia. Taisi kyllä olla tuomaristollakin todella hyvin ennakkoon tiedossa Maxin mindsetti tuohon ekaan mutkaan.
Tuomaristo oli ihan tajuissaan vielä Maxin kohdalla. 5sek koska kyseessä oli lap 1. Lawsonin kohdalla tuomaristo oli jo after workeilla ja rankaisivat ajovirheestä josta oli vain haittaa.Oli aika selkeää mitä tulee tapahtumaan ekassa mutkassa, kun ensin nukkui lähdön.
Tekoon nähden liian pieni rangaistus, josta viime vuonna tehtiin uutta linjausta. Tämä taisi tosin muistua tuomariston mieliin vasta Lawsonin kanssa. Joka kyllä oli taas hieman outoa sekin.
Pakko sanoa, että Lawsonin kohdalla en ihan tajunnut rankkua. Ohitus tapahtui suunnilleen lähtögridin paikkeilla ja oli mennyt jo menojaan mutkaan tullessa.Tuomaristo oli ihan tajuissaan vielä Maxin kohdalla. 5sek koska kyseessä oli lap 1. Lawsonin kohdalla tuomaristo oli jo after workeilla ja rankaisivat ajovirheestä josta oli vain haittaa.
Viime kisassa Norris oli startissa lähtöruudukkonsa ulkopuolella, josta napsi sijoituksia vilppilähdöllä. Lopputuloksena tästä vain 5sek penalty. Maxin penalty ihan linjassa. Turhaan nostetaan taas meteliä, koska kyseessä on Verstappen.Pakko sanoa, että Lawsonin kohdalla en ihan tajunnut rankkua. Ohitus tapahtui suunnilleen lähtögridin paikkeilla ja oli mennyt jo menojaan mutkaan tullessa.
Maxilla painoi myös se, että sijaa ei annettu takaisin. Pitäisi tulla se aiempi sääntö takaisin, että 3 kierrosta aikaa palauttaa sija tai varikkorankku, niin ei tarvitsisi arpoa näitä sekunteja.
Tosin tuomariston pitäisi olla hereillä koko kisan ajan, joka tuntuu nykyään aika mahdottomalta.
Menee puurot ja vellit sekaisin. Mustan lipun tai stop-and-go'n saatua on kolme kierrosta aikaa. Laittoman ohituksen tehdessä tapasi olla aikaa kolme mutkaa, ja ymmärtääkseni tuo sääntö myös palautettiin viime kaudesta alkaen takaisin. Sitä ennen oli joitakin vuosia tapana, että tallit suhmuroivat FIA:n kanssa radiossa useankin kierroksen ajan, että mitä pitäisi tehdä.Pakko sanoa, että Lawsonin kohdalla en ihan tajunnut rankkua. Ohitus tapahtui suunnilleen lähtögridin paikkeilla ja oli mennyt jo menojaan mutkaan tullessa.
Maxilla painoi myös se, että sijaa ei annettu takaisin. Pitäisi tulla se aiempi sääntö takaisin, että 3 kierrosta aikaa palauttaa sija tai varikkorankku, niin ei tarvitsisi arpoa näitä sekunteja.
Tosin tuomariston pitäisi olla hereillä koko kisan ajan, joka tuntuu nykyään aika mahdottomalta.
Näin taisi joo olla.Menee puurot ja vellit sekaisin. Mustan lipun tai stop-and-go'n saatua on kolme kierrosta aikaa. Laittoman ohituksen tehdessä tapasi olla aikaa kolme mutkaa, ja ymmärtääkseni tuo sääntö myös palautettiin viime kaudesta alkaen takaisin. Sitä ennen oli joitakin vuosia tapana, että tallit suhmuroivat FIA:n kanssa radiossa useankin kierroksen ajan, että mitä pitäisi tehdä.
Podiumin ulkopuolella varmaankin järkevää antaa takaisin jossa erot pienempiä. Verstappenin kohdalla pelattiin riskiä, koska lap 1 ja sitä ei koskaan tiedä mitä tuomaristo on nauttinut sinä päivänä. Näin Verstappen sai pidettyä option safety carista, olisi päässyt kärsimään penaltyn safety carin aikana. Nyt kuitenkin Piastrin perässä maaliin kuten olisi tod näk käynyt muutenkin.Kimi antoi sijansa, kun oikoi startissa. Helpommalla pääsi niin.
Ei Piastri päässyt edes iskuetäisyydelle, kun oli edelläPodiumin ulkopuolella varmaankin järkevää antaa takaisin jossa erot pienempiä. Verstappenin kohdalla pelattiin riskiä, koska lap 1 ja sitä ei koskaan tiedä mitä tuomaristo on nauttinut sinä päivänä. Näin Verstappen sai pidettyä option safety carista, olisi päässyt kärsimään penaltyn safety carin aikana. Nyt kuitenkin Piastrin perässä maaliin kuten olisi tod näk käynyt muutenkin.
Oli jopa se podiumista seuraava sija kyseessä.Podiumin ulkopuolella varmaankin järkevää antaa takaisin jossa erot pienempiä.
Iskuetäisyyttä ei tarvita jos sija luovutetaan toiselle ettei tule penaltya.Ei Piastri päässyt edes iskuetäisyydelle, kun oli edellä
Verstappenin ja Piastrin kohdalla kyse oli kärkipaikasta ja puhtaasta ilmasta niin tuota ei kannata ihan hepposin perustein luovuttaa.Oli jopa se podiumista seuraava sija kyseessä.![]()