Formula 1 - 2025 - 8 - Monacon GP

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15306
Ruhtinaskunnan kaduilla ajetaan sitten perinteinen kisa seuraavaksi.

Ikävä kyllä sarjan radoista lyhimmällä ja todellakin kirjaimellisella katuradalla ohi ei pääse melkein koskaan mitenkään. Edes vanhoina hyvinäkään aikoina tämä oli se ainut rata oikeasti kalenterissa jonka totuudet oli vain hyväksyttävä.

Detroitin rata kerran oli ehkä vielä hitaampi ja vaikeampi kuin Monaco, mutta ei niistä muistoista sen enempää.

Monacoon tietysti moni toivoisi Ferrarin Charles Leclercin voittoa taas kerran kotivoittona, mutta mene ja tiedä siitä. La Famiglian suhteen kun heilläkin on omat murheensa. Torjuntavoitto suoritettiin kyllä taas, mutta olisi se voinut mennä heiltä puolittain kokonaan hukkaan nyt Imolaa miettien.

Lewis Hamilton viimein oli myös vähän Leclercin niskan päällä. Ehkä on tai olisi hyvin pian joka tapauksessa suotavaa olla aikakin.

Ellen erehdy niin tässä kisassa on poikkeus:

Kaksi pakollista varikkopysähdystä muiden kisojen normaalin sääntöjen mukaisen yhden pakkopysähdyksen sijaan mitä renkaanvaihtoon tulee.

Saa kyllä oikaista tuon mikäli tuo juttu on väärin mitä olen kertonut. Tuolloin vain alkuvuodesta tai viime vuoden puolella sellaista suunniteltiin ja jos näin tämäkin toteutuisi niin:

Sittenpähän toteutuu taas yksi naurettavuus mikä vielä muun muassa vuodeksi 1989 suoraan Goodyearin taholta tyrmättiin täysin lajiin. Muuten he olisivat lähteneet lajista mikäli olisi jo silloin tulleet pakolliset varikkopysähdykset varsinkin kahdesta sellaisesta kisoihin puhumattakaan!

Silloin tosin McLaren-ylivoimaa halusi muuan Bernie Ecclestone rajoittaa lajiin keinolla millä hyvänsä niin älyvapaa kuin idea oli tai on sitten nykypäivässä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6494
Unilääke GP tulossa. 1. Max 2. Lando 3. George

Toivottavasti niitä C6 renkaita käytetään myös kisassa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4825
Lerkin pärjäämistä maailmalla odotetaan taas kotikisassaan, mutta veikkaan kisan olevan yhden hankalimmista Ferkun nykyautolle. Paljon juuri näitä mutkia, joissa auto vaikuttaa sysipaskalta, mutta saas nähdä.

Antonelli on ollut hankalilla radoilla myös yllättävän hyvä, niin saisikohan myös täällä autosta paremmin irti. Mutta kisasta tulee Maxin kisa, ellei taas joku omituinen rengaslämpöongelma iske. Toinen Mäkki laittaa kampoihin ja toinen hieman alempana.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5939
Nythän Monacoon tehtiin hyvä uudistus että on pakolliset pitstop pariin otteeseen. Nyt vain mahdollisimman pehmeitä kummeja kehiin että tulee suorituskykyeroja. Monesti nähty mitä nopeammin kuluvat renkaat, sitä paremmat kisatapahtumat.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3781
Sijainti
F1-fanikatsomo
Eiköhän käsikirjoitus ole jo laadittu.
Pakolliset varikkokäynnit ajoitetaan SC aikana tapahtuvaksi.
Miten määritelty ne pakolliset pysähdykset? 1 stoppi määritetty sillä että kahta seosta käytettävä, mutta onko nyt että kaksi kertaa renkaat vaihdettava? Jos tulee punaiset liput heti startissa niin määrittelyn sisältö vaikuttaa että onko yksi stoppi jo sillä kuitattu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15306
Eiköhän käsikirjoitus ole jo laadittu.
Pakolliset varikkokäynnit ajoitetaan SC aikana tapahtuvaksi.
Miten määritelty ne pakolliset pysähdykset? 1 stoppi määritetty sillä että kahta seosta käytettävä, mutta onko nyt että kaksi kertaa renkaat vaihdettava? Jos tulee punaiset liput heti startissa niin määrittelyn sisältö vaikuttaa että onko yksi stoppi jo sillä kuitattu.
Näin ainakin syystä tai poikkeuksella juuri Monacoon näin halutaan tehdä. Eli kaksi kertaa ja ellei tuota kokeilua muuten ole kumottu ja tietääkseni kai hyvin erikoisuutena jääden ei ole. Tosiaan tuokin vielä mikäli punainen lippu nähdään Monacossa.

Tai riittävän pitkällä/usein toistuvalla turva-auton lähetysvälilläkin saattaa nuo kaksi pakollista pysähdystä tapahtua.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3781
Sijainti
F1-fanikatsomo
Itse itselleni vastaten. Kisassa ei ole kahta pakollista varikkokäyntiä, vaan käytettävä 3 settiä renkaita kisassa, jotka oltava vähintään kahdesta eri seoksesta (kuivalla ajettaessa) eli punaisilla lipuilla kisan keskeyttämisestä saa yhden ”varikkokäynnin”. Nyt on niin monta tulokasta messissä (sekä Stroll) että on suorastaan ihme jos ei nähdä SC radalla vähintään kerran.
Drivers will now be required to use at least three sets of tyres in the race, with a minimum of two different tyre compounds to be used if conditions are dry.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4825
Nythän Monacoon tehtiin hyvä uudistus että on pakolliset pitstop pariin otteeseen. Nyt vain mahdollisimman pehmeitä kummeja kehiin että tulee suorituskykyeroja. Monesti nähty mitä nopeammin kuluvat renkaat, sitä paremmat kisatapahtumat.
Se oli yllättävän hyvä Monacon kisa
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5939
Itse itselleni vastaten. Kisassa ei ole kahta pakollista varikkokäyntiä, vaan käytettävä 3 settiä renkaita kisassa, jotka oltava vähintään kahdesta eri seoksesta (kuivalla ajettaessa) eli punaisilla lipuilla kisan keskeyttämisestä saa yhden ”varikkokäynnin”. Nyt on niin monta tulokasta messissä (sekä Stroll) että on suorastaan ihme jos ei nähdä SC radalla vähintään kerran.
Olisivat laittaneet käyttämään kaikkia kolme settiä kisassa niin olisi tullut lisää variaatioita ja tuskan hikeä kuskeille.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5939
Variaatioita tulee tietenkin, kun tallit saa itse valita renkaat, joilla lähtee kisaan. F1 muuttuisi spec-sarjaksi, jos kaikki ajaisi samalla taktiikalla läpi kisan.
Tuskin tallit niitä seoksia samassa järjestyksessä käyttäisivät. Jos tallit saavat itse päättää renkaat, niin silloin tallit ovat mukavuusalueensa sisällä. Aina löytyy talleja ja kuskeja jotka vieroksuvat jotain rengasseosta ja kun joutuvat käyttämään niitä niin saattaa ilmaantua tapahtumia tai parhaassa tapauksessa ohituksia tunnelin jälkeen renkaiden kanssa tuskailevien autojen myötä.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4825
Aiemmin oli enemmän variaatioita taktiikoissa, kun koko sarja pehmeästä kovaan oli valittavissa. Toki se logistinen puoli oli aikamoinen, kun kaikkia renkaita piti riittää kaikille.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10284
Sijainti
Helsinki
Kolme rengassetin sääntö pätee myös sateella.

https://www.motorsport.com/f1/news/what-f1-fans-need-to-know-about-the-monaco-gp-rule-change/10725001/

the FIA has mandated that all drivers must pit twice, and therefore use at least three sets of tyres during the Grand Prix, instead of the standard two sets. Even if it rains, teams must still run three different sets of tyres, with Pirelli allocating another set of Full Wet tyres on top of the standard two for this reason.
Tuorein sääennuste.

kuva_2025-05-22_111746622.png
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9436
Monacossa on sateella ajettu kisaa useastikin, mutta yhden aika-ajon aikakaudella märät aika-ajot ovat olleet harvinaisia. 2013 aloitettiin märällä, mutta Q3 oli jo kuivalla radalla.

Torstain aika-ajo 1993 oli märkä.
 

Fredrik

Well-known member
Liittynyt
12.8.2024
Viestit
50
Toivottavasti tämän vuoden kilpailu ei ole yhtä tylsä kuin viime vuonna.
 
Ylös