Formula 1 - 2026 - 8 - Itävallan GP

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
555
Tiedossa olevat päivitykset Itävallan GP:hen. Korkea ilmanala ja helle laittavat jäähdytyksen koville. Tulossa kuumin viikonloppu F1 -sarjassa, so far.

Ferrari: Ison päivityksen saanut moottori saa kisatestinsä. Ferrarin mukaan Mercedeksen tehoetu on uudella moottorilla saavutettu. Lisäksi tulee uusi aerodynamiikka paketti.
Red Bull: Kauden suurin päivitys aerodynamiiikkaan. Samalla auton paino on saatu pudotettua sääntöjen sallimaan minimipainoon.
McLaren: Uusi etusiipi ja uusi takasiipi (upside down rear wing), etujousitusta muutettu kuorman parantamiseksi.
Cadillac: Laaja aerodynamiikkapakettii mm. lattia on uusi ja sivuponttoonit on uusittu. Cadillac saa myös käyttöönsä uudet Ferrarin moottorit.
Alpine: Moottorikate on entistä avonaisempi samoin jäähdytysaukoja suurennettu. Uusi matalanvastuksen takasiipi käytössä, lisäksi pienillä muutoksilla on haettu parempaa renkaiden lämmönhallintaa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5776

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6936
Mesen rata oletettavasti kuitenkin, vaikka päivitys Ferkulla onkin tullut. Vaikea uskoa, että sitä tehoero kuitenkaan on saatu vielä kurottua. Tosin Ferkku saanee erua teräksisistä moottorin osista, jos ja kun on kuuma ilma.
Terästä on käytetty sylintereissä sen vuoksi, että konetta ajetaan tavallista korkeammissa lämpötiloissa. Nyt Itävaltaan tuleva moottoripäivitys ja paranneltu polttoaine nostavat toimintalämpötilaa entisestään.

Pitäisin sitä riskinä Itävallassa, missä ylikuumeneminen on historiallisesti aiheuttanut talleille päänvaivaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6936
Eikös nuo liivit olet pakollisia vaarallisen kuumissa kisoissa? Aiemmin ne olivat vapaaehtoisia, koska niitä vasta kokeiltiin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5776
Terästä on käytetty sylintereissä sen vuoksi, että konetta ajetaan tavallista korkeammissa lämpötiloissa. Nyt Itävaltaan tuleva moottoripäivitys ja paranneltu polttoaine nostavat toimintalämpötilaa entisestään.

Pitäisin sitä riskinä Itävallassa, missä ylikuumeneminen on historiallisesti aiheuttanut talleille päänvaivaa.
Eikös päin vastoin. Pystyvät ajamaan turvallisesti yli 100 asteen lämpötiloja, jolloin poltto on tehokkaampaa ja enemmän tehoa ja pystyvät sitä hyväksikäyttämään myös aeron osalta, kun muut joutuvat tyytymään 60-80 patoihin ja suurempiin tuuletusaukkoihin. Ennemmin muilla on riskiä lämmön kanssa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6936
Eikös päin vastoin. Pystyvät ajamaan turvallisesti yli 100 asteen lämpötiloja, jolloin poltto on tehokkaampaa ja enemmän tehoa ja pystyvät sitä hyväksikäyttämään myös aeron osalta, kun muut joutuvat tyytymään 60-80 patoihin ja suurempiin tuuletusaukkoihin. Ennemmin muilla on riskiä lämmön kanssa.
No ehkä näinkin, mutta Ferrarin konsepti on uusi ja siksi siihen liittyy enemmän tuntemattomia tekijöitä. Siksi pidän riskialttiina tuoda päivityspaketti Itävaltaan, missä muutenkin ollaan limitillä olosuhteiden vuoksi.
 
Ylös