Formula 1 - 2026 - 8 - Itävallan GP

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
557
Tiedossa olevat päivitykset Itävallan GP:hen. Korkea ilmanala ja helle laittavat jäähdytyksen koville. Tulossa kuumin viikonloppu F1 -sarjassa, so far.

Ferrari: Ison päivityksen saanut moottori saa kisatestinsä. Ferrarin mukaan Mercedeksen tehoetu on uudella moottorilla saavutettu. Lisäksi tulee uusi aerodynamiikka paketti.
Red Bull: Kauden suurin päivitys aerodynamiiikkaan. Samalla auton paino on saatu pudotettua sääntöjen sallimaan minimipainoon.
McLaren: Uusi etusiipi ja uusi takasiipi (upside down rear wing), etujousitusta muutettu kuorman parantamiseksi.
Cadillac: Laaja aerodynamiikkapakettii mm. lattia on uusi ja sivuponttoonit on uusittu. Cadillac saa myös käyttöönsä uudet Ferrarin moottorit.
Alpine: Moottorikate on entistä avonaisempi samoin jäähdytysaukoja suurennettu. Uusi matalanvastuksen takasiipi käytössä, lisäksi pienillä muutoksilla on haettu parempaa renkaiden lämmönhallintaa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5779

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6936
Mesen rata oletettavasti kuitenkin, vaikka päivitys Ferkulla onkin tullut. Vaikea uskoa, että sitä tehoero kuitenkaan on saatu vielä kurottua. Tosin Ferkku saanee erua teräksisistä moottorin osista, jos ja kun on kuuma ilma.
Terästä on käytetty sylintereissä sen vuoksi, että konetta ajetaan tavallista korkeammissa lämpötiloissa. Nyt Itävaltaan tuleva moottoripäivitys ja paranneltu polttoaine nostavat toimintalämpötilaa entisestään.

Pitäisin sitä riskinä Itävallassa, missä ylikuumeneminen on historiallisesti aiheuttanut talleille päänvaivaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6936
Eikös nuo liivit olet pakollisia vaarallisen kuumissa kisoissa? Aiemmin ne olivat vapaaehtoisia, koska niitä vasta kokeiltiin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5779
Terästä on käytetty sylintereissä sen vuoksi, että konetta ajetaan tavallista korkeammissa lämpötiloissa. Nyt Itävaltaan tuleva moottoripäivitys ja paranneltu polttoaine nostavat toimintalämpötilaa entisestään.

Pitäisin sitä riskinä Itävallassa, missä ylikuumeneminen on historiallisesti aiheuttanut talleille päänvaivaa.
Eikös päin vastoin. Pystyvät ajamaan turvallisesti yli 100 asteen lämpötiloja, jolloin poltto on tehokkaampaa ja enemmän tehoa ja pystyvät sitä hyväksikäyttämään myös aeron osalta, kun muut joutuvat tyytymään 60-80 patoihin ja suurempiin tuuletusaukkoihin. Ennemmin muilla on riskiä lämmön kanssa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6936
Eikös päin vastoin. Pystyvät ajamaan turvallisesti yli 100 asteen lämpötiloja, jolloin poltto on tehokkaampaa ja enemmän tehoa ja pystyvät sitä hyväksikäyttämään myös aeron osalta, kun muut joutuvat tyytymään 60-80 patoihin ja suurempiin tuuletusaukkoihin. Ennemmin muilla on riskiä lämmön kanssa.
No ehkä näinkin, mutta Ferrarin konsepti on uusi ja siksi siihen liittyy enemmän tuntemattomia tekijöitä. Siksi pidän riskialttiina tuoda päivityspaketti Itävaltaan, missä muutenkin ollaan limitillä olosuhteiden vuoksi.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5779
No ehkä näinkin, mutta Ferrarin konsepti on uusi ja siksi siihen liittyy enemmän tuntemattomia tekijöitä. Siksi pidän riskialttiina tuoda päivityspaketti Itävaltaan, missä muutenkin ollaan limitillä olosuhteiden vuoksi.
Se kyllä armasti juuri noin. Varsinkin, jos nyt on eri metallit vielä tulikokeessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
16294
Vapaat Harjoitukset ovatkin alkaneet Itävallassa Red Bull Ringillä!

Ensimmäisiä sellaisia ajetaan kauniissa ja aurinkoisessa säässä. Harjoitusten alku ei kovin tapahtumarikas ole ollut muuta kuin, että Max Verstappenilla aina kun kytkintä yritti laittaa peliin niin Red Bull sitten päätti seisauttaa auton sitten siihen paikkaan!

Varikolle jäi ja vikaa katsotaan parasta aikaa. No jälleen kerran Verstappenin maineen tietäen parempi näin kuin aika-ajoon tai itse kilpailuun. Hieman toisenlaisella, vähänkin synkemmällä tavalla Verstappenilla olisi kyllä mainetta edelleen, mutta varmastikin erilaisempi historia tähän asti ja vähemmän maailmanmestaruuksia tai osakilpailuvoittojakin mikäli aina olisi käynyt näin.

Ei ole käynyt. Ei hyvin pitkään aikaan edes sen tuntuisesti mitä nyt viime vuonna ja varsinkin osin tänä vuonna meno on ollut sinne päin. Tosin viime vuonnakin onni varjeli, että ei ollut keskeytyksiä tai muutakin enemmän kuin ehkä olisi pitänyt olla.

Isack Hadjar ei myöskään ollut lähtenyt radalle.

Radalta puhuen jälleen on eräiden tallien testikuljettajia radalla. Haasin Esteban Ocon varikkomuurilla ja tilalla ajatetaan jälleen Japanin Ryo Hirakawaa. Hieman vähemmän häntä on ajatettu tällä kaudella toisin kuin jälleen maanmies Racing Bullin Ayumu Iwasaa. Tosin voi kyllä myös olla, että testikuskiajatukset suoritetaan eri vaiheessa kautta niiden osalta kuin näin täytyy tehdä vaikka sitovampi tämä puoli tuntuu olevan vain reippaasti nuorten kuljettajien osalta puhuen.

Jak Crawford oli muun muassa näistä puhuen Aston Martinilla radalla.

Kaasupolkimen erikoisuuksista huolimatta oli viimeksi katsottaessa George Russell Mercedeksellä kärjessä takanaan Andrea Antonelli ja hetken aikaa oli tosiaan yllätyskolmonen ilman erityisempiä kolareita ihan viime aikoina, mutta kolarimainetta ainakin vielä toistaiseksi silmissäni pitävänä, muidenkin vaikeuksista hyötyvänä Alpinen Franco Colapinto.

Nähtäväksi sitten jää miten jatko kehittyy. Eiköhän Ferrarit ja McLarenit tuttuun tapaan kiilaa kärkeen tai hyvin lähelle ja Red Bull kunhan tekniset viat löydetään ja Hadjarille taas tuttuun tapaan löydetään edes joku järkevän aikakierroksen aikapaikka radalle niin ovat myös Verstappenin voimin viimeistään edellä mainitulla tavalla liikkeessä.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6786
Verstappenilla on ilmeisesti mäkilähdön kanssa ongelmia, kun ei pääse varikon portilta eteenpäin.

Edit: pääsi lopulta. Kävi varmaankin pilttuussa harjoittelemassa jossakin simulaattorissa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5779
Mese oli aika paljon edellä, myös Mäkki kulki kovaa. Ferkusta oikeastaan paha sanoa nyt mitään, kun eka harkka ja jos on uusi konekin paikalla, niin varmaan ajettu dataa enemmänkin. Ja viime vkl taisivat hieman ajella rauhakseltaan harkkoja.

Jos mentiin urut auki, niin sitten Mesen koneella mennään taivaan rantaan aika vauhdikkaasti
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
16294
Vapaat Harjoitukset ovatkin jälleen käynnissä Itävallassa Red Bull Ringillä!

Toisista sellaisista puhutaan edelleen kauniissa ja aurinkoisessa säässä. Hyvä niin. Tällä kertaa toisin kuin ensimmäisessä vapaassa harjoituksessa niin ainakin nyt lähes kaikki kuljettajat autoineen ovat edes yrittäneet käydä radalla. Mitä nyt ainakin yksi Racing Bullin kuljettajista seisoi autoineen varikolla radalle lähtemättä merkittävien korjausten tai muiden vähän outojen osien vaihdon takia.

Viimeksi katsottaessa järjestys oli McLarenien kaksoisjohto järjestyksessä Lando Norris-Oscar Piastri ja takana tulivat vielä kolmospaikalla Andrea Antonelli Mercedeksellä ja Lewis Hamilton Ferrarilla nelospaikalla.

Hamilton näyttää löytäneen tahtinsa ja jos ensimmäisessä harjoituksessa jotain olisi ollutkin vialla niin tässä näytti jo vauhtia olevan kovastikin.

Tallikaveri Charles Leclerc ehkä yritti jo 'alustavaksi' kierrokseksi aika kovaa ajaa, mutta ysipaikka ei ollut järin hieno siltikään.

Tai kumma kyllä viime vuonna ja osin tälläkin kaudella alussa sitä jos Hamilton ajoi vastaavan niin tuomionpäivät valituksineen kaikuivat eläkkeelle lähtöpyyntöjen kera siinä missä Leclerc ei melkein koskaan tullut vastaavasta itse herjatuksi.

Leclerc parantanee kyllä vauhtia todennäköisesti ilman muuta ellei taas kolaroi jonkun kanssa (Nyt tälläkin kierroksella oli ajaa kolarin Red Bullin kuljettajien Max Verstappenin ja Isack Hadjarin kanssa kun tuntuu taas kenkä puristavan sieltä mistä ei pitäisi.), mutta kyllä nyt tuntuu olevan ahtaalla.

Toivoo varmasti ainakin sitä, että Hamilton ei voita ainakaan yhtään viime kisaa enempää mitään tänä vuonna tai muutenkaan ole ainakaan liikaa edellä ja kun voittaa niin tulkoon vuoden lopulla sikäli kun Leclerc saa vielä tuntumansa taas takaisin ilman yliyrittämistä!
 
Ylös