Formula 1 - Barcelona - Talvitestit, viikko 2

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Vaikuttaisi että kierros-aikojen tippuminen on suoraan verrannollinen renkaasta saatavaan mekaanisen pidon suuruuteen, aivan kuten viimevuonna Ferrarilla. Aika-ajossa vauhtia ei riittänyt mutta pitkässä juoksussa kisamatkalla ero kaventui stintin lopussa. Kunkin tallin täytyy löytää optimi rengaskulutuksen ja kierrosajan suhteen. Mielenkiintoisen asiasta tekee että koska säätöjä ei voi vaihtaa aika-ajon ja kisan välissä niin tämä täytyy päätös tehdä jo ennen aika-ajoa.

Sauberin vauhti stinttien alussa on erittäin vakuuttavaa, mitkä lie olleet käytetyt seokset? Tämä lupaa erittäin hyvää tallille aika-ajossa, autot voi olla jopa top 5:ssa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Stintit

Lotus, Williams ja luultavasti Toro Rosso olivat kisasimulaatioissaan neljän stintin taktiikalla. Mikä sopii siihen, että ne näyttävät säästävän renkaita paremmin - ehkä Toro Rossoa lukuunottamatta.

Ferrari, Force India ja mahdollisesti Sauber olivat viiden stintin taktiikalla. Nämä tallit myös tuppasivat olemaan stinttien alussa nopeita, mikä onkin edellytys, jotta yksi ylimääräinen stoppi saataisiin korvattua. Renkaiden "drop-off" oli kuitenkin varsin nopeaa.

Lotus vaikutti olevan (vähintään) Ferrarin vauhdissa ja näyttää siksi vertailussa varsin vahvalta.

Ylimääräinen stintti myös tarkoittaa sitä, että kovempaa seosta on käytettävä kaksi kertaa. Ne ovat luultavasti pääasiassa tuoreita, koska aika-ajossa on käytetty enimmäkseen pehmeitä seoksia. Ferrari ei kuitenkaan vauhdillisesti näyttänyt kärsivät tästä, vaan veti viimeisellä stintillä mediumeilla huimasti muita nopeammin.

Pirellillä on kuitenkin ollut suuntaus jättää yksi seoskovuus väliin, jos rata sen sallii, joten Ferrarin käyttämä soft-medium ei välttämättä esim. Barcelonassa ole se pari, jonka Pirelli kisaan valitsee. Lotuksen käyttämä soft-hard lienee todennäköisempi.

Jaksaisiko joku kaivaa tämänpäiväisissä kisasimuissa käytetyt seokset?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Caterham luultavasti 1,5-2s aika-ajo vedolla kärjestä. Hyvä parannus mutta Q3 ja pisteiden ulkopuolella silti.
Vaikka keskeytysprosentti nykyään onkin yleensä pieni, niin kyllä Q2:stakin pisteille voi ajaa. Vaatii toki parempien ongelmia. On oletettavaa, että Caterhamin edellä on edelleen ainakin kuusi tallia, ehkä seitsemän. Se kuitenkin tarkoittaisi, että kahden tai kolmen aiemmin paremman kanssa oltaisiin jokseenkin samalla viivalla tai edellä. Se olisi varsin hyvä saavutus.

Jos Caterham nousisi Williamsin viimevuotiselle (sinällään aika vaatimattomalle) tasolle, niin sehän jo tarkoittaisi pisteitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Autosportin foorumilla on joku uuttera laskeskellut eri stinteille kierrosaikojen keskiarvoja ja koonnut radan varrelta seuranneiden havaintoja rengasseoksista.
Kiitos. Jos nuo pitävät paikkansa, niin Williams käytti kolmea eri seosta, eli ei ole "realistinen" kisasimulaatio. Toki soft-medium-kombinaatiokin on epätodennäköinen ainakin Barcelonan kisaa ajatellen.

Lisään nuo ehkä graafeihin jahka jaksan.

-Edit- Jos Senna tosiaan veti toisen stintin softeilla, niin hyvin piti renkaat (ja kuski) tasonsa ennen drop-offia. Varikkokäynti selkeästi tuli kierroksen tai kaksi liian myöhään. Kolmas stintti sitten olikin aika sahaamista mediumeilla.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kiitos grafiikasta

Olennaista tuon grafiikan lukemisessa on nuo rengasseokset.

Ei ole väliä sillä, että onko 4 vai 5 stopin taktiikalla (koska bensa lie sama), vaan rengasseoksella. Sauber ja Ferrari näyttää sen osalta siis nopeilta, mutta se ilo ei kestä pitkään. Force Indialla sama juttu, vauhti on samaa stinttien alussa mutta putoaa kyllä rajusti. (Ferrarin viimeinen stintti poikkeus)

Grafiikoista voi nyt nähdä aivan hirvittävästi asioita, mutta valitettavasti kaikki muuttuu mikäli rengasseokset ovatkin poikkeukselliset (oletukseen nähden).

Siksi täytyy malttaa arvioiden tekeminen. Harmi vain että Laren, Mersu ja RB puuttuu..

Edit: Itse en siis jaksa tarkistella stintteja ja seoksia tuosta autosportin listasta..
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Tuosta Sauberista sen verran, josta tuolla autosportilla taisikin joku mainita, että Sauber saattoi aloittaa tuon kisasimulaationsa itse asiassa 2. stintistä lähtien. On nimittäin aika vaikea uskoa, että olisivat noin paljon Force Indiaa nopeampia, kun stintitkin ovat suurinpiirtein saman pituisia.
Itsekin piirtelin noita käppyröitä aiemmin päivällä, niin kun siirtää Sauberin simun alkamaan Force Indian 1. stopista, niin 2 seuraavaa stinttiä menevät melkein tasatahtia, mikä aikaisempien testipäivin perusteella vaikuttaisi uskottavammalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olennaista tuon grafiikan lukemisessa on nuo rengasseokset.

Ei ole väliä sillä, että onko 4 vai 5 stopin taktiikalla (koska bensa lie sama), vaan rengasseoksella. Sauber ja Ferrari näyttää sen osalta siis nopeilta, mutta se ilo ei kestä pitkään. Force Indialla sama juttu, vauhti on samaa stinttien alussa mutta putoaa kyllä rajusti. (Ferrarin viimeinen stintti poikkeus)
On sillä stoppien määrällä sikäli merkitystä, että menetetty ylimääräinen aika pitäisi saada ajettua kiinni. Toki kuvaavampi graafi olisi keskinäisten aikaerojen kehittyminen kisasimulaatioiden kestäessä, mutta se vaatisi jo hieman enemmän arvailuja (mm. in- ja out-kierrosten osalta).
Grafiikoista voi nyt nähdä aivan hirvittävästi asioita, mutta valitettavasti kaikki muuttuu mikäli rengasseokset ovatkin poikkeukselliset (oletukseen nähden).

Siksi täytyy malttaa arvioiden tekeminen.
Ymmärrän toki, että käytetty data on vain suuntaa-antavaa, ja niin noita graafeja pitääkin lukea. Ei niistä totuutta näe, ne ovat vain ainesta spekuloinnille. Totuus nähdään Melbournessa.

Rengasseosten suhteen tosiaan ei välttämättä mennä kaikkien osalta todellista kisatilannetta vastaavasti. Parempaa vertailukohtaa ei kuitenkaan ole saatavilla, yksittäiset nopeat kierrokset kun eivät kerro juuri mitään. Kisasimulaatio on kuitenkin kisasimulaatio, vaikkei sekään välttämättä täysin todellisuutta vastaisi. Se kuitenkin ajetaan suht vertailukelpoisin bensalastein.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuosta Sauberista sen verran, josta tuolla autosportilla taisikin joku mainita, että Sauber saattoi aloittaa tuon kisasimulaationsa itse asiassa 2. stintistä lähtien. On nimittäin aika vaikea uskoa, että olisivat noin paljon Force Indiaa nopeampia, kun stintitkin ovat suurinpiirtein saman pituisia.
Itsekin piirtelin noita käppyröitä aiemmin päivällä, niin kun siirtää Sauberin simun alkamaan Force Indian 1. stopista, niin 2 seuraavaa stinttiä menevät melkein tasatahtia, mikä aikaisempien testipäivin perusteella vaikuttaisi uskottavammalta.
Tuo selittäisikin aika paljon. Sauber olisi aika lailla muiden tasolla, jos stinttiä siirretään yksi "pykälä" eteenpäin. Mutta silti tasapäisesti ja kolmannellakin stintillä ihan kärjen vauhdissa (ilmeisesti vielä mediumeilla).
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Vielä kun tiedettäisiin kenellä oli milläkin stintillä käytetyt renkaat. Ainakin Alonso ajoi eilen osan kisasimulaatiosta käytetyillä. :rolleyes:
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Jatkossa WebSlave jos sulla on useamman tallin aineisto niin siitä saisi ehkä parhaan selon niin että laitat erikseen kolmen ja neljän pysähdyksen taktiikkaa käyttävät tallit. Tietty siinäkin on toi että ne voi vetää eri seoksilla.

Alonson vika stintti oli kyllä hyvä! Ongelma taitaa olla vaan pehmeissä renkaissa. Mutta eikö sitten ole vielä supersoftikin? Eli Ferrari on kusessa mikäli Pirelli määrää käytettäväksi softia tai supersoftia eli melkein kaikissa kisoissa.

Williamsin ajat pysyi kyllä tosi hyvin. Voisiko sitä osittain selittää että autossa ei ole hirveästi pitoa->perusvauhti hidas->auto ei syö renkaita->ajat ei notkahda.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/318294.html

Räikkösellä on iso ohjelma sunnuntaille.

– Meillä on paljon kokeiltavaa, kun täytyy tehdä isoja päätöksiä koko kaudelle. Jos niitä ei voi kokeilla nyt, voi olla, että niitä ei voida kokeilla koko vuonna, kun kyseessä on sellaisia juttuja, jotka vaativat paljon aikaa ja työtä, Räikkönen haikaili.
Tuon perusteella voi olla, että Kimi testaa tänään vain teknisiä ratkaisuja eikä välttämättä aja kisasimulaatiota lainkaan. Toivottavasti edes jonkinlaisen aika-ajosimun kuitenkin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
On sillä stoppien määrällä sikäli merkitystä, että menetetty ylimääräinen aika pitäisi saada ajettua kiinni.
En tiedä pitäisikö, sillä tallit todennäköisesti testaavat sitä informatiivisinta taktiikka eikä nopeinta. Tällöin ei siis taktiikan nopeudella ole merkitystä, paitsi jos siis simulaatio ajetaan sillä silmällä, että se tietty kierrosmäärä vie mahdollisimman vähän aikaa.. Mutta luulis, että sieltä haetaan myös informaatiota, joka osaltaan vaikuttaa taktiikkaan.


Jos rengas seos on sama, ja stintti alkaa nollasta niin ei ole väliä onko kisan aikana 4 vai 5 stoppia kun tämän yksittäisen stintin nopeuden voi verrata toisen tallin nopeuden kanssa. Kun stintti alkaa samasta kohtaa samalla seoksella, voi vertailun tehdä. Eikä siis mitään tarvetta huomioida muita stinttejä..

Ymmärrän toki, että käytetty data on vain suuntaa-antavaa, ja niin noita graafeja pitääkin lukea. Ei niistä totuutta näe, ne ovat vain ainesta spekuloinnille. Totuus nähdään Melbournessa.
Maltilla tarkoitin nimenomaan itseäni, pitää malttaa odottaa Melbourneen vaikka kuinka houkuttelisi laittaa tallien voimasuhteet järjestykseen.

Grafiikkasi on fantastinen, lukijan vain tulee ymmärtää minkä informaation se antaa oli se yksipuolinen tai ei.


Kuten mainitsin, itse olen näkevinäni grafiikasta paljon, mutta kun puuttuvia muuttujia on hyvinkin paljon niin on jopa todennäköistä, että arvioinnissani menisin metsään..
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/318294.html



Tuon perusteella voi olla, että Kimi testaa tänään vain teknisiä ratkaisuja eikä välttämättä aja kisasimulaatiota lainkaan. Toivottavasti edes jonkinlaisen aika-ajosimun kuitenkin.
“Aside from the time we lost early on it was clear that we were running a different programme from the other teams today. We were hampered by power steering issues in the morning, which took some time to rectify. Once on track, we steadily improved the car balance through the day. We opted not to run in the rain which meant we completed fewer laps today than would otherwise have been the case.”

Kimi will complete the final day of pre-season testing tomorrow, working on both car set-up and a race simulation. Weather permitting, the session will begin at 09:00 local time.
http://www.lotusf1team.com/Barcelona-Day-3-Test-summary.html


Ainakin suunnitellaan täksi päiväksi sekä auton säätötyötä että kisasimulaatiota.

Ylemmässä kappaleessa näkyy, että Kimi ajoi eilen erilaisella ohjelmalla kuin muut tallit ongelmista johtuen. No, se kai oli nähtävissä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Mikä Lotuksella maksaa? Alkaa vaikuttaa amatöörien puuhastelulta kuten eilinen ja se ettei sadekelinrenkaita oltu laitettu edes valmiiksi vanteille.
 
Ylös