FORMULA 1 BRASILIAN GP 2022

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Ainahan sitä voi haaveilla että Verstappenin talli joutuisi suuriinkin ongelmiin, mutta kuten sanoin että paljon röyhkeimmistä huijauksistakaan ei ole mitään sen kummempia sanktioita annettu. Jos tästä jotain ongelmia syntyy niin ne kaatuu Perezin niskaan. Red Bull jatkaa porskuttamista, karavaani kulkee, mutta koirat haukkuu.
Pätkääkään en itse usko koko tahallisuusasiaan.
Maxillakin oli tämä selitys jo heti kun tilanne tapahtui ja ajoi autoa vielä varikolle. Pelkkää vainoharhasuutta.
Aikamoista hallaa vaan tekee itselleen/tallille/FIAlle/ykkösille tälläisillä lapsellisilla jutuillaan.
 

Vormulaniilo

Designer
Liittynyt
11.12.2021
Viestit
86
Pätkääkään en itse usko koko tahallisuusasiaan.
Maxillakin oli tämä selitys jo heti kun tilanne tapahtui ja ajoi autoa vielä varikolle. Pelkkää vainoharhasuutta.
Aikamoista hallaa vaan tekee itselleen/tallille/FIAlle/ykkösille tälläisillä lapsellisilla jutuillaan.
Ihan samaa mieltä. Vaikuttaa just lapsen hätäpäissään keksityltä huonolta selitykseltä. Huolestuttavaa on lähinnä se miten moni uskoo tänmöstä hätävalhetta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Pätkääkään en itse usko koko tahallisuusasiaan.
Maxillakin oli tämä selitys jo heti kun tilanne tapahtui ja ajoi autoa vielä varikolle. Pelkkää vainoharhasuutta.
Aikamoista hallaa vaan tekee itselleen/tallille/FIAlle/ykkösille tälläisillä lapsellisilla jutuillaan.
Perezin tahallisuutta tuskin saadaan koskaan selville, mutta kyllä se oudolta tuntuu että kaveri on Monacoa ajanut yli 10 vuotta ja kierroksia vyöllä varmasti reippaasti yli 1000, mutta sitten tulee Q3:ssa mutkaan kuin amis käsi käsijarrulla ja kaasu pohjassa. Sekin kyllä kuulostaa vähän oudolta että Perez olisi tempusta kertonut tallille. Voi olla että Verstappenit ovat tästä ottaneet herneen nenään.

Itse asiassa Maxhan teki lajille palveluksen. Sarja on paljon kiinnostavampi kun tallikaverit sekä viholliset ylipäätänsä ovat tukkanuottasilla niin otsikot myyvät. Ketä kiinnostaisi sarja jossa kaikki auttaisivat toisiaan kuten Alfa Romeolla, jossa luetaan nuotteja edessä olevalle tallikaverille miten ohitetaan Latifi. Viime kausi oli hyvä esimerkki hyvin onnistuneesta ja myyvästä kaudesta kun Verstappen ja Hamilton ottivat yhteen niin radalla kuin ulkopuolellakin jossa käsiteltiin jälkipyykkiä.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
520
Pätkääkään en itse usko koko tahallisuusasiaan.
Maxillakin oli tämä selitys jo heti kun tilanne tapahtui ja ajoi autoa vielä varikolle. Pelkkää vainoharhasuutta.
Aikamoista hallaa vaan tekee itselleen/tallille/FIAlle/ykkösille tälläisillä lapsellisilla jutuillaan.
Mutta sillähän ei ole merkitystä ollenkaan mitä sinä uskot, vaan mitä faktat osoittavat. Aika huolestuttavaa tietämyksen puutetta kaasun käytöstä kuitenkin, en haluaisi nähdä sinua tai niiloa ratin takana.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Mutta sillähän ei ole merkitystä ollenkaan mitä sinä uskot, vaan mitä faktat osoittavat. Aika huolestuttavaa tietämyksen puutetta kaasun käytöstä kuitenkin, en haluaisi nähdä sinua tai niiloa ratin takana.
Nio, sitten vaan odottelemaan, että mitä käy Checolle ja tulosmanipulointia salailevalle tallille. Yleistelemetriat on kaikkien käytössä, ni jos sä sen tiedät, niin tietää kaikki muutkin.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Käytännössä joka ulosajo tai spinni johtuu siitä että on ratti, kaasu tai jarru ollut väärässä asennossa sen hetkiseen kohtaan tai olosuhteeseen. Saa olla jo todella poikkeuksellinen tapaus, että pelkän telemetrian perusteella voisi alkaa jostakin rangaistuksia jakamaan tahallisena tekona. Checo on satavarmasti turvassa olipa tahallinen tai ei kunhan suut pysyy supussa.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Siinä voi olla vaikka kuinka monta syytä, että tuli painaneeksi liikaa kaasua. Lähestyi ks kierroksella myös hitaammin mutkaa, niin saattoi yrittää esim pienellä yliohjauksella taittaa nopeammin mutka, ihan virhe, poikkeava kiihdytys (useammalla kierroksella polkaisi kaasua noin samassa kohdassa, vaikka ei noin paljoa), ym ym. Millään noista ei voi tulkita tahalliseksi, paitsi Max joka oli itse vielä autossaan palaamassa ks aikana varikolle, kun ensimmäisen kerran möläytti asian.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16900
Tästä on aika hyvä pätkä tähän jarnaan. En ite jaksa uskoa Perezin tahalllisuuteen. Toisin oli Schumilla Monacossa 06 ja Nicolla 2014.

 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Minkäs verran viime kauden loppu myi? Tuttavapiirissä noin 10 henkilö lopetti sarjan katselun "pelleilyn" vuoksi ja olivat aktiivisia katselijoita. Viime vuosi toi tänne pöhinää, mutta veikkaanpa F1 sarjan kärsineen. Täällä keskustelu ei sarjalle rahaa tuo.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Minkäs verran viime kauden loppu myi? Tuttavapiirissä noin 10 henkilö lopetti sarjan katselun "pelleilyn" vuoksi ja olivat aktiivisia katselijoita. Viime vuosi toi tänne pöhinää, mutta veikkaanpa F1 sarjan kärsineen. Täällä keskustelu ei sarjalle rahaa tuo.
Mulla jäi kans formulat 21 kauden jälkeen. eipä oikeastaan kiinnosta, käyttää aikansa mieluummin johonkin järkevämpään kuten vaikka ralliin. Kimin ja Häkkisen ajoja oli kyllä hieno seurata.
Viimeisinä aikoina katselin usein treenit ja kuuntelin spekulaatiot tallien nopeuksista kyseisellä radalla, itse kisa oli sitten usein tätä ennakkohypeä tylsempi seurata.
Jos formuloistakin poistaisi polttoainesäännön pois, jotta autot voisivat ajaa 100% vauhdilla koko kisan läpi, palaisi mielenkiinto todennäköisesti takaisin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Mulla jäi kans formulat 21 kauden jälkeen. eipä oikeastaan kiinnosta, käyttää aikansa mieluummin johonkin järkevämpään kuten vaikka ralliin. Kimin ja Häkkisen ajoja oli kyllä hieno seurata.
Viimeisinä aikoina katselin usein treenit ja kuuntelin spekulaatiot tallien nopeuksista kyseisellä radalla, itse kisa oli sitten usein tätä ennakkohypeä tylsempi seurata.
Jos formuloistakin poistaisi polttoainesäännön pois, jotta autot voisivat ajaa 100% vauhdilla koko kisan läpi, palaisi mielenkiinto todennäköisesti takaisin.
Siinä mielessä ykköset on kyllä erikoinen lajina. Ptäisi olla moottoripuolen ykköslaji ja sitten suurin osa kisasta säästetään renkaita ym,, eikä ajeta niin kovaa kuin pystyisi.
Lisätankkauksella poistuisi tuo renkaiden säästelykin ja varmasti se tänä päivänä pystytään to toteuttamaan täysin turvallisesti. Toisi muutenkin taas toisistaan eroavat taktiikat, kun polttoainetta on kaikilla hieman eri määriä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Minkäs verran viime kauden loppu myi? Tuttavapiirissä noin 10 henkilö lopetti sarjan katselun "pelleilyn" vuoksi ja olivat aktiivisia katselijoita. Viime vuosi toi tänne pöhinää, mutta veikkaanpa F1 sarjan kärsineen. Täällä keskustelu ei sarjalle rahaa tuo.
Omassa tuttavapiirissä suurin indikaattori oli sarjan oikeuksien siirtyminen Maikkarilta Viaplaylle.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Käytännössä joka ulosajo tai spinni johtuu siitä että on ratti, kaasu tai jarru ollut väärässä asennossa sen hetkiseen kohtaan tai olosuhteeseen. Saa olla jo todella poikkeuksellinen tapaus, että pelkän telemetrian perusteella voisi alkaa jostakin rangaistuksia jakamaan tahallisena tekona. Checo on satavarmasti turvassa olipa tahallinen tai ei kunhan suut pysyy supussa.
Yleensä kyllä spinnit tulevat kohdassa jossa mutkan apex on ohitettu, toisin sanoen mutkan jätössä, jossa on jo lähdetty kiihdyttämään seuraavalle suoralle.

Monesti tuossa kyseisessä mutkassa nähdään yliohjautumista, mutta se on suurin piirtein siinä kohtaa missä Perez oli jo perä edellä aidassa.

Tahallisuutta on on vaikea todistaa, kun kuski voi sanoa sitä aivopieruksi tai joksikin muuksi omituisuudeski. Normaalia ajoa tuo ei kyllä mitenkään voi olla. Tuon tason kuski kyllä tietää, että jos tekee mutkan sisääntulossa niin raskaan virheen että sitä pitää yrittää kaasulla paikata, niin aika-ajokierros on pilalla. Erot ovat niin pieniä, ettei suurta virhettä kärsi tehdä ja nippu miehiä on mennyt ohitse, siis ajanut paremman ajan. Perustelu: usein aika-ajon jälkeen kuski sanoo, että tein siellä virheen ja siksi hävisin. Kuski siis itse tietää missä meni vikaan.

Tällä edelleenkin haluan sanoa sitä, että menetettyä aikaa ei saa takaisin ja paras keino korjata virhe on olla tekemättä uutta virhettä. Jos minä ymmärrän tuollaisen asian, niin kyllähän nyt f1-kuljettajan täytyy ymmärtää sama. Siksi epäilen Perezin yrittäneen paikata aiempaa virhettä jollain extreme tempulla, koska nopein tapa edetä rataa on tapa jolla he muutenkin ajavat.

Jäljelle jää vain tahallinen teko tai totaalinen aivopieru.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Ylös