Formula 1 - filosofia

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Miten olette lajista ymmärtämättömälle ystävällenne kuvailleet lajia? Miten kumppaninne suhtautuu tähän formulatouhuun: sättäilyyn, lajin seuraamiseenne?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Enpä liikoja, jotain lajin historiasta kenties maininnut. Ja muija on itsekin aika innokas lajin seuraaja.
 

Panis-Takagi

Sumin kanssa ignoressa...
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
103
Yleensä nostan esiin suomalaisten uroteot, mutta aina on vastauksena: "se on junttien karjalalippisten laji eikä edes oikeaa urheilua":mad_old:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Panis-Takagi sanoi:
Yleensä nostan esiin suomalaisten uroteot, mutta aina on vastauksena: "se on junttien karjalalippisten laji eikä edes oikeaa urheilua":mad_old:
Tuo perustelu saa aina suupielet ylöspäin :eek:

"Oikea urheilu" - Onko lista luettavissa jostakin?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Panis-Takagi sanoi:
Yleensä nostan esiin suomalaisten uroteot, mutta aina on vastauksena: "se on junttien karjalalippisten laji eikä edes oikeaa urheilua":mad_old:
Minä käsittäisin jääkiekon ja rallin junttien karjalalippisten lajiksi.

Johtuneeko sitten ko. olutmerkin sponsorointihistoriasta :eek:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Yleensä ei kannata hirveesti selitellä. Niille ketkä sanoo että se ei ole urheilua niin vie ne vaikka sisäkarting radalle vartiksi. Kun ne nousee autosta ylös ja on aivan puhki niin sanoo että kerro rasitus aika monella ja että kisa kestää pari tuntia, yleensä se riittää. Sitten tulee mainittua jarrutusmatkat, nehän ovat huimempi juttu kuin kiihtyvyys. Muuta ei jaksa. Ne on vaan ymmärtävinään tai täysin pihalla.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ei ne tuttava oikein ymmärrä tätä lajia niin kuten minä. Jos urheilusta keskustellaan niin sitten se on sitä SM-liigaa. Lähimmäksi päästään kun puhutaan urheiluautoistoista katuajossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
L4z! sanoi:
Miten olette lajista ymmärtämättömälle ystävällenne kuvailleet lajia? Miten kumppaninne suhtautuu tähän formulatouhuun: sättäilyyn, lajin seuraamiseenne?
Täysin F1-ummikoille ei kannata juuri muuta kertoakaan, kuin että olen F1-fani. Ei kuulemma sovi kuvaani (en siis vaikuta penkkiurheilijatyypiltä). Niille, jotka sanovat, ettei se ole oikeaa urheilua vastaan, ettei olekaan, se on moottoriurheiluviihdettä.

Kumppaneille (niitä on ehtinyt melkein 30-vuotisen seuraamisen aikana olla) en ole edes yrittänyt selittää, jos ei asia kiinnosta. Viimeisimmän kanssa F1-viikonloppuina ei tavata (kaukosuhde). Yhteen suhteeseen tutustuin chatissä iltana, jolloin Mikan ensimmäinen mestaruus varmistui. Oli yhteistä puhuttavaa. ;)

Kaveripiirissä sitten olenkin se, jolta kysytään, jos jotain ykkösiin liittyvää kysyttävää on. Koska olen se, joka seuraa tiiveimmin.
 
Viimeksi muokattu:

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Sue_me sanoi:
Minä käsittäisin jääkiekon ja rallin junttien karjalalippisten lajiksi.

Johtuneeko sitten ko. olutmerkin sponsorointihistoriasta :eek:
Sama homma. Silti ite tykkään toki seurata lätkää, vaikka olis kuinka junttia tahansa. Mua ei liiemmin muiden mielipiteet kiinnosta mun mielenkiinnon kohteista. ;)

Niin, ainahan tuohon törmää, että F1 ei ole urheilua ollenkaan... No, jokainen pitäköön mielipiteensä. Jos niin vähän tietää, niin lieneekö tuolla mielipiteellä väliäkään.:rolleyes:

Kumppanin suhtautuminen sitten... Meillä mä olen ainoa urheilun ystävä. Isäntä ei ole koskaan urheilua seurannut ja minä taas olen aina. :eek: Huvittuneena tuo lähinnä naureskelee mun fanituksilleni. :D Tyttöjä koitan opastaa vähä urheilun maailmaan ja koitan "tuputtaa" kisojen seuraamista telkkarista. Mun mielestä kuitenkin urheilu, mikä laji tahnasa siis on eräänlaista kulttuuria sekin ja urheilun seuraaminen sekä harrastaminen antaa paljon. :thumbup:
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Joskus ärsyttää se kun valitetaan että moottoriurheilijat (etenkin formulakuskit) ovat veropakolaisia ja näinollen verrattavissa maanpettureihin.
Mielestäni kyllä heidän tuomansa pr-arvo Suomelle on monta kertaa arvokkaampaa kuin muutamat veromiljoonat. Jopa se että me "formulahullut" ostamme maksullisen F1-paketin (eli teemme ostoksen josta valtio vie veroina osansa) kompensoi tätä "veropakolaisuutta".
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
HÖYNÄ sanoi:
Joskus ärsyttää se kun valitetaan että moottoriurheilijat (etenkin formulakuskit) ovat veropakolaisia ja näinollen verrattavissa maanpettureihin.
Mielestäni kyllä heidän tuomansa pr-arvo Suomelle on monta kertaa arvokkaampaa kuin muutamat veromiljoonat. Jopa se että me "formulahullut" ostamme maksullisen F1-paketin (eli teemme ostoksen josta valtio vie veroina osansa) kompensoi tätä "veropakolaisuutta".
Ainakin Rosberg Senior, Häkkinen, Salo ja Räikkönen ovat rakennuttaneet loma-asuntoja ym. Suomeen ja muutenkin kulunkeja tulee täällä ollessa. Joten kyllä niitä välillisiä verotuloja tulee Suomeen joka tapauksessa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185
Ennen kauden alkua ilmestyneestä IS:n F1-liitteestä voi todeta, että kauden aloittaneista 22 kuskista vain seitsemän asuinpaikka oli sama kuin heidän kotimaansa. Ja näistäkin ainakin Hamilton on muuttamassa/muutti jo Sveitsiin. Muut kotimaissaan asuvat olivat lehden mukaan Fisichella, Kubica, Liuzzi, Sutil, Albers ja Davidson. Kukaan näistä ei selvinnyt podiumille, ja ainoastaan kaksi ajoi säännöllisesti pistesijoista.

En sitten tiedä, kuinka paljon muissa maissa haukututaan omia kuljettajia veropakolaisiksi...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Bleu sanoi:
Ennen kauden alkua ilmestyneestä IS:n F1-liitteestä voi todeta, että kauden aloittaneista 22 kuskista vain seitsemän asuinpaikka oli sama kuin heidän kotimaansa. Ja näistäkin ainakin Hamilton on muuttamassa/muutti jo Sveitsiin. Muut kotimaissaan asuvat olivat lehden mukaan Fisichella, Kubica, Liuzzi, Sutil, Albers ja Davidson. Kukaan näistä ei selvinnyt podiumille, ja ainoastaan kaksi ajoi säännöllisesti pistesijoista.

En sitten tiedä, kuinka paljon muissa maissa haukututaan omia kuljettajia veropakolaisiksi...
Mistähän lie IS informaationsa saanut... Tuossa listassa on kuitenkin pari yllättävää nimeä, sillä Fisichella asustaa (myös?) Monacossa ja Trullilla taas on asunto myös Italiassa, jossa hän pitää viinitilaa. Barrichellon katraan olen ainakin kuvitellut asuvan edelleen Sao Paulossa, jossa Rubens itse ei toki kauden aikana ymmärrettävistä syistä asu. Nimenomaan se, mihin kuljettajat maksavat veronsa, olisi mielenkiintoinen tieto.

Edit: Itse otsikon aiheeseen piti vielä toteamani, että yleensä en tuo faniuttani itse esille. Koen moottoriurheilusta keskustelun normaalien ihmisten kanssa yleensä varsin tuskaiseksi, koska itselle aihe on sen verran läheinen, että pahimmillaan tuntuu kuin puhuisi eri kieltä. Uteluun kiinnostukseni syistä vastaan yleensä, että ympyrää kiertävien autojen seuraaminen on varsin hypnoottista. Tapailemani tyttöset ovat tähän saakka suhtautuneet kummallisuuteeni poikkeuksetta ymmärtäväisesti, vaikka näiden oma mielenkiinto on vaihdellut kiinnostuksesta täydellisen väliinpitämättömyyden kautta lievään inhotukseen.
 
Viimeksi muokattu:

MrMonaco

Well-known member
Liittynyt
15.10.2007
Viestit
56
Noh en kyllä itsekkään maksaisi veroja tähän maahan jos f-1:ssä rattia kääntäisin. Niin isänmaallinen en todellakaan ole, että vielä lähtisin maanpetturuudesta syyttelemään.
 

Panis-Takagi

Sumin kanssa ignoressa...
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
103
Kyllä minuakin v*tuttaisi jos joutuisin antamaan pois joillekin pummeille 12.5 milliä 25 miltsin tuloistani vain sen takia että minulla on kirjat Suomessa ja vierailen ehkä viikon vuodesta rangellani ajelemassa jeepillä.

Ja onhan meillä yritysjohtajat Fortumilla jotka makselevat mielellään meille pummeille puolet osingoistaan:ahem:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
L4z! sanoi:
Miten kumppaninne suhtautuu tähän formulatouhuun: sättäilyyn, lajin seuraamiseenne?
Viimeistä kymmentä vuotta kun muistelee, niin molemmat entiset avovaimot tällä ajalla olivat kyllä ihan mukana harrastuksessa. Ensimmäinen ilmiselvästi tykkäsi katsoa kisoja kanssani sen takia, että olin niin innoissani aina ja mielelläni selvitin tuntemuksiani samalla koko sirkuksesta. Tunteet peliin. Hän sitten mukavana yllätyksenä Häkkisen aikoihin toi Englannin matkaltaan mulle McLaren krääsää tuliaisiksi. Se lämmitti.

Toinen oli innostunut ihan omasta takaa ja ilmiselvästi ihastui Räikköseen jo hänen uransa alkupuolella. Enpä ollut mustasukkainen lain, vaan mielissäni tästä innokkaasta asenteesta. En muuten sukkiani mustannut siinäkään, kun tyttö oli Neste rallissa töissä pimuilemassa ja flirttaili Sebastien Loebin kanssa nokkani alla. Molemmat taidettiin olla ihan yhtä ylpeitä, että olisi kelvannut mestarillekin. Vaikka ei nyt ihan tosissaan tämä. Silti tätä on olla moottoriurheilufani:D

Nykyinen on melkoisesti kallellaan noihin eko- ja luonnonsuojelumeininkeihin, eli luontainen asennoituminen formuloihin on negatiivinen. Kumminkin kun isänmaallisuutta silti löytyy, niin Kimin kautta olen tuonut asiaa esille. Ja myöskin valottanut mitä se duuni ihmiseltä vaatii. Monella autourheilua ymmärtämättömällä ihmisellä on ikiaikainen asenne, että eihän se ole urheilua kun vaan rattia käännetään. Kiitos internetin tähän voi vaikuttaa ainakin sen verran, että nähtävillä on runsaasti onboard ja incar kamerakuvaa. Sanoisin, että tyttöystäväni yllättyi ilmiselvästi tajutessaan sen vauhdin, mitä radan sivusta kuvatuissa kulmissa ei niin aina näe. Kyllä se nyt on urheilua hänenkin mielestään. Ainakin hän nyt ymmärtää vähän paremmin kumppaninsa intoilua. Se riittää.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
993
Onko formulaykkönen urheilua? Mielestäni on, mutta se ei ole kestävyysurheilua vaan autourheilua. Urheilu sanaan moni liittää sen että vain fyysises kyvyt ratkaisevat. Näinhän ei läheskään aina ole. Esimerkiksi pujottelussa täytyy aivotyöskentelyn olla jokseenkin formulakuskin tapaista eli portteja pitää osata lukea jne.

Formuloissa kuten muussakin autourheilussa suorituksen hyvyys painottuu lähinnä korvienväliin ja kalustoon. Fyysinen kunto ei siis oikeastaan millään tapaa vaikuta paremmuuteen. Kovaa fyysistä kuntoa AU vaatii, muttei se ole huipulla ns. ratkaiseva tekiä.

Esimerkiksi pujottelussa fysiikan osuus on huomattavasti suurempi, mutta se ei ole ainoa ratkaiseva tekiä.

Myös kestävyysurheilussa aivotyöskentelyllä on merkitystä, mutta voidaan sanoa ettei se ole niin ratkaisevassa asemassa fyysiseen kuntoon nähden.

Jokatapauksessa. Urheilua on mielestäni kaikki se missä kilpaillaan paremmuudesta.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Coni sanoi:
Jokatapauksessa. Urheilua on mielestäni kaikki se missä kilpaillaan paremmuudesta.
Itseäni tämä määritelmä ei tyydytä. Onko esimerkiksi yhdyssanakilpailu urheilua? Tai YO-kirjoitukset?

Minulle on sinänsä merkityksetöntä, määritelläänkö (tai määrittelenkö itse) F1 tai autourheilu yleensäkään urheiluksi. Urheilu on vain käsite, ja mikäli sen määritteleminen on todella niin kovin vaikeaa, lienee melko yhdentekevää mitkä lajit sen piiriin lopulta kuuluvat ja kenen mielestä. Fyysisesti vaativaa autourheilu on, sen voi öö ruzia mukaillen todeta vaikka kymppiminuuttisella Kart'in Clubilla. ;)

Autourheilussa minua kiehtoo yleisesti ottaen se, miten uskomattoman erikoistuneita huippukuljettajat ovat - heidän taitonsa käsitellä kulkuvälinettä on jollain aivan eri tasolla kuin tavallisten autoilijoiden. Se, että joku jää kierroksella toisesta kymmenyksen tai kolme, saa monet sohvapotaatit toteamaan että "toi on ihan paska". Todellisuudessa jo se, että ajaa noita vehkeitä tuolla tasolla, noilla vauhdeilla ja hengissä pysyen, mutkasta toiseen ja kierroksesta toiseen vieden autoa sellaisella tavalla josta Tuning-Teuvo saattaa pöksyt märkinä vain kuvitella, on aivan uskomatonta. Minulle.
 

Väisäskä

Toist pualt aitaa
Liittynyt
20.8.2007
Viestit
198
Sijainti
Sydney Australia
L4z! sanoi:
Miten olette lajista ymmärtämättömälle ystävällenne kuvailleet lajia? Miten kumppaninne suhtautuu tähän formulatouhuun: sättäilyyn, lajin seuraamiseenne?
Hyvä kun itsekin tajuais tän Formula homman kunnolla...
Mitä enemmän oppii, niin vaikeammaks se käy ymmärtää...
Lueppa kaikki säännöt,, niitä tankatessa menee jo ilo seurata ajoja...
Niitä riittää sivukaupalla...
Nyt ainakin näitten jupakoitten jälkeen...

Helppo homma,,
Autot ajaa kilpaa, ja kuka tulee maaliin ensteks on voittaja, ja välillä he käyvät tankkaamassa, ja vaihtamassa renkaita...
Ja lopuks he tuhlaavat hyvää Champanjaa suihkuttamalla sitä katsomoon..
Ja kaikki HURRAAA, paitsi ei häviäjät, ne vetävät asian oikeuteen.. Ja me sit Forumeissa sätvitään sitä kuin parhaimmatkin lakia lukeneet...
:wink: :wink:
 
Viimeksi muokattu:

Väisäskä

Toist pualt aitaa
Liittynyt
20.8.2007
Viestit
198
Sijainti
Sydney Australia
Kun mää olen saanut nää päähäni, niin sit ehkä osaisin selittää jollekin toiselle, että kuinka Formulat toimii....

Ps.. Voi olla vähä pitkä lukee...
Jotenka pistin vaan eka 7 sivua...


2007 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS
Art CONTENTS Page(s)
1 REGULATIONS 2
2 GENERAL UNDERTAKING 2
3 GENERAL CONDITIONS 2
4 LICENCES 2
5 CHAMPIONSHIP EVENTS 2-3
6 WORLD CHAMPIONSHIP 3
7 DEAD HEAT 3-4
8 PROMOTER 4
9 ORGANISATION OF EVENTS 4
10 INSURANCE 4
11 FIA DELEGATES 4-5
12 OFFICIALS 5
13 COMPETITORS APPLICATIONS 5-6
14 PASSES 6
15 INSTRUCTIONS AND
COMMUNICATIONSTO COMPETITORS 6-7
16 INCIDENTS 7-8
17 PROTESTS 8
18 SANCTIONS 8
19 CHANGES OF DRIVER 8
20 DRIVING 8
21 CAR LIVERY 8-9
22 TESTING 9
23 PIT LANE 9-10
24 SCRUTINEERING 10
25 SUPPLY OF TYRES IN THE
CHAMPIONSHIP AND TYRE LIMITATION
DURING THE EVENT 10-13
Art CONTENTS Page(s)
26 WEIGHING 13
27 GENERAL CAR REQUIREMENTS 14
28 SPARE CARS AND ENGINES 14-15
29 REFUELLING 15-16
30 GENERAL SAFETY 16-17
31 PRACTICE SESSIONS 17-18
32 FREE PRACTICE 18
33 QUALIFYING PRACTICE 18-19
34 POST QUALIFYING PARC FERME 19-20
35 PRESS CONFERENCES + DRIVERS
PARADE 21
36 THE GRID 21-22
37 MEETINGS 22
38 STARTING PROCEDURE 22-24
39 THE RACE 25
40 SAFETY CAR 25-27
41 SUSPENDING A RACE 27
42 RESUMING A RACE 27-28
43 FINISH 28-29
44 POST RACE PARC FERME 29
45 CLASSIFICATION 29
46 PODIUM CEREMONY 29
APPENDIX 1 : INFORMATION REQUIRED
UNDER ARTICLE 9.2 30-31
APPENDIX 2 : ENTRY FORM 32-34
APPENDIX 3 : PODIUM CEREMONY 35-37
APPENDIX 4 : ENGINE HOMOLOGATION 38-39
The FIA will organise the FIA Formula One World Championship (the Championship) which is the property of the
FIA and comprises two titles of World Champion, one for drivers and one for constructors. It consists of the
Formula One Grand Prix races which are included in the Formula One calendar and in respect of which the ASNs
and organisers have signed the organisation agreement provided for in the 1998 Concorde Agreement (Events).
All the participating parties (FIA, ASNs, organisers, competitors and circuits) undertake to apply as well as
observe the rules governing the Championship and must hold FIA Super Licences which are issued to drivers,
competitors, officials, organisers and circuits.
2007 F1 Sporting Regulations 2 of 39 5th March 2007


1) REGULATIONS
1.1 The final text of these Sporting Regulations shall be the English version which will be used should any
dispute arise as to their interpretation. Headings in this document are for ease of reference only and do not
form part of these Sporting Regulations.
1.2 These Sporting Regulations were first published on 30 October 2006 and came into force on 1 January
2007. They were subsequently amended on 5 March 2007 with the unanimous agreement of all competing
teams and replace all previous FIA Formula One World Championship Sporting Regulations.
2) GENERAL UNDERTAKING
2.1 All drivers, competitors and officials participating in the Championship undertake, on behalf of themselves,
their employees and agents, to observe all the provisions as supplemented or amended of the International
Sporting Code (the Code), the Formula One Technical Regulations (the Technical Regulations) and the
present Sporting Regulations together with all the provisions of the 1998 Concorde Agreement (the
Agreement) of which they have had due notice.
2.2 The Championship is governed by the Agreement and its schedules.
2.3 Any special national regulations must be submitted to the FIA with the original application for inclusion of
an Event on the international calendar. Only with the approval of the FIA can such special regulations
come into force for an Event. The FIA will ensure that all applicant competitors are informed of such
special regulations before entries close under Article 13.1.
3) GENERAL CONDITIONS
3.1 It is the competitor's responsibility to ensure that all persons concerned by his entry observe all the
requirements of the Agreement, the Code, the Technical Regulations and the Sporting Regulations. If a
competitor is unable to be present in person at the Event he must nominate his representative in writing.
The person having charge of an entered car during any part of an Event is responsible jointly and severally
with the competitor for ensuring that the requirements are observed.
3.2 Competitors must ensure that their cars comply with the conditions of eligibility and safety throughout
practice and the race.
3.3 The presentation of a car for scrutineering will be deemed an implicit statement of conformity.
3.4 All persons concerned in any way with an entered car or present in any other capacity whatsoever in the
paddock, pit lane, or track must wear an appropriate pass at all times.
4) LICENCES
4.1 All drivers, competitors and officials participating in the Championship must hold a FIA Super Licence.
Applications for Super Licences must be made to the FIA through the applicant's ASN.
The driver's name will remain on the list for Super Licences for one year.
5) CHAMPIONSHIP EVENTS
5.1 Events are reserved for Formula One cars as defined in the Technical Regulations.
5.2 Each Event will have the status of an international restricted competition.
5.3 The distance of all races, from the start signal referred to in Article 38.11 to the chequered flag, shall be
equal to the least number of complete laps which exceed a distance of 305 km (Monaco 260km). However,
should two hours elapse before the scheduled race distance is completed, the leader will be shown the
chequered flag when he crosses the control line (the Line) at the end of the lap during which the two hour
period ended. However, should the race be suspended (see Article 41) the length of the suspension will be
added to this period.
2007 F1 Sporting Regulations 3 of 39 5th March 2007
The Line is a single line which crosses both the track and the pit lane.
5.4 The maximum number of Events in the Championship is 17, the minimum is 8.
5.5 The final list of Events is published by the FIA before 1 January each year.
5.6 An Event which is cancelled with less than three months written notice to the FIA will not be considered for
inclusion in the following year's Championship unless the FIA judges the cancellation to have been due to
force majeure.
5.7 An Event may be cancelled if fewer than 12 cars are available for it.
6) WORLD CHAMPIONSHIP
6.1 The Formula One World Championship driver's title will be awarded to the driver who has scored the
highest number of points, taking into consideration all the results obtained during the Events which have
actually taken place.
6.2 The title of Formula One World Champion Constructor will be awarded to the make which has scored the
highest number of points, results from both cars being taken into account.
6.3 The constructor of an engine or rolling chassis is the person (including any corporate or unincorporated
body) which owns the intellectual property rights to such engine or chassis. The make of an engine or
chassis is the name attributed to it by its constructor.
If the make of the chassis is not the same as that of the engine, the title will be awarded to the former
which shall always precede the latter in the name of the car.
6.4 Points for both titles will be awarded at each Event according to the following scale :
1st : 10 points
2nd : 8 points
3rd : 6 points
4th : 5 points
5th : 4 points
6th : 3 points
7th : 2 points
8th : 1 point
6.5 If a race is suspended under Article 41, and cannot be resumed, no points will be awarded if the leader has
completed less than two laps, half points will be awarded if the leader has completed more than two laps
but less than 75% of the original race distance and full points will be awarded if the leader has completed
more than 75% of the original race distance.
6.6 The drivers finishing first, second and third in the Championship must be present at the annual FIA Prize
Giving ceremony.
7) DEAD HEAT
7.1 Prizes and points awarded for all the positions of competitors who tie, will be added together and shared
equally.
7.2 If two or more constructors or drivers finish the season with the same number of points, the higher place in
the Championship (in either case) shall be awarded to :
a) the holder of the greatest number of first places,
b) if the number of first places is the same, the holder of the greatest number of second places,
c) if the number of second places is the same, the holder of the greatest number of third places and so
on until a winner emerges.
2007 F1 Sporting Regulations 4 of 39 5th March 2007
d) if this procedure fails to produce a result, the FIA will nominate the winner according to such criteria
as it thinks fit.
 
Ylös