Formula 1 - Iso-Britannia: Kisan jälkih*hkututukset

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
On se harmillista, että et ole vuodessa saanut tuon enempää ymmärrystä. Väärässähän sinä, Webbisparka, olet edelleenkin.:)
Miten se, että Vettel ei pysty ajamaan suoraan suoralla on jotenkin Webberin vika? En ymmärtänyt moista mielipidettä vuosi sitten, enkä ymmärrä vieläkään.

Ferrari oli tänään melko liekeissä, tai ainakin Alonso. Massa nyt oli oma harmaa itsensä vaikka ihan miehekkäästi haastoikin Hamiltonin viimeisellä kierroksella. Vettel oli aika lapanen heti kun joutui ajamaan jonkun muun takana. Tallimääräyksistä en tykkää, mutta Webberin mestaruusmahdollisuudet ovat (ainakin tallin mielestä) menneet jo ajat sitten, joten eipä tuossa sinänsä mitään outoa ollut.

Hamilton ajoi alussa aika hienosti, mutta vauhti alkoi hyytyä matkan edetessä. Buttonkin tuntui olevan kuivalla radalla nopeampi. Nico oli tänään mielestäni huono, ainakin vauhdin puolesta. Jos Schumi olisi malttanut olla törttöilemättä, niin olisi ollut maalissa kauan ennen tallikaveriaan. Perezilläkin vaikutti olevan hyvin vauhtia, mutta ohi ei päässyt. Alguersuarilta taas hyvä kisa heikon aika-ajon jälkeen. Toro Rossosta näyttäisi löytyvän kohtuu hyvin kisavauhtia, tai sitten se johtuu vaan siitä että tuoreita renkaita on hyllyt piukassa kun joka kerta jää jo Q1:een.

Rellut vaikutti aika aneemisilta diffuusorisekoilujen jäljiltä. Samaten Williamsit olivat ihan yössä Maldonadon lupaavan aika-ajon jälkeen. Forceilla näytti olevan vauhtia, mutta heikko taktiikka ja ylimääräiset sekoilut vesittivät kisan.

Lotukselle varmaan kauden surkein kilpailu. Heikki jäi heti matkalle, ja Trulli oli nyt muuten vaan ihan kuutamolla koko viikonlopun. Jopa Glock oli nopeampi umpisurkealla Virginillä. Ricciardo oli pettymys.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tästä nimeomaisesta asiasta ei kukaan Red Bullin pilttuun ulkopuolella pitänyt Webberiä syyllisenä (ainakaan niin, että olisi mielipiteensä medialle asti kertonut). Ja siltä varalta että Niki Lauda on laukonut asiasta viisauksiaan, niin viittasin F1-tallien työntekijöihin.

Urheilussa ylimmän sääntöviranomaisen tulkinta on totuus sääntöasioissa. Eikä säännöistä oikein löydy kohtaa jonka perusteella Webber olisi tehnyt jotain sääntöjenvastaista.
Ottaen huomioon, kuka on keskustelun vastapuolena, niin ehkä ei pitäisi edes yrittää, mutta: En ole missään vaiheessa sanonut kummankaan kuljettajan rikkoneen sääntöjä Turkin insidentissä. Se oli racing incident. Ongelma vaan on se, että tuo tapahtui tallikaverien kesken, jolloin on kohtuullista odottaa molempien noudattavan normaalia suurempaa varovaisuutta. Erityisesti tämä odotus on perusteltavissa kuljettajien työnantajan puolelta.

Tuossa tilanteessa Vettel otti riskin ja lähti ohittamaan tallikaveriaan ahtaaseen - ja pomppuiseen - väliin. Webber moninkertaisti tämän riskin poikkeamalla normaalilta ajolinjaltaan ja pakottamalla Vettelin ajamaan hyvin kapeassa - ja pomppuisessa välissä lähes koko suoran mitan.

Ko. tilanteessa kuljettajien annettiin ajaa kilpaa. Red Bullin kritiikki kohtistui juurikin tähän, että Webber pakotti Vettelin niin ahtaalle. Markilla kun mahdollisuus tehdä riittävästi tilaa osuman välttämiseksi oli, Sebillä ei. Tallikaverien kesken sijoilla 1 ja 2 kun nyt ei välttämättä kaikken järkevintä ole omaa sijoitusta hampaat veressä puolustaa. Tai jos niin tekee, saa huutoa ansiostakin.

Eli koska kyseessä ei missään vaiheessa ollut sääntörikkomus, on FIAn näkemys asiasta yhdentekevä. Enkä hirveän paljoa painoarvoa "F1 varikon" näkemyksellekään laita. Sieltä tuntuu tulevan kommenttia ihan tuulen suunnan mukaan. Tai niin se ainakin uutisoidaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuosta tulikin mieleen.Onko FIAn säännöissä kohtaa, missä otetaan kantaa tallimääräyksen tottelemattomuuteen?
Ei, se on tallin sisäinen asia. Mutta jos oikein hölmöillään niin että katsomossa tehdään facepalm-aaltoa, niin aina voi rangaista lajin maineen vahingoittamisesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ottaen huomioon, kuka on keskustelun vastapuolena, niin ehkä ei pitäisi edes yrittää, mutta: En ole missään vaiheessa sanonut kummankaan kuljettajan rikkoneen sääntöjä Turkin insidentissä. Se oli racing incident. Ongelma vaan on se, että tuo tapahtui tallikaverien kesken, jolloin on kohtuullista odottaa molempien noudattavan normaalia suurempaa varovaisuutta. Erityisesti tämä odotus on perusteltavissa kuljettajien työnantajan puolelta.

Tuossa tilanteessa Vettel otti riskin ja lähti ohittamaan tallikaveriaan ahtaaseen - ja pomppuiseen - väliin. Webber moninkertaisti tämän riskin poikkeamalla normaalilta ajolinjaltaan ja pakottamalla Vettelin ajamaan hyvin kapeassa - ja pomppuisessa välissä lähes koko suoran mitan.

Ko. tilanteessa kuljettajien annettiin ajaa kilpaa. Red Bullin kritiikki kohtistui juurikin tähän, että Webber pakotti Vettelin niin ahtaalle. Markilla kun mahdollisuus tehdä riittävästi tilaa osuman välttämiseksi oli, Sebillä ei. Tallikaverien kesken sijoilla 1 ja 2 kun nyt ei välttämättä kaikken järkevintä ole omaa sijoitusta hampaat veressä puolustaa. Tai jos niin tekee, saa huutoa ansiostakin.
Tallikaverien kesken sijoilla 1 ja 2 ei myöskään ole välttämättä kaikkein järkevintä lähteä haastamaan hampaat irvessä. En tajua miten tuossa tilanteessa juuri se jo valmiiksi johdossa oleva syyllistyisi virhearvioon kun kaiken järjen mukaan Vettelin olisi kannattanut olla vähemmän aggressiivinen ja olla vaarantamatta tallin kaksoisjohtoa.

Jos kuljettajien annettiin ajaa kilpaa, niin silloin se koskee molempia. Sekä hyökkääjää, että puolustajaa. Joko molemmat varovat, tai molemmat ajavat kilpaa. Webberiä ei voi syyttää siitä, että hänKIN ajoi kilpaa. Ja loppujen lopuksi se, jonka ohjausliikkeestä törmäys tapahtui oli Vettel. Vettel oli se, joka ei ollut riittävän varovainen. Webber toimi kuten kilpaa ajettaessa kuskien tulee toimia, puolusti rehdisti.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Loistava kisa Alonsolta. Jostain syystä alan jo lämmetä kaverille. En itse enää jaksa kantaa kaunaa Kimin takia. :p
:thumbup:

Vettel-Webber -määräyksestä sen verran että tavallaan se oli täysin turha, koska Vettelillä on kaulaa törmäillä vaikka kuinka monessa kisassa, olisi ollut jännä nähdä lopun kamppailu. Webberin puolesta nollapisteet tosin olisi ollut isompi kolaus.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Miten se, että Vettel ei pysty ajamaan suoraan suoralla on jotenkin Webberin vika? En ymmärtänyt moista mielipidettä vuosi sitten, enkä ymmärrä vieläkään.
Webberin ollessa edellä, kiilasi hän Vettelin aivan radan toiseen laitaan. Kun Vettel pääsi suoralla edelle, yritti hän takaisin lähemmeäs yleistä ajolinjaa. Mielestäni tämä on kilpa-autoilussa täysin tavallista ja hyväksyttävää. Webber ei ehtinyt reagoida Vettelin liikeeseen, joten tilanne oli myös Sebastianin vika, koska tämä ei huomioinut kyseessä olevan Webber, jolle samanlaisia tilanteita sattuu.

Huomasiko kukaan miten Massaa pidettiin radalla ennen viimeistä varikkokäyntiä ja annettiin näin ilmeisesti Alonsolle aikaa päättää oma taktiikkansa. Mielestäni Massan olisi ehdottomasti pitänyt tulla varikolle pysyäkseen mclarenien tuntumassa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tallikaverien kesken sijoilla 1 ja 2 ei myöskään ole välttämättä kaikkein järkevintä lähteä haastamaan hampaat irvessä. En tajua miten tuossa tilanteessa juuri se jo valmiiksi johdossa oleva syyllistyisi virhearvioon kun kaiken järjen mukaan Vettelin olisi kannattanut olla vähemmän aggressiivinen ja olla vaarantamatta tallin kaksoisjohtoa.

Jos kuljettajien annettiin ajaa kilpaa, niin silloin se koskee molempia. Sekä hyökkääjää, että puolustajaa. Joko molemmat varovat, tai molemmat ajavat kilpaa. Webberiä ei voi syyttää siitä, että hänKIN ajoi kilpaa. Ja loppujen lopuksi se, jonka ohjausliikkeestä törmäys tapahtui oli Vettel. Vettel oli se, joka ei ollut riittävän varovainen. Webber toimi kuten kilpaa ajettaessa kuskien tulee toimia, puolusti rehdisti.
Ei kun ei. Webber olisi voinut puolustaa joko peittmällä vasemman linjan ennen kuin Vettel meni rinnalle tai hakemalla ajolinjaa hieman enemmän oikealta. Sen sijaan hän valitsi sen vaihtoehdon, jossa osumisen riski oli suurin. Vettelin auto lähti edelleen oikealle pompusta, ei ohjausliikkeestä. Molemmat tiesivät varmasti, että radan vasen laita on pomppuinen.

Mutta tämä on edelleen turhaa, koska et tässäkään asiassa pysty myöntämään lähesttneesi koko kysymystä väärästä lähtökohdasta ja yrität jälleen kerran selittää mustan valkoiseksi epätoivoisessa "Webs ei voi olla väärässä" -kampanjassasi.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Vettel-Webber -määräyksestä sen verran että tavallaan se oli täysin turha, koska Vettelillä on kaulaa törmäillä vaikka kuinka monessa kisassa, olisi ollut jännä nähdä lopun kamppailu. Webberin puolesta nollapisteet tosin olisi ollut isompi kolaus.
Lopun kamppailuhan nähtiinkin, koska Webber ei totellut käskyä. :)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Webberin ollessa edellä, kiilasi hän Vettelin aivan radan toiseen laitaan. Kun Vettel pääsi suoralla edelle, yritti hän takaisin lähemmeäs yleistä ajolinjaa. Mielestäni tämä on kilpa-autoilussa täysin tavallista ja hyväksyttävää. Webber ei ehtinyt reagoida Vettelin liikeeseen, joten tilanne oli myös Sebastianin vika, koska tämä ei huomioinut kyseessä olevan Webber, jolle samanlaisia tilanteita sattuu.
Vettel ei päässyt edelle, vaan rinnalle. Silloin ei vaihdeta ajolinjaa ilman että ottaa huomioon myös sen toisen kuljettajan auton. Oli siinä vierellä sitten kuka tahansa.

Ei kun ei. Webber olisi voinut puolustaa joko peittmällä vasemman linjan ennen kuin Vettel meni rinnalle tai hakemalla ajolinjaa hieman enemmän oikealta. Sen sijaan hän valitsi sen vaihtoehdon, jossa osumisen riski oli suurin. Vettelin auto lähti edelleen oikealle pompusta, ei ohjausliikkeestä. Molemmat tiesivät varmasti, että radan vasen laita on pomppuinen.

Mutta tämä on edelleen turhaa, koska et tässäkään asiassa pysty myöntämään lähesttneesi koko kysymystä väärästä lähtökohdasta ja yrität jälleen kerran selittää mustan valkoiseksi epätoivoisessa "Webs ei voi olla väärässä" -kampanjassasi.
Kun argumentit loppuu, siirrytään henkilökohtaisuuksiin? Vetteliltä lähtee auto hanskasta ja samalla hän pilaa sekä omansa, että myös osittain tallikaverinsa kilpailun. Tämä fakta ei miksikään muutu, vaikka asiaa kuin vatkaisi Vettel-lasit silmillä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Vettel ei päässyt edelle, vaan rinnalle. Silloin ei vaihdeta ajolinjaa ilman että ottaa huomioon myös sen toisen kuljettajan auton. Oli siinä vierellä sitten kuka tahansa.

Kun argumentit loppuu, siirrytään henkilökohtaisuuksiin? Vetteliltä lähtee auto hanskasta ja samalla hän pilaa sekä omansa, että myös osittain tallikaverinsa kilpailun. Tämä fakta ei miksikään muutu, vaikka asiaa kuin vatkaisi Vettel-lasit silmillä.
Jos auto lähtee hanskasta niin silloin linjanvaihto tapahtuu ikäänkuin itsekseen, kuskista ja tämän tekemistä havainnoista riippumatta.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Vettel ei päässyt edelle, vaan rinnalle. Silloin ei vaihdeta ajolinjaa ilman että ottaa huomioon myös sen toisen kuljettajan auton. Oli siinä vierellä sitten kuka tahansa.

Kun argumentit loppuu, siirrytään henkilökohtaisuuksiin? Vetteliltä lähtee auto hanskasta ja samalla hän pilaa sekä omansa, että myös osittain tallikaverinsa kilpailun. Tämä fakta ei miksikään muutu, vaikka asiaa kuin vatkaisi Vettel-lasit silmillä.
Älä puutu mun ja Websin väittelyyn, se meni henkilökohtaisuuksiin jo vuosia sitten.

Jos auto lähtee hanskasta niin silloin linjanvaihto tapahtuu :eek!:ikäänkuin itsekseen, kuskista ja tämän tekemistä havainnoista riippumatta.
Näin. Ja siihen hanskasta lähtemiseen johtaneen tilanteen Mark olisi voinut estää ja silti taistella sijastaan, joten Red Bullin alkuperäinen syytös oli aivan oikein.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Näin. Ja siihen hanskasta lähtemiseen johtaneen tilanteen Mark olisi voinut estää ja silti taistella sijastaan, joten Red Bullin alkuperäinen syytös oli aivan oikein.
Jep, juuri näin. En oikein käsitä miten jotkut voi puolustaa Webberin ajoa tilanteessa, jossa tallilla on kaksoisjohto ja McLarenit hönkii päälle. Voisin ymmärtää jos ajettaisiin sijoilla 5-6 ja ei ole niin paljon menetettävää, tai kyseessä olisi toisen tallin kuski. Mutta kun kyseessä on tallikaveri, ymmärrän täysin miten työnantaja näkee tuon täysin mulkkumaisena ajona Webberin osalta.

Vettel oli sieltä yrittämässä ohi joka tapauksessa, ei hän ainakaan hidastelemaan ala kun McLarenit on muuten kohta tulossa ohi. Oli täysin Webberin vastuulla kuinka paljon tilaa Vettelillä on yrittää ohi, ja Webber jätti tarkoituksella niin pienen raon pomppuisella kohdalla rataa, että kolarin riski oli hyvin suuri.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jep, juuri näin. En oikein käsitä miten jotkut voi puolustaa Webberin ajoa tilanteessa, jossa tallilla on kaksoisjohto ja McLarenit hönkii päälle. Voisin ymmärtää jos ajettaisiin sijoilla 5-6 ja ei ole niin paljon menetettävää, tai kyseessä olisi toisen tallin kuski. Mutta kun kyseessä on tallikaveri, ymmärrän täysin miten työnantaja näkee tuon täysin mulkkumaisena ajona Webberin osalta.

Vettel oli sieltä yrittämässä ohi joka tapauksessa, ei hän ainakaan hidastelemaan ala kun McLarenit on muuten kohta tulossa ohi. Oli täysin Webberin vastuulla kuinka paljon tilaa Vettelillä on yrittää ohi, ja Webber jätti tarkoituksella niin pienen raon pomppuisella kohdalla rataa, että kolarin riski oli hyvin suuri.
Naulan kantaan. Tuntuu, että täällä yritetään taas kerran oikein tahallaan ymmärtää väärin tiettyjen toimesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kun ei. Webber olisi voinut puolustaa joko peittmällä vasemman linjan ennen kuin Vettel meni rinnalle tai hakemalla ajolinjaa hieman enemmän oikealta. Sen sijaan hän valitsi sen vaihtoehdon, jossa osumisen riski oli suurin.
Sekin, että Webber jätti tallikaverilleen tilan on nyt Webberille synti? Webber valitsi linjan, jossa ajaa kilpaa. Puolustaa, mutta jättää tallikaverille tila.
Vettelin auto lähti edelleen oikealle pompusta, ei ohjausliikkeestä. Molemmat tiesivät varmasti, että radan vasen laita on pomppuinen.
Niinhän tuo sinun lempiteoriasi on, mutta Vettel kääntää rattia oikealle kunnes kolahtaa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Sekin, että Webber jätti tallikaverilleen tilan on nyt Webberille synti? Webber valitsi linjan, jossa ajaa kilpaa. Puolustaa, mutta jättää tallikaverille tila.

Niinhän tuo sinun lempiteoriasi on, mutta Vettel kääntää rattia oikealle kunnes kolahtaa.
Ei synti vaan virhe. Ja tuo incar näyttää edelleen sen, että ennen osumaa tuleva ohjausliike oikealle ei ole sen voimakkampi kuin ne aiemmat korjausliikkeet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja tuo incar näyttää edelleen sen, että ennen osumaa tuleva ohjausliike oikealle ei ole sen voimakkampi kuin ne aiemmat korjausliikkeet.
Kyse ei ole yksittäisestä ohjausliikkeestä, vaan siitä, että Vettel tuossa kääntää usealla ohjausliikkeellä autoaan linjalle, jossa Webber jo ajaa. Mitään pompusta johtuvaa ja ohjausliikkeestä riippumatonta suunnanmuutosta ei ole havaittavissa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kyse ei ole yksittäisestä ohjausliikkeestä, vaan siitä, että Vettel tuossa kääntää usealla ohjausliikkeellä autoaan linjalle, jossa Webber jo ajaa. Mitään pompusta johtuvaa ja ohjausliikkeestä riippumatonta suunnanmuutosta ei ole havaittavissa.
Ei, vaan joutuu jatkuvalla korjaamisella pitämään autonsa suorassa linjassa koko ajan Webberin rinnalla ollessaan pompuisra johtuen. Normaalinopeudella liikkuvassa incarissa näkee, miten paljon Vettelin auton ratti vatkaa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Vettelin auto lähti edelleen oikealle pompusta, ei ohjausliikkeestä. Molemmat tiesivät varmasti, että radan vasen laita on pomppuinen.
Toisin sanoen Vettel tiesi, että ohitusyrityksen jatkaminen tässä paikassa olisi riskialtista. Vettel tiesi, että epäonnistumisen kohdalla hän pilaisi oman ja tallikaverin kisan. Monet tuntuvat unohtavan sen, että Vettel olisi voinut myös luopua ohitusyrityksestä.

Kyseisessä tilanteessa Webber ajoi suoraan ja Vettelin auto siirtyi oikealle. Seuraava mutka kääntyi vasemmalle. Toisin sanoen Webberillä ei ollut millään tasolla "velvollisuutta" muuttaa ajolinjaansa, koska Vettelillä oli tilaa kääntyä vasemmalle seuraavassa mutkassa.

Vaikeaa ymmärtää millä logiikalla nämä muutamat sankarit saavat tuon tapauksen tulkittua siten, että Webber olisi ollut syyllinen tuohon kolariin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Vettel oli enemmän syyllinen Turkin kolarissa.

Webber ajoi omaa linjaansa johon hänellä oli täysi oikeus. Vettel leikkasi kesken kaiken kylkeen joko kiilaamalla tai sitten auto lähti hanskasta (mihin en usko pätkääkään).
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Olis muuten tullut varmaan mielenkiintoinen tilanne jos Vettel olisi keskeyttänyt ohitusyrityksensä ja yrittänyt samaa seuraavalla kierroksella. Silloin olisi ollut Hamilton huomattavasti lähempänä Red Bull -paria ja mikäli olisivat samalla tapaa radan vasenta laitaa ajaneet, olisi Hamilton melko varmaan yrittänyt ohitusta oikealta.
 
Ylös