Formula 1 - Iso-Britannia: Kisan jälkih*hkututukset

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kyseisessä tilanteessa Webber ajoi suoraan ja Vettelin auto siirtyi oikealle. Seuraava mutka kääntyi vasemmalle. Toisin sanoen Webberillä ei ollut millään tasolla "velvollisuutta" muuttaa ajolinjaansa, koska Vettelillä oli tilaa kääntyä vasemmalle seuraavassa mutkassa.
Webber ajoi omaa linjaansa johon hänellä oli täysi oikeus. Vettel leikkasi kesken kaiken kylkeen joko kiilaamalla tai sitten auto lähti hanskasta (mihin en usko pätkääkään).
Siinä vaiheessa kun kolari tapahtui, racing line menisi jo radan oikeassa reunassa. Eli Webber kiilasi Vetteliä pois oikealta linjalta pitämällä hänet radan vasemmassa reunassa. Ei siihen mutkaan voi ajaa vasempaa reunaa, ellei halua ajaa sitä ihan päin helvettiä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Horner sanoi Turkin jälkeen, että saavat ajaa kilpaa kunhan jättävät toisilleen tilaa. Webberillä oli mahdollisuus ajaa kilpaa ja jättää tilaa. Vettelillä oli mahdollisuus ajaa kilpaa tai jättää tilaa. Ymmärrän tallin reaktion täysin, tallikaveria vastaan ajetaan hieman eri säännöin. Samoin ymmärrän FIAn kannan, Webber ajoi sääntöjen mukaan.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Siinä vaiheessa kun kolari tapahtui, racing line menisi jo radan oikeassa reunassa. Eli Webber kiilasi Vetteliä pois oikealta linjalta pitämällä hänet radan vasemmassa reunassa. Ei siihen mutkaan voi ajaa vasempaa reunaa, ellei halua ajaa sitä ihan päin helvettiä.
Webberin ajo ohitustilanteissa on ns. jälkikiilaavaa.

Tämä tarkoittaa sitä, että Webber alkaa kiilata siinä vaiheessa kun ohitus on jo puolittain tapahtunut ja kaveri on jo edellä. Hamilton taas kiilaa etukäteen, mutta lopettaa sumputtamisen jos toinen on päässyt edelle.

Olen tullut tähän tulokseen seuraamalla Webberin ajoa ohitustilanteissa muutamien vuosien ajalta.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Siinä vaiheessa kun kolari tapahtui, racing line menisi jo radan oikeassa reunassa. Eli Webber kiilasi Vetteliä pois oikealta linjalta pitämällä hänet radan vasemmassa reunassa. Ei siihen mutkaan voi ajaa vasempaa reunaa, ellei halua ajaa sitä ihan päin helvettiä.
Aivan! Webber tiesi, että vasen linja olisi huono seuraavaa mutkaa ajatellen ja että hänellä olisi tuossa tilanteessa etu. Sijasta taistellessa ei kovin yleensä tarkoituksella päästetä kilpailijaa paremmalle ajolinjalle.

Edelleenkin Vettel olisi voinut luopua ohitusyrityksestä kun:
a) Tietää radan reunan olevan pomppuinen
b) Kyseisen ajolinjan olevan huono seuraavaa mutkaa ajatellen; kilpailijalla parempi ajolinja.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/06/1137000

Turkin GP:tä johtanut Webber oli ennen kolaria kysynyt radiossa tallilta, voisiko takana ajanut Vettel hidastaa vauhtiaan. Red Bull -talli ei kuitenkaan voinut suostua pyyntöön, koska suorilla nopeat McLaren-autot olisivat tällöin voineet uhata tallin kaksoisjohtoa.

- Mark oli pyytänyt edellisellä kierroksella Sebastiania hidastamaan hieman. Sitä ei voinut mitenkään tehdä, koska McLarenit olivat aivan kannassa, Horner kertoi.
Yllä oleva siis Turkissa 2010. Turkissa 2009 oli identtinen tilanne eilisen kanssa, mutta Mark hyötyvänä osapuolena. Viimeisillä kierroksilla Vettelin käskettiin jättää edessä menevä Mark rauhaan. Mark oli tyytyväinen tilanteeseen silloin.


http://www.formula1.com/news/headlines/2009/6/9472.html

Q: You were asked late in the race by your team not to pass Mark. Your thoughts on that?
SV: They did not tell me not to pass Mark. They just said ‘Mark is faster.’ Similar to what he did we just turned the engine down and just drove the car home. I mean if you start from pole you want to win. If you lose the lead already in the first lap it is not so good and you just see that someone has much quicker pace. It is not that nice to see and obviously then we lost because of the strategy the position to Mark, so in the end I was third. Of course I wasn’t that happy with that and just kept pushing to the end. Obviously both of us turned the engines down but still I would rather go fast the last couple of laps and enjoy rather than just going around without any sense.

Q: Mark, similarly how were the tyres at the end as you were being gained on by Sebastian?
MW: We knew that there was no point of us two smashing into each other with five laps to go, so we just brought the cars home really. Jenson was down the road, so it was a stalemate. We had everyone else covered, so it was a great day for the team to get second and third.

 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Mukavaa oli saada vaihtelua voittajalistaan.
Vettelistä on kyllä kovaa vauhtia tulossa tyhjänradan prinssi. Onko se tällä kaudella hävinnyt jokaisen kisan missä joku on vähänkään pystynyt laittamaan kampoihin ylivoimaisen nopeuden omaavalle Red Bullille? Ei kovin vakuuttavaa kuvaa anna miehestä vaikka tilastot onkin hyvät.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mukavaa oli saada vaihtelua voittajalistaan.
Vettelistä on kyllä kovaa vauhtia tulossa tyhjänradan prinssi. Onko se tällä kaudella hävinnyt jokaisen kisan missä joku on vähänkään pystynyt laittamaan kampoihin ylivoimaisen nopeuden omaavalle Red Bullille? Ei kovin vakuuttavaa kuvaa anna miehestä vaikka tilastot onkin hyvät.
Niin no.. jos aina lähtee eturivistä niin ei ole muuta kuin hävittävää. Auto kun on aina nopeampi aika-ajossa kuin kisassa tulee harvemmin tilanteita joss piätisi nousta perältä kärkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Taitaisi otsikon alkuperäisnimen salaisuus olla erään Fernandon voitto...:wink:

Laitetaan kuitenkin nyt jonkinlainen arvio kisasta. Fernando Alonson voitto tuli hyvään saumaan ja se antaa nostetta tuleviin kisoihin. Vielä kun oli Santanderin pääkilpailu niin se vain kruunasi Oviedon miehen päivän. Fernandon voitto tällä hetkellä ainakin on vain piristävä asianhaara mestaruuden kannalta. Jatkuva itkeminen kauden 2009 jälkeisestä Kimi-Alonso-tilanteesta ei muuta mitään eikä ketään tämän hetkisessä F1-maailmassa. Toki tilanteeseen helpotti Vettelin nosturimiehen tärkeimmän työkalun jäänti auton peräosan pohjan alle hetkeksi mikä aiheutti uudelleen nostamisen.

Ferrari on Alonson voimin kuitenkin nostanut tehokkuuttaan viimeisen 2-3 kilpailun ajan. Sebastian Vettelin toiseksi jääminen on pientä. Mestaruus on tulossa ilman mitään virheitä ja ero sarjassa vain kasvaa. Ainoa harmi oli vain se, että kilpailua tallikaverien välillä ei nähty. Tallimääräykset ovat tosin nyt sallittuja. Red Bullin ei kuitenkaan kannata hirveästi julistaa olevansa täysin puhdas kilpailuhenkinen talli. Turkin kilpailun 2010 tapahtumista voidaan olla montaa mieltä. Kyseinen kilpailu kuitenkin saattoi viedä Webberiltä maailmanmestaruuden kannalta ratkaisevat pisteet kun tallikaveri kolaroi.

Sitten on vielä tämä Red Bullin oma Vettel-tuotteistus. Vettel itse on varsin kunnon tyyppi eikä häikäilemätön omavoitonpyyntöinen kaveri kuin mitä Schumacher tai Alonso olivat tai ovat silloin kun tulee menestystä. Samaan sarjaan kuului myös Ayrton Sennakin, mutta vain radalla. Red Bullin omistajat haluavat kuitenkin luoda Vettelistä johtotähden ja se varmasti aiheuttaa närää. Radioviesti kuitenkin tässä kisassa tuli kuitenkin ilmeisesti viiveellä. Vetteliä on kuitenkin kiittäminen kaikesta huolimatta siitä että eräs Oviedon Ohjus ei voittanut viime kaudella mestaruutta viime kädessä tallimääräyksellä ja tehnyt F1-sarjan juhlavuodesta sonnalla höystettyä pannukakkua. Webber ei noudattanut tallimääräystä ja hyvä niin. Mark Webber oli Buttonin tapaan pettymys. Taas lähdössä ei mennyt vaihde päälle ja kisasta tuli varmistelua.

Lewis Hamilton ajoi jälleen racing-hengellä ja ikävä kyllä lopussa Hamiltonin piti säästää bensaa ja sen voi laskea bensataktikon piikkiin. Bensan loppuminen on toki mahdollista vaikka harvinaista se nykyään on kehittyneiden säätöjärjestelmien myötä. Felipe Massalla loppukolarointi Hamiltonin kanssa maksoi neljännen paikan ja Massa on kyllä aivan selvä uhrilammas Fernandolle. Järjetön stintti ennen viimeistä pysähdystä osoittaa, että näin on. Massa oli näin ollen 5:s. Rosbergin poika Nico otti kaiken sen mitä Mersulla pystyy ja oli kuudes.

Sergio Perez oli hienon kisan jälkeen 7:s ja umpisurkean viikonlopun ajanut Renaultin Nick Heidfeld oli 8:s. Michael Schumacher oli 9:s kolarien ja Leijonan karjaiseman 10 sekunnin stop-go rangaistuksen jälkeen. 10 sekunnin pysähdys on yleensä kova sääntö ja rangaistus, mutta tällä radalla se oli pakko tehdä koska läpiajosta olisi tullut kohtuutonta etua. Kilpailu Schumilla olisi voinut mennä paremminkin. Jaime Alguersuari otti pisteitä jälleen ja saattaa olla, että Alguersuari pystyy säilyttämään paikkansa.

Adrian Sutil jäi lopulta ilman pisteitä mikä on varmasti pettymys. Vitali Petrov yritti paremmalla taktiikalla pisteitä, mutta tällä kertaa hyötyä ei tullut ja sijoitus oli 12:sta. Williamsille kilpailu oli pettymys. Barrichello ei paljon vakuuttanut vaikka sijoittui vieläkin paremmista asemista lähteneelle Pastor Maldonadon edelle 13:sta. Maldonado oli 14:sta ja Williams oli häpeilemättä nopeista autoista se radan liikkuva shikaani. Pettymyksiin lukeutuu myös hienointa skottikisaa sitten David Coulthardin ajanut Paul di Resta. Kisassa vauhti vain tippui ja takanakin sattui ja tapahtui. Sijoitus oli 15:sta.

Virginit olivat tällä kertaa nopeimmat toisen divisioonan talleista järjestyksessä Timo Glock ja Jerome d'Ambrosio ja sitten tulivat HRT:n autot järjestyksessä Vitantonio Liuzzi ja ensimmäistä kisaa ajanut ja teknisistä murheista jatkuvasti kärsinyt Daniel Ricciardo. HRT on varsin ongelmaherkkä auto ja tulokset eivät varmasti paljoa tuosta parane. Mitään Mark Webberin Minardin ihmetekoja on tuolla kalustolla turhaa odottaa.

Team Lotuksella kisa oli murheellinen kun Heikki keskeytti vaihdevikaan ja Trulli keskeytti öljyvuotoon ja kadonneeseen vaihdesensoriin. Kamui Kobayashin moottori hajosi ja pilasi japanilaisen hyvältä vaikuttaneen kilpailun. Sebastien Buemilla hajosi rengas ja ripustukset kärsivät kipeää sen verran että kisa päättyi ja Jenson Buttonilla pyöränmutteri hajotti auton renkaan ja Mika Salon penäilyihin ajoista voisi vain sanoa, että nykyään ei kannata lähteä radalle irtonaisella renkaalla ja kolmella pyörällä ajelemaan. Nykysääntöjen mukaan kun voi tulla penaltya.

MTV3:lla Salo ja Saari vaikuttavat tosi hyvältä parivaljakolta. Salo pitää suitsia jos Osku innostuu liikaa ja ainoa harmi juttu mikä ei ole paha verrattuna Eki-sedän Mansellin ajoihin kaudella 1996 on se, että Ferraria tulee ylistettyä aika paljon. Sen ymmärtää kyllä kun kyseessä on entinen työnantaja. Salon sopimus taitaa harmittavasti olla kuitenkin kiertävä sillä Nyrren jälkeen Hungaroringilla jatkaa taas Erkki Mustakari. Tosin Salolla on vielä kolme kisaa Nyrren jälkeen tällä kaudella sopimusta. Kilpailu oli varsin jännittävä vaikka ei mikään ihan paras ollutkaan. Seuraava kilpailu onkin sitten kahden viikon kuluttua Nürburgringilla.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Pettymyksiin lukeutuu myös hienointa skottikisaa sitten David Coulthardin ajanut Paul di Resta. Kisassa vauhti vain tippui ja takanakin sattui ja tapahtui. Sijoitus oli 15:sta.

Kamui Kobayashin moottori hajosi ja pilasi japanilaisen hyvältä vaikuttaneen kilpailun.
Eihän Di Restalla vauhti loppunut, vaan ajeli muistaakseni sijalla 6-7, ja tiimin varikkomokailun vuoksi tippui sijalle 18 tai jotain.

Ja Koban kisahan meni pieleen jo kun Schumi tuli kylestä sisään, ja sitten tuli vielä penaltti varikkohässäkästä. Ajeli siis jo aika hännillä kun kone laukesi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Koban kisan tosiaan pilasi tämä Schumin törmäys ja di Restan lähinnä Esteban Tueron Minardi-ajan varikkokäyntiin verrattava kömmähdys ainakin pilasi kilpailun.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Melko turhauttavaa MM-taistelun kannalta tuo, että Vettel tuppaa kasvattamaan pistejohtoaan silloinkin kun ei voita. Nyt on ajettu 9 kisaa ja 8 kisassa johto on kasvanut..ainoa tahra tuli Kiinassa Hamiltonin voittaessa.

Nyt jos Alonso voittaisi kaikki jäljellä olevat kisat, niin hänestä ei silti välttämättä tulisi mestaria: Jos samoissa kisoissa Vettel olisi 4 kertaa toinen, 5 kertaa kolmas ja yhden kerran neljäs..niin Vettel voittaisi mestaruuden yhdellä pisteellä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mukavaa oli saada vaihtelua voittajalistaan.
Vettelistä on kyllä kovaa vauhtia tulossa tyhjänradan prinssi. Onko se tällä kaudella hävinnyt jokaisen kisan missä joku on vähänkään pystynyt laittamaan kampoihin ylivoimaisen nopeuden omaavalle Red Bullille? Ei kovin vakuuttavaa kuvaa anna miehestä vaikka tilastot onkin hyvät.
Kyllähän tuo Ferrari näytti selkeästi nopeammin kulkevan kisassa. Kärjestä lähteminen tietty takaa sen, että harvemmin nähdään kisoja joissa noustaan takaa voittoon. Eipä tuo Webberkään ole mitään ihmeitä kisoissa aikaan saanut, että ei se auto nyt niin ylivoimainen voi olla kuin monet luulevat. Yleensä Vettel on voittanut kisat alussa saamansa edun turvin, vaikkei olekaan nopein ollut. Siihen nähden aika hämmästyttävän murskaava johto pisteissä.
 

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
Kyllähän Ferrari kulkee - Alonson käsissä. Huikea veto. Vakuuttava suoritus jälleen. Ihan tuli eräs parhaiden päiviensä saksalainen mieleen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Taitaisi otsikon alkuperäisnimen salaisuus olla erään Fernandon voitto...:wink:
Niin minä vähän veikkasin, mutta ei nyt noin pienistä VOI ihmismieli vetää ihan mustiin..Tai näemmä pystyy ihan hyvin, mitä tätä toikkia lukenut:eek:
 

Maukka

Well-known member
Liittynyt
30.9.2010
Viestit
73
Mukavaa oli saada vaihtelua voittajalistaan.
Vettelistä on kyllä kovaa vauhtia tulossa tyhjänradan prinssi. Onko se tällä kaudella hävinnyt jokaisen kisan missä joku on vähänkään pystynyt laittamaan kampoihin ylivoimaisen nopeuden omaavalle Red Bullille? Ei kovin vakuuttavaa kuvaa anna miehestä vaikka tilastot onkin hyvät.
Ainoan kisan, minkä Vettel tällä kaudella on hävinnyt omaan virheeseen oli Kanadassa. Kiinassa Red Bullin varikkotaktiikka oli väärä ja Briteissä peli menetettiin lopullisesti varikolla (Alonso olisi varmaan silti voittanut nopealla Ferrarilla). Sen sijaan Barcelonassa ja Monacossahan Vettelille laitettiin melkosta painetta kisan loppuosassa (Espanjassa Hamiltonin, Monacossa Alonson ja Buttonin toimesta) ja saksalainen kesti hyvin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minä en ollenkaan ole allekirjoittamassa tuota Alonsonkin lanseeraamaa yhden sekunnin ylivoimaa RB:lle. Toki se auto on hyvä etenkin aika-ajossa mutta kyllä iso osa siitä lankeaa myös Vettelin ansioksi. Ja kun eturivistä lahtee on näillä nykyautoilla puhtaaseen ilmaan aina hyvä lähteä.

Jos Ferkulla vain olisi Vettelin kaltainen aika-ajaja ( jolle auto istuu ), niin siellä pisteitä keräämässä se olisi Ferrarikin. Etenkin kun Ferrarin auto istuu kisabensoilla rataan hyvin.

Vettel on lisäksi saattanut säästää monessa kisassa renkaitaan joutumatta repimään ohituksia takana tulevien tapaan. Webberkin sen todistaa, ettei tuo auto pelkästään mikään maaginen ole - ainakaan enää. Taitaa myös olla niin, ettei Alonso onnistunut alkukaudesta ajamaan renkaille sopivasti ja Massa ei osaa sitä vieläkään. Vettel puolestaan muuttaa kisaan ajotyyliään ja osaa puolestaan aika-ajossa viedä auton pehmeästi mutta ehdottomasti limiitille.

Ferrarilaiset tekivät lisäksi alkukisoista sen virheen, että menivät paniikkiin etsien taas keinoja muista autoista. Homma meni lähes perinteisesti hosumiseksi.

Väitän siis - toisenlaisin avainhenkilöin ja itsevarmemmin kehitettynä Ferrari kulkisi siinä kuin Red Bullkin. Olisi kulkenut jo jonkin aikaa.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
+ Alonso
+ Hamilton
+ Webber
+/- Schumacher
- Horner
- McLarenin varikkotiimi / gasoliini-taktikko
- MM-tilanteen muuttumattomuus
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
1. Sunnuntaiaamuna Ferrari ja Sauber-Ferrari vastustavat ainoina talleina pakokaasusäännöstä luopumista.

2. Iltapäivän kisassa Red Bull tekee ratkaisevan mokan varikolla, mikä johtaa Alonson voittoon. Ferrari saa heille tärkeän ja Montezemolon sanoin "erityisen tunteikkaan" voiton merkkipäivänään (60-vuotta Ferrarin ensimmäisestä voitosta Silverstonessa)

3. Kisan jälkeen Ferrari myöntyy pakokaasusäännöstä luopumiseen.

Hmmmmmmmmmmmmmm... haiskahtaa salaliittoteorialta.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
1. Sunnuntaiaamuna Ferrari ja Sauber-Ferrari vastustavat ainoina talleina pakokaasusäännöstä luopumista.

2. Iltapäivän kisassa Red Bull tekee ratkaisevan mokan varikolla, mikä johtaa Alonson voittoon. Ferrari saa heille tärkeän ja Montezemolon sainoin "erityisen tunteikkaan" voiton merkkipäivänään (60-vuotta Ferrarin ensimmäisestä voitosta Silverstonessa)

3. Kisan jälkeen Ferrari myöntyy pakokaasusäännöstä luopumiseen.

Hmmmmmmmmmmmmmm... haiskahtaa salaliittoteorialta.
Myöntyivät jo ennen kisaa.
 
Ylös