Taitaisi otsikon alkuperäisnimen salaisuus olla erään Fernandon voitto...:wink:
Laitetaan kuitenkin nyt jonkinlainen arvio kisasta. Fernando Alonson voitto tuli hyvään saumaan ja se antaa nostetta tuleviin kisoihin. Vielä kun oli Santanderin pääkilpailu niin se vain kruunasi Oviedon miehen päivän. Fernandon voitto tällä hetkellä ainakin on vain piristävä asianhaara mestaruuden kannalta. Jatkuva itkeminen kauden 2009 jälkeisestä Kimi-Alonso-tilanteesta ei muuta mitään eikä ketään tämän hetkisessä F1-maailmassa. Toki tilanteeseen helpotti Vettelin nosturimiehen tärkeimmän työkalun jäänti auton peräosan pohjan alle hetkeksi mikä aiheutti uudelleen nostamisen.
Ferrari on Alonson voimin kuitenkin nostanut tehokkuuttaan viimeisen 2-3 kilpailun ajan. Sebastian Vettelin toiseksi jääminen on pientä. Mestaruus on tulossa ilman mitään virheitä ja ero sarjassa vain kasvaa. Ainoa harmi oli vain se, että kilpailua tallikaverien välillä ei nähty. Tallimääräykset ovat tosin nyt sallittuja. Red Bullin ei kuitenkaan kannata hirveästi julistaa olevansa täysin puhdas kilpailuhenkinen talli. Turkin kilpailun 2010 tapahtumista voidaan olla montaa mieltä. Kyseinen kilpailu kuitenkin saattoi viedä Webberiltä maailmanmestaruuden kannalta ratkaisevat pisteet kun tallikaveri kolaroi.
Sitten on vielä tämä Red Bullin oma Vettel-tuotteistus. Vettel itse on varsin kunnon tyyppi eikä häikäilemätön omavoitonpyyntöinen kaveri kuin mitä Schumacher tai Alonso olivat tai ovat silloin kun tulee menestystä. Samaan sarjaan kuului myös Ayrton Sennakin, mutta vain radalla. Red Bullin omistajat haluavat kuitenkin luoda Vettelistä johtotähden ja se varmasti aiheuttaa närää. Radioviesti kuitenkin tässä kisassa tuli kuitenkin ilmeisesti viiveellä. Vetteliä on kuitenkin kiittäminen kaikesta huolimatta siitä että eräs Oviedon Ohjus ei voittanut viime kaudella mestaruutta viime kädessä tallimääräyksellä ja tehnyt F1-sarjan juhlavuodesta sonnalla höystettyä pannukakkua. Webber ei noudattanut tallimääräystä ja hyvä niin. Mark Webber oli Buttonin tapaan pettymys. Taas lähdössä ei mennyt vaihde päälle ja kisasta tuli varmistelua.
Lewis Hamilton ajoi jälleen racing-hengellä ja ikävä kyllä lopussa Hamiltonin piti säästää bensaa ja sen voi laskea bensataktikon piikkiin. Bensan loppuminen on toki mahdollista vaikka harvinaista se nykyään on kehittyneiden säätöjärjestelmien myötä. Felipe Massalla loppukolarointi Hamiltonin kanssa maksoi neljännen paikan ja Massa on kyllä aivan selvä uhrilammas Fernandolle. Järjetön stintti ennen viimeistä pysähdystä osoittaa, että näin on. Massa oli näin ollen 5:s. Rosbergin poika Nico otti kaiken sen mitä Mersulla pystyy ja oli kuudes.
Sergio Perez oli hienon kisan jälkeen 7:s ja umpisurkean viikonlopun ajanut Renaultin Nick Heidfeld oli 8:s. Michael Schumacher oli 9:s kolarien ja Leijonan karjaiseman 10 sekunnin stop-go rangaistuksen jälkeen. 10 sekunnin pysähdys on yleensä kova sääntö ja rangaistus, mutta tällä radalla se oli pakko tehdä koska läpiajosta olisi tullut kohtuutonta etua. Kilpailu Schumilla olisi voinut mennä paremminkin. Jaime Alguersuari otti pisteitä jälleen ja saattaa olla, että Alguersuari pystyy säilyttämään paikkansa.
Adrian Sutil jäi lopulta ilman pisteitä mikä on varmasti pettymys. Vitali Petrov yritti paremmalla taktiikalla pisteitä, mutta tällä kertaa hyötyä ei tullut ja sijoitus oli 12:sta. Williamsille kilpailu oli pettymys. Barrichello ei paljon vakuuttanut vaikka sijoittui vieläkin paremmista asemista lähteneelle Pastor Maldonadon edelle 13:sta. Maldonado oli 14:sta ja Williams oli häpeilemättä nopeista autoista se radan liikkuva shikaani. Pettymyksiin lukeutuu myös hienointa skottikisaa sitten David Coulthardin ajanut Paul di Resta. Kisassa vauhti vain tippui ja takanakin sattui ja tapahtui. Sijoitus oli 15:sta.
Virginit olivat tällä kertaa nopeimmat toisen divisioonan talleista järjestyksessä Timo Glock ja Jerome d'Ambrosio ja sitten tulivat HRT:n autot järjestyksessä Vitantonio Liuzzi ja ensimmäistä kisaa ajanut ja teknisistä murheista jatkuvasti kärsinyt Daniel Ricciardo. HRT on varsin ongelmaherkkä auto ja tulokset eivät varmasti paljoa tuosta parane. Mitään Mark Webberin Minardin ihmetekoja on tuolla kalustolla turhaa odottaa.
Team Lotuksella kisa oli murheellinen kun Heikki keskeytti vaihdevikaan ja Trulli keskeytti öljyvuotoon ja kadonneeseen vaihdesensoriin. Kamui Kobayashin moottori hajosi ja pilasi japanilaisen hyvältä vaikuttaneen kilpailun. Sebastien Buemilla hajosi rengas ja ripustukset kärsivät kipeää sen verran että kisa päättyi ja Jenson Buttonilla pyöränmutteri hajotti auton renkaan ja Mika Salon penäilyihin ajoista voisi vain sanoa, että nykyään ei kannata lähteä radalle irtonaisella renkaalla ja kolmella pyörällä ajelemaan. Nykysääntöjen mukaan kun voi tulla penaltya.
MTV3:lla Salo ja Saari vaikuttavat tosi hyvältä parivaljakolta. Salo pitää suitsia jos Osku innostuu liikaa ja ainoa harmi juttu mikä ei ole paha verrattuna Eki-sedän Mansellin ajoihin kaudella 1996 on se, että Ferraria tulee ylistettyä aika paljon. Sen ymmärtää kyllä kun kyseessä on entinen työnantaja. Salon sopimus taitaa harmittavasti olla kuitenkin kiertävä sillä Nyrren jälkeen Hungaroringilla jatkaa taas Erkki Mustakari. Tosin Salolla on vielä kolme kisaa Nyrren jälkeen tällä kaudella sopimusta. Kilpailu oli varsin jännittävä vaikka ei mikään ihan paras ollutkaan. Seuraava kilpailu onkin sitten kahden viikon kuluttua Nürburgringilla.