Formula 1 - Japani - Jälkilöylyt

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eipä tossa Vettelin lähdössä niin paljon ollut peittelemistä kuin Malesiassa, mitä ei edes tutkittu. Vettelhän melkeen lämmitteli renkaita uudestan startin jälkeen kun kiemurteli kuin mato Hamiltonin edessä. Ilmeisesti näitä tutkitaan vähän fiiliksen mukaan tai sitten kun vahinko on jo tapahtunu.

Taisinkin mainita tästä silloin joskus, johon Webslave tokaisi, että muuten joka toiselle kuskille saisi jakaa penaltya joka kisassa, jos Vettelille olisi Malesiassa.
Tuskinpa Suzukankaan tapausta linjanmuutosten takia tutkittiin, vaan kiilaamisen. Ja kiilaamista ei Malesiassa tapahtunut, koska Hamilton ei ehtinyt missään vaiheessa rinnalle.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Jos oikein tarkkoja ollaan, Vettel muutti linjaansa kahdesti. Ensin lähti suoraan, sitten käänsi kohti sisäreunaa ja reunan saavutettuaan taas ulommas. Jos Seb olisi jatkanut valitsemallaan linjalla, hän olisi ajanut ulos ennen ensimmäistä mutkaa.
Ja jos tarkkoja ollaan, niin jos Seb olisi jatkanut samalla linjalla niin hän olisi kiilannut Buttonin radalta. Joten ihan hyvä että käänsi vasemmalle.

Olennaista tässä noin muuten on se, mitä niistä peileistä näkee. Käsitykseni mukaan ne näyttävät mitä on suoraan takana, jolloin tuollaisella leikkaavalla linjalla olisikin mahdotonta huomata hieman sivulla olevaa autoa. Siis ennen kuin ollaan ihan renkaat rinnakkain, kuten nyt Suzukassa siinä kohtaa kun Seb käänsikin toiseen suuntaan.

Tämä näin minun näkemyksenäni kuulemieni ja lukemieni tietojen perusteella peileistä, en tosin ole Fykkösen ohjaamossa istunut, joten ei sen enempää tietoa mitä niistä peileistä näkee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olennaista tässä noin muuten on se, mitä niistä peileistä näkee. Käsitykseni mukaan ne näyttävät mitä on suoraan takana, jolloin tuollaisella leikkaavalla linjalla olisikin mahdotonta huomata hieman sivulla olevaa autoa. Siis ennen kuin ollaan ihan renkaat rinnakkain, kuten nyt Suzukassa siinä kohtaa kun Seb käänsikin toiseen suuntaan.

Tämä näin minun näkemyksenäni kuulemieni ja lukemieni tietojen perusteella peileistä, en tosin ole Fykkösen ohjaamossa istunut, joten ei sen enempää tietoa mitä niistä peileistä näkee.
Luulisin että niitä sen verran on käyristetty, että ne näyttävät vähän enemmänkin kuin suoraan taakse. Mikä ei tarkoita etteikö Button olisi silti voinut olla kuolleessa kulmassa. Sanoihan Vettel Jensonille, ettei nimenomaan nähnyt tätä.

Joka tapauksessa Whitmarsh nosti tuon peiliasian myös esille, joskin Hamiltonin kolarien osatekijänä. Suurin haitta on tärinä.
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Luulisin että niitä sen verran on käyristetty, että ne näyttävät vähän enemmänkin kuin suoraan taakse. Mikä ei tarkoita etteikö Button olisi silti voinut olla kuolleessa kulmassa. Sanoihan Vettel Jensonille, ettei nimenomaan nähnyt tätä.

Joka tapauksessa Whitmarsh nosti tuon peiliasian myös esille, joskin Hamiltonin kolarien osatekijänä. Suurin haitta on tärinä.
Eikös tässä jokunen vuosi sitten tehty tarkentavia säännöksiä peilien kiinnityksiin? Ongelmahan oli nimenomaan tämä tärinä ja silloin ('06, jos ei muistini petä) useampikin kuski kritisoi asiaa mediassa. Montoya taisi hukata parikin kappaletta kisoissa tuona vuonna, vaikka saikin kenkää jo kauden puolivälissä.

Ainakin Renaultin ja McLarenin peilit väpättivät onboard-videoiden perusteella todella runsaasti - siis 2006.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hankaliahan nämä on tulkittaviksi. Kiitos WebS hyvästä ilmakuvasta.
Se näyttää, että olin hieman väärässä. Olisiko ilmakuvaa videona missään tarjolla?

Jos oikein tarkkoja ollaan, Vettel muutti linjaansa kahdesti. Ensin lähti suoraan, sitten käänsi kohti sisäreunaa ja reunan saavutettuaan taas ulommas. Jos Seb olisi jatkanut valitsemallaan linjalla, hän olisi ajanut ulos ennen ensimmäistä mutkaa.

Vaikkei sitä säännöissä olekaan, niin tuollaiset vinottaiset linjat tulisi kilpailutilanteessa kieltää (yksin saa toki ajaa ihannelinjaa). Sen "valitun linjan" tulisi olla radan suuntainen. Muu on kiilaamista tai blokkaamista (jotka on säännöissä kielletty).
Näkemyseroja toki, mutta mun mielestä on hölmöä sanoa, että toinen linjanvaihdos tapahtuu, jos kääntyy kun radan reuna tulee vastaan.

Miten mitenkään voitaisiin kieltää joku "vinottaisen linjan" käyttö. Ei se onnistuisi käytännössä mitenkään. Ja tottakai kilvanajoon kuuluu, että linjaa pitää pystyä muuttamaan edes jonkun verran. Rajansa siinäkin ehkä on hyvä olla, vaikka ilman rajoituksiakin pärjättäisiin toisaalta.

Jos vinottaisen linjan käyttö olisi kiellettyä, niin periaatteessahan samalla kiellettäisiin linjanvaihto kokonaan. Sillä jos linjan vaihto olisi vaihtamista yhdeltä radan suuntaiselta linjalta toiselle ilman vinottaista linjaa, niin eihän auto liikkuisi kuin jotain auton leveyden verran sivulle. Sit toinen vaihto on kielletty, joten periaattessa se siitä.

Kyllä Alonsokin puolusti Vetteliä vastaan DRS-alueella/pääsuoralla pariin otteeseen hyvin voimakkaalla vinottaisella linjalla. Ei siinä mitään. Kovaa vääntöä.

Olin omalla kommentillani aiemmin liikaa toisessa ääripäässä, mutta ei siitä voida mitenkään lähteä, että ajetaan kilpaa ja samalla pitää jättää vapaita ajolinjoja takana oleville. Jos ohitusta yrittävän ihannelinjan pystyy sulkemaan, niin tottakai se suljetaan. Joskus tämä menee ihan rajoille, mutta se on kilpailua!

Ja pitää muistaa, että rajoitettu se on kuskienkin näkökenttä taakse päin. Plus tärisevät peilit ja tilannenopeudet...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Startissa on aina erinäköistä poukkoilua ja pyörintää eikä tuomaristo tule siihen puuttumaan. Linjanvaihtosäännön valvominen olisi ihan mahdoton prosessi kun 24 autoa vetää yhdessä kasassa kohti ensimmäistä mutkaa. Eikä tästä mielestäni ole kellään mitään mutinan aihetta.

Vettel tosin ei vain vaihtanut linjaansa vaan yritti tosissaan pakottaa Buttonin joko perääntymään tai nurmelle tavalla, mikä ainakin mun mielestä ylittää hyvän maun rajat. Mutta nämä on makuasioita ja näkökulmia on ihan yhtä monta kuin katsojiakin. Lähinnä tuossa on Buttonia kiittäminen siitä, ettei molempien kisa päättynyt parin sadan metrin ajon jälkeen.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Nokkakolari Buttonille olisi muuten ollut tuolla hetkellä nopein mahdollinen tapa varmistaa toinen peräkkäinen MM-titteli Vettelille. Etusiiven vaihtaminen olisi varmuudella vienyt Buttonilta mahdollisuudet kisan voittamiseen ja näin Sebbo olisi katkaissut viimeisen oljenkorren Jensonin tittelihaaveilta jo heti kisan alussa. Kun molemmat selvisivät startista kolaroimatta, niin MM-ratkaisu pitkittyi kisan loppuun asti. ;)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
...niin MM-ratkaisu pitkittyi kisan loppuun asti. ;)
Sama se tänään on (eikä silloinkaan enää mestaruustaistelua jännitetty) :) Parin-kolmen kärkikuskin lähtökolari olisi piristävää vaihteluakin.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Miksi luulin Korean kisan olevan vasta ensi viikon_loppuna? Onkin tällä viikolla. Oliko alkuperäisessä kalenterissa Korean osakisan paikka eri?
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Perez on näköjään pelimiehiä. Korean torstain pressitilaisuudesta:

Q. (Alan Baldwin – Reuters) Sergio, I think you played a bit of a practical joke on your team over the last few laps at Suzuka; I wonder if you could just explain what happened and how they reacted to it?
SP: They were very excited that we were getting into the points. We had a problem, we had some vibrations and in the last part of the track, the last corner, I told them that I was losing power and they were quite afraid about it and when I crossed the line, it was a just a few seconds after they realised that it was just a joke.

:alppu:
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Ja ensi kerralla, kun on oikeasti ongelmia niin tiimi vain nauraa Sergiolle ja sanoo, että päräytäpä vain se nopein kierros. :D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No niin laitetaan nyt vielä kerran räikeästi myöhässä oleva kisan arvostelu tänne. Vastaisuudessa liian kauan kuluneen ajan jälkeen laitan vain pienet huomiot mikäli kisan arvosteluni ei ehdi muutaman päivän sisällä. Pahoittelut.:wink:

Jenson Button otti uransa ensimmäisen kuivan kelin voittonsa reilulla taistelulla ja ensimmäisenä brittinä 15 vuoden tauon jälkeen. Toki voittoja on tullut aiemmin, mutta niiden arvoa on laskettu etenkin mediassa Brawnin ylivoimaisesta autosta johtuen. Edellisellä kerralla juhlittiin brittiläistä maailmanmestaria eli Damon Hilliä Suzukassa. Hill on sanonut olevan kuin vuosikertaviiniä joka paranee vanhetessaan. Sebastian Vettel varmisti kolmannella sijalla mestaruutensa ja kehuja on sadellut joka puolelta.

Vettel saattaa olla ensi kaudella kenties historian nuorin kolminkertainen maailmanmestari tahdin jatkuessa samalla tavalla. Alun kisasta Buttonin kanssa myöhemmin lisää. Ferrarin Fernando Alonso sai toisen sijan hyvän kilpailun jälkeen. Ferrarin vauhti ei vain riitä aivan kuumimpaan kärkeen ja ensi kaudeksi lasketaan paljon. Red Bullin Mark Webber onnistui pitkästä aikaa lähtemään ilman ongelmia ja oli lopulta tasapaksun kilpailun jälkeen neljäs.

Lewis Hamiltonin kisa meni kolisteluun ja huonoon varikkokäyntiin. Sijoitus oli lopulta viides. Michael Schumacher johti ensimmäistä kertaa sitten Kanadan ja johti myös eniten kierroksia sitten kauden 2006 Japanin kisan. Kolme kierrosta sai Schumi olla johdossa ennen pysähdystä. Schumin sijoitus oli kuudes. Schumacher on alkanut pikkuhiljaa saada hommasta jälleen kiinni. Felipe Massan kisa meni Alonson päästämiseen ja jälleen Hamiltonin kanssa yhteenottoon. Sijoitus oli 7:s.

Kahdeksanneksi ajoi Sergio Perez jonka kisa meni pieleen jo aika-ajon takia. Sijalta 17:sta noustiin kuitenkin pisteille joka varmasti on pantu merkille isoissa talleissa. Yhdeksänneksi ajoi Vitaly Petrov joka jäi aika-ajoissa Sennan taakse, mutta kisassa ajoi paremmin. Viimeisen pisteen kisasta sai Nico Rosberg renkaiden säästelyllä ja paremmalla ajolla kuin Force Indiat jotka tulivat sijoilla 11 ja 12 järjestyksessä Adrian Sutil ja Paul di Resta.

Aika-ajon pilasi Rosbergilla mekaaninen vika ja kisaan pääsi tuomariston luvalla. Kamui Kobayashin kisa heikkeni kisan edetessä vaikka kotikatsomon edessä Kobayashi ajoi seitsemänteen lähtöruutuun. Anti-stall jäi päälle ja sijoitukset tippuivat. Lopulta jäännöspisteet menivät huonojen renkaiden takia ja sijoitus oli 13:sta. Sijalle 14:sta kilpailussa ajoi Pastor Maldonado. Williamsilla ei mene hyvin. Jaime Alguersuarin kilpailu meni myös pieleen. Koko Toro Rosso kärsi ongelmista viikonloppuna Suzukassa.

Sijoitus oli 15:sta. Bruno Sennan hyvin alkanut kilpailu päättyi lähtöön. Senna jäi pussiin ja myöhemmin ajoi ulos radalta ja myös kolaroi hieman kilpailun kuluessa. Varikkokäyntien jälkeen vauhti heikkeni ja kisa oli huono. Ilman lähdön mokailua ja myöhempiä ongelmia Sennalla olisi voinut olla edessään jälleen jäännöspisteet. Sijoitus oli 16:sta. Rubens Barrichello oli 17:sta ja Williamsin pohjamudissa oleminen jatkuu. Rubens onkin mielenkiintoinen avain siirtomarkkinoiden osalta.

Lotukset pääsivät ensimmäistä kertaa sitten debyyttikilpailunsa maaliin samalla kierroksella ilman, että ohitettiin kierroksella. Järjestyksessä Heikki Kovalainen ja Jarno Trulli sijoilla 18 ja 19. Timo Glock oli 20:s ja Jerome d'Ambrosio oli 21:nen ja Daniel Ricciardo vaikeuksista kärsineellä HRT:llään oli 22:nen. Tallikaveri Vitantonio Liuzzin kisa oli teknisiä murheita täynnä ja tuomaristo salli kaikesta huolimatta Liuzzin osallistua kilpailuun. Sijoitus oli 23:s ja kolme kierrosta jäi auto kärjelle.

Kisassa oli eniten maaliin ajaneita samalla kierroksella. Myös kierroksella jääneitä oli erittäin vähän. Lähellä oli jälleen kaikkien maaliinpääsy. Ilman Buemin autosta irronnutta rengasta kaikki olisivat voineet selvitä maaliin. Toisaalta keskeyttäminen säästi Buemin isommilta ongelmilta.

Alun lähtötilanteessa oltiin harmailla alueilla ja hetken näytti Vettelin likaiselta tempulta, mutta Hamiltonin kamerakulma osoitti tempun olleen hyväksytty linjanvaihto ja siitä noussut kohu laantui. Kisan jälkeen Button toki kysyi leikillään Vetteliltä näkyvyydestä. Hamiltonin ja Massan kilpailu oli jälleen kolisteluja täynnä. Isommalla kolarilla olisi saattanut olla seuraavaksi hieman isompikin taistelu luvassa.

Siihen ei olisi tarvittu nuoraneliötä. Vettelin maailmanmestaruus osoittaa viimeistään Vettelin kuulumisen tälle tasolle ja suuren vielä kenties kypsymässä olevan lahjakkuuden. Schumin ennätyksetkin voivat tällä tahdilla olla lyötävissä vaikka mestaruuksien määrään ei ihan heti Vettelkään yllä. Seuraavaksi laitetaan sitten myös Korean kilpailun arviointi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös