Hankaliahan nämä on tulkittaviksi. Kiitos WebS hyvästä ilmakuvasta.
Se näyttää, että olin hieman väärässä. Olisiko ilmakuvaa videona missään tarjolla?
Jos oikein tarkkoja ollaan, Vettel muutti linjaansa kahdesti. Ensin lähti suoraan, sitten käänsi kohti sisäreunaa ja reunan saavutettuaan taas ulommas. Jos Seb olisi jatkanut valitsemallaan linjalla, hän olisi ajanut ulos ennen ensimmäistä mutkaa.
Vaikkei sitä säännöissä olekaan, niin tuollaiset vinottaiset linjat tulisi kilpailutilanteessa kieltää (yksin saa toki ajaa ihannelinjaa). Sen "valitun linjan" tulisi olla radan suuntainen. Muu on kiilaamista tai blokkaamista (jotka on säännöissä kielletty).
Näkemyseroja toki, mutta mun mielestä on hölmöä sanoa, että toinen linjanvaihdos tapahtuu, jos kääntyy kun radan reuna tulee vastaan.
Miten mitenkään voitaisiin kieltää joku "vinottaisen linjan" käyttö. Ei se onnistuisi käytännössä mitenkään. Ja tottakai kilvanajoon kuuluu, että linjaa pitää pystyä muuttamaan edes jonkun verran. Rajansa siinäkin ehkä on hyvä olla, vaikka ilman rajoituksiakin pärjättäisiin toisaalta.
Jos vinottaisen linjan käyttö olisi kiellettyä, niin periaatteessahan samalla kiellettäisiin linjanvaihto kokonaan. Sillä jos linjan vaihto olisi vaihtamista yhdeltä radan suuntaiselta linjalta toiselle ilman vinottaista linjaa, niin eihän auto liikkuisi kuin jotain auton leveyden verran sivulle. Sit toinen vaihto on kielletty, joten periaattessa se siitä.
Kyllä Alonsokin puolusti Vetteliä vastaan DRS-alueella/pääsuoralla pariin otteeseen hyvin voimakkaalla vinottaisella linjalla. Ei siinä mitään. Kovaa vääntöä.
Olin omalla kommentillani aiemmin liikaa toisessa ääripäässä, mutta ei siitä voida mitenkään lähteä, että ajetaan kilpaa ja samalla pitää jättää vapaita ajolinjoja takana oleville. Jos ohitusta yrittävän ihannelinjan pystyy sulkemaan, niin tottakai se suljetaan. Joskus tämä menee ihan rajoille, mutta se on kilpailua!
Ja pitää muistaa, että rajoitettu se on kuskienkin näkökenttä taakse päin. Plus tärisevät peilit ja tilannenopeudet...