Formula 1 maailman tylsin laji!

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Noin. Nyt kun olen suututtanut taas kaikki niin voin selittää perustelut tuolla. Miltä kuulostaa se, että kisat ratkaistaan varikolla? Koska niin se vaan on. Varikkokäyntejä ei pitäisi koskaan olla! Ajatelkaa nyt: se joka tekee nopeimman varikkopysähdyksen voittaa kisan. Siis ei jumalauta sentäs! Ja puhutaan muka kuninkuusluokasta! Pelleluokasta tässä on kyse sanon mä. Olen aina sanonut ja sanon uudestaan, että jos tämä sarja olisi jenkeissä niin se olisi kuollut ja kuopattu aikoja sitten. Ei menisi lävitse tämmöinen. Ja turha sanoa, että onhan siellä kisa. Kyllä yksi kilpailu ihimisiä kiinnostaa mutta, että koko sarja...

Ratkaisu ongelmaan voisi olla vaikka se, että olisi tietyssä vaiheessa kilpailua kahden kierroksen ajan aikaa vaihtaa renkaat ja ottaa löpöä lisää. Miettikää sitä showta kun lähes kaikki tulisivat yhtä aikaa varikolle. Ekalla kierroksella tallin eka auto ja toisella tallin toinen auto. Luulisin, että tällä tavalla saataisiin aikaan mielenkintoa tähän naurettavaan pelleilyyn...

Mutta silti lopuksi haluan sanoa, että Euroopassa runkataan säätöjä edestakaisin kun taas jenkeissä järjestetään ihmisille Show:ta. Siinä ero.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Petri L sanoi:
Noin. Nyt kun olen suututtanut taas kaikki niin voin selittää perustelut tuolla. Miltä kuulostaa se, että kisat ratkaistaan varikolla? Koska niin se vaan on. Varikkokäyntejä ei pitäisi koskaan olla! Ajatelkaa nyt: se joka tekee nopeimman varikkopysähdyksen voittaa kisan. Siis ei jumalauta sentäs! Ja puhutaan muka kuninkuusluokasta! Pelleluokasta tässä on kyse sanon mä. Olen aina sanonut ja sanon uudestaan, että jos tämä sarja olisi jenkeissä niin se olisi kuollut ja kuopattu aikoja sitten. Ei menisi lävitse tämmöinen. Ja turha sanoa, että onhan siellä kisa. Kyllä yksi kilpailu ihimisiä kiinnostaa mutta, että koko sarja...

Ratkaisu ongelmaan voisi olla vaikka se, että olisi tietyssä vaiheessa kilpailua kahden kierroksen ajan aikaa vaihtaa renkaat ja ottaa löpöä lisää. Miettikää sitä showta kun lähes kaikki tulisivat yhtä aikaa varikolle. Ekalla kierroksella tallin eka auto ja toisella tallin toinen auto. Luulisin, että tällä tavalla saataisiin aikaan mielenkintoa tähän naurettavaan pelleilyyn...

Mutta silti lopuksi haluan sanoa, että Euroopassa runkataan säätöjä edestakaisin kun taas jenkeissä järjestetään ihmisille Show:ta. Siinä ero.
Ja liityit F1-foorumille siitä syystä, että ????
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Mä olen liittynyt jo aikapäiviä sitten... Viikonlopun kisan jälkeen rupesi keittämään sen verran, että oli pakko purkaa tunteita. Koska mä kumminkin rakastan autourheilua. Sille en voi mitään.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Joku Nascar sitten onkin niin mahtavaa :yuck:
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
En tuosta jenkeissä kuollut -jutusta menisi vannomaan, mutta kyllähän tämä avautuminen ihan totta sisällöltään on. Suoraan sanottuna ei tule toista yhtä huonoa tuotetta urheilussa mieleen kuin Formula 1, mutta silti se on yksi maailman suosituimmista lajeista. Kuljettajat on pääasiassa tylsiä sekä radalla että sen ulkopuolella. Fisichellan tapaisia purkauksia nähdään hyvin harvoin, kun taas vaikka vaikka valioliigassa on Arsene Wenger uhannut haastaa jo pelkästään tällä kaudella yhden pelaajan ja yhden valmentajan oikeuteen.

Suurin action Formula 1-kisoissa tapahtuu radan ulkopuolella. Käytännössä ainoa tapa seurata tätä toimintaa on lueskella testien tulosliuskoja uutisista tai kuunnella insinöörien haastatteluja siitä että "hyvin meni". Casgoynen viisaus muutaman vuoden takaahan oli, että kisat voitetaan tuulitunnelissa ja ainoastaan hävitään radalla, on uskomattoman totta tässä lajissa. Kukaan kuljettaja tässä lajissa ei ole niin hyvä, että paikkaisi tallin epäonnistumisia radalla voittoon saakka. Lisäksi kuljettaja-asetelma on harvinaisen staattinen: montako 4 huipputallin 8 kuljettajasta ei ajanut 5 vuotta sitten Formuloissa? Vastaus on yksi. Hän on tainnut olla vasta n. 3 vuotta. Lajiin on äärimmäisen vaikea murtautua ja hyviä kuljettajia on tämän takia uskomattoman vähän.

Ja mitä siellä radalla tapahtuu? Noh.. muutama keskeytys, pari ohitusta ja varikko-ohituksia. Lähtö on ainut vaihe kisassa, joka saa minun sydämeni poikkeuksetta sykkimään. Tämä laji tarvitsee innovatiivisia ideoita ja uutta verta. Vähemmän rahaa, vähemmän kehitystyötä radan ulkopuolella, enemmän uusia formaatteja ja uusia kuljettajia. Uusista formaateista sen verran, että kuka pitää uutta aika-ajo systeemiä huonona? Siinä on yksi huono asia, mutta se on tuhat kertaa kiinnostavampi kuin edeltäjänsä. Kaksiosainen kilpailu GP2-tyyliin olisi mielestäni kokeilemisen arvoinen idea... Sitä paitsi kuka sanoo että jokaisella radalla tarvitsee kisata samalla formaatilla? Samaten tarvitaan lisää kansaa kosiskelevaa toimintaa, kuten BMW teki Nürburgringilla.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Barco:[ sanoi:
Lisäksi kuljettaja-asetelma on harvinaisen staattinen: montako 4 huipputallin 8 kuljettajasta ei ajanut 5 vuotta sitten Formuloissa? Vastaus on yksi. Hän on tainnut olla vasta n. 3 vuotta. Lajiin on äärimmäisen vaikea murtautua ja hyviä kuljettajia on tämän takia uskomattoman vähän.
Niin, kyllä minun mielestä hyviä kuljettajia on paljon. Hyviä autoja sen sijaan ei ole niin paljoa, että kaikki hyvät taistelisi voitoista. Hyvänä esimerkkinä kun Pohjois-Amerikasta tulee kuljettajia niin kyllä ne kovaan kouluun joutuu tallikaverinsa toimesta.

Kyllä siellä todelliset autourheilun huippukuskit ajaa. Harmi vain, että niin kuin Bernie sanoi viikonloppuna, että ne hyvät kuskit eivät pääse näyttämään ajotaitojansa koska sopimukset on niin tiukat. Jos pääseekin niin se tehdään hyvin salassa ilman tv-kameroita.

Muuten olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että kisat voisi olla vähän värikkäämpiä. Samaten kisoja voisi vähentää, jotta kuljettajilla olisi aikaa tehdä muutakin.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Noi varikkokäynnit ja taktikointi on aina kuulunut formula ykkösiin. Se on osa tätä lajia.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
Noi varikkokäynnit ja taktikointi on aina kuulunut formula ykkösiin. Se on osa tätä lajia.
Höpö höpö, varikkokäynnit on varsin 'uusi' keksintö ykkösiin. Siis renkaanvaihdot ja tankkaukset. :ahem:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Moe Szyslak sanoi:
Höpö höpö, varikkokäynnit on varsin 'uusi' keksintö ykkösiin. Siis renkaanvaihdot ja tankkaukset. :ahem:
No kyllähän se on melko pitkään ollut tämän lajin suola...
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
The biggest question of all is whether or not F1 will be exciting in 2006. And for those who ask that question there is only one answer: F1 is always exciting. And those who think otherwise don't really get it.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
patriot sanoi:
No kyllähän se on melko pitkään ollut tämän lajin suola...
Ensinnäkään minä en tajua, kuka siitäkin mielettömiä kiksejä saa, toisekseen ennen 80-luvun loppupuoliskoa renkaanvaihtoja ei normaalisti kisoissa tehty. Poikkeuksena toki Bernien Brabham-tallin 1982 esittelemät välitankkaukset, jotka tosin pian kiellettiin. Eikä niillä ratkaisevaa osuutta ollut ennen kuin välitankkaukset 1994 taas sallittiin.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
DFiaA sanoi:
Joku Nascar sitten onkin niin mahtavaa :yuck:
Jos nyt unohdetaan se jatkuva vasemman kautta kiertäminen niin kyllähän Nascar kisoissa kuten monessa muussakin Ameriikan sarjassa itse kisatapahtuma on huomattavasti jännittävämpi katsojan kannalta. Johtaja vaihtuu usein ja draamaa riittää joka lähtöön...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Bobakki sanoi:
Ensinnäkään minä en tajua, kuka siitäkin mielettömiä kiksejä saa, toisekseen ennen 80-luvun loppupuoliskoa renkaanvaihtoja ei normaalisti kisoissa tehty. Poikkeuksena toki Bernien Brabham-tallin 1982 esittelemät välitankkaukset, jotka tosin pian kiellettiin. Eikä niillä ratkaisevaa osuutta ollut ennen kuin välitankkaukset 1994 taas sallittiin.
No ilman niitä ei olis nykyaikaisessa formula ykkösessä järkeä... Tokihan noista voitaisiin luopua mutta..
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Formuloiden perimmäisenä tarkoituksena ei kuitenkaan taida olla kilpailujen tasaisuus ja viihde, vaan huippuunsa viritetty tekniikka ja maailman parhaat kuljettajat niitä ajamassa :cool:
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Niinpä, oli kyllä taas kuolettavan tylsä kisa, ehkä hienolla säällä täällä Suomessa oli osansa asiaan...

Siivet pienemmiksi/pois, standardi-moottorinohjausboxit joissa ei luistonestoja yms, välitankkaukset ja renkaanvaihdot kieltoon ja rajattu polttoaineenkulutus joka rajoittaisi nopeuksia. Nyrren ja Imolan kaltaiset radat pois sarjasta ja ajajien ratoja tilalle. Siinäpä jotain... Muutenhan sääntöjä voisi vapauttaa tietyissä puitteissa kun nuo em. asiat toteutuisivat.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos tuohon Barcon huonoon tuotteeseen tarttuu, niin F1:n ongelma on pitkälti siinä, että lajilla on varaa mennä aika pitkälle fanien huomiotta jättämisessä ennen kuin se oikeasti näkyy suosiossa Euroopassa. Näin erityisesti siksi, ettei lajille ole oikeastaan minkäänlaista varteenotettavaa kilpailijaa kuin korkeintaan paikallisesti, jollei sitten MotoGP:tä laske. Asiaan herättiin jossain määrin vuosituhannen alussa, kun kiinnostus alkoi ihan oikeasti laskea, ja ainakin minun mielestäni "tuote" on nyt parhaassa kunnossa vuosiin erityisesti kärjen tasaisuuden vuoksi. Silti epäkohtiakin riittää ja pitkälti niiden takia sarjalta menee USA:n kokoinen markkina-alue sivu suun.

Yksi suuri ongelma on se, että sponsorit ja autonvalmistajat sanelevat turhan pitkälti toimintaa. Kuljettajista on vaikea kaivaa esiin minkäänlaisia persoonallisuuksia ja lehtiin painettavat "kommentit" ovat tietyin poikkeuksin tallin tiedottajan muotoilemia, eikä niissä varmasti nähdä poikkipuolista sanaa palkanmaksajasta. Ero vaikkapa 90-luvun taitteeseen on huima, tuolloin lajin huipulla oli neljä todellista persoonaa, joista kaikista löytyi omat erikoispiirteensä ja joista kenestä vaan voisi jauhaa sivutolkulla. Nykytähdet taas ovat parhaimmillaankin värittömiä ja suurin juttu on se, että Kimi käy joskus ryyppäämässä rahvaan seurassa ja että Alonso on esittänyt kengurua voitettuaan. Huimaa.

Ja kyllähän se on myös selvää, ettei F1-kilpailu nykyisellään yleensä ole show. Ero on huima erityisesti Amerikan sarjoihin - siellä ei tilannetta, jossa ohituksiin ei karrikoiden puolella radoista pystyttäisi, pitkään katseltaisi. Toki tässäkin on toinen puoli nimenomaan sen suhteen, että kuninkuusluokassa ei koskaan ole lähdetty uhraamaan sitä, että tarkoituksena on selvittää nopein kuljettaja viihdyttävyydelle, eikä mielestäni missään tapauksessa pitäisikään. Aika-ajojärjestelmän sörkkimistä pidemmälle "tasoituksissa" ei toivottavasti koskaan mennä.

Mitä sitten voisi tehdä? Mielestäni olisi syytä luoda tilanne, jossa tallit joutuisivat tekemään kompromisseja suorituskykynsä suhteen ensinnäkin kauden aikana ja toisekseen kilpailujen sisällä. Näin ensinnäkin eri voittajia ja toisekseen tapahtumia nähtäisiin varsin todennäköisesti. Kauden aikana tähän voitaisiin päästä riittävästi toisistaan eroavilla radoilla - kun suurempi osa baanoista olisi Monzan kaltaisia huippunopeita pätkiä ja toisaalta kalenteriin lisättäisiin vielä jokunen katurata, olisi vaikeaa olla nopea kaikkialla. Tätä voisi vielä korostaa antamalla enemmän vapauksia moottorikonfiguraation suhteen.

Kilpailujen sisällä tuohon nähtiin viime vuonna jokseenkin toimiva ratkaisu renkaanvaihtokiellon myötä. Tankkaamisen kieltäminen saattaisi mielestäni toimia myös, auton saaminen toimimaan painavana ja kevyenä on varsin haastavaa ja näin eri kuljettajat olisivat vahvoja kilpailun eri vaiheessa. Toki jo pelkästään kuljettajan roolin kasvattaminen ajoapuja karsimalla saattaisi avittaa, omasta mielestäni myös ohitusten helpottaminen tavalla tai toisella on ainakin harkitsemisen arvoinen juttu.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jippo sanoi:
Jos nyt unohdetaan se jatkuva vasemman kautta kiertäminen niin kyllähän Nascar kisoissa kuten monessa muussakin Ameriikan sarjassa itse kisatapahtuma on huomattavasti jännittävämpi katsojan kannalta. Johtaja vaihtuu usein ja draamaa riittää joka lähtöön...
Niin juuri. Kääntävät vaan vasemmalle eivätkä silti edes pysty sijaa pitämään :rolleyes:
patriot sanoi:
Noi varikkokäynnit ja taktikointi on aina kuulunut formula ykkösiin. Se on osa tätä lajia.
Oikeassa grand prix kisassa autoa ei huolleta kesken kisan, ei tankkausta, ei renkaanvaihtoa ei mitään. Ja ohitukset tehdään radalla.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Huippu-jalkapallonkaan suosio ei horju Euroopassa, vaikka maaleja tehdään wanhoihin hyviin aikoihin verrattuna AIVAN HELVETIN VÄHÄN, ja nekin vähät saadaan filmaamalla rankkari-alueella (ja se tapahtumaköyhyys lienee yksi syy miksei sitä varmaan koskaan saadaan iskostettua USA:han ;) )
 
Viimeksi muokattu:

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Olen kyllä bobakin kanssa samoilla linjoilla noissa rengas ja bensa-asioissa. Mutta kaikki sellaiset ehdotukset että menestyjille laitetaan lisäpainoja sun muita on ainakin ihan persiistä. Samaten yhtenäinen moottorinohjaussysteemit.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella.

Kukakohan näistä Nascarin kehujistakin on koskaan tosissaan lajia seurannut? Veikkaan, että ei kovinkaan moni. Sarja on niin paska, kun mikään vaan voi olla. Se, että sarjassa kuulemma ohitellaan paljon, saattaa aluksi kuulostaa todella houkuttelevalta, mutta käsi ylös ketä kiinnostuu sarjasta jossa n. 30 autoa ajaa lähellä toisiaan n. 500 kierrosta yhtä ja samaa ympyrää ja jossa jokainen ohittaa jokaisen suunnilleen 55060 kertaa? Onhan se kivaa, että ohituksia tulee paljon, mutta ketä enää kiinnostaa 400 kierroksen kohdalla, kun joku Jeff Gordon nousee 856 kerran aina samasssa kohdassa kärkeen ja seuraavassa kaarteessa se toinen 913 kerran? Eihän niitä autoja edes erota siitä möykystä.

Laji ei vaadi kuljettajalta yhtään mitään. Kuka tahansa 50-kymppinen keski-ikäinen kaljamahajunttieinari kykenee voittamaan mestaruuden, jos sille päälle sattuu.

amen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös