Formula 1 maailman tylsin laji!

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Bobakki sanoi:
Kilpailujen sisällä tuohon nähtiin viime vuonna jokseenkin toimiva ratkaisu renkaanvaihtokiellon myötä. Tankkaamisen kieltäminen saattaisi mielestäni toimia myös, auton saaminen toimimaan painavana ja kevyenä on varsin haastavaa ja näin eri kuljettajat olisivat vahvoja kilpailun eri vaiheessa. Toki jo pelkästään kuljettajan roolin kasvattaminen ajoapuja karsimalla saattaisi avittaa, omasta mielestäni myös ohitusten helpottaminen tavalla tai toisella on ainakin harkitsemisen arvoinen juttu.
Näin tehdään :thumbup:

Nyt jos ero on peräti 5 sekunttia niin sitä ei kiinni kurota, mutta viime kaudella renkaiden kulumisen myötä saattoi eroa yhtäkkiä kisan lopussa olla esim. 2 sek/kierros ja tapahtumia riitti loppuun saakka.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Mutku sanoi:
Näin tehdään :thumbup:

Nyt jos ero on peräti 5 sekunttia niin sitä ei kiinni kurota, mutta viime kaudella renkaiden kulumisen myötä saattoi eroa yhtäkkiä kisan lopussa olla esim. 2 sek/kierros ja tapahtumia riitti loppuun saakka.
Valitettavasti Kimi oli se jolle kauden mielenkiintoisin tuon säännön aiheuttama tapahtuma tuli eteen :thumbfh:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Monet tuntuvat kaipaavan enemmän tapahtumia radalle ja "vanhoja hyviä aikoja". Kaikki täällä esiintyneet parannusesitykset tavalla tai toisella tarkoittavat, että pysäytetään kehitys ja palautetaan autojen tekniikka 15 - 20 vuoden takaiselle tasolle, poislukien autojen turvatekniikkaa. Kun autoja on vaikeampi ajaa, uskotaan että kuljettajien taidot tulevat paremmin esille ja kisoihin saadaan väriä.

Itse en allekirjoita näitä näkemyksiä täysin varauksetta. Niin kauan kun autojen nopeuserot ovat nykyisenkaltaisia, on olemassa kärkikasti, keskikasti ja häntäpää. Sillä, että panostetaan kaikki suunnilleen saman nopeuksisten autojen keskinäisen ohitusmahdollisuuden lisäämiseen, saatetaan aiheuttaa muita lieveilmiöitä.

F1 sapluuna on elänyt ja noussut kukoistukseen sillä että autot edustavat teknisen kehityksen kärkeä. Mikäli autojen tekniikkaa karsitaan ja osia standardoidaan liikaa, siirretään F1 askel lähemmäksi muita kilpa-autosarjoja.

Tiedän että saan niskaani ryöpyn, jossa minulta kysellään että kiinnostaako minua jonossa ajamisen seuraaminen. Ei minulla mitään ohituksia vastaan ole. Ja kyllä ohituksia kauden kolmessa ensimmäisessä kisassa nähtiin ja nähdään varmaan vielä jatkossakin. Enkä minä pidä varikkopysähdyksen ansiosta tapahtuvaa ohitusta mitenkään vähempiarvoisena. Siinä pitää kuitenkin monen osatekijän ja koko tiimin toiminnan loksahtaa kohdalleen. Ja myös kuljettaja on siinä tärkeässä roolissa.

Oman osansa keitokseen tuo tietenkin meillä suomalaisilla nämä sinivalkoiset lasit. Jos Kimi Räikkönen olisi suihkuttanut shamppanjaa korkeimmalla korokeella kahdessa edellisessä kilpailussa, eivät ne kisat ehkä niin tylsiä olisi olleetkaan.

Ohitusta parantavia muutoksia tulee jatkuvasti miettiä, mutta lajin syvintä olemusta ei tule unohtaa. Ja formuloissa on se loistava piirre, että niiden seuraaminen on vapaaehtoista.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
butterfly sanoi:
Mutta kaikki sellaiset ehdotukset että menestyjille laitetaan lisäpainoja sun muita on ainakin ihan persiistä. Samaten yhtenäinen moottorinohjaussysteemit.
Juu ei lisäpainoja... Mutta standardi ECU on käytännössä ainoa vaihtoehto, jos autosta halutaan ajoavut pois - mikä taas on erinomaisen kannatettava pyrkimys.

Bobakki mainitsi myös renkaanvaihtojen kieltämisen, joka oli mielestäni erittäin hyvä ja toimiva idea. Kun elektronisia ajoapuja ei saa pois, otetaan sitten se mekaaninen pito pois pikkuhiljaa renkaiden kulumisen muodossa. Tämä erotti varsin tehokkaasti jyvät akanoista viime vuonna, kunnes sitten Ferrari sai sen verran paksun kapulan rattaisiin, että tästäkin hyvästä uudistuksesta oli luovuttava.

Edellistä ei muuten pidä tulkita niin, että Ferrarin menestys tällä kaudella olisi mielestäni huono asia. Kiellosta luopuminen pelasi vaan niin ilmiselvästi Ferrarin pussiin, että sitä on erittäin vaikea pitää pelkkänä sattumana. Ja älköön nyt vaan kukaan vetäkö esiin sitä turvallisuuskorttia enää tässä pelissä, turvallisuusnäkökohdat olivat parhaimmillaankin vain tekosyy.
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Mitä vikaa viime kisassa muka oli? Sehän oli ihan hemmetin hieno orgastinen tunne kun Schumi ohitti huuhkajan varikolla. Tai siis "ohitti ja ohitti", onhan oikeat ohitukset toki hienoja myös, mutta noissa taas saa jännätä ehtiikö vaiko ei pidemmän aikaa kuin yhden mutkan. Tylsääkö?

Ja parempi päästä ohi varikkolla kuin ajaa koko kisa jonossa kun ei vaan pääse ohi.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
kouvotsvoni sanoi:
Valitettavasti Kimi oli se jolle kauden mielenkiintoisin tuon säännön aiheuttama tapahtuma tuli eteen :thumbfh:
ei haittaa. Kisat olivat silti mielenkiintoisempia kuin pitkään aikaan.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Clarke sanoi:
Bobakki mainitsi myös renkaanvaihtojen kieltämisen, joka oli mielestäni erittäin hyvä ja toimiva idea. Kun elektronisia ajoapuja ei saa pois, otetaan sitten se mekaaninen pito pois pikkuhiljaa renkaiden kulumisen muodossa. Tämä erotti varsin tehokkaasti jyvät akanoista viime vuonna, kunnes sitten Ferrari sai sen verran paksun kapulan rattaisiin, että tästäkin hyvästä uudistuksesta oli luovuttava.
Niin siis unohtui sanoa se varsinainen pointti, joka oli että parissa viimeisessä kisassa nähty jonossa ajelun suuri määrä johtuu mielestäni paljolti siitä, että renkaita saa taas raiskata mielin määrin. Monacosta tulee taas tylsin kisa IKINÄ, kun se viime kaudella oli ehkä hyvinkin koko kauden paras. Kyllä - Räikkönen voitti, mutta se ei ole itse asian kannalta oleellista.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
910
Petri L sanoi:
Mä olen liittynyt jo aikapäiviä sitten... Viikonlopun kisan jälkeen rupesi keittämään sen verran, että oli pakko purkaa tunteita. Koska mä kumminkin rakastan autourheilua. Sille en voi mitään.
Katos täällä on joku jo sanonut sen mitä minä olen miettinyt jo pitkään.
Olen todellakin alkanut viimesen kahden kisan aikana miettiä miksi yleensä seuraan kyseistä lajia. On ollut sen verran tapahtuma köyhää touhua. Imolassa yks ohitus ekan kierroksen jälkeen. huhhuh.
Mietittyäni asiaa olen todennut,että F1 on mielenkiintoisinta talvi aikaan, siillon kun esitellään uudet autot ja ajetaan testejä. Sillon on jaksanut seurata mitä täs lajissa oikeasti tapahtuu. Toinen syy on perinteet. Kolmas, että siellä ajaa 1,5 suomalaista. Ens vuonna hope so 2,5.

Sunnuntaina ennen ja formulan aikaan tuli urheilukanavalta jotain sellasta mikä sai vielä ihmettelemään miten ja kuinka noi kaverit ton tekee. Joka kierroksella tapahtuu ohituksia ja mutkissa mennään sladissa. Ns. Sai olla huuli pyöreenä vähä väliä. Eikä siihen tarvita suomalaista että se olisi mielenkiintoista katsottavaa.

Kyllä Formuloissa on potentiaalia ja jos sie ois ohituksia niin se olisi todella mielenkiintoista katsottavaa.
Täytyy nyt vie avautua ettei rallikaan enään kiinnosta niinkuin ennen. Sie on asiat vielä huonommin.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Petri L sanoi:
jenkeissä järjestetään ihmisille Show:ta.
Minulle Formula 1 on urheilua, ei Showta. "turning left is not a sport"
Kun lajin konsepti on se että monet osa-alueet saa suunnitella itse ja viedä tekniikan äärirajoille, summana syntyy suuriakin eroja tallien välille, ja vuosia kestäviä yhden tallin dominoinnin putkia.
Maailma on pullollaan jännittäviä moottoriurheilumuotoja, joita voit siirtyä seuraamaan. Suosittelen ratamoottoripyöräilyä, tulee Neloselta.. :rolleyes:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
petrolhead sanoi:
Maailma on pullollaan jännittäviä moottoriurheilumuotoja, joita voit siirtyä seuraamaan. Suosittelen ratamoottoripyöräilyä, tulee Neloselta.. :rolleyes:
Juuri näin. Jos joku laji on minusta maailman tylsin, en varmasti seuraa sitä, puhumattakaan että jaksaisin keskustella siitä Internetin foorumeilla.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Törni sanoi:
Tiedän että saan niskaani ryöpyn, jossa minulta kysellään että kiinnostaako minua jonossa ajamisen seuraaminen. Ei minulla mitään ohituksia vastaan ole. Ja kyllä ohituksia kauden kolmessa ensimmäisessä kisassa nähtiin ja nähdään varmaan vielä jatkossakin. Enkä minä pidä varikkopysähdyksen ansiosta tapahtuvaa ohitusta mitenkään vähempiarvoisena. Siinä pitää kuitenkin monen osatekijän ja koko tiimin toiminnan loksahtaa kohdalleen. Ja myös kuljettaja on siinä tärkeässä roolissa.
Katos! Olen samoilla linjoilla Törnin kanssa.:eek!: Kuskin pitää osata ajaa nopeita kierroksia tiettynä aikana, jotta johtopaikka pysyy varikkokäynnistä huolimatta noin esimerkkinä. Se erottaa formula ykköset monesta muusta ratasarjasta. Täällä vaaditaan paljon paljon enemmän kuin kykyä ajaa autoa kovaa.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
patriot sanoi:
Kuskin pitää osata ajaa nopeita kierroksia tiettynä aikana, jotta johtopaikka pysyy varikkokäynnistä huolimatta noin esimerkkinä. Se erottaa formula ykköset monesta muusta ratasarjasta. Täällä vaaditaan paljon paljon enemmän kuin kykyä ajaa autoa kovaa.
Juu ja siitä esimerkkinä mainittakoon nyt vaikka japanilainen kovaluu Ide... :thumbup:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jippo sanoi:
Juu ja siitä esimerkkinä mainittakoon nyt vaikka japanilainen kovaluu Ide... :thumbup:
Yksiä formuloiden pahimpia julkisivun tahraajia ovat nuo "hyväveli"-systeemillä tai rahalla sarjaan päässeet Idet, Rossetit ja Belmondot :thumbdown
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Mielestäni Nyrren kisa oli ihan ok, jonkinlaista jännitettä riitti loppuun saakka. Ei toki ensimmäisten kisojen veroinen mutta sinällään aika "perinteinen" F1 kilpailu. Jos ohitukset ovat ainoa syy katsoa moottoriurheilua kannattaa vaihtaa lajia. Ohitukset eivät ole koskaan olleet F1:sten olennaisin tai tärkein elementti eivätkä tule koskaan olemaankaan, toki on hyvä jos niitä tapahtuisi enemmän kuin parissa viime kisassa.

Bolakkin sanomisiin sen verran lisäystä, että renkaita vaihdettiin säännöllisesti myös 83-87.

Ja lisätään että Törni kiteytti F1:sten syvimmän olemuksen varsin tyhjentävästi :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Törni sanoi:
Monet tuntuvat kaipaavan enemmän tapahtumia radalle ja "vanhoja hyviä aikoja". Kaikki täällä esiintyneet parannusesitykset tavalla tai toisella tarkoittavat, että pysäytetään kehitys ja palautetaan autojen tekniikka 15 - 20 vuoden takaiselle tasolle, poislukien autojen turvatekniikkaa. Kun autoja on vaikeampi ajaa, uskotaan että kuljettajien taidot tulevat paremmin esille ja kisoihin saadaan väriä.

Itse en allekirjoita näitä näkemyksiä täysin varauksetta. Niin kauan kun autojen nopeuserot ovat nykyisenkaltaisia, on olemassa kärkikasti, keskikasti ja häntäpää. Sillä, että panostetaan kaikki suunnilleen saman nopeuksisten autojen keskinäisen ohitusmahdollisuuden lisäämiseen, saatetaan aiheuttaa muita lieveilmiöitä.

F1 sapluuna on elänyt ja noussut kukoistukseen sillä että autot edustavat teknisen kehityksen kärkeä. Mikäli autojen tekniikkaa karsitaan ja osia standardoidaan liikaa, siirretään F1 askel lähemmäksi muita kilpa-autosarjoja.

Tiedän että saan niskaani ryöpyn, jossa minulta kysellään että kiinnostaako minua jonossa ajamisen seuraaminen. Ei minulla mitään ohituksia vastaan ole. Ja kyllä ohituksia kauden kolmessa ensimmäisessä kisassa nähtiin ja nähdään varmaan vielä jatkossakin. Enkä minä pidä varikkopysähdyksen ansiosta tapahtuvaa ohitusta mitenkään vähempiarvoisena. Siinä pitää kuitenkin monen osatekijän ja koko tiimin toiminnan loksahtaa kohdalleen. Ja myös kuljettaja on siinä tärkeässä roolissa.

Oman osansa keitokseen tuo tietenkin meillä suomalaisilla nämä sinivalkoiset lasit. Jos Kimi Räikkönen olisi suihkuttanut shamppanjaa korkeimmalla korokeella kahdessa edellisessä kilpailussa, eivät ne kisat ehkä niin tylsiä olisi olleetkaan.

Ohitusta parantavia muutoksia tulee jatkuvasti miettiä, mutta lajin syvintä olemusta ei tule unohtaa. Ja formuloissa on se loistava piirre, että niiden seuraaminen on vapaaehtoista.

Vastaan tähän Mustakiikarin sanoin: Se on juuri näin! :thumbup:
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
F1-kisat on normaalisti helvetin tylsiä ja ennalta-arvattavia. Tylsempiäkin lajeja maailmasta löytyy, mutta kyllähän siinä silti on joku paradoksi, että kisoja odottaa suurella mielenkiinnolla ja niistä jaksaa vielä keskustella netissä ym., kun se todellisuus on kuitenkin sitä että kisan lopputuloksen näkee yleensä muutaman kierroksen jälkeen, ja loput kisasta onkin sitten sitä perinteistä jonossa köröttelyä. Kai se on sitten ne loistavat kisat, joita tulee pari kertaa vuodessa, jotka sitten jotenkin koukuttavat. Tai jotain, en minä tiedä :eek:
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Törni sanoi:
Monet tuntuvat kaipaavan enemmän tapahtumia radalle ja "vanhoja hyviä aikoja". Kaikki täällä esiintyneet parannusesitykset tavalla tai toisella tarkoittavat, että pysäytetään kehitys ja palautetaan autojen tekniikka 15 - 20 vuoden takaiselle tasolle, poislukien autojen turvatekniikkaa. Kun autoja on vaikeampi ajaa, uskotaan että kuljettajien taidot tulevat paremmin esille ja kisoihin saadaan väriä.
Itsekin suhtaudun hieman skeptisesti jatkuviin sääntömuutoksiin kilpailun lisäämiseksi, sillä aina löytyy talli, joka tekee sääntöjen puitteessa parhaan auton. Tekniikassa ei välttämättä tarvitse ottaa kuitenkaan takapakkia, sillä aina voidaan siirtää sääntöjen puitteissa autojen kehityksen painopistettä alueelta toiselle.

Esimerkiksi käy tuolla sääntömuutosketjussa esittämäni radikaali uusi sääntö, jonka mukaan autoille määriteltäisiin kohtuullisen tiukat polttoainemäärien rajoitukset. Siinäpä olisi täysin uusi ja hyvin perusteltu sääntömuutos: moottoreista tulisi taloudellisempia ja tehojakin voisi leikata sopivasti tarkistamalla rajoitusta kausittain. Sääntöehdotukseen kuului lisäksi tankin koon ja tankkauslaitteen nopeuden rajoittaminen alhaiseksi, jolloin varikkotaktikointi menettäisi merkitystään, kun tankille ei kannattaisi sitä kertaa useammin tulla. Voisi näyttää kerralla jenkkien ökykulutusmeiningillekin pitkää vihreää keskaria, kun sallittaisiin autoihin ympäristöystävälliset polttoaineet ja vaihtoehtoiset voimanlähderatkaisut.

Tuskinpa tämäkään hirveästi kilpailua lisäisi, sillä joku tekisi kuitenkin parhaan ratkaisun.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
McHaka sanoi:
Voisi näyttää kerralla jenkkien ökykulutusmeiningillekin pitkää vihreää keskaria, kun sallittaisiin autoihin ympäristöystävälliset polttoaineet ja vaihtoehtoiset voimanlähderatkaisut.
Paitsi että siellä jo käytetään ympäristöystävällisempää polttoainetta kilpakäytössä...
 
Ylös