Monet tuntuvat kaipaavan enemmän tapahtumia radalle ja "vanhoja hyviä aikoja". Kaikki täällä esiintyneet parannusesitykset tavalla tai toisella tarkoittavat, että pysäytetään kehitys ja palautetaan autojen tekniikka 15 - 20 vuoden takaiselle tasolle, poislukien autojen turvatekniikkaa. Kun autoja on vaikeampi ajaa, uskotaan että kuljettajien taidot tulevat paremmin esille ja kisoihin saadaan väriä.
Itse en allekirjoita näitä näkemyksiä täysin varauksetta. Niin kauan kun autojen nopeuserot ovat nykyisenkaltaisia, on olemassa kärkikasti, keskikasti ja häntäpää. Sillä, että panostetaan kaikki suunnilleen saman nopeuksisten autojen keskinäisen ohitusmahdollisuuden lisäämiseen, saatetaan aiheuttaa muita lieveilmiöitä.
F1 sapluuna on elänyt ja noussut kukoistukseen sillä että autot edustavat teknisen kehityksen kärkeä. Mikäli autojen tekniikkaa karsitaan ja osia standardoidaan liikaa, siirretään F1 askel lähemmäksi muita kilpa-autosarjoja.
Tiedän että saan niskaani ryöpyn, jossa minulta kysellään että kiinnostaako minua jonossa ajamisen seuraaminen. Ei minulla mitään ohituksia vastaan ole. Ja kyllä ohituksia kauden kolmessa ensimmäisessä kisassa nähtiin ja nähdään varmaan vielä jatkossakin. Enkä minä pidä varikkopysähdyksen ansiosta tapahtuvaa ohitusta mitenkään vähempiarvoisena. Siinä pitää kuitenkin monen osatekijän ja koko tiimin toiminnan loksahtaa kohdalleen. Ja myös kuljettaja on siinä tärkeässä roolissa.
Oman osansa keitokseen tuo tietenkin meillä suomalaisilla nämä sinivalkoiset lasit. Jos Kimi Räikkönen olisi suihkuttanut shamppanjaa korkeimmalla korokeella kahdessa edellisessä kilpailussa, eivät ne kisat ehkä niin tylsiä olisi olleetkaan.
Ohitusta parantavia muutoksia tulee jatkuvasti miettiä, mutta lajin syvintä olemusta ei tule unohtaa. Ja formuloissa on se loistava piirre, että niiden seuraaminen on vapaaehtoista.