Ehkäpä tässä pitäisi paneutua siihen, mistä ylipäänsä urheilulajin pyörittämisessä on kysymys. Minusta siinä on kysymys siitä, että myydään viihdettä maapallon asukeille. Viihde tulee siitä kun pelaajat pelaavat kentällä tai autot kilpailevat radalla. Mitä jännempää viihde on, sitä enemmän se tuo katsojia TV:n ääreen/katsomoon. Lajin pyörittäminen maksaa rahaa. Mistäs rahaa saadaan? Sponsoreilta, jotka haluavat mainostaa tuotteitaan lajin katsojajoukolle. Sponsoreiden rahoilla pyöritetään tallin/joukkueen toiminta.
Verrataanpa nyt sitten muutamaa lajia.
Mitä tapahtui NHL:ssä pari vuotta sitten? Jos oikein muistan uutisoinneista, yleisön kiinnostus liigaan alkoi horjua. Rahakkaita TV-sopimuksia ei saatu ja hallit alkoivat tyhjentyä. Joukkueet olivat vaikeuksissa pelaajien kovien palkkojen kanssa. Korjatkaa jos se ei mennyt tällä tavalla. No, sitten työsulun jälkeen vähän muutettiin sääntöjä, tehtiin pelistä puhtaampaa ja edesautettiin maalien tekemistä. Viihdearvo siis kasvoi ja runkosarjassa kai tehtiin tänä vuonna yleisöennätyksiä?
NASCAR kasvattaa yleisöosuuttaan USA:ssa koko ajan. Tämän vuoden avauskisa oli sarjan historian seuratuin. Mutta, NASCARia vaivaa ehkä vähän yllättäen täsmälleen sama juttu mitä Formula ykkösiä nyt. Autot ovat tulleet vuosi vuodelta enemmän riippuvaiseksi aerodynamiikasta, ja ei niitä ohituksia nyt niin kauheasti kisaa kohden tule jos ei oteta lukuun niitä ovaaleja, missä autoissa käytetään kuristimia. Ja vaikka tälläkin foorumilla jenkkejä tyhmiksi haukutaan, niin eivät hekään niin tyhmiä ole että suut supussa seuraisivat tylsää kisaa. Jeff Gordon mainitsi tämän kevään Fontanan kisan jälkeen että oli ensimmäistä kertaa tylsistynyt 180mph:n vauhdissa. Eläkkeelle jäänyt punaniskaveteraanikuski Ricky Rudd sanoi että autoille on tehtävä jotain, kisat ovat tylsiä.
Tässä kohdassa alkaa meikäläisen ihmettely. Jos kisat ovat tylsiä, niin eikö katsojien pitäisi hävitä katsomoista ja sarjalla alkaa menemään huonosti? Ei näköjään nassen kohdalla eikä ykköstenkään. Mietinpä ensin vähän nassen kohdalta, miksi asia on näin. Ensinnäkin, on olemassa ikäänkuin kolme pääsarjaa, Nextel Cup, Busch Series ja Craftsman Truck series. Sen jälkeen tulevat ARCA/IROC- sarjat, jota kai ajetaan samana viikonloppuna pääsarjojen ohessa. Jos sarjan menestys perustuisi puhtaasti ratatapahtumiin, ykkönen näistä pitäisi olla Craftsman Truck. Isot pick-upit eivät ole aeroriippuvaisia päästäkseen radalla kovaa, ja ne tekevät suuren aukon ilmassa taakseen, joten imusta pääsee heittämällä ohi ainakin nopeimmilla radoilla. Loistavaa viihdettä ne ovat, eikä siitä nauttiva katsoja ole todellakaan tyhmä. Suurimmat katsojamäärät vetää kuitenkin se pääsarja, jossa ratatapahtumat ovat autojen tekniikan takia vähäisempiä.
Mutta mitenpä nyt, mitkä ovat ne syyt mikä pitää katsojat tv:n ääressä vaikka radalla ei välttämättä aina tapahdu?
- Perinteet. NASCAR on amerikkalaisten oma juttu. Se on ollut aina olemassa ja tulee aina olemaan. Ei ole USA:ata ilman NASCARia. Lajilla on vähintäänkin samanlainen asema kuin amerikkalaisella jalkapallolla.
- Kuskit. Ei NASCAR-kausi ole nassekausi ilman paria joukkotappelua varikolla. Tämä nyt on sellainen vitsi vain, en oikeasti halua että kuskit satuttavat toisiaan. On myös mukava nähdä kuinka sarjan tähdet heittävät leppoisasti läppää ennen aika-ajoja auton konepellin päällä istuen TV-kanavan toimittajalle. Samalla siinä on joku vanha legenda ja pari muutakin kuskia kommentoimassa maailman poliittista tilannetta. Joka tapauksessa jos jotain sanottavaa on niin se sanotaan suoraan. Kaikki kuskit myös jakavat auliisti nimmareita, taitaa olla jonkinlaisia jakotilaisuuksia radan ulkopuolella mihin jonotetaan.
- Yleisesti ottaen sarja on faneja varten. Ei ole kysymys siitä että tämä sarja on sitä ja tätä ja siksi se on kiinnostavaa, vaan nimenomaan sarjasta on varta vasten tehty kiinnostava faneille. Nassefani voi oikeasti tuntea että tämä sarja palvelee juuri häntä.
Viihde ei näköjään siis ole pelkästään sitä mitä radalla tapahtuu, vaan se on se koko häppening mikä vetää. Mutta missä kohdassa on koko häppeningin ja itse lajin sydämen, ratatapahtumien raja? Ehkä Formula ykkösissä aletaan olla siinä pisteessä, että ratatapahtumat eivät ole enää koko happeningin tasolla. Formula ykköset ovat ykkösiä kaikessa, markkinointi, autot ja kuskit ovat parhaita. Meitä siis vituttaa se, että laji on maailman paras, ja minä haluaisin katsoa sitä, mutta kisat ovat kuitenkin tuollaista paskaa. Se parhaus vahvistaisi mukavasti sitä häppeningiä jos olisi mitä katsoa.
Miten tähän on sitten jouduttu? Mikä aiheuttaa tylsiä kisoja? Ohjaako sarjan järjestelmä kisoja tylsemmiksi? Mietitään ensin mihin nämä kaksi sarjaa pyrkivät. NASCAR pyrkii olemaan yleisöshowta. Ja tässä tuleekin jännä jutska, muutaman postauksen mukaan yleisöshow ei ole kunnon urheilua. Minusta se on juuri päinvastoin. NASCAR on perinteistä autourheilua. Kuskit ajavat tasaväkisillä autoilla toisiaan vastaan, ajoapuja ei ole, tekniikka ei ole pääasiassa. Henkilökohtaisesti kalusto kyllä sytyttää minut. Formula ykköset eivät ole yleisöshowta vaan sitä "kunnon" urheilua. Joopa joo. Kuskit ajavat eritasoisilla vehkeillä, ja rahatallit ovat kärjessä. Huonoa urheilua ja huonoa yleisöshowta. Eli jos sarja on kunnon urheilua, se on myös samalla loistavaa yleisöviihdettä. On siis kaksi tasoa, itse sarjan "järjestelmä", ja autojen tekniikka. Nassen järjestelmä pitää tallit tasaväkisinä. Formula ykkösten järjestelmä ei. Siinä on jo ensimmäinen syy miksi ykkösten show on huonoa. Mutta se kuulunee siihen ykkösten ideologiaan joten sitä ei kai sitten voi muuttaa. Mutta entä autot?
Yksittäinen tärkein syy kisailun jännittävyydelle on autojen aerodynamiikka.
Perusteita riittää paljon. Mietitäänpä mikä voisi olla täydellinen vastakohta esim. Formula Ykkösten Imolan Grand Prix:lle? Jonossa mennään eikä ohi pääse. Vastakohta löytyy luultavasti nassen superovaalikisoista Daytonasta ja Talladegasta. Näistä kahdesta se viihteellisempi on ehkä Talladega, nopein rata maapallolla. Ajatellaanpa, jos nostetaan tie mutkan kohdalta 90 asteen kulmaan ja ajetaan siihen tarpeeksi lujaa, niin aerodynamiikkaahan ei tarvita ollenkaan? Tallassa mutkat on kallistettu 33 asteeseen. Se eliminoi jo kivasti tarvetta aerodynamiikalle. On helppoa ajaa siis toisen perässä myös mutkissa.
Toisekseen moottoritehoja on laskettu kuristimen avulla turvallisuussyistä jonnekin 300-400:n tienoille. Ilman kuristinta vauhdit olisivat noin 350km/h. Nasseauto ottaa perä edellä ilmaa alleen jo 300:n tienoilla.Koko kierroksen pääsee siis kaasu pohjassa. Kun 40 tällaista autoa laitetaan tuollaiselle radalle samaan aikaan, alkaa syntymään mielenkiintoisia ilmiöitä. Ensinnäkin, kun ajat yksin radalla kaasu pohjassa, auto kulkee noin 270km/h. Kun taakse tulee jonoon kaksi autoa lisää, koko letka saa vauhtia lisää 20-30km/h. Kolmen tai neljän auton letka pääsee kierroksen noin kaksi sekuntia nopeammin kuin yksi auto yksinään. Letkan kärkiauto ei pysty ajamaan karkuun koska kaasu on pohjassa. Perässä oleva on aina nopeampi kuin edessä oleva auto. 40 autoa yhdessä liikkuu siis tasaisena lauttana koko kisan ajan, lautta on välillä neljä autoa leveä, keskimäärin kolme autoa.
NASCARissa siirrytään ulkoisesti uudelleen suunniteltuun automalliin vuosikymmenen vaihteeseen mennessä. Vehkeitä on jo testattu ja ne takaavat sen että kisat eivät ole enää tylsiä kun niillä autoilla lähdetään ajamaan kilpaa. Kyse oli siis siitä että liian aeroherkillä autoilla ei saa kunnon kisaa aikaiseksi. Richard Petty mainitsi, että nykyiset autot ovat loistavia autoja yksinään radalla. Mutta kylki kyljessä -kisailua niillä ei synny.
Näyttäisi siis siltä, että ilmaisia lounaita ei ole olemassa. Jos halutaan tapahtumia radalle ja useampia voittajia kautta kohti, on löysättävä tekniikasta/liian vapaasta kilpailusta ja rahan vallasta. Minusta tekniikkamuutokset ovat kuitenkin täysin mahdollisia toteuttaa, ilman että ykkösten ideologiasta tarvitsisi tinkiä tippaakaan.
Suosittelen että MadMax kilpailuttaa MIT:ssä tutkimuksen miten saadaan Formula ykkösten ideologia ja hyvä autourheiluviihde yhdistettyä, paras ehdotus voittaa rahaa vaikka miltsin. NASCARissa viihde on saatu toteutettua koska ei tarvitse huolehtia ideologioista, vaan voidaan pakottaa autot tasavertaisiksi, ja oikeanlainen tekniikka autoissa takaa tulevaisuudessa jännittävät kisat.
Koko jutun pointti oli siis.. noh unohdin pointin. Pointti oli joku. Antakaa anteeksi jutuissa esiintyvät epäloogisuudet. Ja tarkoitus ei ollut haukkua mitään lajia, tykkään kaikesta. Nyt teehetki->