Formula 1 maailman tylsin laji!

Festina

Well-known member
Liittynyt
29.4.2006
Viestit
54
Sijainti
Helsinki
Oma kantani on tähän se, että F1 on ja tulee aina olemaan kuninkuusluokka, jossa on huippuunsa vietyä tekniikkaa, (pitäisi olla) maailman nopeimmat kuskit ja maailman parhaat tallityöntekijät. Tämä tarkoittaa, että rahaa kuluu. F1 on sen verran kova luokka ja oma maailmansa, siksi sinne kuuluu vain parhaat teamit joilla on laittaa rahaa lajin kehittämiseen. Siksi ei missään nimessä saa palata ainakaan tekniikassa taakse päin. Kuljettajan roolia pitäisi lisätä, mutta miten?

Toki kustannukset ovat korkeat ja pikkutalleilla ei ole mahdollisuuksia pärjätä, koska budjetit ovat viisi kertaa pienemmät kuin isoilla talleilla. Näitä talleja varten on olemassa pienemmät formula luokat. F ykkösissä ajavat parhaat.

Älkää ottako tästä hernettä nenään. Totta kai on surullista kun yksityisteamit ja persoonat (Eddie Jordan, Paul Stoddart) katoavat. Tämä vaan on ykkösten kehityssuunta. Olen myös sitä mieltä, että ykköset eivät ole show´ta vaan totista kilvanajoa ja urheilua.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Nascarit sun muut jenkkisarjat eivät kiinnostaisi Euroopassa ketään! Formuloissa on sentään järkeä verrattuna niihin jenkkisarjoihin :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
McHaka sanoi:
Esimerkiksi käy tuolla sääntömuutosketjussa esittämäni radikaali uusi sääntö, jonka mukaan autoille määriteltäisiin kohtuullisen tiukat polttoainemäärien rajoitukset. Siinäpä olisi täysin uusi ja hyvin perusteltu sääntömuutos: moottoreista tulisi taloudellisempia ja tehojakin voisi leikata sopivasti tarkistamalla rajoitusta kausittain. Sääntöehdotukseen kuului lisäksi tankin koon ja tankkauslaitteen nopeuden rajoittaminen alhaiseksi, jolloin varikkotaktikointi menettäisi merkitystään, kun tankille ei kannattaisi sitä kertaa useammin tulla.
Varikkokäyntien vähentäminen on minunkin mielestäni se järkevä tapa "palata 80-luvulle" (sen alkuun). En vastusta ajoapujen vähentämistäkään. Mutta varikkokäynnistä pitäisi tehdä niin epäedullinen, että on jokseenkin 50/50 kannattaako tankata tai vaihtaa renkaita. Joillakin renkaita säästävällä (kuten McLaren) ehkä ei kannata, jollain toisella kannattaisi. Ja lopussa näkisimme hurjia takaa-ajoja huimin eroin kierrosajoissa. Ohituksia syntyisi varmasti, koska lopussa autojen nopeuserot olisivat suuret.

Kuten on FIAnkin toimesta ehdotettu, renkaanlämmittimien kieltäminen toisi myös lisäväriä ja korostaisi kuskin kykyjä ajaa erilaisissa olosuhteissa. Ne ovat kieltämättä turvallisuustekijä, mutta vaikka muuten olenkin turvallisuuden vähentämistä vastaan, tässä tapauksessa riski olisi kohtalaisen pieni.

Autoilla, joilla on suurinpiirtein samat ominaisuudet ja vahvuudet ei synny ohituksia eikä suuria eroja taktiikoissakaan. Siksi pitäisi rohkaista sellaista kehitystä, jossa tallit kehittävät eri vahvuuksia kilpailukykynsä parantamiseksi. Tämä voi johtaa jonkin tallin hetkellisiin dominointeihin, mutta liian ylivoimaisia tekniikoita voi sitten suitsia muiden kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Muutoin oltaisiin pian taas hyvin homogeenisessa luokassa.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Törni sanoi:
Oman osansa keitokseen tuo tietenkin meillä suomalaisilla nämä sinivalkoiset lasit. Jos Kimi Räikkönen olisi suihkuttanut shamppanjaa korkeimmalla korokeella kahdessa edellisessä kilpailussa, eivät ne kisat ehkä niin tylsiä olisi olleetkaan.
Kun oltaisiin sydän kurkussa jännätty laukeaako Mersu? :thumbup:

Jos F1:ssä ei olisi suomalaista kuskia, jäisi varmaankin monelta kisat katsomatta. Esim. Nascar ja MotoGP ovat siitä hyviä että niitä voi katsoa mielenkiinnolla vaikkei siellä oma suosikki kurvailisikaan.

Törni sanoi:
Ja formuloissa on se loistava piirre, että niiden seuraaminen on vapaaehtoista.
Tämä nyt on huonoin kortti ikinä.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Minusta kisat ovat olleet koko 2000-luvun sen verta tylsiä, että olen seurannut lajia lähinnä vain tämän forumin kautta. Eipähän tarvitse miettiä aikatauluja kesäsunnuntaisin yksien kisojen takia :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Törni sanoi:
Tiedän että saan niskaani ryöpyn, jossa minulta kysellään että kiinnostaako minua jonossa ajamisen seuraaminen. Ei minulla mitään ohituksia vastaan ole. Ja kyllä ohituksia kauden kolmessa ensimmäisessä kisassa nähtiin ja nähdään varmaan vielä jatkossakin. Enkä minä pidä varikkopysähdyksen ansiosta tapahtuvaa ohitusta mitenkään vähempiarvoisena. Siinä pitää kuitenkin monen osatekijän ja koko tiimin toiminnan loksahtaa kohdalleen. Ja myös kuljettaja on siinä tärkeässä roolissa.
Tiettyyn pisteeseen asti tämä on ihan totta. Kuitenkin siinä vaiheessa kun yli sekuntia nopeampi auto ei kykene käytännössä edes yrittämään ohitusta edellään ajavasta kuten tilanne on Imolassa ja nyt Nürburgringillä ollut, olisi mielestäni syytä tehdä jotain. Tämä ehkä menisi, jos samankaltaisia ratoja ei tämän enempää olisi, mutta tulossa on vielä ainakin Unkari ja varauksin myös Ranska ja Barcelona. Monaco nyt on oma lukunsa. Varikolla tehtävissä ohituksissa voi olla oma jännityksensä (Myönnettäköön, että etenkin Schumi on tehnyt tästä parhaimmillaan varsin mielenkiintoisen spektaakkelin), mutta siinä vaiheessa kun siitä tulee ainoa tapa ohittaa, mennään jossain kohdin vähän vikaan.

Jos nyt palataan vielä tuohon show-sanaan, johon moni tuntuu tarttuneen, niin varsinkaan vuosituhannen alussa en olisi ollut ihan varma tuosta urheiluaspektistakaan. Joku vääräleuka taisi ehdottaa F1-uutisten siirtämistä talousuutisiin, eikä kai se nyt ihan ohi mene kun lajista on tullut suurimpien autonvalmistajien tyyristä markkinointiviestintää... Joka tapauksessa mielestäni sarjasta on mahdollista tehdä mielenkiintoisempaa seurattavaa ilman, että tuo urheiluaspekti mitenkään hämärtyy. F1:n asemasta kehityksen kärkenä on melskattu usein, mutta eihän se nyt sitä oikeasti voi olla kun henkilöautoihin tulee jo nykysäännöillä pidemmälle vietyjä keksintöjä kuin Ykkösiin.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Nascareja on nyt sinänsä turha lähteä vertaamaan formuloihin, niin erilaiset lähtökohdat niissä on. Nasset on isoja, raskaita autoja joiden tekniikka on kuin 70-luvun kuorma-autoissa. Ja ovaalit on helppoja ajaa, kyllähän kuka tahansa osaa rattia kääntää vasemmalle, mutta on siinä muutakin. Ovaaleista ei täysiä ajeta kuin muutamassa, muissa pitää kyllä jarruttaa. Sää vaikuttaa paljon, onko pilvistä, tuuleeko?

Mutta oleellista siinä on se, että radalla on samaan aikaan 40 muuta kuljettajaa. Rata ei ole vastustaja, vaan muut kuskit. Siinä missä formuloissa muista autoista ei paljon tarvitse välittää, nasseissa se on pääasiasa. Ohittaminen on helpompaa, mutta ei helppoa. Oleellista on olla oikeaan aikaan kärjessä. Keskelle ei kannata jäädä, siellä sattuu ja tapahtuu helpommin.

Taktikointi on Nascarissa eri lailla merkityksellinen kuin formuloissa. Taktiikat vaihtelevat sen mukaan koska tulee keltaiset liput. Jos nyt menen varikolle keltaisen lippujen aikaan, saatan päästä maaliin ilman varikkokäyntiä, mutta renkaat on ihan loppu silloin. Mutta jos en mene varikolle nyt, eikä keltaisia lippuja tule, on kisa pilalla. Jos taas keltaiset tulevat, olen vahvoilla. Lajissa on paljon enemmän kuin mitä päälle näkyy.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Tylsyydestä puheenollen, tuli mieleen tuo nykyinen moottorisääntö (jostain olen muistaakseni lukenut, että sitä ehkä kehitetään vielä "pidemmälle" jatkossa, kesto 4 vkoloppua tms? no, tämä vain huhua).

Moottorisääntö sinänsä luo tylsyyttä radalle. Alonsokin vahvisti itse Nyrren GP:n jälkeen, että hän yritti ajaa Schumia kiinni vain muutaman kiekan "varikko-ohituksen" jälkeen, mutta että sen jälkeen lyötiin moottori säästöliekille Epsanjaa varten. Jepjep, ihan ymmärrettävää, nykysäännöllä.

Mutta tylsää se on, tavallaan. Ajetaan vain "sen mitä tarvii" nasta laudassa, sitten loput säästöliekillä kruisaillaan, "jotta moottori kestäisi ensi kisassakin". (hieman kärjistäen). Jos F1 on todella niin "kuninkuusluokka", jossa kaiken pitää olla huipputasoa - niin miksi moisessa kuninkuusluokassa pitää säästellä moottoreita jatkuvasti? Kulujen takiahan tuo typerä sääntö on, jep, mutta ovatkohan nuo kulut merkittävästi tippuneet?

Jos moottorin pitäisi kestää vain se yksi kisa, niin Nyrrelläkin olisi teoriassa voinut vielä syntyä voittokamppailua loppua kohti. Teoriassa. Eipä se moottorisääntö paljon ohittamisen vaikeuteen toki vaikuta ...

:doubtful:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Aeuk sanoi:
Jos F1 on todella niin "kuninkuusluokka", jossa kaiken pitää olla huipputasoa
Eihän F1:ssä kaikki ole huipputasoa, ei kai lähellekään. Jos insinööreille annettaisiin vapaat kädet suunnitella auto, mentäisiin paljon kovempaa, vaarallisen kovaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos nyt jotain konkreettisia hyötyjä tuosta kahden kisan moottorista haetaan, niin käsittääkseni Toyota ei olisi toimittanut moottoreitaan Jordanille 2005 ilman tuota sääntöä. Alkuperäinen tarkoitus oli tosiaan pidentää tuota kestoikää nykyisestäkin, mutta käsittääkseni tästä on jo pidemmän aikaa sitten luovuttu.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei kai kenenkään ole pakko katsoa formulaa jos se ei kiinnosta tai se on tylsää katsottavaa?? Vai?

Eniten ihmetyttää, kun lehdissäkin aina jaksetaan tästä samasta vinkua. No toki ne tekevät sitä elääkseen. Mutta esim. viime kisan jälkeenkin aamulehdessä oli aika vastaavaa tekstiä kuin tämän topikin aloittajalla. Aamulehden jutusta vaan paistoi niin läpi se, ettei sen kirjoittaja varmaan tunne lajia pahemmin tms.

Toki itsekin voisin useampiakin ohituksia katsella kisoissa, mutta nykyselläänkin huomaan kyllä jännittäväni kisan aikana melko reippaasti. Sanokaa mitä sanotte, mutta jos kisaa katsellessa lakaa jännäämään, että miten käy jne jne niin ei se nyt ihan paskaa viihdettäkään ole.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Tottahan se on, että pakkohan ei ole katsoa. Mutta kummasti vaan tulee katsottua... Ehkä sitä odottaa, että jotain voisi vaikka tapahtua. Mutta kyllä se melkein niin on, että koko 2000 luku on ollut huonoa aikaa. Yhdessä vaiheessa nauhoittlein kaikki kisat nyt en ole tosiaan jaksanut, kun ei niissä ole oikein mitään katsottavaa. Enemmän tapahtuu esim. kotimaisessa rata-autoilussa. Harmi kun ainakaan toistaiseksi ei yleisöä ole ollut paljoa katsomossa. Lukuunottamatta Häkkisen ja Salon vierailua Ahvenistolla 2004.

Olen samaa mieltä, että kuljettajan apuvälineet pitäisi kieltää. Sekä muutamia osia pitäisi standardisoida. Autot menee ehkä vieläkin kuin kiskoilla. Toki en sitä sano, että ne pitäisi mennä kuin Martin Scanche aikoinaan Ahvenistolla. Eli kylki edellä koko ajan. Puhutaan kumminkin rata-autoilusta.

Niin kuluja pitäisi karsia? Kyllä mun jakeluun ei mene se, että kisoja lisätään mutta silti pitäisi säästää. Tuota en kyllä tajua.

Radoista myös sen verran, että tosiaan kaikki on samalla muotilla tehtyjä. Eli korkeuserot minimissään sun muuta.

Kuljettajat on tosiaan samaa muottia. Puuttuu meinaan Rosbergit, Manselit sun muut. Kuljettajat saavat sanoa vain sen mitä heille on sanottu, että he saavat sanoa. Voi että mihin ollaan päädytty! Jotain kertoo se, että esim. Räikkösen sanomiset ja haastattelut nauhoitetaan ja ilmeisesti kuunnellaan jälkeenpäin. Eli, että ei nyt vaan sanois mitään mistään mitä ei haluta paljastaa. Tai jotain muuta.

Motogp:ssä tapahtuu. Se vähä mitä lajia seuraan. Ka ku mä en tykkää moottoripyörä kisoista, joten en sitä lajia seuraa.

Kun nuo Nascar kisat nyt sanottiin niin en myös itse hirveästi ovaaleista tykkää. Mutta hitto soikoon, kovaa ja korkealta, niissä sentään tapahtuu jotain!
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ghost_Glove sanoi:
Eniten ihmetyttää, kun lehdissäkin aina jaksetaan tästä samasta vinkua. No toki ne tekevät sitä elääkseen. Mutta esim. viime kisan jälkeenkin aamulehdessä oli aika vastaavaa tekstiä kuin tämän topikin aloittajalla. Aamulehden jutusta vaan paistoi niin läpi se, ettei sen kirjoittaja varmaan tunne lajia pahemmin tms.
Kumma kun jalkapallo-otteluista, tai jääkiekko-otteluista ei kirjoiteta jatkuvasti että kuinka on tylsää tylsää.

F1-kisa, josa ei ole yhtään ohitusta, on vähän sama, kuin jääkiekko-ottelu jossa ei ole yhtään maalia. Mutta silti on luisteltu ja ajeltu kovaa.

Pitäisikö sen radan lähteä lentoon että olis jännää? Ei siellä jalkkiskentälläkä enimmäkseen tapahdu mitään, ukot vaan seisoskelee. Eikö se ole mitään kun maailman parhaat autot ja kuskit ajaa lujaa radalla?

:confused:
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Lisäys vielä. Eli F1 on suositumpaa koko ajan. Tässä nähdään mitä kunnon markkinointi saa aikaiseksi, vaikka itse lajissa on mätäkohtia.
Monet luulee, että F1 viikonloppu on vain F1 viikonloppu. Sitähän se ei ole vaan ns. päälähtö on F1. Paikalla oleville katsojille se on täyspainotteinen viikonloppu. Konsertit ja muiden lajien lähdöt, joissa usein tapahtuu yhden kisaviikonlopun aikana enemmän kuin F1 lähdöissä koko kaudelta yhteensä. TV-katsojat näkee vain sen tylsän kilpailun, mutta paikallaolijat ei sitä välttämättä edes noteeraa kun on vähän ottanu tärpättiä niin sukan kutominenkin näyttää mielenkiintoiselta. :wink:
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Allekirjoitan saman tylsyyden. Pitkään on kulunut siitä kun olen viimeiksi jaksanut katsoa mielenkiinnolla koko kisan alusta loppuun. Yleensä mielenkiinto alkaa laskemaan jo ensimmäisten kierrosten jälkeen ja loppukisaa kohden kanavakin tapaa jo vaihtua. Uudet kisapaikat ja tallien välisten erojen näkeminen siellä ovat enää ne asiat jotka laittavat seuraamaan sarjaa, samoin muut pääosin kilpailujen ulkopuolelle jäävät tallien kehitykseen ja sen sellaiseen liittyvät jutut. Vähänhän tämä harmittaa kun kuitenkin kisat voisivat olla ykkösissä se mielenkiintoisin osio, ja niinhän asiantilan pitäisikin olla :frank: Mutta enpä valita enempää, odottaahan niitä kisoja ja ensimmäisiä kierroksia nyttenkin ettei mitään, vievät vielä pois tämänkin mitä enää on jäljellä...
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
DFiaA sanoi:
Kumma kun jalkapallo-otteluista, tai jääkiekko-otteluista ei kirjoiteta jatkuvasti että kuinka on tylsää tylsää.

F1-kisa, josa ei ole yhtään ohitusta, on vähän sama, kuin jääkiekko-ottelu jossa ei ole yhtään maalia. Mutta silti on luisteltu ja ajeltu kovaa.

Pitäisikö sen radan lähteä lentoon että olis jännää? Ei siellä jalkkiskentälläkä enimmäkseen tapahdu mitään, ukot vaan seisoskelee. Eikö se ole mitään kun maailman parhaat autot ja kuskit ajaa lujaa radalla?
Ei F1:ssä tapahdu hyvällä mielelläkään arvioituna niin paljon kuin tavallisesti jalkapallo-ottelussa. Autothan ajavat useimmilla radoilla jonossa, siis jonossa tekemättä mitään ennalta arvattavaa, sehän vastaa jalkapallismiin verrattaessa juuri tätä lähes paikoillaan seisoskelua ja joskus harvoin uhkaavaa kaatumista jos joku tyrkkää vahingossa kyynärpäällä vieressä olijan kumoon. Kengännauhojen aukeaminen tai kipeä mustelma kylkeen on sama asia kuin renkaiden kuluminen, kolaus ja haava päähän vastaavaa kuin moottoririkko.

Siitä ei pääse mihinkään että F1 on pahimmillaan äärettömän tylsää, sen verta tylsää etten minä jalkapallismista lähes mitään tietävä laittaisi edes joskus näkemiäni keskivertohuonoja jalkapallo-otteluita samaan kastiin, niin vähän tylsäksi väljähtänyt F1-OSAkilpailu minuakin, lajia jo vähän aikaa seurannutta, imartelee. Suunta on vain ylöspäin, koska se tapahtuu? Nykymenolla ilman autonvalmistajien ja historiasta kumpuavaa tukea koko sarja olisi kaatunut jo aikapäiviä sitten omaan tylsyyteensä ja sen se tulee ehkä tekemään vielä tulevaisuudessa suuriksi kohoavien kustannusten kanssa jos kustannusrajaa ei 100% varmuudella toteuteta.

Yhtä varmasti Börniekin tietää missä mentiin vikaan kun lupaava nousukiito joidenkin tallien jatkuvasti kohonneiden budjettien muodossa ei heijastunut kaikkialle sarjassa mukana olleisiin yrityksiin. Odotettiin ja odotettiin jos joku sittenkin vielä tulee mukaan tallina tai sponsorina ja jos joku vielä haluaisi syytää, no, jotain yli puoli miljardia kahden auton ajattamiseen sarjassa ilman että edes tietää saako vielä silläkään summalla mitään tuloksia aikaiseksi!!! Siinä on meillä esille itse mielettömyys! Ei mikään ihme ettei VW tullut mukaan, en ihmettele sitä siis yhtään. Ja kun miettii miten kehnoa kilpailukin on ollut, jonossa ajelua, hohhoijaa...

Kilpailu on jäänyt toissijaiseksi. Radalla ei enää näy aktiivista kamppailua, kisailua toisin kuin jalkapallismikentällä missä kiihkeä kilpailu näkyy ja kuuluu, kulmapotkutilanteissa ym ym. F1 on surkeaa tältä osin eikä tule takuuvarmasti ohittamaan jalkapalloa ennen kuin kaikki osaset saadaan parempaan kuosiin, mallina Denniksen aloite kuskien viihdearvon lisäämiseksi, siis askel täsmälleen siihen samaan suuntaan mistä purnaan, pelkän rahan sijasta kohti viihteellisyyttä, kohti tunnetta ja hikeä. Jos näin käy, ehkä katson vielä joku päivä koko kisan teeveestä, nyt en sitä tee.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Aeuk sanoi:
Tylsyydestä puheenollen, tuli mieleen tuo nykyinen moottorisääntö (jostain olen muistaakseni lukenut, että sitä ehkä kehitetään vielä "pidemmälle" jatkossa, kesto 4 vkoloppua tms? no, tämä vain huhua).
Minä taas muistan lukeneeni, että kaudesta 2008 eteenpäin koko sääntö siirtyisi historiaan? Tai ainakin (Mosleyn evankeliumin mukaan) näin olisi tarkoitus. Mitään lähdettä ei ole heittää, joten voi hyvin olla potaskaa tämäkin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Clarke sanoi:
Minä taas muistan lukeneeni, että kaudesta 2008 eteenpäin koko sääntö siirtyisi historiaan? Tai ainakin (Mosleyn evankeliumin mukaan) näin olisi tarkoitus. Mitään lähdettä ei ole heittää, joten voi hyvin olla potaskaa tämäkin.
Lähinnä on ollut puhetta siitä, että nykyinen 10 lähtöruudun rangaistus poistuu ja tilalle tulee kisan ajaksi 15 kilon lisäpaino.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Täytyy allekirjoittaa. Silti ärsyttää keinotekoiset säännöt saada lajiin lisää ohituksia ja actionia, koska riittäisi kun yritettäisiin toden teolla panostaa siihen, että kuljettajan merkitys korostuisi. Ykköset ovat niin säännöissä, kuin radalla menneet huonoon suuntaan jo monta, monta vuotta.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Petri L sanoi:
N. Olen aina sanonut ja sanon uudestaan, että jos tämä sarja olisi jenkeissä niin se olisi kuollut ja kuopattu aikoja sitten. Ei menisi lävitse tämmöinen. Ja turha sanoa, että onhan siellä kisa. Kyllä yksi kilpailu ihimisiä kiinnostaa mutta, että koko sarja...
Luojalle kiitos Amerikkalaiset eivät saa päättää kaikkea, tuskin tuntisimme niinkin hienoa lajia kuin jalkapallo jos tyhmät jenkit saisivat päättää urheilusta. Kun ohituksia ei synny kuin liukuhihnalta, niin silloin ne maistuvat sitäkin paremmalta. Kukaan tuskin muistaa vuoden 2000 Indyn loppu huipennusta, mutta kaikki muistavat tämän
Eihän jalkapalloilussakaan tule maaleja joka sekuntti eikä edes joka tunti mutta silloin kun niitä tulee ne ovat taidetta eivätkä tusina tavaraa...
 
Ylös