Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tv-kuvassa eivät kyllä oikein mielestäni kuulosta kovinkaan innostavilta. En tiedä mikä täkäläinen vastaanotto on ollut, ja voiko sitä verratakaan, koska pitkäaikaisempi ja tuoreempi historia turbojen kanssa.
Vastaanotto on ollut varsin positiivinen, mutta vertailukelpoinen se ei tosiaan ole. Turbokoneen vaimeampi ja matalampi mölinä muistuttaa faneja CARTin huippuvuosista siinä missä unhoon jääneet vinkulelut yhdistetään kaikkeen negatiiviseen. Itse pidän turbojen äänistä kovasti, mutta korkealta kiertävien vapareiden ulvontaan tottuneelle F1-fanille lopputulos voi hyvin olla pettymys.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mersu jatkaa moottoritoimittajana vielä 2014 alkavalla turboaikakaudellakin:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/101696
-Cosworth saattaa vetäytyä eikä PUREnkaan tulo ole varmaa, joten moottorimerkit saattavat vähentyä 3:een, mikä olisi melkoinen tiputus edelliseen turboaikaan verrattuna (Alfa-Romeo, BMW, Ferrari, HART, Judd...). :dunno:
Tuleville turbomoottoreille on perustettu oma uutissivustonsakin:
http://www.v6turbo.com/
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Onko Cossun V6 moottorista edes mitään uutisia olemassa? Ei ainakaan ole omaan silmään missään osunut. Haisee vahvasti että vetäytyvät pois ja PURE "tilalle" jos rahoitus riittää.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Cossusta ei tosiaankaan ole uutisia kuulunut, viimeksi taisi olla spekulointia, että vetäytyvät. Kahdelle tai jopa vain yhdelle (HRT?) tallille motin kehittäminen ja tekeminen on yksinkertaisesti tyhmää ja epäkustannustehokasta puuhaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
F1 will switch to new generation engines after next season, but there have been concerns that there might not be enough of the new V6s to supply the whole field, or that the costs will be too great for smaller teams.

AUTOSPORT understands that there have been tentative discussions about the possibility of allowing teams to continue using V8s as a back-up option, but this has so far found little favour - and Whitmarsh played it down.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/101774
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Haluaisiko joku selittää tässä topicissa Lotus 88:n kakoisrunko-periaatteen kansankielellä? Koetin lukea täältä tuosta konseptista, mutta en saanut rakennettua tuota mielessäni.

Eli oliko tuo ulompi runko vain tuollainen ohut, joustamaton "kehikko", jonka sisällä oli varsinainen auto, jossa oli normaali jousitus?
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sen voi ajatella niin, että "ulompi" aerodynaaminen runko kiinnittyy suoraan pyöräntuentaan ja on täten käytännössä liikkumaton rataan nähden, eli se on koko ajan optimaalisella korkeudella ja asennossa. Sisempi runko on se "oikea" runko, johon normaalissa autossa kiinnitettäisiin kaikki osat, mutta joka tässä tapauksessa kantaa vain kuskin ja voimansiirron ja voidaan täten jousittaa kuskin ja mekaanisen suorituskyvyn ehdoilla.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Miten sisempi runko oli sitten kiinni uloimmassa?


Onko missään olemassa mitään dataa, joka todistaisi kaksoisrungon idean ylivertaisuuden normaaliin runkoon verrattuna?
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Miten sisempi runko oli sitten kiinni uloimmassa?
Periaatteessa sen sijaan että katteet ja pohja olisivat kiinni rungossa ne on kiinnitetty renkaan ripustuksiin joten maavara ei muutu. Hyöty on ihan sama kuin aktiivijousituksessa mutta kaksois"runko" on yksinkertaisempi
 
Ylös